Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä joulunviettotavat on teille ehdoton ei?

Vierailija
26.10.2024 |

Mitä asioita ette ehdottomasti halua tehdä jouluna, tai millaisten tapojen ette halua kuuluvan teidän joulunviettoon?

Itse haluaisin, että jouluna ei olisi mikään kiire mihinkään. Jotenkin kummasti vaan usein käy niin, että on vaikka mitä tekemistä.

Kommentit (149)

Vierailija
61/149 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jouluna aina pukkeilemassa, ja toivoisin ettei olisi pakko lähteä 50km päähän vanhemmilleni pukkeilun päätteeksi vaan saisin jäädä vaimon kanssa kotiin. Mutta ei, sukulaisten painostuksesta joka toinen joulu siellä, joka toinen onneksi kotona.

Ota joku pukkikeikka niin myöhään, ettei tarvitse enää lähteä. Vaimohan voi vaikka buukata sinut sänkypukiksi 22.30 aattoiltana.

Sänkypukki kuulostaa kyllä hyvältä 😁

Mutta kyse on siitä että lapset on luonani joka toinen joulu ja haluavat ehdottomasti mummolaan, en sitä viitsi heiltä riistää, kun haluaisivat sinne joka joulu ja pääsevät vain joka toinen. Vanhempani eivät suostu siihen että lapsi menisi aatoksi yöksi heille, ja minä menisin perässä joulupäivänä, vaan jos lapsi menee, minunkin on mentävä. En vaan kykene riistämään mummolajoulua lapsilta. Toinen on jo aikuinen, toinen täyttää kohta 16v, sen jälkeen kun hän täyttää 18 kieltäydyn lähtemästä yöksi pois jouluna.

Vierailija
62/149 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua viettää joulu ihmisten kansaa jotka valittaa jouluna. Kumppanin lapsuudenperheessä on hänen lapsuudessaan sattunut onnettomuus missä menehtyi kumppanin läheisiä, joten heille joulu on ennen kaikkea synkkä valitusjuhla. Tästä on kuitenkin aikaa jo vuosikymmeniä, joten vähitellen voisi alkaa vaihtaa tyyliä. Itselleni joulu on mukavaa hyvän mielen aikaa 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/149 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi aattona tai joulupäivänä matkustamaan yli vartin ajomatkaa kauemmas.

Samaten en haluaisi mitään suvun/isomman perheen "juhlallista" jouluateriaa, jota varten pitäisi pistää parempaa päälle ja pönöttää juhlapöydässä parikin tuntia. Minulle tärkeä joulu"perinne" on saada hengata vaikka koko pyhät pyjamassa.

Vierailija
64/149 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulunvietto.

Vierailija
65/149 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ehdoton ihminen, joten vaikea keksiä sellaista mikä ei missään nimessä sopisi. Tai no, ehkä se että olisi joulun kännissä tai jättäisi viettämättä kokonaan, sellaista en missään nimessä haluaisi. Kaikki muu menee. Mieluiten vietän joulua oman perheen kesken kotona rennolla meiningillä, ei liikaa pingotusta. Kylään saa tulla kuka haluaa, jos aikoo syömään tulla niin sovitaan että tuo jotain yhteiseen joulupöytään tullessaan. 

Vierailija
66/149 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin viettää pienen joulun ilman mitään hössötyksiä ja koristeita ja ruokaa vain maltillisesti. Mutta koska mieheni on jouluhullu ja meillä on pieni lapsi joka myös tykkää tosi paljon joulusta niin aina pakko olla kuusi ja koristeita ja ruokaa paljon.

Miehesi kai sitten hoitaa kuusen, koristeet ja ruoat?

Vierailija
67/149 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En enää halua käydä hautausmaalla. Johtuen siitä, että sinne haudatut kuolleet niin kauan aikaa sitten. Lähisuku vielä elossa.

Onpa kiva kun sinulla ei ole tuoreita menetyksiä.

Monet käyvät hautausmaalla hakemassa joulutunnelman, mutta minä käyn siellä joka päivä muutenkin.

Kertoo paljon suomalaisesta synkistelystä, kun joulutunnelma haetaan hautausmaalta. 

Vainajien muistaminen on kuulunut joulunviettoon ja kauan ennen kristinuskoa.

Voihan niitä vainajia muutenkin muistaa joulunakin kuin just siellä hautausmaalla vierailemalla.

Voi tietysti. Silti hautausmaalla vierailu juuri aattona on monelle tärkeä perinne eikä se ole synkistelyä. Jos sinä et halua käydä haudoilla aattona, ei ole mikään pakko.

Vierailija
68/149 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En enää halua käydä hautausmaalla. Johtuen siitä, että sinne haudatut kuolleet niin kauan aikaa sitten. Lähisuku vielä elossa.

Monet käyvät hautausmaalla hakemassa joulutunnelman, mutta minä käyn siellä joka päivä muutenkin.

Kertoo paljon suomalaisesta synkistelystä, kun joulutunnelma haetaan hautausmaalta. 

Vainajien muistaminen on kuulunut joulunviettoon ja kauan ennen kristinuskoa.

Voihan niitä vainajia muutenkin muistaa joulunakin kuin just siellä hautausmaalla vierailemalla.

Voi tietysti. Silti hautausmaalla vierailu juuri aattona on monelle tärkeä perinne eikä se ole synkistelyä. Jos sinä et halua käydä haudoilla aattona, ei ole mikään pakko.

No ainakin omassa lapsuudessani se oli just sitä. Rämmittiin lumisella ja melkein pimeällä hautausmaalla ja seistiin kivien luona ja mummo itki vieressä että voi voi, siinä se on se minun mieheni, isäni, äitini jne, ei ole joulut niin kuin ennen. Tosi hyvä tunnelma.

Vierailija
69/149 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että joutuisin ihmisiä tapaamaan. Kissan ja herkkujen kanssa peiton alla hyviä ohjelmia katsotaan.

Vierailija
70/149 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin viettää pienen joulun ilman mitään hössötyksiä ja koristeita ja ruokaa vain maltillisesti. Mutta koska mieheni on jouluhullu ja meillä on pieni lapsi joka myös tykkää tosi paljon joulusta niin aina pakko olla kuusi ja koristeita ja ruokaa paljon.

Miehesi kai sitten hoitaa kuusen, koristeet ja ruoat?

Mitä väliä sillä on ketä ne hoitaa, ei ole iso homma pienessä perheessä.

Eri

Vierailija
71/149 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä matkustaisi etelään jouluksi.

Teen aina perinteisen joulun kotiin. Teen itse lahjoja, joten aloitan jo syys-lokakuussa. Joulun perinteiset ruoat ja leivonnaiset. Emme syö kalaa, joten kinkku ja karjalanpaisti ovat must. Lahjoja ostan paljon, miehelle ja pojalle. Itse en useinkaan saa lahjoja, jollen itse osta. Rakastan joulua, eikä minulla ole koskaan joulustressiä, koska aloitan ajoissa.

Vierailija
72/149 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jouluna aina pukkeilemassa, ja toivoisin ettei olisi pakko lähteä 50km päähän vanhemmilleni pukkeilun päätteeksi vaan saisin jäädä vaimon kanssa kotiin. Mutta ei, sukulaisten painostuksesta joka toinen joulu siellä, joka toinen onneksi kotona.

Ota joku pukkikeikka niin myöhään, ettei tarvitse enää lähteä. Vaimohan voi vaikka buukata sinut sänkypukiksi 22.30 aattoiltana.

Sänkypukki kuulostaa kyllä hyvältä 😁

Mutta kyse on siitä että lapset on luonani joka toinen joulu ja haluavat ehdottomasti mummolaan, en sitä viitsi heiltä riistää, kun haluaisivat sinne joka joulu ja pääsevät vain joka toinen. Vanhempani eivät suostu siihen että lapsi menisi aatoksi yöksi heille, ja minä menisin perässä joulupäivänä, vaan jos lapsi menee, minunkin on mentävä. En vaan kykene riistämään

No se on sitten eri asia, kun kuviossa on mukana lapsiakin.

Vierailija
73/149 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano ukollesi, että koristelee ja kokkaa itse joulunsa. Sehän on nyt kuin pikkupoika jonka eteen äityli (eli sinä) tekee joulun. 

Vierailija
74/149 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua ikinä viettää joulua sukulaisten kanssa. 

Ei minkäänlaisia siirtymisiä kotoa mihinkään. 

Vain oma perhe ja pitkät vapaat on ihan parasta. Lahjaksi saatu yöpaita ja kirja ja jääkaappi täynnä ruokaa ilman murheita kuka tekee ruuan. 

Vierailija
75/149 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna meillä EI tule olemaan suomalaisia tai suomesta ostettuja joululahjoja

Vierailija
76/149 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi kai sitten hoitaaksen, koristeet ja ruoat?

Mitä väliä sillä on ketä ne hoitaa, ei ole iso homma pienessä perheessä.

Eri

"Ketä" 🙈

Vierailija
77/149 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupullot viinaa. Isän kanssa tinttailtiin ladan takakontista. Oi niitä aikoja.

Vierailija
78/149 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo sitä tarkoita ettei olisi menetyksiä. Kun isäni kuoli niin hänen tuhkansa siroteltiin mereen. Hautausmaalle haudatut sukulaiset on kuolleet kauan sitten. Tosin, ei kaikki käy hautausmaalla muutenkaan.

No, mutta tuo kelle vastasit vastasi sellaisen ihmisen viestiin joka kertoi, että hänen lähipiirinsä ON hengissä. 

Vierailija
79/149 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulunvietto.

Joulunviettohan on täysin vapaaehtoista. Ei sitä ole pakko viettää.

Joten sinulla ei ole ongelmaa, et halua viettää joulua, et siis vietä joulua. Yksinkertaista. 

Vierailija
80/149 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan joulua ja olen viettänyt tosi monenlaisia hyviä jouluja. Perhejoulut lapsena oli junttimaisia, mutta lämpimiä. Ensimmäisen poikaystävän kanssa kahdestaan oli vaatimattomia, viattoman ihastuneita ja pikkuisen kiusallisia (onko tämä nyt tarpeeksi hienoa, tykkääköhän se mun kokkauksista ja lahjasta, kaipaiskohan se jotain enemmän jne :D). Myöhemmin sinkkuna vietin monta joulua yksin ja monta joulua jonkun ystävän tai useamman kanssa. Nykyään perheen ja lasten kanssa. Kaikki nämä tavat on olleet ihania ja niitä on yhdistänyt leppoisuus ja lämpö. Se on varmaan mulle tärkeintä. Ennen joulua saa kyllä olla kiirettä ja stressiä, mutta sitten kun aatto koittaa niin tiedossa pitää olla 3 päivää täysin vapaata olemista ja elämästä nauttimista ilman mitään suorittamista ja paineita. 

Pahin joulu olisi varmaan olla töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi