Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko ruokaa valmistat jouluun ja paljonko syötte?

Vierailija
09.11.2023 |

Tuli tuosta jouluruokaketjusta mieleen. Hirveesti tehdään ruokaa ja leivotaan ja jättipussit omenaa ja mandariineja jne.

Tuleeko teidän oikeesti syötyä nuo kaikki vai ostaako ihmiset vaan tavan vuoksi?

Ite oon jättänyt joululeivonnaiset kokonaan pois kun ei niitä kukaan syö. Ei vaan yksinkertaisesti jaksa. Tänä jouluna aattelin kyllä valkosuklaajuustokakun tehdä lasten toiveesta.

Mutta te kenellä on sen seitsemää sorttia leivonnaisia jouluksi ja monta eri ruokalajia niin miten jaksotatte päivän että kaikki tulee syötyä?

Meillä syödään aamulla se perus riisipuuro. Sitten ihan jouluruoka jota kyllä on montaa eri lajia niin ei tarvitse sitten joulunpyhinä enää valmistaa mitään. Jälkiruuaksi suklaata ja sitten jotkut hakee illalla vielä pienen santsilautasen jos suolaista tekee mieli. Seuraavana päivänä sama homma ja riisipuuroa lukuunottamatta myös tapanina sama. Koko ajan ähky olo. Mä oon hirvee suursyömäri enkä mäkään jaksa mitään leivonnaisia enää vetää missään välissä niin sillä ihmettelen miten muut jaksaa? Vai suöttekö niin pieniä määriä (kuten fiksuinta olisikin) että ette tule täyteen ja sitten taas muutaman tunnin päästä eri kattaus jne.

Kysyn ihan sillä että voisi ottaa vinkkiä miten syödä jouluna niin ettei olisi koko ajan ähkynä ja voisi nauttia vaikka sen joulutortun ja glögin jossain vaiheessa.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä aavekuiskaajan jakso se oli missä se joku tyttö oli jossain uimahallin tms pesuhuoneessa, yhtäkkiä kaikista suihkuista alkoi tulla kuumaa vettä ja tämä tyttö lähti juoksemaan mutta kompastui metallijakkaraan

Vierailija
2/71 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei leivota jouluksi muuta kuin piparkakkutalo ( jonka mies ja poika syövät, vaikka se seisookin pölyyntymässä), ei ole jälkiruokia, koska kukaan ei jaksa niitä syödä.

Ruokia jaetaan eri päiville. Kaikki mitä ostetaan syödään. Mutta meillä se on helppoa, koska ei ole isoa porukkaa ruokailemassa, tiedämme hyvin paljon ruokaa kuluu 3-5 ihmisen ruokailuun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on 2 aikuista. Ostan kinkun ja pari lootaa. Ei tarvi olla kymmentä sorttia pöydällä. Teen joulutorttuja 3 pellillistä.

Vierailija
4/71 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä on 2 aikuista. Ostan kinkun ja pari lootaa. Ei tarvi olla kymmentä sorttia pöydällä. Teen joulutorttuja 3 pellillistä.

Miksi kolme pellillistä? Syöttekö kaksin ne kaikki vai tuleeko vieraita joulunpyhinä käymään?

Ap

Vierailija
5/71 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kolme pellillistä? Syöttekö kaksin ne kaikki vai tuleeko vieraita joulunpyhinä käymään?

Ap

Kaksin tietysti. Ellei lapsi halua muutaman siitä. Jos tarkkoja ollaan niin ei ole ihan täyttä kolme peltiä. Se mitä yhdestä valmiista taikinasta tulee.

Vierailija
6/71 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahdestaan äidin kanssa. Meidän jouluoöydästä on viime vuosina löytynyt lämminsavulohi pääruokana, keitettyjä herneitä, rosollia, laatikot (lanttu, peruna, makaroni) ja alkupala lihapasteijat lihaliemessä. Äiti syö silliäkin. 

Tehdään kaikki itse, mutta pienet annokset niin, ettei montaa päivä syödä. Lohi tosin yleensä ostetaan niin, että sitä saa sitten leivän päällekin tms.

Tää on ollut tosi toimiva meille. Vähän tulee joulun tuntua, mutta ei silti stressata liikoja.

Vierailija
7/71 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee yhtaan mitaan. Mies kokkaa aamiaiset ja lounaat kuten tavallisesti aattona ja Tapanin paivana. Joulun paajuhla on joulupaivana (asun Englannissa). Silloin meidat haetaan bonus-bonus pojan perheen luo jonne tulevat myos ns.minian sisko miehensa ja isansa kanssa - yhteensa 9 henkea. Nain ollut viimeiset 15 vuotta ja aina ollut nyvat ruuat, juomat ja seura. Taxilla kotiin noin klo 21 ja otetaan yomyssyt ennen nukkumaan menoa.

Vierailija
8/71 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran ostan/teen, mitä menee eli ei mitään jättimääriä. Meilläkään ei makeita leivonnaisia/kakkuja/keksejä syö kukaan, joten niitä ei ole.

Vierailija
9/71 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdeksi päiväksi varataan jouluruokaa, todennäköisesti jotain laatikkoa.

Ei aloiteta torttujen ja suklaiden ja kaakkujen mässyttämistä kahta kuukautta ennen joulua. Siinä saa pari kiloa painoa lisää helposti, ja niiden pudottaminen ei välttämättä onnistu ikinä. Joka joulu hieman lisää, on muutamassa vuodessa 10 kiloa.

Vierailija
10/71 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliltapäivin puuroa ja torttuja, ip glögiä ja pipareita. 

Alkupalat: Kilo lämminsavulohta, 300g kylmäsavulohesta tehty lohiherkku, 500g graavilohta, 200g siianmätiä+sipulia+smetanaa+ pikkublinejä, 1 saaristolaisleipä, 20 pientä perunaa, suolavoita.

Pääruoka 3 kilon kinkku, iso pellillinen uunijuureksia, 1 iso ja 1 pieni rasia lanttu ja porkkanalaatikoita, kinkun liemi

Jälkkäriksi jäädyke, suklaata ja joku täytekakku kahvin kanssa

Riittää 15 hengelle 2 päivän aikana

Vierailija
11/71 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistetaan sen verran kuin syödään. Joulunakin syödään normaalia määriä eli ei ylensyödä silloinkaan. 

Vierailija
12/71 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkupalat: 200g graavilohta, 200 grammasta kylmäsavulohta lohiherkkua ruisnapeille, 100g mätiä lisukkeineen, vajaa kilo lämminsavulohta. 1 saaristolaisleipä. Uusia perunoita.

Pääruoka: 3kg kinkkua, pellillinen uunijuureksia, 700g loodat lanttu- ja porkkanalaatikkoa

jälkkäri: joku makea kakku tai jäädyke

Lisäksi puuroa ja pipareita sekä vähän itsetehtyjä torttuja päivällä. Lisäksi jotain juustoa ja joululimppu

Nuo riittää 6 hengelle 2 päiväksi ja loput kinkut menee varmaan roskiin. Yleensä 3kg riittää meillä 15 hengelle mutta pienempää ei tahdo löytyä, nyt vain 6+6 syöjää

Vierailija
13/71 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittävästi ettei kukaan jää nälkäiseksi tai ilman.

Vierailija
14/71 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: Mä oon hirvee suursyömäri 

Minä en ole. Jaksan syödä makeitakin ruokia jouluna. 

Vierailija
15/71 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syödään joulutorttuja, pipareita ja muita joululeivonnaisia pitkin joulukuuta niin sitten aattona ei niitä kukaan enää viitsi syödä. Eli aattona ei niitä ole tarjolle ostettu/leivottu varta vasten, mutta jos on jotain taatelikakkua tai pipareita vielä jäljellä niin halukkaat syököön.

Jouluaattona aamulla on riisipuuro ja rusinasoppaa, jos tähteitä jää niin syön itse ne joulupäivän aamuna.

Varsinaista jouluruokaa varaan korkeintaan kolmeen ateriaan eikä haittaa vaikka joku ruoka loppuu, kunhan aattona on tarpeeksi.

Hedelmiä meillä on aina, joten jouluksi omenoita ja mandariineja ne isot pussit ja niitä syödään niin pitkään kun niitä riittää.

Syön joulunakin vain 2 ateriaa, aamupuuro ja päivällinen. Muut perheenjäsenet syököön silloin kun haluavat lounasta ja välipalaa.

Vierailija
16/71 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsen tänä vuonna valmiiseen pöytään. Syön mitä haluan tarjonnasta. 

Vierailija
17/71 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kahdestaan äidin kanssa. Meidän jouluoöydästä on viime vuosina löytynyt lämminsavulohi pääruokana, keitettyjä herneitä, rosollia, laatikot (lanttu, peruna, makaroni) ja alkupala lihapasteijat lihaliemessä. Äiti syö silliäkin. 

Tehdään kaikki itse, mutta pienet annokset niin, ettei montaa päivä syödä. Lohi tosin yleensä ostetaan niin, että sitä saa sitten leivän päällekin tms.

Tää on ollut tosi toimiva meille. Vähän tulee joulun tuntua, mutta ei silti stressata liikoja.

Kuulostaa oikein hyvältä mutta miksi makaronilaatikko?

Vierailija
18/71 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

8kg kinkku, riisipuuroa ja lohta.

Vierailija
19/71 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me syödään joulutorttuja, pipareita ja muita joululeivonnaisia pitkin joulukuuta niin sitten aattona ei niitä kukaan enää viitsi syödä. Eli aattona ei niitä ole tarjolle ostettu/leivottu varta vasten, mutta jos on jotain taatelikakkua tai pipareita vielä jäljellä niin halukkaat syököön.

Jouluaattona aamulla on riisipuuro ja rusinasoppaa, jos tähteitä jää niin syön itse ne joulupäivän aamuna.

Varsinaista jouluruokaa varaan korkeintaan kolmeen ateriaan eikä haittaa vaikka joku ruoka loppuu, kunhan aattona on tarpeeksi.

Hedelmiä meillä on aina, joten jouluksi omenoita ja mandariineja ne isot pussit ja niitä syödään niin pitkään kun niitä riittää.

Syön joulunakin vain 2 ateriaa, aamupuuro ja päivällinen. Muut perheenjäsenet syököön silloin kun haluavat lounasta ja välipalaa.

Ja se piti vielä mainita, että normaalisti meillä on 4 henkilöä syömässä, mutta jouluna 9 henkilöä. Kyllä sitä ruokaa joutuu silloin aika paljon varaamaan, että selviää joulusta ilman täydennysostoksia.

Vierailija
20/71 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa oikein hyvältä mutta miksi makaronilaatikko?

Lihaton makaronilaatikko on aikoinaan ollut juhlaruoka mm. joulupöydässä.

https://makuklubi.myllynparas.fi/blogi/tiesitko-taman-makaronista

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/tiesitko-tata-makaronilaatik…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme