Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Hallitus aikoo puolittaa toimeentulotuen saajien määrän

Vierailija
26.10.2024 |

Huom: saajien määrän ei toimeentulotuen tarvetta. Nopeiten ja helpoiten se tapahtuu kun jätetään tuki myöntämättä puolelle niistä, jotka sitä tukea jo tällähetkellä saavat ja jatkossa evätään toimeentulotuki entistä tiukemmin ja herkemmin. 

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000010784344.html

Kommentit (369)

Vierailija
141/369 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarin pääkirjoitustoimitusta ei toki kiinnostanut neljään vuoteen pätkääkään se, että vihervasemmistohallitus vei kansalta rahat aivottomalla politiikallaan. Mutta nyt yllättäen herää "huoli" toimeentuloköyhistä jotka on köyhiä isolta osin vasemmiston vastuuttoman tuhlailun ja muun asioiden hoitamattomuuden vuoksi. 

Tätähän se on. Aivan sama ketkä siellä on hallitusvastuussa, v.tuiks menee aina.

Vierailija
142/369 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttuni on saanut koko ikänsä sossusta harkinnan varaisia tukia ja taas sai sänkyyn, pesukoneeseen, on saanut imurin, tiskikoneeseen ja kenkiin, vaatteisiin. Kaikki lääkkeet, hammashoidot ja lääkärikäynnit saa ilmatteeksi. Asuu ihan ilmatteeksi kun vuokrat ja muut asumiskulut  Kela maksaa. Lapset huostaan jotka saavat 25 asti ihan ilmaisen ylläpidon, asunnon ja toimeentulotuen, paremman kuin muut opiskelijat. Kesä töissä ei tarvitse käydä ollenkaan kun rahaa tulee 25v asti ihan tyhjästä.

Korona aikana diakonit toi ruoka kassit oven taakse. Ei herranjumala mitä palveluja saa sossupummi ihan ilmatteeksi ja kaikki muut maksavat näistä omasta kukkarosta. Jää rahaa juoda kaljaa vaikka joka päivä.

Siellä on diagnooseja. Naapurin huumeveikolla on diagnooseja, niin kyllä raha virtaa ja tosiaan saa etuuksia sekä palveluja, mitä muut Kela-asiakkaat ei saa. Hän on kyllä ihan hyvä tyyppi ja varmaan oikein sossujen lemmikki. Tykkäävät tyypistä, kun mies on tosi mukava. Joitakin naapureja ärsyttää ukon häiritsevä elämäntyyli. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/369 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttuni on saanut koko ikänsä sossusta harkinnan varaisia tukia ja taas sai sänkyyn, pesukoneeseen, on saanut imurin, tiskikoneeseen ja kenkiin, vaatteisiin. Kaikki lääkkeet, hammashoidot ja lääkärikäynnit saa ilmatteeksi. Asuu ihan ilmatteeksi kun vuokrat ja muut asumiskulut  Kela maksaa. Lapset huostaan jotka saavat 25 asti ihan ilmaisen ylläpidon, asunnon ja toimeentulotuen, paremman kuin muut opiskelijat. Kesä töissä ei tarvitse käydä ollenkaan kun rahaa tulee 25v asti ihan tyhjästä.

Korona aikana diakonit toi ruoka kassit oven taakse. Ei herranjumala mitä palveluja saa sossupummi ihan ilmatteeksi ja kaikki muut maksavat näistä omasta kukkarosta. Jää rahaa juoda kaljaa vaikka joka päivä.

Nyt en ihan usko noita juttujasi. Mutta ymmärrän kyllä että tänne voi kirjoittaa ihan mitä tahansa työttömistä jotka saavat "ihan mitä tahansa" tukena. Kukaan ei ole tarkastamassa tarinaasi tuosta "tutustasi". Ikävintä tuossa on että kun satuilet niin nykyäänkin vielä joku saattaa ottaa satusi totena. Näitä suusta suuhun tarinoita on nykyään niin paljon että niiden uskottavuus on lähellä nollaa koska älykkäät ihmiset osaavat ottaa asioista selvää virallisista lähteistä. Tietenkin osa uskoo edelleen mitä sattuu eikä se tule muuttumaan.

