Lainaisitko rahaa tuttavallesi, joka on juonut rahansa ja on jonkin sortin päihdeongelmainen?
Jos hän pyytäisi ihan pienen summan rahaa lainaksi, jotta saisi muutamiksi päiviksi ruokaa, niin lainaisitko? Jos tietäisit että hänellä on jonkinlaisia ongelmia alkoholin käytön suhteen ja hän olisi juonut rahansa, ei nyt mikään deeku kuitenkaan.
Vai veisitkö mieluummin pienen ruokakassin, jos hän ei asuisi liian kaukana?
Vai etkö auttaisi mitenkään?
Tietäisit hänet kuitenkin luotettavaksi ihmiseksi, joka maksaa takaisin.
Kuinka moni auttaisi sellaista ihmistä siinä tilanteessa?
Kommentit (32)
En auttaisi mitenkään. Olkoon nälässä, jos ei osaa huolehtia taloudestaan.
En lainaisi enkä veisi ruokaa. Mulla on hyvä kun itselle rahaa ruokaan.
En lainaisi. Jos on varaa juopotella niin pitää olla varaa juoda. Sitä mieltä olen että jokainen osaa ajatella juoko vai ostaako ruokaa.
En. Antaisin ruokaa kyllä jos pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Eli sanoisit vain, että en lainaa mutta voin tuoda ruokaa?
Totta kai lainaisin, ja olen lainannutkin.
Musta on tosi huolestuttavaa, jos joku haluaa lainata rahaa tuttaviltaan. Ja etenkin, jos kyse on pikkusummasta - miten ei sellaistakaan rahaa ole itsellä. Siis aikuisen ihmisen pitäisi voida huolehtia asioistaan joutumatta turvautumaan tuttujen raha-apuun. Riippuen suhteemme laadusta, jonkun ruokakassin voisin nälkäiselle viedäkin, mutta en anna rahaa lainaan kenellekään.
Sellainen joka juo rahansa EI OLE luotettava ihminen vaan riippuvainen. Vaikka kuinka "hyvä tyyppi" muuten olisi niin varsinkaan raha-asioissa riippuvaisiin ei voi luottaa.
En enää.
Jos ihmisen tärkeysjärjestys menee niin, että teetetään 40 x 40 cm tatska tai rihkamakoru ja sitten pummitaan rahaa ruokaan niin eipä mun vippini tarpeeseen mene.
Ei mulla ole varaa tatskoihin eikä tuollaisiin pummiystäviin.
Vierailija kirjoitti:
Samoin minä eräälle, erittäin tarkka takaisinmaksusta.
Vierailija kirjoitti:
.. niin ja tämä maksoi aina takaisin, paitsi kun kuoli (ei viinaan). Mukava sälli.
Lainaisitteko sitten ihmisille, jolla on pieni lapsi tai lapsia, ja pyytäisi rahaa lainaksi ruokaan? Vai sanoisitteko että oma valinta tehdä lapsia? Kuten sanoisitte sille toiselle, että oma valinta juoda rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Musta on tosi huolestuttavaa, jos joku haluaa lainata rahaa tuttaviltaan. Ja etenkin, jos kyse on pikkusummasta - miten ei sellaistakaan rahaa ole itsellä. Siis aikuisen ihmisen pitäisi voida huolehtia asioistaan joutumatta turvautumaan tuttujen raha-apuun. Riippuen suhteemme laadusta, jonkun ruokakassin voisin nälkäiselle viedäkin, mutta en anna rahaa lainaan kenellekään.
Mulla on tilillä tällä hetkellä nelisen euroa. Ap:n tuttavaan kuitenkin sen verran eroa, että en ole päihderiippuvainen ja mulla on aina kuiva-ainekaapissa, jääkaapissa ja pakastimessa ruokaa.
En lainaa rahaa kenellekään muulle kuin perheelleni. Tai heille annan jos vaan pystyn. Kotoa opittu asia ja helppo elää ilman siipeilijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Lainaisitteko sitten ihmisille, jolla on pieni lapsi tai lapsia, ja pyytäisi rahaa lainaksi ruokaan? Vai sanoisitteko että oma valinta tehdä lapsia? Kuten sanoisitte sille toiselle, että oma valinta juoda rahansa.
En lainaisi koska ei mulla ole lainata. Hyvä kun itselle riittää rahat.
Lainasin markka-aikaan joskus -92 yhdelle entiselle narkkiintuneelle koulukaverille 3000 mk. Maksoivat muikkelinsa kanssa koko summan takaisin sovitusti. Isänsä ihmetteli kun sain rahat. Sanoin sen faijalle että kun en ole kaverille vittuillut, niin maksoi vaikka oli aikalailla "high".
Vierailija kirjoitti:
Loukkaantuisin tuollaisesta. Se olisi epäluottamuksen osoitus. Minulla pysyisi omanarvontunto tallella, vaikka olisinkin vaikeuksissa juonut rahani.
Riippuu kuinka läheiset välit olisi. Pitäisi olla aika hyvä kaveri tai läheinen että auttaisin. En ainakaan antaisi rahaa, mutta jotakin ruokaa voisin tarjota tai kutsuisin luokseni syömään. Tämä vain, jos tilanne olisi kertaluonteinen, ja tyyppi olisi muuten luotettava ja sanansa pitävä ihminen eikä mikään muilta aina pummiva lokki, joka ei maksa velkojaan takaisin. Suosittelisin myös samalla hänelle juomisen vähentämistä ja hoitoon hakeutumista, jos vähentäminen ei onnistu omin avuin.
En.