Lainaisitko rahaa tuttavallesi, joka on juonut rahansa ja on jonkin sortin päihdeongelmainen?
Jos hän pyytäisi ihan pienen summan rahaa lainaksi, jotta saisi muutamiksi päiviksi ruokaa, niin lainaisitko? Jos tietäisit että hänellä on jonkinlaisia ongelmia alkoholin käytön suhteen ja hän olisi juonut rahansa, ei nyt mikään deeku kuitenkaan.
Vai veisitkö mieluummin pienen ruokakassin, jos hän ei asuisi liian kaukana?
Vai etkö auttaisi mitenkään?
Tietäisit hänet kuitenkin luotettavaksi ihmiseksi, joka maksaa takaisin.
Kuinka moni auttaisi sellaista ihmistä siinä tilanteessa?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Millainen on "jonkin sortin" päihdeongelmainen. Kysymyksesi on sangen laaja-alainen määritelmältään. Suomessa toimeentulotuen saajan tilillä saa näkyä kuukaudessa 50 euroa tällaista ylimääräistä lahjoitusrahaa, sen ylimenevä osa vähennetään toimeentulotuesta. Kysymyksesi olisi voinut jatkua näin: mitä muuta antaisit päihdeongelmaiselle, kuten seuraa, muut materiaalista apua tai lähtisitkö auttamaan hoitoon pääsyssä.
No onhan se laaja-alainen, mutta vaikea tuota ongelmaa nyt on vaikka asteikolla 1-5 pisteyttää. Tuttavalla voi sanoa olevan vakava päihdeongelma, mutta toisaalta välillä on täysraittiusjaksojakin. On taas niin pahasti ongelmaisia että juovat oikeasti joka päivä.
Ap
Mulla on yks tuollainen kaveri. Välillä pyytää paria kymppiä lainaan, usein maksaa takaisin, joskus ei. Tämä on mulle täysin ok.
Mielelläni autan kaveria, koska minulla on siihen taloudellinen mahdollisuus.
Tiedän varsin hyvin, että kaveri on ihan itse sössinyt elämänsä. Mutta olen itsekin ollut aikoinaan elämänsä sössinyt alkoholisti, tiedän mitä se on kun kaikki kääntävät selän. Siinä tilanteessa ei moraalisaarnat tai jeesustelut auta.
M42
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Antaisin ruokaa kyllä jos pyytää.
Eli sanoisit vain, että en lainaa mutta voin tuoda ruokaa?
Eihän sitä tarvitse sanoa. Käy kaupassa ja vie kaverille. Teot ratkaisevat.
No jos haluat auttaa, oikea tapa on laittaa se pieni ruokakassi tai mitä muuta tarpeellista siltä juopolta puuttuu.
Lainasin. Hänellä sentään hyvä syy. Sen sijaan en lainaisi sellaiselle joka tuhlaa materiaan enemmän kun ansaitsee.
Mul oli kaks tollasta kaveria ketkä oli käsiojossa koko aika. Tuli mitta täyteen sitä lainaamista jne ja estin ne sitten. Pyydelkööt muilta. Vkloput alko sillai, että pääsee töistä kotiin, niin alkaa viestitulva ja soittelu, että lainaa rahaa. Se on aika raskasta pitemmän päälle, kun muuta asiaa ei ollu ikinä.
Tietenkin antaisin..pitäähän sitä juomaa saada..ja röökiä..
En. En olisi lainannut myöskään vaimon sukulaiselle joka pitää instassa yllä menestyjäkulissia mutta joka oikeasti joutuu lainaamaan rahaa ruokaan. Vaimo lainasi, ei ole maksanut takaisin. Oletettavasti sen takia että rahaa ei ole.
Lainaisin. Kysehän oli kaverista johon voi luottaa, että maksaa takaisin silloin, kun sovittu.
Riippuen vähän siitä, että on mistä lainata. Ihan oma asiansa myös olisi miten sen rahan käyttäisi.
Kyllä jo vuosia on ollut näin,aina on maksanut vipin takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mul oli kaks tollasta kaveria ketkä oli käsiojossa koko aika. Tuli mitta täyteen sitä lainaamista jne ja estin ne sitten. Pyydelkööt muilta. Vkloput alko sillai, että pääsee töistä kotiin, niin alkaa viestitulva ja soittelu, että lainaa rahaa. Se on aika raskasta pitemmän päälle, kun muuta asiaa ei ollu ikinä.
Joo, ymmärrän, mutta tässä aloituksen tapauksessa ei ollut kyse ihan tuollaisesta lainaamisesta...
Ap
Millainen on "jonkin sortin" päihdeongelmainen. Kysymyksesi on sangen laaja-alainen määritelmältään. Suomessa toimeentulotuen saajan tilillä saa näkyä kuukaudessa 50 euroa tällaista ylimääräistä lahjoitusrahaa, sen ylimenevä osa vähennetään toimeentulotuesta. Kysymyksesi olisi voinut jatkua näin: mitä muuta antaisit päihdeongelmaiselle, kuten seuraa, muut materiaalista apua tai lähtisitkö auttamaan hoitoon pääsyssä.