Mitkä joulunviettotavat on teille ehdoton ei?
Mitä asioita ette ehdottomasti halua tehdä jouluna, tai millaisten tapojen ette halua kuuluvan teidän joulunviettoon?
Itse haluaisin, että jouluna ei olisi mikään kiire mihinkään. Jotenkin kummasti vaan usein käy niin, että on vaikka mitä tekemistä.
Kommentit (149)
Joulu, jolloin olisi pakko syödä. Edellisen vietin yksin, koska halusin paastota, ja tiesin, että se herättäisi huomiota. Jos syön, joulu on automaattisesti pilalla. Sitä en halua, joten yksin on oltava, vaikka rakkaita olisi ihana nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Joulukuusi.
Koska kahden kissan talous.
Joulu ilman tylsiä purkinavaajia. Saisimme joulukuusen ja riemuisan joulutunnelman ilman niitä.
Terveisin
Kissat
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni siinä ei ole mitään järkeä että kesken aaton siinä just ennen hämärää joku sanoo että jaahas, lähdetään käymään hautausmaalla. Sitten puetaan, ajetaan hautausmaalle ja kierrellään koko hautausmaa ja toinenkin. Tullaan kotiin pari tuntia myöhemmin ja yritetään taas orientoitua jouluun. Miksei siellä hautausmaalla voi käydä vaikka aatonattona?
Aivan. Ja miksi sinne tarvii mennä jos ei halua? Käyn kahdella hautausmaalla aattona iltapäivällä ajankuluksi ja samalla näkee lapsuuden ja nuoruuden maisemia. En kiertele vaan vien kynttilät muutamalle haudalle.
Mulle ei pakkoa sitä ja tätä koska joulu. Eikä pakkoa suhata sukulaisissa koska aatto ja joulu. Lapsuuskodissa sain niin tarpeeksi joulusuorittamisesta ja aaton kellouskovaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Reissaaminen kyläpaikasta toiseen. En haluaisi eikä onnistuisikaan. Osa joulusta menee yleensä töissä.
Kunpa olisikin paikkoja mihin mennä jouluna, ei ole kiva aina yksin viettää joulua.
Mulle kamalin joulu olisi sellainen mikrossa lämmitettyä kaupan laatikkoa pyjama päällä telkkaria katsellessa -joulu.
Mulle jouluaatto on iloinen juhla, jota varten tykkään vähän hössöttää, valmistella ja panostaa, mutta en myönnä että meillä olisi jäykkää ja pönöttävää pöytähopeiden kilinää - vieraat pitävät huolen siitä että ääntä piisaa ja pöydän ympärillä käydään vähintää. kolmea eri keskustelua päällekkäin. Joulupäivänä voi sitten ottaa rentoilla omalla porukalla jämiä lämmitellen.
Reissaaminen usean sukulaisen luona on ehdottomin EI. Inhoan muodollisuutta, mutta toisaalta inhoan myös sitä että kaikki tehdään pikkulasten ehdoilla. Sanon ei myös lahjoille (paitsi läheisimmille tietysti) ja korteille.
Vieraat tunkevat 4G puhelimensa kanssa kylään. Tien varressa on kyltti missä kiellän jyrkästi 4G liittymien ja laitteiden tuomisen tontilleni, on 4G vapaa vyöhyke. Vain 5G sukulaiset tunnustan sukulaisikseni, muut ovat harmaata wt-massaa.
Olen jouluna aina pukkeilemassa, ja toivoisin ettei olisi pakko lähteä 50km päähän vanhemmilleni pukkeilun päätteeksi vaan saisin jäädä vaimon kanssa kotiin. Mutta ei, sukulaisten painostuksesta joka toinen joulu siellä, joka toinen onneksi kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En enää halua käydä hautausmaalla. Johtuen siitä, että sinne haudatut kuolleet niin kauan aikaa sitten. Lähisuku vielä elossa.
Onpa kiva kun sinulla ei ole tuoreita menetyksiä.
Monet käyvät hautausmaalla hakemassa joulutunnelman, mutta minä käyn siellä joka päivä muutenkin.
Kertoo paljon suomalaisesta synkistelystä, kun joulutunnelma haetaan hautausmaalta.
Vierailija kirjoitti:
Olen jouluna aina pukkeilemassa, ja toivoisin ettei olisi pakko lähteä 50km päähän vanhemmilleni pukkeilun päätteeksi vaan saisin jäädä vaimon kanssa kotiin. Mutta ei, sukulaisten painostuksesta joka toinen joulu siellä, joka toinen onneksi kotona.
Ota joku pukkikeikka niin myöhään, ettei tarvitse enää lähteä. Vaimohan voi vaikka buukata sinut sänkypukiksi 22.30 aattoiltana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En enää halua käydä hautausmaalla. Johtuen siitä, että sinne haudatut kuolleet niin kauan aikaa sitten. Lähisuku vielä elossa.
Monet käyvät hautausmaalla hakemassa joulutunnelman, mutta minä käyn siellä joka päivä muutenkin.
Kertoo paljon suomalaisesta synkistelystä, kun joulutunnelma haetaan hautausmaalta.
Vainajien muistaminen on kuulunut joulunviettoon ja kauan ennen kristinuskoa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni siinä ei ole mitään järkeä että kesken aaton siinä just ennen hämärää joku sanoo että jaahas, lähdetään käymään hautausmaalla. Sitten puetaan, ajetaan hautausmaalle ja kierrellään koko hautausmaa ja toinenkin. Tullaan kotiin pari tuntia myöhemmin ja yritetään taas orientoitua jouluun. Miksei siellä hautausmaalla voi käydä vaikka aatonattona?
Joulunvietto paikasta on 800m hautausmaalle, joten se on just sopiva ruuantasoituslenkki, ja samalla voi ihastella kynttilämerta, sekä viedä omansa mummin haudalle
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva autossa istuminen paikasta toiseen. Kenenkään luo en jää jouluna yöksi, se on aivan ehdoton ei.
Sama! Tosin anoppilassa tämä närästää, kun miehenikään ei sitten jää yöksi. Tietävät kyllä selkäongelmistani, mutta siltikin meille on tarjolla huonoin makuutila, eli patjat vaatehuoneen lattialla, sillä vanhin sisarus ja puolisonsa saavat toki vanhimman statuksella paremman paikan, ja paras menee kuopukselle ja tämän miehelle koska he ovat arvokkaampia kuin muut. Käymme siis joulupäivänä tai tapanina pikaisesti syömässä, ja siinä se
Parasta joulussa on se että ummistaa silmänsä ja
viettää normaalia arki viikkoa. Syödään pitsaa, paistetaan lättyjä
ja välillä ulkona kunnon hikiliikuntaa. Kaupat kierretään kaukaa
joulun aikana. Nauretaan kakkasta naurua hössöttelijöille ...
Toisille pukki on Jeesuksen PILKKAAJAT mutta monille pukki on Vertauskuva taivaallisesta lahjojen antajasta joka palkitsee ne jotka hyviä tekoja tekee ja jotka ahkeria ovat olleet. Antaa taivaan lahjoja lapsille. Kuten hyviä ruokia vaatteita ja villasukat. Sitten kiitetään. Hyvää joulua. Pahoille ei joulua olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vainajien muistaminen on kuulunut joulunviettoon ja kauan ennen kristinuskoa.
Voihan niitä vainajia muutenkin muistaa joulunakin kuin just siellä hautausmaalla vierailemalla.
Vai hyvillä on JOULU. Pahoilla ei ole ollenkaan.
Jeesuksen syntymä juhla pyhät. Hyvää Joulun rauhaa. Armoa. Betlehemissä .
Ei: kirkossa tai hautausmaalla käynti, yleensä ottaen uskonto. Sukuloiminen.
Kyllä: ruoka, herkut ja juomat. Hyvä viihde (TV, elokuvat, kirjat, musiikki).