Lopetin tupakoinnin pari v sitten ja tajuan HAISSEENI ihan järkyttävältä!
Olkoon tämä opetukseksi/varoituksi muille jotka vielä polttavat. Eli aloin polttaa nuorena ja poltin yli 10 v. Myös sisällä ja ketjussa.
No, 2 vuotta sitten sain lopettua ja nykyisin tupakka ällöttää minua. Kun lopetin niin melko välittömästi hajuaistini palasi normaaliksi.
Koko taloni haisi röökiltä. Minä haisi röökiltä. Vaatteet, tavarat, laukut, huonekalut (mm sohvat ja patjat!) haisivat ihan s**tanan järkyttävältä.
Koko silloinen kämppä pestiin lattiasta kattoon, myös etikalla. Tapetit vaihdettiin jne. Silti haju ei lähtenyt täysin vaan kämppä piti muuttaessani otsonoida.
Huonekalut olen onnistunut vaihtamaan toisiin, vaatteita sain etikkapesulla pelastettua. Ja ainiin, kun lopetin röökaamisen huomasin VASTA SILLOIN hienhajuni!
Olin haissut ehkä vuosia röökin lisäksi pistävältä hieltä, vaikka peseydyin usein. Asiaan auttoi vasta palasaippua ja absolut torr. Kun poltin, en haistanut hienhajua enkä mitään muutakaan.
Lopettakaa oikeasti röökaamisen, teiltä on hajuaisti täysin mennyt. Ettekä haista omia hajujanne. Jokainen röökaajat meinaan HAISEE ja pahalta. Tämän kerron jokaiselle röökaajalle ihan ystävällisyyttäni, koska tuosta hajusta ei yleensä kehdata sanoa teille.
Kommentit (164)
Itse poltan, osittain pystyn haistamaan sen kirotun röökinhajun mikä tulee, jostain. Nyt yritän lopetella. Lääkitys vaan tekee sen, et laajentaa verisuonia - ihan niinkuin nikotiini ei tekis mitään vaikutusta eli jatkuvasti tekee röökiä mieli.
Mulla oli, no lähes ystävä, mitä minun elämässä on ollut; sairastui keuhkosyöpään, ei ottanut minkäänlaista hoitoa vastaan (ei halunnut olla rasite yhteiskunnalle). .... Siinä oli Äija - teki niin paljon töikseen PV:lle, ettei vaan ryysyläinen tulis toista kertaa tänne. - KUDOS! (=hyvin tehty).
(kynttilän laittaisin haudalle/muistokivelle, mutten tiedä missä se on).
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan polttaisi sisällä? Mitä ihmettä
Exän isä poltti putkessa, sisällä tietysti. Yksi kun sammui niin oli jo seuraavaa käärimässä. Siellä kun kävi parin tunnin vierailulla niin haju tarttui vaatteisiin, hiuksiin ja ihoon niin, että ei yhdellä pesulla lähtenyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisälläkö poltit vai miksi huonekalut ja kämppä piti pestä etikalla? Tuntemieni tupakoitsijoiden kodeissa ei haise rööki, koska eivät polta sisällä.
Mutta hienoa että olet päässyt siitä aineesta eroon.
Älä viitsi valehdella! Mun veli polttaa ulkona, silti kaikki vaatteet ja huonekalut haisee hirveälle. Ilmeisesti poltat itse, kun et haista mitään.
Tämä. Ja vaikka polttaisi ulkona niin se haju tulee ihmisen mukana, ihossa, vaatteissa jne sisään.
Tarttuen huonekaluihin jne sillä tavalla. Ja ei, tupakoijat eivät itse edes haista sitä oksettavaa hajua.
