Extrovertit pilasivat työpaikan pikkujoulut
Aloitin uudessa työssä ja jännitän esiintymistä, eikä se työhöni kuulukaan. Olen sosiaalinen luonne mutta EN tykkää esiintyä, en karaokessa tai missään.
Talon tapa on kuulemma että vuoden aikana aloittaneet työntekijät pitävät jonkun saakelin shown vanhoille, siis usealle sadalle ihmiselle.
Tunsin pakokauhua silkasta ajatuksesta!
Yritin ehdottaa jotain kuorolauluesitystä tms. ettei tarttes sooloilla, niin eikös vaan kaikki muut halusivat jtn. komediaa mitä lie jossa jokaisella näyttävä rooli. Ja kaikki ekstrovertit päsmäröivät palaverissa. Esitys on pakollinen.
Jätän menemättä pikkujouluihin ja aion sairastua ennen pikkujouluja, en vaan pysty! Pikkujoulut olis olleet kiva kollegoihin tutustumisen kannalta, mutta tämä pakkoesitys pilasi kaiken.
Kommentit (95)
Miksi bileet pilaavat introt edes menee pikkujouluihin? Pysykööt kotonaan.
Jätät vain menemättä, ei se kenellekään kuulu. Perusteluksi riittää ihan vain se, että en tule. Ja sen voi suomeksi myös sanoa. Muiden ongelma, ei sinun, jos siitä menee herne nenukkiin.
Tämä on varmaan joku ihan oma ihmistyyppinsä, joka pakottaa ihmisiä tuommoiseen showhun. Minusta paras pikkujoulu on tyyliin hyvä ruoka jossain ravintolassa ja ihmiset kotiin ajoissa. Miksi pitää juhlilla suorastaan kiusata toisia. Olen päättävässä asemassa firmassa. En järjestäisi koskaan AP:n kuvaamia juhlia. Minusta on tärkeää, että kaikilla on juhlissa kivaa.
Eikö ne pikkujoulut ole täysin vapaaehtoiset?!
Voit kertoa myös vain, että et tule. Eikä mitään muuta.
Minä olen jäänyt sellasista paskoista yleensä aina pois.
Paska työpaikka. Ei meillä pakoteta mihinkään esiintymisiin, jos ei itse halua.
Musta on tullut niin kova luu, että osaan pistää pahimmallekin ekstrovertille vastaan. En vaan enää suostu hyppimään heidän ehdoillaan, en vaikka iän myötä en enää juuri esim. esiintymistä jännitäkään. Vastustan vaan tuota sadistista tyyliä, jolla halutaan pakottaa muita tekemään asioita jotka ovat heille itselleen helppoja mutta muille vaikeita.
Mä varmaan vaan kieltäytyisin siitä näytelmästä. En huolisi mitään roolia. Jos mahdollista, menisin kuitenkin pikkujouluihin syömään, juttelemaan ja tutustumaan ihmisiin. Sanoisin, etten halua olla näytelmässä koska vihaan sellaista. Jos joku yrittää työntää minua lavalle niin sanon vain ystävällisesti mutta tiukasti että ei kiitos, en halua esiintyä.
Tämä on aikuisuudessa mielestäni parasta, että voi kieltäytyä asioista jotka eivät ole pakollisia. Ei ole enää sitä pelkoa ja miellyttämisenhalua ja tarvetta piilottaa sitä ettei ole samanlainen kuin ne näkyvimmät jotka yrittävät pakottaa kaikki samaan muottiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi bileet pilaavat introt edes menee pikkujouluihin? Pysykööt kotonaan.
Sehän tässä ongelma nimenomaan on, kun pitäisi mennä ja painostetaan. Todella mielellään jäätäisiin pois.
Vierailija kirjoitti:
Musta on tullut niin kova luu, että osaan pistää pahimmallekin ekstrovertille vastaan. En vaan enää suostu hyppimään heidän ehdoillaan, en vaikka iän myötä en enää juuri esim. esiintymistä jännitäkään. Vastustan vaan tuota sadistista tyyliä, jolla halutaan pakottaa muita tekemään asioita jotka ovat heille itselleen helppoja mutta muille vaikeita.
