Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä muilla oikeasti hirveä kiire koko ajan?

Vierailija
25.10.2024 |

Onko todella, vai onko se trendikästä vain sanoa niin? Missä tahansa voi kuulla keskustelua "kun eihän meillä meinaa löytyä aikaa mihinkään, on niin hirveä kiire koko ajan". 

Tunnen itseni aina oudoksi, kun mulla ei ole mikään kiire. Mulla kuitenkin on työ, opiskelen myös siinä ohella, ja on puoliso ja lapsi ja koirakin. En koe elämääni yhtään kiireiseksi vaan normaaliksi. Mulla on joka päivä aikaa levätä ja olla vaan. En tiedä vaikuttaako se, ettei perheellemme ole säännöllisiä harrastuksia? Mielenkiinnon kohteita on paljon, mutta niitä harrastetaan silloin kun sopivalta tuntuu. Myöskin juhlia ja "pakollisia" tapaamisia on harvoin, sillä viihdymme pitkälti oman perheen kesken. Molempien sisarukset ovat parhaimpia ystäviämme ja tapaamme arjessa ilman suunnittelua ja järjestelyitä. Olisi kiinnostavaa kuulla mietteitä, ja etenkin mistä se kiire teille syntyy? 

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Työpäivät matkoineen pituudeltaan minimissään 12-13h/päivä, aamutoimet 30 min, unta 7h (jatkuva univaje), joten omaa aikaa jää päivässä n. 3,5h jona aikana pitäisi hoitaa kaikki juoksevat asiat yms. Eikä mulla oo lapsiakaan. Eilen tulin töistä puoli 8 illalla ja olin vaan niin väsynyt että en jaksanut oikein mitään, edes kesittyä tvn katsomiseen. N32

Vierailija
22/45 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

töissä kun tekee omaan vauhtiinsa sen mikä haluaa, niin sitten voikin nauttia hiljaisemmasta tekemisestä koko lopun työsuhteensa ajan aina eläkeikään asti. Itse tein niin, ettäolin 3 vkoa kokoajan edellä aikatauluista, niin ei kiirettä ollut koskaan

Olit onnellisessa tilanteessa, jos pystyit valitsemaan työtehtäväsi. Itse sain kaksi viikkoa sitten epämääräisen toimeksiannon, jonka pitäisi olla ensi viikolla valmis. Yritä siinä tehdä oma osuutesi, kun osa lähtötiedoista puuttui vielä alkuviikostakin. (Lisäksi tietty ne lukuisat muut työtehtävät, joita olin ajatellut hoitaa tällä viikolla...)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmatkoilla on kiire että kerkeää junaan tai bussiin. Muuten ei ole.

Useimmiten tulee sitten toinen, jos myöhästyt, joten selityksen makua

Liput ihan kaikkeen ostetaan etukäteen. Kyllä se pitää keretä juuri siihen lähtöön, mille on lippu. 

Vierailija
24/45 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Työpäivät matkoineen pituudeltaan minimissään 12-13h/päivä, aamutoimet 30 min, unta 7h (jatkuva univaje), joten omaa aikaa jää päivässä n. 3,5h jona aikana pitäisi hoitaa kaikki juoksevat asiat yms. Eikä mulla oo lapsiakaan. Eilen tulin töistä puoli 8 illalla ja olin vaan niin väsynyt että en jaksanut oikein mitään, edes kesittyä tvn katsomiseen. N32

Pojalla on juuri tämä. Työpaikat vaihtelee ja työt loppuu vaikka kello 24.08, sitten monen tunnin kotimatka julkisilla, syö, nukkuu, käy salilla, lenkillä, seurustelee kaverien kanssa tietokoneella. Ei juuri mitään "elämää" . 

Vierailija
25/45 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojalla on juuri tämä. Työpaikat vaihtelee ja työt loppuu vaikka kello 24.08, sitten monen tunnin kotimatka julkisilla, syö, nukkuu, käy salilla, lenkillä, seurustelee kaverien kanssa tietokoneella. Ei juuri mitään "elämää" . 

Ainainen univaje myös. Myöskin työehtonsa ovat aivan kaistapäiset, tosi vähän taukoa, ei kerkiä edes syömään, hyvä jos vessassa saa käydä. 

Vierailija
26/45 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tällä kyllä pärjäsin (ei silloin ollut lääkkeitä ...).

%C3%A4t-Topic

Vierailija
27/45 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään 5.30

Vien lapset 3kpl päiväkotiin klo 6

Ajan tunnin töihin jotta olen siellä klo 7.

Lähden töistä 15.30 ajan tunnin päiväkotiin 

Haen lapset päiväkodista 16.30

Tullaan kotiin, syödään yms

Klo 18.30 alkaa lasten iltatoimet

Klo 19 laitan pienimmän lapsen nukkumaan.

Klo 20 laitan vanhemmat lapset nukkumaan.

Klo 21 menen itse nukkumaan.

Edellämainittujen aikojen välillä sitten kaikki muu elämä, kaupassa käynti, siivous, pyykkäys ruoanlaitto, yleisten asioiden hoito jne.

Palstalaiset ovat toki eri mieltä, mutta omasta mielestäni päivät on melko kiireisiä.

M42 3 lapsen yh

Vierailija
28/45 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kiire, kannattaa unohtaa televisio. Itse tajusin jossain vaiheessa että on ollut niin kiire etten ollut televisiota ehtinyt edes avata kolmeen vuoteen. Enkä kokenut menettäneeni mitään, päinvastoin.

Vierailija
29/45 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin on lähes joka viikonloppu lasten kaverisynttäreitä ja harrastusmenoja. Kun lapset olivat pieniä, viikonloput kuluivat puistossa käydessä ja yhdessä touhuten. Kyllä tämä oleellisesti muuttuu, kun lapset kasvavat.  

Vierailija
30/45 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu, ei ole kiire.

Onhan mulla kaikenlaista juttua, ja jostain syystä esim. kokoukset osuu usein samalle päivälle keskenään ja siihen sitten jotain muitakin juttuja, ja sitten kalenteri onkin muina viikonpäivinä täysin tyhjä, se on ärsyttävää. Minä kun olen mukana yhdistystoiminnassa, politiikassa jne. verkostoissa, ja opiskelen amk opintoja työn ohessa niin ei voi kauheasti vaikuttaa niihin minä päivänä jotain on. Mutta ei mulla nyt mitään varsinaista kiirettä juurikaan ole yleisesti.

Olen aina inhonnut sellaista kauheaa suorittamista, se tuntuu vaan pätemiseltä, että kato nyt kun teen kaikkea koko ajan kun olen niin ahkera ja tärkeä ja parempi ihminen kuin muut.

Minä en ole koskaan kannustanut lapsiani mihinkään sellaiseen harrastukseen joka vie kauheasti aikaa vanhemmilta, koska lapset harrastaa, ei vanhemmat. En minäkään lapsena vaivannut mitenkään harrastuksillani vanhempiani, kavereiden kanssa mentiin pyörällä 4H kerhoon, lapsikuoroon, tyttäkerhoon jne. ja kaverit jotka harrasti jotain musiikkiopistoa tai urheilua, teki samoin. Joskus kun oli oikein huono sää, saattoi olla että vanhemmalta pyydettiin autokyytiä harrastukseen, tai sitten vaan jätettiin menemättä.

Vierailija
31/45 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole perinyt kovin hyvä geenejä, joten terveyteni eteen teen aika paljon mooveja. En syö eneksiä, teen kaikki ruoat itse ja liikun paljon. Koiran kanssa lenkki päivittäin, lihaskuntotreenejä pari kertaa viikossa ja Pilatesta.

Pidän siististä talosta ja puutarhasta. En ole näissä kuitenkaan mikään intoilija.

Ja teen töissä täyttä viikkoa. Minulla on aikuisia lapsia ja 2 lapsen lasta.

En ole kiireinen koko aikaa, mutta arkeni on hyvin suunniteltu. Sunnuntaisin yritän pitää aikatauluttoman päivän.

Vierailija
32/45 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo sitten on jos ei elämää? Mitä muuta ihmiset tekee kuin käy töissä, syö, nukkuu, harrastaa ja vähän seurustelee kavereiden kanssa? SItähän se elämä on, joillain ei ole edes kavereita tai mitään harrastuksia, ja sekin on silti vielä ihan elämistä.

Vierailija
33/45 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole kiire. Luulen että se on asenne- ja organisointikysymys. 

Teen työtä IT-alalla johtavassa asemassa. Voisi luulla että on kiire mutta ei. Olen tosi hyvä organisoimaan, delegoin ja ja teen tehokkaasti päätökset. Työt loppuu viimeistään klo 17. Moni työkaveri valittaa kiirettä. Mutta moni sinkoilee vaan edestakaisin kun ei tiedä mitä pitäisi tehdä ja on mukakiireinen.

Lapset on teinejä ja mies muuttui exäksi joten iltaisin on aikaa vaikka kuinka paljon. 

Vierailija
34/45 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei enää ole kiire. Jos elämä jotain opettaa niin hiljaa kulkemaan.

- n68v -

Vierailija
35/45 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herään 5.30

Edellämainittujen aikojen välillä sitten kaikki muu elämä, kaupassa käynti, siivous, pyykkäys ruoanlaitto, yleisten asioiden hoito jne.

Palstalaiset ovat toki eri mieltä, mutta omasta mielestäni päivät on melko kiireisiä.

M42 3 lapsen yh

Onhan tuollainen helvetin raskasta kun on kolme noin pientä lasta, ja järkyttävä tunnin työmatka. Mutta ei se että tekee kaikenlaista tuollaista rutiininomaista joka päivä, tee siitä välttämättä kiirettä. Sitten jos meinaa myöhästyä töistä, on kiire. Sitten kun lapset menee kouluun niin vähän helpottaa kun hoitavat itse asioitaan ja auttavat sua kotitöissä jne. tuo nyt on tuota vaihetta sitten sen aikaa mitä on. Sunkin kannattaa varmaan välttää sitä että kannustaisit lapsiasi johonkin harrastukseen joka edellyttää sulta paljon tekemistä, kuskaamista ja muuta säätämistä.

Vierailija
36/45 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon auttaa se että yrität tehdä asioita kerralla etukäteen eli esim. Ruokaostokset ja ruoan laitto, pyykit jne. Millä kuljet töihin? Työmatkalla et voi oikein tehdä muuta kuin olla matkalla.   Väsymys on toki sitten ymmärrettävä haaste. Mut tuo organisointi ja päätös että et tingi unesta auttaa. Itse menen aina ennen klo 22 nukkumaan ja herään klo 6. Some ja viihde minimiin. 

Vierailija
37/45 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herään 5.30

M42 3 lapsen yh

Sinulla on poikkeuksellisen raskas arki. Mut hyvä että et tingi unesta. Hatunnosto sinulle! 

Vierailija
38/45 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon auttaa se että yrität tehdä asioita kerralla etukäteen eli esim. Ruokaostokset ja ruoan laitto, pyykit jne. Millä kuljet töihin? Työmatkalla et voi oikein tehdä muuta kuin olla matkalla.   Väsymys on toki sitten ymmärrettävä haaste. Mut tuo organisointi ja päätös että et tingi unesta auttaa. Itse menen aina ennen klo 22 nukkumaan ja herään klo 6. Some ja viihde minimiin. 

Tämä oli sille jolla oli pitkä työmatka ja illalla uupunut

Vierailija
39/45 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on meillä aika kiire. Molemmilla on vaativa työ, jossa työkuormaa on hankala itse säädellä. Toinen on konsultti ja toinen juristi. Töitä tehdään siis silloin, kun on joku keissi päällä. Jonkin verran on myös molemmilla työmatkoja, joiden aikana vastuu arjen pyörittämisestä on kokonaan toisella.

Meillä on myös kaksi lasta, joilla molemmilla pari harrastusta. Harrastuksissa menee kolme arki-iltaa viikossa ja ne alkavat jo klo 17.00-17.30 aikaan eli kiireellä mennään aina töistä suoraan harrastuksiin. Oman treenin teen aina lasten treenin aikaan. Töitä jatkan yleensä iltaisin lasten mentyä nukkumaan.

Molemmilla lapsilla on laaja kaveripiiri ja kaverisynttäreitä on melkein joka viikonloppu. Niihin pitää joko viedä tai hengata siellä lapsen kanssa.

Aamu on ajoitettu niin, että lapset saisivat nukkua mahdollisimman myöhään. Aika kiireellä mennään siis päiväkotiin/kouluun.

Asumme kantakaupungissa, joten lapset pitää vielä viedä/kuljettaa kaikkialle. Ei vielä uskalla päästää yksin liikenteeseen.

Lisäksi autan säännöllisesti vanhempiani tietyissä asioissa. Pärjäävät arjessa hyvin vielä itsekseen, mutta tietotekniikassa, laskujen maksussa yms. tarvitsevat apuani.

Aika kiirettä siis pitää. En valita, olen tyytyväinen elämäämme, mutta halusin tässä avata mistä se kiire aiheutuu.

Vierailija
40/45 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Ihan koko ajan. Kummankin ura vie ympäri maailmaa, työmatkakalenteria sovitellaan jatkuvasti sopimaan niin että toinen vanhemmista on kotimaassa lasten kanssa. Kaksi lapsista harrastaa joukkueurheilua. Toisella on viidet treenit viikossa ja kisamatkat vie neljä kertaa kauden aikana ympäri Suomea. Toisen treenit on vain kahdesti viikossa mutta ikääkin on vasta 8. Itse on pakko yrittää kerran viikossa käydä jumpassa että ei ihan terveys mene. Ruokaa pitää laittaa joka ilta ja sitten tietysti kaikki metatyö (kavereiden synttärit, juhlapyhien valmistelut, Wilma-viestit, läksyissä auttaminen). Meillä käy siivooja ja ostamme lastenhoitopalveluita. Lomailemaan ainakin kolmesti vuodessa mutta täytyy myöntää että ihan joka ikinen päivä tuntuu siltä, että hukun tämän kaiken alle. Joskus yritän nähdä jotain vanhaa ystävää ja silloin todellakin sovitaan ensi huhtikuun toka viikonloppu.