Vierailija
144/369 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus mietin näitä persujen sadistisia "tuet pois" heittoja ja sitä mitä oikeasti tapahtuisi jos sille tielle lähdettäisiin ja mitä itse tekisin jos joutuisin silloin työttömäksi. Yhteiskunnasta tulisi aika turvaton ja väkivaltainen paikka nopeasti. Olisi alueita joilla ei voisi liikkua ollenkaan, kauppaliikkeet olisi suojattava vahvasti, yksityinen omaisuus suojattava samoin. Väkivalta räjähtäisi käsiin...Toisaalta kiinnostaisi nähdä se mutta toisaalta se olisi valtavaa tuhlausta ja saavutusten tuhlaamista. Kaikki olisi jälleen aloitettava alusta.

Suomalaiset ovat aina olleet sen verran lainkuuliaista, tottelevaista, sopeutuvaa ja hyväksyvää porukkaa että meille ei tule koskaan käymään näin. 

Noo, suomalaiset on kohta vähemmistössä.

No mitä se sitten haittaa jos ollaan vähemmistö. Minä olen nytkin vähemmistö kun en ole lisääntynyt ja vapaaehtoislapseton.

Entäs ilmastopakolaiset ja kuinka paljon alkaa niitä tänne tulvimaan tulevaisuudessa kun on omat elinalueet ihan tuhottu.

Vierailija
145/369 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli haluavat tappaa ihmiset nälkään.

Voi syödä kaurapuuroa jos tulee nälkä. Terveellistäkin on.

Vierailija
146/369 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan toimeentulotukea,,asun 11 v lapsen kanssa Helsingissä lähiössä.  Lapsen koulu on lähellä ja erityisen tuen haasteiden vuoksi sitä ei suositella vaihdettavaksi. Asumme kaksiossa ja nukun olkkarissa pojalla oma huone. Vuokra 920 e. Olen ollut sairaslomalla masennuksen takia ja nyt työtön, joka työhön on kymmeniä hakijoita nyt. Saamme toimeentulotukea 110 euroa ilman sitä ei olisi varaa ostaa loppukuusta ruokaa. Mitään ei saa säästää jopa pojan kultapossutilin säästöt otettiin  huomioon tulona. Haaveilen lähihoitajan koulutuksesta mutta en voi sitoutua nyt vuorotyöhön, olen totaali yh. En haluaisi olla toimeentulotuen varassa mutta en voi tilanteelle mitään tai sille että sairastuin.

Vierailija
147/369 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistukea saa vain Kelan hyväksymään kuntakohtaiseen vuokranormiin jaa siitäkin tuki kattaa vain 70% ja loput jää itse maksettavaksi.

Vierailija
148/369 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltaja jolla on lapsia saa työttömänänoin 2000 euron edestä tukia eli saman kuin minkä moni saa työstään palkaksi ja jonkun mielestäkö noin suuret tuet ovat Syomessa kohtuullisia ja asianmukaisia?

Vierailija
149/369 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa toimeentulotukeen tulee työllistymisvelvoite ja saadakseen viimesijaista tukea on ilmottauduttava työttömäksi työnhakijaksi työllisyyspalveluihin ja mahdollisesti haettava osoitettu määrä työpaikkoja. T. Hallitus

Tuo jälkimmäinen on jo olemassa.

Työllistymisvelvoitetta ei ole tulosa.

Työllistymisvelvoitetta ei voi olla, koska työnantaja palkkaa kenet haluaa ja valintaan ei pysty työnhakija painostamaan.

Vierailija
150/369 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kun meni lainanlyhennyksiä useita satoja euroja, samalla velkojen loppusummat nousi useilla sadoilla euroilla, koska ulosoton perintäkulut oli isommat kuin lyhennykset. Yritin sopia, että saan maksaa laskut suoraan (ei ulosoton kautta), mutta se ei sopinut. Mulla nousi velkojen määrä, kun lyhensi velkoja. Parempi vaan ettei ole mitään tuloja velkojen maksuun. 

Tätä että onko vara maksaa lainan lyhennyksiä kannattaa miettiä JO siinä vaiheessa kun MIETTII sitä velan ottamista, eikä vasta sitten kun huomaa että "eipä tili riitä lainojen maksuun".

Varmasti jokaisella on ollut jokin suunnitelma välttää tilanne. Kaikesta ihminen ei itse päätä. Velkojat päätti ettei tee maksusopimusta, kun olin sairaana ja tyhjätasku. Itse olin sairastelukierteessä silloin, kun velka erääntyi. En ollut työkykyinen enkä työelämässä, koska en ollut suunnitellut, että tulisi sairastumisia. Tuossa asiassa paljon vaikutti, että tipahdin myös terveydenhoitojärjestelmän ulkopuolelle ja en saanut sopivaa apua, joten jouduin myös olemaan puolikuntoinen vuosikausien ajan. Minulla ei ollut mahdollisuutta tienata työllä euroakaan, jotta olisin päässyt maksamaan velkoja suunnitelmien mukaisesti eikä velkojat edes halunneet rahaa tai tehdä maksusuunnitelmia tyhjätaskun kanssa, kun ainoa säännöllinen tulo oli asumistuki noin pari sataa euroa. 

On muuten kaksi asiaa, mistä kukaan ihminen ei itse päätä: Sairaus ja kuolema. Se on ihan sama, onko ihmisellä velkaa vai ei, mutta kukaan ei päätä sairastumisista eikä kuolemastaan. 

Vierailija
151/369 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa voidaan tehdä mitä vaan kun kansa ei nouse vastaan. Köyhiltäkin tuet pois hymy naamalla kun ei ne mitään tee.

Tämä on myös ainoa syy sille miksi näin tehdään. Mihin katosi suomalainen sisu, en ymmärrä.

Vierailija
152/369 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltaja jolla on lapsia saa työttömänänoin 2000 euron edestä tukia eli saman kuin minkä moni saa työstään palkaksi ja jonkun mielestäkö noin suuret tuet ovat Syomessa kohtuullisia ja asianmukaisia?

Siinä tapauksessa suosittelen jäämään työttömäksi jos juttusi pitää paikkansa. Muuten se töissä oleva saa myös lapsilisät ja melko varmasti myös elatustuen joten otitko tuon huomioon valituksessasi? Asumistukea hän saa hieman enemmän tietenkin jos lapsia on. Työttömyyskorvaus on sama kuin jos asuisi yksin. Perustoimeentuloa hän saa lasten takia. Oletko sinä oikeasti kateellinen ja kuvittelet että hän tulee toimeen paremmin kuin työssä käyvä?

Vierailija
153/369 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma homma te jotka kuvittelette että lapsista ei tule mitään kuluja.

Vierailija
154/369 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus mietin näitä persujen sadistisia "tuet pois" heittoja ja sitä mitä oikeasti tapahtuisi jos sille tielle lähdettäisiin ja mitä itse tekisin jos joutuisin silloin työttömäksi. Yhteiskunnasta tulisi aika turvaton ja väkivaltainen paikka nopeasti. Olisi alueita joilla ei voisi liikkua ollenkaan, kauppaliikkeet olisi suojattava vahvasti, yksityinen omaisuus suojattava samoin. Väkivalta räjähtäisi käsiin...Toisaalta kiinnostaisi nähdä se mutta toisaalta se olisi valtavaa tuhlausta ja saavutusten tuhlaamista. Kaikki olisi jälleen aloitettava alusta.

Persujen virhe on siinä, että eivät ymmärrä tiettyjen vasemmalle kallellaan olevien ihmisten luontoa. Jos ilmainen raha evätään, eivät nämä tyypit lähde töihin, opiskele lisää tai perusta yrityksiä vaan valitsevat mieluummin rikollisen tien. Kun on itse ahkera, lainkuuliainen ja kaikin puolin kunnon kansalainen, voi tämmöisten ihmisten olemassaolo tulla yllätyksenä.

Vierailija
155/369 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan peruspäivärahan, toimeentulotukea 120 e, asumistukea ja lapsilisän sekä isänsä maksaman elatustuen kaikki yht n.1800 e kk. Vuokra on 920 e. Millä summalla sinusta meidän  pitäsi pojan kanssa tulla toimeen? Maksan normaalit puhelinlaskut, netin, vakuutuksen, ruuat, bussiliput vaatteita ja pojan menot vuokran jälkeen jäävästä summasta. Olin lastenhoitaja ennen sairastimista ja jäi 200 e kk enemmän rahaa kuin nyt, lomarahat lisäksi. Totta on etä palkat on huonot mutta emme oikein tule toimeen pienemmällä summalla. Ihan pojan vaatteisiin menee rahaa kun kasvaa koko ajan. Viime keväänä hankitut talvivaatteet ovat pienet niihin menee taas n.120 e vaikka ostan halvinta ( pitää plla vedenkestävät). Pelkät kengät maksaa 60-70 e ja niitä menee kahdet talvessa jos koko muuttuu.

Vierailija
156/369 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, itse löin omat asumiskulut ja lapsiluvun laskuriin, ja tuloksena oli 3000 euroa. Pk-seudulla asuminen on kallista ja yksinhuoltajia pitää toki tukea, mutta onhan se kestämätön ajatus, että työelämän ulkopuolisille pitäisi taata noin 5000 euron bruttopalkkaa vastaava elintaso. Lähtökohtaisesti työnteon pitäisi aina kannattaa, mikä tarkoittaa sitä, että pelkällä tuilla elävän elintaso on alle kaikkein pienituloisimman työssäkäyvän elintason. Tähän ei valitettavasti olla valmiita, vaan halutaan ylläpitää utopiaa jossa kaikki on vähintään keskiluokkaa. Ei millään valtiolla ole sellaiseen varaa. Siihen olisi, että kaikilla on joku katto pään päällä ja ruokaa pöydässä, mutta kun se ei riitä, niin mieluummin sitten näemmä ajetaan koko tukijärjestelmä alas.

Osaatkohan käyttää sitä laskuria? Jos nyt olet töissä etkä saa tukia ja löit laskuriin pelkät menot ja muita tukia 0e, niin tokihan se laskuri antaa suuren summan toimeentulotukeen. Muistetaan että laskuri on viitteellinen, eikä takaa mitä todellisuudessa saisit. Todellisuudessa et toimeentulotukea kumminkaan saisi ellet olisi ensin hakenut esim työttömyyskorvausta, opintotukea ja opintolainaa tms. Jos puolisolla on rahaa tai omaisuutta tai sinulla on omaisuutta et saa mitään. Jos saat muita tukia, saat vähemmän. Jos ei tiedetä mitkä tuet ovat sinulle kuuluvia niin sitä selvitellään puolitoista kuukautta miltä ajalta et saa mitään. Jos menet sairaspäivärahalta opintotuelle, opintotuelta työttömäksi tms. sitä selvitellään 1,5kk miltä ajalta et saa mitään. Jos epäonnistut tarvittavien liiteiden kuten opintotodistuksien tai talonkirjaotteen kanssa, et edisty opinnoissa/opintosuoritusote päivittyy hitaasti, saat yli 100e tilisiirron tai mokaat työkkärin jonkun vaatimuksen saat karenssia, selvityspyynnön tai takaisinperintää jne. ja odottelet taas saatko jotain ja koska. Se ei ole herranjumala mikään automaatti joka takaa sulle 3000e/kk vaan loputon työmaa ja helvetillinen hyppyytys ja nöyryyttäminen byrokratian varjolla.

Vierailija
157/369 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persujen virhe on siinä, että eivät ymmärrä tiettyjen vasemmalle kallellaan olevien ihmisten luontoa. Jos ilmainen raha evätään, eivät nämä tyypit lähde töihin, opiskele lisää tai perusta yrityksiä vaan valitsevat mieluummin rikollisen tien. Kun on itse ahkera, lainkuuliainen ja kaikin puolin kunnon kansalainen, voi tämmöiste

En nyt oikein usko tuohon puoluesidonnaiseen luonneanalyysiin millään tasolla. Eikä siihen kyllä ole tieteellistä näyttöäkään koska kyse on lähinnä ympäristötekijöistä. Huonossa asemassa oleva tuskin miettii puoluepoliittisia asioita silloin kun hän alkaa ratkaisemaan omaa eloonjäämistään koskevia asioita. Ottamasi näkökanta on mielestäni lähinnä populistista sanahelinää ilman todellisuuspohjaa.

Vierailija
158/369 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jatkan vielä että lapsen isä maksaa elatustukea 300 e kk, lapsilisä on 160 e. Nämä saisin myös jos olisin töissä...toki lapseton ei saa isän maksamaa tukea lapsen menoihin. 

Vierailija
159/369 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän epäilyttää tämä kuvaus, koska toiset taas ei saa yhtään mitään.

Vierailija
160/369 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ihan usko noita juttujasi. Mutta ymmärrän kyllä että tänne voi kirjoittaa ihan mitä tahansa työttömistä jotka saavat "ihan mitä tahansa" tukena. Kukaan ei ole

Usko tai älä mutta juttu on ihan tosi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä