Mitkä joulunviettotavat on teille ehdoton ei?
Mitä asioita ette ehdottomasti halua tehdä jouluna, tai millaisten tapojen ette halua kuuluvan teidän joulunviettoon?
Itse haluaisin, että jouluna ei olisi mikään kiire mihinkään. Jotenkin kummasti vaan usein käy niin, että on vaikka mitä tekemistä.
Kommentit (149)
En soita kenellekkään jouluaattona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En enää halua käydä hautausmaalla. Johtuen siitä, että sinne haudatut kuolleet niin kauan aikaa sitten. Lähisuku vielä elossa.
Onpa kiva kun sinulla ei ole tuoreita menetyksiä.
Monet käyvät hautausmaalla hakemassa joulutunnelman, mutta minä käyn siellä joka päivä muutenkin.
Eihän tuo sitä tarkoita ettei olisi menetyksiä. Kun isäni kuoli niin hänen tuhkansa siroteltiin mereen. Hautausmaalle haudatut sukulaiset on kuolleet kauan sitten. Tosin, ei kaikki käy hautausmaalla muutenkaan.
Minä en ole koskaan ymmärtänyt hautausmaalla käyntiä. Läheisiä voi muistella muuallakin kuin siellä hautuumaalla kykkien.
Se että koko huusholli on valjastettu joulukoristeita varten joka nurkka, kattoa myöten. Missään ei ole paikkaa jossa ei joulukoristetta olisi.
Sukujoulut. Koko vuosi kyräilyä ja kieroilua, sitten jouluna pitäisi esittää että pidämme toisistamme. Jään kotiin tai sitten menemme mieheni äidin luo.
Vierailija kirjoitti:
Appivanhempien luona on niin juhlallista, ettei se tunnu ollenkaan juhlalta. Heidän sukunsa on Tärkeää Väkeä, eli siellä istutaan parhaat päällä illallispöytään tasan klo 18.00 ja syödään pari tuntia hillitysti keskustellen. Miehillä on tummat puvut, naisilla juhlavat mekot, kampaukset ja korut. Pöydässä on perintöhopeat ja kaikki on arvokasta jäykistelyä. Minun vanhempieni luona taas on menty sisarusteni perheellistyttyä lasten ehdoilla eli ruokailu on lounasaikaan ja listalta on karsittu pois sellaisia ruokia mistä lapset eivät tykkää riippumatta siitä, että ne maistuisivat aikuisille. Aikuistenkin täytyy syödä nopeasti, että lapset saavat lahjat mahdollisimman aikaisin. Ja viinilasillinenkin on tietysti kielletty, koska lapsilla pitää olla raitis joulu. En halua kumpaakaan näistä tyyleistä, eikä miehenikään. Siksi käydään minun vanhempieni luona aattona lounaalla, mutta varsinaisesti vietetään joulua kotona kahdestaan. Appivanhempien
Kuulostaa kyllä kauhealta molemmat paikat, ja itse asiassa omissa sukulaisissa on molemmat tyylit myös edustettuina. Molemmissa huokuu sellainen stressi ja suorittaminen, pakolla järjestäminen ja se että tärkeintä on, että kaikki menee ulkoisesti "oikein". Minulle se on joulun taian vastakohta, itse kaipaan juuri vapautta ja tunnelmointia niin että tärkeintä on yhteisolo eikä se että valmiiksi määrätyt kaavat toteutuvat juuri niin kuin pitääkin. Meilläkin parhaat joulut on kahdestaan miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En enää halua käydä hautausmaalla. Johtuen siitä, että sinne haudatut kuolleet niin kauan aikaa sitten. Lähisuku vielä elossa.
Monet käyvät hautausmaalla hakemassa joulutunnelman, mutta minä käyn siellä joka päivä muutenkin.
Eihän tuo sitä tarkoita ettei olisi menetyksiä. Kun isäni kuoli niin hänen tuhkansa siroteltiin mereen. Hautausmaalle haudatut sukulaiset on kuolleet kauan sitten. Tosin, ei kaikki käy hautausmaalla muutenkaan.
Minä en ole koskaan ymmärtänyt hautausmaalla käyntiä. Läheisiä voi muistella muuallakin kuin siellä hautuumaalla kykkien.
Ihanko oikeasti et ymmärrä? Et vaikka sinulle on selitetty asia useita kertoja? On olemassa erilaisia tapoja ja tyylejä kuin sinulla. Pystytkö ymmärtämään sitäkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti et ymmärrä? Et vaikka s
Miksi se sulle on niin tärkeää että joku ymmärtää miten tärkeää se on joillekin muille.
Englanninkieliset joululaulut. Jee jee baby its Christmas. Ou jeee.
Arggggh...
Vierailija kirjoitti:
Arggggh...
Lähes kaikki "suomalaiset" joululaulut on suomennoksia niistä englanninkielisistä.
Tänä vuonna yritän välttää turhaa jouluähkyä. Jouluruoka on itselle tärkeä osa juhlanviettoa, mutta kolmen viikon suklaansyöntiputki ei. Syön vaan niitä herkkuja mitä haluan. Esimerkiksi joulutortuista en ole koskaan liiemmin välittänyt, mutta koska joulu ja koska tarjotaan niin olen niitä syönyt. Kauheaa aina tammikuussa yrittää pistää elintapoja uusiksi, koska koko joulukuu mennyt herkutellessa. Herkut ei edes maistu hyvältä, jos niitä syö päivittäin.
En osta joulukalenteria. Enkä voisi kuvitella viettäväni joulua Etelä-Euroopassa tai muuallakaan missä ei ole kylmää ja pimeää.
Vierailija kirjoitti:
Arggggh...
Suomalaiset joukulaulut:
Hetken kestää elämä ja sekin synkkä ja ikävä... hei tonttu-ukot hyppikää nyt on riemun raikkahin aika 😑
Kännääminen. Hyväksyn sivistyneen viinilasin pari tai vaikka kahvin kanssa naukun ja saunaoluenkin, mutta örvellys ei kuulu jouluun.
Sukulointiajouluna aina makaan viltin alla sohvalla ja katson leffoja sekä herkuttelen
Kiire
Kinkku
Känni
Nämä ei kuulu jouluun.
Vierailija kirjoitti:
Parasta joulussa on se että ummistaa silmänsä ja
viettää normaalia arki viikkoa. Syödään pitsaa, paistetaan lättyjä
ja välillä ulkona kunnon hikiliikuntaa. Kaupat kierretään kaukaa
joulun aikana. Nauretaan kakkasta naurua hössöttelijöille ...
Oletko 2 kk ilman kaupassa käyntiä? Marketeissa on nyt jo joulukuuset koristeltuna.
Tukka putkella autolla ajamista kyläpaikasta toiseen. Jos jonkin kyläpaikan jättää jonain vuonna väliin, niin siitä kuulee koko seuraavan vuoden. Ja yöpymiset sukulaisten kostean kylmissä kamareissa laverilla kuhmuraisella patjalla, ei kiitos. Kyllä oma sänky hakkaa kyläpaikkojen laverit, hetekat ja vuodesohvat. Ja kaikissa kyläpaikoissa samanlaiset ruuat sian takajalkoineen ja rosolleineen. Vähintään viisi kertaa pitäisi kyetä syömään saman päivän aikana. Nykyään ei ajeta yhtään mihinkään, vaan ollaan ihan rauhassa omassa kodissa.
Ja vielä yksi turn off joulusta: viinakset. Siis oluet, viinit, glögit ja väkevät viinat. En ole koskaan voinut ymmärtää, miksi jouluna pitää ryypätä, kirkkovuoden tärkeimpänä juhlana. Joulun sanoma on hukkunut glögilasiin jo ennen joulurauhan julistusta.
Vierailija kirjoitti:
Kiire
Kinkku
Känni
Nämä ei kuulu jouluun.
Jatkan: Minä rakastan, ra-kas-tan, jouluvirsiä ja muita hengellisiä joululauluja. Glögi, leivonnaiset ja suklaa. Ulkoilu. Kiireettömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arggggh...
Lähes kaikki "suomalaiset" joululaulut on suomennoksia niistä englanninkielisistä.
Ahaaa. En tiennytkään. Onko Sylvian joululaulukin...
Kaikki uskonnollinen on ehdoton ei minulle. Joulu on sydäntalven pakanajuhla. Juhlistaa sitä kun päivän pituus kääntyy kasvuun.