Mitkä joulunviettotavat on teille ehdoton ei?
Mitä asioita ette ehdottomasti halua tehdä jouluna, tai millaisten tapojen ette halua kuuluvan teidän joulunviettoon?
Itse haluaisin, että jouluna ei olisi mikään kiire mihinkään. Jotenkin kummasti vaan usein käy niin, että on vaikka mitä tekemistä.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin viettää pienen joulun ilman mitään hössötyksiä ja koristeita ja ruokaa vain maltillisesti. Mutta koska mieheni on jouluhullu ja meillä on pieni lapsi joka myös tykkää tosi paljon joulusta niin aina pakko olla kuusi ja koristeita ja ruokaa paljon.
Miksi jouluhullut eivät koskaan pariudu keskenään? Mä olen vähän jouluhullu, mutten koskaan ole tavannut jouluhullua miestä.
Vierailija kirjoitti:
Terästetty glögi ei maistu. Muutaman lasin viiniä voin ottaa.
Ei maistu minullekaan, mutta terästämätön Marlin glögi kyllä maistuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En enää halua käydä hautausmaalla. Johtuen siitä, että sinne haudatut kuolleet niin kauan aikaa sitten. Lähisuku vielä elossa.
Onpa kiva kun sinulla ei ole tuoreita menetyksiä.
Monet käyvät hautausmaalla hakemassa joulutunnelman, mutta minä käyn siellä joka päivä muutenkin.
Eihän tuo sitä tarkoita ettei olisi menetyksiä. Kun isäni kuoli niin hänen tuhkansa siroteltiin mereen. Hautausmaalle haudatut sukulaiset on kuolleet kauan sitten. Tosin, ei kaikki käy hautausmaalla muutenkaan.
En haluaisi olla suomessa yksin kun perhe aina joulun etelässä. En vaan saa töistä joka joulu vapaata niin tuleva joulu menee taas yksin kotona :( ehkä ens vuonna saan taas lomaa ja pääsen perheen kanssa ulkomaille.
Minä, jouluihminen, menetin joulun vuosiksi pakotettuna viettämään sitä eksän vanhemmilla. Tiedän, että joillekin on ehdotonta että jouluna pukeudutaan parhaimpiin, ollaan siististi ja korrektisti, ei syödä ähkyyn vaan hienostuneesti kilistellään pöytähopeita ja ollaan viileän etäisiä. Minulle se ei kuitenkaan vastaa käsitystä hyvästä joulusta ja aloin jo vihata joulua noina vuosina.
Itse olen kotoisin täydestä junttiperheestä, jossa koko joulu vietetään lähinnä pyjamassa, lojutaan koko perhe olohuoneessa patjoilla pelaamassa nintendoa tai lautapelejä, mässätään koko ajan, joku tekee hassun joulupukkiesityksen jolle nauretaan vedet silmissä, raadellaan lahjat auki innostuksen vallassa, valvotaan yömyöhään ja aikuiset juovat kaakaon seassa konjakkia. Se on joulu, jota minä haluan viettää. En halua enää koskaan mennä vieraaseen paikkaan vieraiden ihmisten joukkoon hymistelemään sivistyneesti vaan mieluummin olen vaikka yksin, syön suklaata ja lojun sängyssä lukemassa kirjoja joulutähden valossa. Nykyinen mies onneksi jakaa mun joulunviettotavat joten jouluihminen sisälläni on taas päässyt valloilleen :)
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen sukujoulu -ei enää ikinä!
Jo vuosia reissattu ulkomailla joulun aikaan eikä välttämättä edes huomioida ainakaan aattoa mitenkään.
Me ollaan muutamana vuotena käyty jossain Baltian kaupungissa ennen joulua. Syöty, juotu, vietetty aikaa eri maisemissa, tehty ostoksia ym. Kotiin tullaan sitten rauhoittumaan ja viettämään tylsää joulun aikaa. Ruokaa saa kaupasta, joulukuusta ei ole ollut vuosiin. Tänä vuonna tulee vielä pikkujoulureissu lisäksi.
Pikkulapsijoulu, pahin painajainen! Sellainen, missä lapset riehuu ja kaikki tehdään niiden ehdoilla. Aikuiset lässyttää joulupukista, lapset sotkee ja joulurauhasta ei tietoakaan. Kohokohta on, kun mukulat avaa 25 pakettiaan, olohuone täynnä roskaa paketeista ja kukaan ei muista 10 minuutin kuluttua mitä paketeista tuli.
Tavoitteena joulu aikuisten kesken, hyvää ruokaa ja viiniä, sauna, äidin haudalla käynti ja lautapelejä, herkkuja ym..
Mulla ihan ehdoton ei alkaa olla yksin vietetty joulu samoin kuin töissä vietetty. Mistään isosta sukujoulusta en tietenkään (enää) edes haaveile, mutta sellainen puolison kanssa kaksin vietetty olisi aika ihana.
Juurikin se että ei mitään kiirettä eikä stressiä sillä ihan itsehän on syyllinen jos häslää. Kaupasta saa kaikki herkut valmiina. Vain riisipuuro ja salaatit tehdään itse. Tapolan savu arominen tumma ylikypsä maalaiskinkku on paljon parempaa kuin kotiuunissa paistetut.
Vaikka on oma komposti niin katson tarkkaan että ei tulisi ruokahävikkiä. Tekee pahaa kun jotkut sanovat kuinka paljon tuli varattua ruokaa pöytään lojumaan ja sitten heitettyä ne menemään.
Me tehdään ja suunnitellaan ruoka annokset sillain ettei yhtään säilytetä huoneen lämpöisessä pöydässä lojumassa ruokia. Näin ruuat säilyy pidempään ja hävikkiä tulee vähemmän.
Se sunnattoman rahan tuhlaaminen jouluna on ehdoton EI. Krääsää ja roinaa ei osteta vaan lahjakortti annetaan lahjaksi jolla saa vaikkapa ruokaa.
Mielestäni siinä ei ole mitään järkeä että kesken aaton siinä just ennen hämärää joku sanoo että jaahas, lähdetään käymään hautausmaalla. Sitten puetaan, ajetaan hautausmaalle ja kierrellään koko hautausmaa ja toinenkin. Tullaan kotiin pari tuntia myöhemmin ja yritetään taas orientoitua jouluun. Miksei siellä hautausmaalla voi käydä vaikka aatonattona?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni siinä ei ole mitään järkeä että kesken aaton siinä just ennen hämärää joku sanoo että jaahas, lähdetään käymään hautausmaalla. Sitten puetaan, ajetaan hautausmaalle ja kierrellään koko hautausmaa ja toinenkin. Tullaan kotiin pari tuntia myöhemmin ja yritetään taas orientoitua jouluun. Miksei siellä hautausmaalla voi käydä vaikka aatonattona?
Me käymme iltapäivällä haudoilla. Laitan laatikot leivinuuniin hyvin foliotettuna ja sitten lähdemme hautuumaille, joita on 3. Onneksi kuitenkin ovat aika lähellä meitä, kaukaisin 25km päässä, ja muut tuon matkan varrella. Reissuun menee pari tuntia ja kotiin tullessa saa alkaa pöydän kattamiseen, laatikot ovat jo kuumia ja muut ruuat jääkaapissa odottamassa. Ainoastaan livekala täytyy vielä laittaa sähköuuniin, koska leivinuunissa se tahtoo minulla ylikypsyä.
En kyllä keksi mitään, että mistä joulussani luopuisin.
Aiemmin: joululahjat "kummin kaiman serkulle".
Olen päättänyt, että tänä jouluna en osta lahjoja muille, kuin ihmisille, joiden kanssa olen ARJESSA tekemisissä. Eli läheisille ihmisille. En enää kaukasille ystäville (joita näkee max. kerran vuodessa) saati heidän lapsilleen. Jotenkin helpottaa, kun tämän päätöksen tein.
Ostan mielelläni omalle lapselleni sekä sisaruksien lapsille eli heille, joiden kanssa olen tekemisissä muutenkin!
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan ehdoton ei alkaa olla yksin vietetty joulu samoin kuin töissä vietetty. Mistään isosta sukujoulusta en tietenkään (enää) edes haaveile, mutta sellainen puolison kanssa kaksin vietetty olisi aika ihana.
No mikä estää?
Jatkuva autossa istuminen paikasta toiseen. Kenenkään luo en jää jouluna yöksi, se on aivan ehdoton ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin viettää pienen joulun ilman mitään hössötyksiä ja koristeita ja ruokaa vain maltillisesti. Mutta koska mieheni on jouluhullu ja meillä on pieni lapsi joka myös tykkää tosi paljon joulusta niin aina pakko olla kuusi ja koristeita ja ruokaa paljon.
Miksi jouluhullut eivät koskaan pariudu keskenään? Mä olen vähän jouluhullu, mutten koskaan ole tavannut jouluhullua miestä.
Meillä äiti niin välitä joulusta, otti aina työvuorot jouluksi. Isä taas oli täysin jouluihminen
Perinteiset suomalaiset jouluruoat eli laatikot ja kinkku on painajaiseni. En ole halunnut niitä omaan jouluuni. Vaikka laatikko- ja kinkkujoulut on olleet 70-ja 80-l silti saan inhonväreitä vielä niistä.
Vierailija kirjoitti:
Reissaaminen kyläpaikasta toiseen. En haluaisi eikä onnistuisikaan. Osa joulusta menee yleensä töissä.
Tämä! Aivan hirveää oli aiemmat joulut, kun juostiin hautausmaa ja sitten kolmet sukulaiset kahvilla, syömässä, katsomassa joulupukkia..voi huh.
Nyt on omat lapset,ja sanoin etten liiku minnekään. Hautausmaalle käyn ennen aattoa viemässä pitkät kynttilät. Sitten rauhoitutaan. Toki lapset odottaa pukkia, joka joskus käy ja välillä jättää lahjat vain kuusen alle. Sitten vain ollaan, nautitaan,ollaan päivä yöpuvussa, saunotaan, ulkoillaan. Ihan vain ollaan.
Se että lähdettäisiin hautausmaalle kesken jouluaaton, ei kiitos.