Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vihreä sukupuolivähemmistöläinen kielilähettiläs joutui rasismin ja vihapuheen kohteeksi espoolaiskoulussa: Hyppää vit*tu katolta alas!

Vierailija
25.10.2024 |

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010786187.html

Rasismi ja viha sukupuolivähemmistöjä kohtaan kasvaa Hesoissa! Opettajat eivät mitään tolkkua saaneet luokkaansa sukupuolivähemmistöön kuuluneen vihreiden nuorisopoliitikon vierailtua espoolaiskoulussa kielilähettiläänä.

Aivan järkyttävä vierailu. Pysäyttävä monella tavalla, sanoo helsinkiläinen Isaac Jyväsjärvi kielilähettiläsvierailustaan Espoon Järvenperän koulussa.

Jyväsjärven kanssa.

Heti tunnin alettua oppilaat kysyivät Jyväsjärveltä, onko hänellä tyttöystävää. Jyväsjärvi kertoi, ettei tykkää tytöistä. Siitä alkoi huutelu:

Sun vanhemmat ei haluu olla sun vanhempia!

Hyppää vit*tu katolta alas!

Luokassa olleet kaksi opettajaa eivät Jyväsjärven mukaan saaneet tilanteesta mitään otetta. Jälkeenpäin he pahoittelivat tapahtunutta Jyväsjärvelle.

Luokan valkoiset opettajat yrittivät vaan hiljentää oppilaita huutamalla, mutta ei siinä mitään nollatoleranssia minusta ollut.

Luokka oli liian iso ja oppilaat ottivat ylivallan.

Järvenperän koulun rehtori Minna Kartanon mukaan nuorten kielenkäyttö voi joskus äityä rajuksi.

Eipä tuohon nyt kauheasti ole kommentoitavaa. Nuoret osaavat olla sanoissaan aika rajuja ja kielenkäyttö nuorilla on aika kovaa. Meillä koulussa on nollatoleranssi.

Kartanon mukaan tilanteeseen puututtiin välittömästi tapahtuneen jälkeen yhteistyössä oppilaiden huoltajien kanssa.

Jos koululla on nollatoleranssi, niin miksi asiaan ei tunnin aikana puututtu napakammin ja sanottu, ettei kyseinen kielenkäyttö sovi?

Minä en nyt enempää tähän pysty kommentoimaan. Mutta asiaan on puututtu. Luotan opettajan toimintatapaan, hän on toiminut siinä tilanteessa kuten kuuluu.

HS kertoi lokakuussa, kuinka Espoon teatterin Minna Craucher-musikaaliesitys jouduttiin keskeyttämään kahdeksasluokkalaisten homofobisen huutelun takia.

Tällaisia asenteet ovat alkaneet nostaa päätään yhteiskunnassamme. Nuorille pitäisi opettaa, että tällainen ei ole ok, sanoo Kielilähettiläät ry:n vierailukoordinaattori Lina Grönvik

Pitäisikö vihapuheeseen ja rasismiin seksuaalivähemmistöjä kohtaan puuttua napakammin?

Kommentit (468)

Vierailija
441/468 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Kun on tuputettu liikaa, niin kyllä se vastareaktio sieltä tulee.

Te persuthan jatkuvasti tuputatte omaa ideologiaanne.

Mitä ihmeen ideologiaa? Tämä on Suomi eikä mikään Neo-Nigeria.

Pensa. Makkara. Auto. Polttomoottori. Pensa. Homoviha. Liharuoka. Venäjä oho lipsahti.

Vierailija
442/468 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksuaalivähemmistö ei ole rotu, joten kyseessä ei voi olla rasismi.

Ei ole homojen tai lesbojen rotua.

Rasismia on myös syrjintä sukupuolen ja mielipiteiden vuoksi, tutustuthan rasismin määritelmiin ja rasismin määrittelyä koskeviin koskeviin kansainvälisiin sopimuksiin!

Sopimusten määritelmät ovat joulukuusi, johon on laiskasti ripustettu jokainen mahdollinen ryhmä, koska ketään ei olla uskallettu jättää pois. Siksi määritelmästä on tullut naurettava, eikä se ole enää käyttökelpoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/468 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Pensa. Makkara. Auto. Polttomoottori. Pensa. Homoviha. Liharuoka. Venäjä oho lipsahti.

Sinun ajattelumaailmasi voi tiivistää helposti: Kaikki muut tervetuloa paitsi valkoiset heteromiehet.

Vierailija
444/468 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persujen kasvattamat lapset siellä vaan käyttäytyy niin kuin yleensä.

Vierailija
445/468 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Lopete se lipsauttelu pervo.

Vierailija
446/468 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoo alkaa kuulostaa enemmän ja enemmän Näin vissiin teillä Porvoossa heitolta..

Masentava paikkakunta niin infran kuin asukkaidenkin takia. 

Vierailija
447/468 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuossa jutussa on korostettu että valkoiset opettajat?

Koska valkoiset on pahoja. Hyi hyi, kuinka pahoja ovatkaan.

Miksi ei voinut suoraan lukea että valkoiset hetero opettajat? Ne vasta pahoja onkin.

Vierailija
448/468 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persujen kasvattamat lapset siellä vaan käyttäytyy niin kuin yleensä.

Ai persut kasvattavat äh lä meitä?