Mä varmaan vaan kieltäytyisin siitä näytelmästä. En huolisi mitään roolia. Jos mahdollista, menisin kuitenkin pikkujouluihin syömään, juttelemaan ja tutustumaan ihmisiin. Sanoisin, etten halua olla näytelmässä koska vihaan sellaista. Jos joku yrittää työntää minua lavalle niin sanon vain ystävällisesti mutta tiukasti että ei kiitos, en halua esiintyä.
Tämä on aikuisuudessa mielestäni parasta, että voi kieltäytyä asioista jotka eivät ole pakollisia. Ei ole enää sitä pelkoa ja miellyttämisenhalua ja tarvetta piilottaa sitä ettei ole samanlainen kuin ne näkyvimmät jo
Lisään vielä, että opin tämän tyylin eräässä aikuiskoulutuksessa yhdeltä ihan mahtavalta naiselta. Koulutuksessa oli aivan typerä ohjaaja, joka piti meitä lapsina ja yritti orientaatiopäivän loppuun pakottaa jonkun lapsellisen tutustumisleikin. Tämä upea nainen vain naurahti ja sanoi menevänsä lähibaariin kaljalle, ja jos joku haluaa tutustua niin voi tulla mukaan. Melkein kaikki lähtivät! :D Vain muutama jäi hämmentyneinä suorittamaan sitä älytöntä leikkiä ja varmaan harmittelivat kun eivät uskaltaneet lähteä. Kouluttajaa ei tietääkseni myöhempinä vuosina näkynyt.
Pidät rajoistasi kiinni ja sanot, ettei esiintyminen ole juttusi ja voit kyllä muuten osallistua vaikka lavastuksen/puvustuksen suunnitteluun, mutta jos pakotetaan esiintymään, et tule koko juhliin. Piste. Sinä et ole näyttelijän työhön hakeutunut, joten pakollista tuo ei todellakaan ole.
Jos jotain sketsiä on pakko vääntää, niin sitten vääntäisin juttua siitä, miten ekstrovertit pitää työpaikkaa huvipuistona ja vaativat ahkeria introverttejä viihdyttämään itseään. Tähän perään kommenttia siitä, miten pikkujoulujen kännitoilailut aiheuttavat työpaikalla kiusallisia tilanteita, kun tulee vahinkoraskauksia ja perheet hajoavat.
Jos pikkujoulut ei ole palkallista työaikaa, niin ne voi jättää välistä. Usein ne kannattaakin jättää välistä, koska ei niihin känniörveltäviin työkavereihin pysty suhtautumaan enää sen jälkeen, kun on nähnyt heidän törttöilevän ja sekoilevan pikkujouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Autistivajakeìlle normaali elämä on niiiin vaikeaa.
Älä nyt viitsi. Minä en ole aloittaja enkä edes etäisesti kirjolla ja pääosin olen puhelias ja ihmiset pitävät minua ekstroverttinä, vaikken erityisemmin viihdykään "esillä". Suoriudun kuitenkin esiintymistilanteissa erittäin hyvin vaikken niistä pidäkään.
Aloittajan kuvaama konsepti on aivan suoraan hel*entistä ja osoittaa sekä uskomatonta tilannetajuttomuutta että erittäin huonoa henkilöstöhallintaa yritykseltä. Tilaisuus jossa työntekijöitä pakotetaan "hauskanpidon" nojalla esiintymään mahdollisesti alkoholin vaikutuksen alaisena tehtävissä, jotka eivät liity työn suorittamiseen, on sekä nöyryyttävää että julmaa. Ihan periaatteesta olen aina kieltäytynyt näihin osallistumasta ja kieltäydyn myös jatkossa. Kannustan myös aloittajaa näin toimimaan ja ottamaan asian ihan rohkeasti esihenkilön kanssa puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa mitä että. Porvoolaiset pikkujoulut?
Ei varmaan lihamakaronilaatikkoakaan tarjota kahtasataa grammaa enempää.
Ja esiintyjän täytyy pukeutua Munsalan kansallispukuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aikuisuudessa mielestäni parasta, että voi kieltäytyä asioista jotka eivät ole pakollisia. Ei ole enää sitä pelkoa ja miellyttämisenhalua ja tarvetta piilottaa
Työnohjaus ja orientaatiopäivät -mitä näitä nyt on- ovat myös kartettavien tapahtumien kärkipäässä. Tyhmiä ja hyödyttömiä leikkejä, teennäistä positiivisen palautteen antamista työkavereille, nostetaan jotain kortteja ja pelataan joku tyhmä peli ym. Moni on helpottunut jos on silloin vapaalla tai pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla vaikeaan esiintymisjännitykseen lääkkeenä Diapam 5mg ja Propral 40mg. Näillä olen pärjännyt sellaisissa tilanteissa, jotka muuten tuntuisivat mahdottomilta. Alkoholia en käytä ollenkaan.
Minulla on propral 40 mg ihan arjessa käytössä. Otan sitä aamulla, kun menen toimistolle ja toisen kerran päivällä. Varsinaiseen jännitykseen ei auta, sydämentykytyksiin kyllä. Diapameja harva nykyään edes saa ja niihin koukuttuu helposti.
Miksi te tätä alapeukutatte? Ihan lääkärin resepti on tuohon propral 40 mg 3 kertaa päivässä tarvittaessa arkena.
Iten tykkään esiintymisestä, mutta en tekisi sitä pikkujouluissa. Toi on ihan itsem****. Jää vaan kipeenä/ lapsi sairaana pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autistivajakeìlle normaali elämä on niiiin vaikeaa.
Älä nyt viitsi. Minä en ole aloittaja enkä edes etäisesti kirjolla ja pääosin olen puhelias ja ihmiset pitävät minua ekstroverttinä, vaikken erityisemmin viihdykään "esillä". Suoriudun kuitenkin esiintymistilanteissa erittäin hyvin vaikken niistä pidäkään.
Aloittajan kuvaama konsepti on aivan suoraan hel*entistä ja osoittaa sekä uskomatonta tilannetajuttomuutta että erittäin huonoa henkilöstöhallintaa yritykseltä. Tilaisuus jossa työntekijöitä pakotetaan "hauskanpidon" nojalla esiintymään mahdollisesti alkoholin vaikutuksen alaisena tehtävissä, jotka eivät liity työn suorittamiseen, on sekä nöyryyttävää että julmaa. Ihan periaatteesta olen aina kieltäytynyt näihin osallistumasta ja kieltäydyn myös jatkossa. Kannustan myös aloittajaa näin toimimaan ja ottamaan asian ihan rohkeasti esihenkilön
Kynnys kieltäytyä on aika iso jos on koeajallatyösuhde kun nykyisin voi päättyä jo siihen ettei kuulu porukkaan ja jos 99 nauttii tollasista nisujaisista ja yksi ei, niin silloinhan se yksi on ulkopuolinen
Jos olis vakkaripaikka ja koeaika ohi, olisin vaan kieltäytynyt näyteimästä. Mutta tarvitsen tän työn, sitä edelsi pitkä ja vastentahtoinen työttömyys.
ap
Mä en keksisi mitään tekosyitä ja valehtelisi. Sanoisin suoraan, että jään pois, jos esitys on pakollinen.
Viimeksi pikkujouluissa yksi naispuolinen työkaveri (minä olen mies) ahdisteli minua, yritti nuoleskella korvaani ja kaikkea muuta ikävää. Lopulta tuo nainen oli niin kännissä, että kaatui matkalla karaokelavalle ja potkittiin pois baarista. Aika perinteinen pikkujoulumeininki vissiin.