Onko teillä muilla oikeasti hirveä kiire koko ajan?
Onko todella, vai onko se trendikästä vain sanoa niin? Missä tahansa voi kuulla keskustelua "kun eihän meillä meinaa löytyä aikaa mihinkään, on niin hirveä kiire koko ajan".
Tunnen itseni aina oudoksi, kun mulla ei ole mikään kiire. Mulla kuitenkin on työ, opiskelen myös siinä ohella, ja on puoliso ja lapsi ja koirakin. En koe elämääni yhtään kiireiseksi vaan normaaliksi. Mulla on joka päivä aikaa levätä ja olla vaan. En tiedä vaikuttaako se, ettei perheellemme ole säännöllisiä harrastuksia? Mielenkiinnon kohteita on paljon, mutta niitä harrastetaan silloin kun sopivalta tuntuu. Myöskin juhlia ja "pakollisia" tapaamisia on harvoin, sillä viihdymme pitkälti oman perheen kesken. Molempien sisarukset ovat parhaimpia ystäviämme ja tapaamme arjessa ilman suunnittelua ja järjestelyitä. Olisi kiinnostavaa kuulla mietteitä, ja etenkin mistä se kiire teille syntyy?
Kommentit (45)
Kiire tulee kun käy töissä, työmatkat, kaupassa käynti, ruuanlaitto, siivoaminen, itsestä huolta pitäminen, treenaaminen, opiskelu, itsensä kehittäminen, sosiaaliset suhteet, pitäisi koko ajan etsiä uutta työpaikkaa.
Ei ole, satunnaisia päiviä saattaa olla että on vilkkaampia. Koululaiset ja harrastuksia on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Työpäivät matkoineen pituudeltaan minimissään 12-13h/päivä, aamutoimet 30 min, unta 7h (jatkuva univaje), joten omaa aikaa jää päivässä n. 3,5h jona aikana pitäisi hoitaa kaikki juoksevat asiat yms. Eikä mulla oo lapsiakaan. Eilen tulin töistä puoli 8 illalla ja olin vaan niin väsynyt että en jaksanut oikein mitään, edes kesittyä tvn katsomiseen. N32
Pojalla on juuri tämä. Työpaikat vaihtelee ja työt loppuu vaikka kello 24.08, sitten monen tunnin kotimatka julkisilla, syö, nukkuu, käy salilla, lenkillä, seurustelee kaverien kanssa tietokoneella. Ei juuri mitään "elämää" .
Oon itse töissä valtiolla, jossa työaika ei läheskään riitä niiden hommien tekemiseen mitkä on pakko tehdä (lakiala) ja sitten on "pakko" tehdä ylitöitä, joista ei makseta vaan menee saldoihin. Siihen päälle monen tunnin työmatkat 🤦🏼
n32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmatkoilla on kiire että kerkeää junaan tai bussiin. Muuten ei ole.
Useimmiten tulee sitten toinen, jos myöhästyt, joten selityksen makua
Huoh. En ole tämän kirjoittaja mutta mun työmatkat voi olla esim. Tampereelta Helsinkiin ja takaisin sillä tavalla, että aamupäivällä on oltava Tampereen toimistolla esim. 8-10 jonka jälkeen on siirryttävä suoraan Helsinkiin iltapäiväksi. Tämä ei ole ihanteellista mutta valitukset voi osoittaa työnantajalleni. Lisäksi junaliput ostetaan etukäteen firman kortilla, on turha show jos myöhästyy junasta ja joutuu ostamaan uuden lipun. Työmatkat ovat kiireen takia pepusta, paitsi jos koko toimiston väki reissaa yhdessä ja saa jäädä hotelliin yöksi ilman kiirettä. Mutta hotelliyönkin jälkeen usein pitäisi olla takaisin omalla toimistolla jo hyvissä ajoin eikä voi vaan lonnia kotiin lepäilemään. Jos ei siis olla missään kauempana, mutta tällaisia reissuja tulee ehkä kerran kahdessa vuodessa.
Minulle kiire syntyy siitä, että on niin paljon asioita, joita haluaisin tehdä. Ei vaan ehdi maalata, runoilla, hoitaa lapsia, käydä kavereiden kanssa ulkona, lenkkeillä, katsoa kivoja Netflix-sarjoja tai Star wars -maratoneja, käydä töissä, jatko-opiskella, valmistaa kolmen ruokalajin illallisia, lillua puolison kanssa kynttilänvalossa ammeessa, hoitaa lasten muskareita ja muita harrastuksia, käydä kirjamessuilla, lukea, soittaa pianoa ja säveltää vähän jotain omaakin, käydä Ateneumissa, ihmettelemässä saaristoa, kokeilemassa seinäkiipeilyä, järjestää kodin tavaroita, suunnitella kivempaa sisustusta jne. jne. Kaikkea tuota ja enemmänkin haluaisin aidosti tehdä ja tuntuu, ettei elämässä aika riitä kaikkeen ihanaan.