Öh, no kukahan mahtaa eniten opettaa vihaa erilaisuutta kohtaan? Voin ihan kokemuksesta sanoa, että missä Persun lapsi, siellä kiusaaja. 

Vierailija
449/468 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli väkisin tuputtaminen ei onnistunut. Yllättävää.

En minäkään varsinaisesti mikään vähemmistöjen sanansaattaja ole, mutta eihän tuossa mitään tuputettu. Hän vastasi kysymykseen, että ei ole tyttöystävää, sillä en tykkää tytöistä. Mitään nälvimisen aihetta tuossa ei ollut. 

Emmietiiä mutta kun multa on kysytty onko mulla poikakaveria niin oon vaan sanonut että ei oo. Sama jos kysytty onko lemmikkiä tai moottoripyörää - en oo tullut maininneeksi ettei oo moottoripyörää kun en tykkää niistä..

Mitä väliä? Jos minulta (hetero-naiselta) kysyttäisiin, että onko minulla tyttöystävää, todennäköisesti vastais

Minä vastaisin että se on minun yksityisasiani , jos kyselyn yhteys on sellainen ettei se todellakaan kuulu kysyjälle tai siihen asiaan mistä juuri siinä on kyse.

Vierailija
450/468 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asiakaspalvelussa ja minulta on kysytty mm:

- saitko viime yönä

- lähdetkö ukkosi kanssa viikonlopun viettoon ( täysin tuntematon mies eli ei tiennyt oliko minulla ukkoa)

- kuinka kauan olet jo ollut täällä töissä 

- eikö sinun pitäisi jo jäädä eläkkeelle 

- mikset hymyile enemmän ( olin juuri palannut syöpähoitosairauslomalta , vaikka eihän mies sitä voinut tietää ja olin kyllä täysin kohtelias)

En minä näihin mitään vastannut vaan jatkoin asian hoitoa.

Ei tarvi vastata mitään asiaankuulumattomiin kysymyksiin.

Vierailija
451/468 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asiakaspalvelussa ja minulta on kysytty mm:

- saitko viime yönä

- lähdetkö ukkosi kanssa viikonlopun viettoon ( täysin tuntematon mies eli ei tiennyt oliko minulla ukkoa)

- kuinka kauan olet jo ollut täällä töissä 

- eikö sinun pitäisi jo jäädä eläkkeelle 

- mikset hymyile enemmän ( olin juuri palannut syöpähoitosairauslomalta , vaikka eihän mies sitä voinut tietää ja olin kyllä täysin kohtelias)

En minä näihin mitään vastannut vaan jatkoin asian hoitoa.

Ei tarvi vastata mitään asiaankuulumattomiin kysymyksiin.

Kyllähän aikuiset tämän tietävät ja osaavat varautua näihin. Nyt kyseessä oli melko nuori ja ilmeisesti kokematon vierailija koulumaailmassa. Opettaja olisi aivan hyvin voinut "varoittaa" etukäteen tai neuvoa, että asiaanliittymättämiin kysymyksiin voi vastata "ei liity aiheeseen" ja odottaa seuraavaa kysymystä. Edes opettaja voisi olla tilanteessa preaktiivinen...

Vierailija
452/468 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän nämä ns. vähemmistöt vinkuisi jos normaalit ihmiset kävisi kertomassa heille elämän oikeita faktoja, sitten alkaisi itku/potkuraivarit ja natsiksi haukkuminen. Tulisipa meteoriitti ja painaisi Return-nappia niin palaisi taas oikeat arvot kunniaan.

Vierailija
453/468 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin teillä espoossa!

Vierailija
454/468 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeen  Hesoissa? Hesburger-ravintoihinko viittaat?

Vierailija
455/468 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Espoossa ole mitään Hesoita. Bodom-järvi löytyy ja Nuuksio.

Vierailija
456/468 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Espoossa ole mitään Hesoita. Bodom-järvi löytyy ja Nuuksio.

Hesuota ei löydy, mutta Suomenoja kylläkin.

Vierailija
457/468 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesoi?

Hesoissa lienee monikkomuoto sanasta Hesuo. Miten se sitten Espooseen liittyy, nijn ei mitään käryä.

Vierailija
458/468 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesoi?

Hesoissa lienee monikkomuoto sanasta Hesuo. Miten se sitten Espooseen liittyy, nijn ei mitään käryä.

Ei kyllä se on varmaan joku kansanmusiikkifestari. Vertaa "Kuopio tanssii ja soi". 

Vierailija
459/468 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Sinun ajattelumaailmasi voi tiivistää helposti: Kaikki muut tervetuloa paitsi valkoiset heteromiehet.

Onko tämä sama se komeroitunut hullu joka päivät pitkää postaa että makaronilaatikko on junttien ruokaa, sinappi on junttien ruokaa🤣

Kärsii kun laitoksessaan tarjotaan "junttien" ja "persujen" ruokaa🤣

Miksi nämä jotka kaipaa kansainvälisyyttä on niitä jotka ei uskalla matkustaa maailmalle sitä kansainvälisyyttä kokemaan? Voisi mieli muuttua🤭

Vierailija
460/468 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesoi?

Ei kyllä se on varmaan joku kansanmusiikkifestari. Vertaa "Kuopio tanssii ja soi". 

Olette molemmat väärässä. He-Soi on Mattel-yhtiön He-Manin rinnalle luoma sukupuolineutraali Masters of the Universe -lelusarjan hahmo.