Ja siis yksi asia, mitä tupakoijat eivät tunnu käsittävän on tupakan hajun tarttuminen. Vaikka esim istuisin jonkun hikisen/pskalta haiseva viereen, ei se haju samalla tapaa tartu minuun vaikka häiritsevää onkin. Tupakan haju tarttuu ja pilaa pahimmassa tapauksessa laukut jne.🤢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyttekö te tupakoijat jotka poltatte itse käsittämään tätä? Eikö kukaan halua lopettaa, jos/kun ymmärtää sen oman hajun oikeasti karkottavan ihmisiä?
Mitä v*tun väliä tässä maailmassa jostain ihmisen polttaman tupakan hajusta. Tärkeämpiäkin asioita olemassa kuin moinen pikkuseikka. Haiskoot vaikka pyllylle.
Jos et kenestäkään muusta välitä, niin entäs oma terveys? Vai eikö silläkään ole sinulle mitään vtun väliä?
Mun ystävä polttaa ja aina tupakalle mennessään hän laittaa "tupakkatakin", pipon ja kumihanskat :D ja en kyllä ole huomannut, että hänen kotonaan haisisi, tai että hän haisisi kun tulee meille kylään. Tietenkin sen hengityksestä haistaa, jos menee oikein lähelle juuri polttamisen jälkeen. Mutta ei hän kyllä samalta haise, kuin joskus esim. kaupassa kassajonossa törmää sellaiseen oikein pinttyneeseen tupakanhajuun ihmisessä. Luulen, että se haju pinttyy pahemmin ihmisiin/vaatteisiin, jotka ovat muutenkin likaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävä polttaa ja aina tupakalle mennessään hän laittaa "tupakkatakin", pipon ja kumihanskat :D ja en kyllä ole huomannut, että hänen kotonaan haisisi, tai että hän haisisi kun tulee meille kylään. Tietenkin sen hengityksestä haistaa, jos menee oikein lähelle juuri polttamisen jälkeen. Mutta ei hän kyllä samalta haise, kuin joskus esim. kaupassa kassajonossa törmää sellaiseen oikein pinttyneeseen tupakanhajuun ihmisessä. Luulen, että se haju pinttyy pahemmin ihmisiin/vaatteisiin, jotka ovat muutenkin likaisia.
Likaisuus itsessään ei vaikuta tupakan hajun pinttymiseen. Siihen vaikuttaa jonkin verran esim tupakka merkki (sätkät haisee esim tosi pahalta) ja se, polttaako ihminen sisällä.
Myös tupakoinnin määrä ja hygienia vaikuttaa. Tottakai jos peseytyy harvemmin, ei pese hampaita usein ja vaihtaa vaatteet harvoin niin haisee enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Se on juuri näin. Minulla on edelleen paha tapa satunnaisesti polttaa iltaisin, ja minulla on suljetussa laatikossa "röökivaatteet", ihan hanskoja ja kenkiä myöten. Saatan olla pitkiäkin aikoja polttamatta ollenkaan, ja tupakoitsijat haistaa kyllä kaukaa. Samoin kun sitten heikolla hetkellä sen oman röökivaatelaatikkoni avaan, niin ihan hirveältä se haisee ja joskus se tulee ihan vain siksi lyötyä takaisin kiinni enkä menekään ulos ollenkaan.
Minä en polta enää mutta veljeni polttaa.
Ja kun tulee käymään se röökinlemu ON JÄRKYTTÄVÄ. Kauheaa ajatella miten itsekin on haissut.
Vierailija kirjoitti:
Itse poltan, osittain pystyn haistamaan sen kirotun röökinhajun mikä tulee, jostain. Nyt yritän lopetella. Lääkitys vaan tekee sen, et laajentaa verisuonia - ihan niinkuin nikotiini ei tekis mitään vaikutusta eli jatkuvasti tekee röökiä mieli.
Mulla oli, no lähes ystävä, mitä minun elämässä on ollut; sairastui keuhkosyöpään, ei ottanut minkäänlaista hoitoa vastaan (ei halunnut olla rasite yhteiskunnalle). .... Siinä oli Äija - teki niin paljon töikseen PV:lle, ettei vaan ryysyläinen tulis toista kertaa tänne. - KUDOS! (=hyvin tehty).
(kynttilän laittaisin haudalle/muistokivelle, mutten tiedä missä se on).
Tsemppiä lopetukseen! Äläkä luovuta, vaikka sattuisitkin retkahtamaan. Anna itsellesi anteeksi ja yritä uudelleen, askel askeleelta. Pystyt siihen!
Vierailija kirjoitti:
Minä en polta enää mutta veljeni polttaa.
Ja kun tulee käymään se röökinlemu ON JÄRKYTTÄVÄ. Kauheaa ajatella miten itsekin on haissut.
Minulla sama homma, olen lopettanut polttamisen mutta perheeni polttaa. En voi käydä edes lapsuudenkodissa kylässä, koska polttavat sisällä.
Ja se lemu on kauhea, kun käyvät kylässä. Näemme enää joskus ja jouluna, vain tuon katkun takia.
Tupakan haju on kyllä niin kauhea, että se karkottaa ihmiset. Voi estää myös esim työpaikan tai asunnon saannin.
Silloin kun tupakoin, niin en uskonut ihmisiä jotka sanoivat hajusta. Se oli helpompaa kieltää itseltään. Lopettaessani sitten järkytyin, kun tajusin totuuden.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä tuoksu se on.
Hyi, miten joku voi sanoa noin??!! Tuoksu tarkoittaa hyvää hajua eli se on väärä ilmaus tupakan hajusta. Tupakka haisee ja lemuaa PAHALTA ja oksettavalta. Tupakoitko itse jos väität sitä hajua hyväksi? 🤢🤮
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä tuoksu se on.
Niin. Sanoo tupakoija, jolta tupakka on vienyt hajuaistin.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että saan täystyrmäyksen mutta minusta tupakansavu tuoksuu hyvältä. :D ei varmasti tuoksu omassa kodissa, vaatteissa jne, mut joskus kun kävelee vaikka kovalla pakkasella kadulla ja yhtäkkiä jostain kantautuu tupakanhaju. Se on aika kiva tuoksu. Vähän niinkuin bensakin.
Nyt, kun sitä ei ole ollut pakko haistella ja hengittää enää 20 vuoteen, se tosiaan on alkanut tuntua nostalgisella tavalla hyvältä tuoksulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä tuoksu se on.
Hyi, miten joku voi sanoa noin??!! Tuoksu tarkoittaa hyvää hajua eli se on väärä ilmaus tupakan hajusta. Tupakka haisee ja lemuaa PAHALTA ja oksettavalta. Tupakoitko itse jos väität sitä hajua hyväksi? 🤢🤮
Vain satunnaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä elämänhallintaongelmia pitää olla että tupakoi sisällä?
Minun appivainaallani oli pumppu niin huonossa kunnossa, etteivät reseptin Nitrot riittäneet jos hän olisi joutunut menemään ulos tupakalle. Hän veti tupakkaa liesituulettimen alla ja ikkuna oli auki pakkasellakin. Muuten hänen elämänsä meni eläkkeellä television urheilukanavia seuratessa ja voileipiä syöden. Hän ei suostunut mihinkään elämäntapamuutokseen, jota hänelle neuvottiin perussairauksien vuoksi. Hän ei ehtinyt olla eläkkeellä kuin vuoden ja sitten kävi noutaja.
Oli kovaa hommaa hankkiutua kaikesta nikotiinin turmelemasta eroon. Asuntoa emme edes alkaneet pintaremontoimaan ja myimme pois tyhjänä. Asunnon ostaneelle oli ihan ok tehdä lattiasta kattoon ulottuva remontti. Itse asunnon pohjapiirros oli hyvä, koska talo oli vanha.
Ei mua haittaa tupakan haju yhtään. Sen sijaan en tykkää ulosteen hajusta, enkä esimerkiksi korianterista. Deodorantti, mitä yksi poikani käyttää (haju: men) haisee järkyttävälle.