Nuoren aikuisen lapseni elämä huolestuttaa
Jäi työttömäksi (muista kuin omasta syystään), eikä ole nyt kuukauteen löytänyt uutta työtä yrittämisestä huolimatta ja motivaatio alkaa olla loppumassa. Hänellä ei ole yhtäkään kaveria, eikä oikein harrastuksiakaan. Omissa oloissaan hyvin pitkälti omassa kodissaan, jos hänen avopuolisonsa ei ole kotona.
Viime kerralla kun näin häntä, niin oli selkeästi apean oloinen. On sanonut, ettei oikein tiedä mitä haluaa elämältä.
Tiedän, että hän on omillaan asuva aikuinen, mutta silti kannan hänestä huolta. Pelkään oikeasti, että hän syrjäytyy kokonaan
Kommentit (35)
No tuo kuukausi ei ole vielä mitään
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, että tähänkin tyyppiin on valtio sijoittanut lapsilisinä, neuvolakäynteinä, koulutuksina jne. kymmeniä, satoja tuhansia euroja veronmaksajien rahaa. Ja tässä on tulos.
Rahaa rahaa. Sitä kumarretaan. Yhteisöllisyyttä, johonkin kuulumista- sitä pitäisi painottaa.
Apuja vaan nyt hakemaan sille omalle lapselle. Sinä aapee näet paljon. Tukea tarvitsee. Joku harrastus ja jonnekin juttelemaan.
Ole suora. Puhu sille lapsellesi. Jas ajatuksia. Jas aikaa.
Nykyään paneistetaan liikaa. Suorituskeskeisyys painottuu. Se on ikävää.
Kyllä se paikka ajallaan löytyy.
Joku luova harrastus?
Vierailija kirjoitti:
Opiskelupaikkaa hakemaan ! Siellä saa myös opiskelukavereita !
Ei saa! Jos luennon jälkeen ei ole rahaa lähtee kahville tai syömään niin verkostoutumiset jää tekemättä. Nim. kerran vuodessa söin yliopistolla ja kerran vuodessa kävin bileissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee huoli-ilmoitus, hänellä on varmasti skitsofrenia tai kaksisuuntainen mielialahäiriö. Saattaa myös olla persoonallisuushäiriö jos saa mieleensä ajatuksia. Myöntäkää kaikki virheet sossuille ja luottakaa etteivät kieli poliiseille jos kerrotte luottamuksellisia toilailuitanne.
Olen jättänyt veljestäni huoli-ilmoituksen, ei mitään hyötyä. Ne soittaa kerran ja jos veli sanoo että kaikki on hyvin niin homma jää siihen. Vuosikausia ollaan koitettu saada sitä hoitoon mutta ei vaan onnistu. Surullista.
Perustuslaki estää mielivallan Suomessa.
Vain niiden osalta jotka ovat täyttäneet 18 vuotta. Sitä nuorempi voidaan hakea laitokseen aina jos on "huoli".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On puoliso, mutta ei kavereita?
En ole ap, mutta minun mielestä nuorella aikuisella pitäisi olla myös kavereita, vaikka olisikin parisuhde. Kyllä nyt ihminen muitakin ihmisiä elämäänsä tarvitsee
Mitä alapeukutettavaa tässäkin nyt on?
No tuo "pitäisi olla".
Samoin pitäisi olla myös töitä. Ja pitäisi olla hyvä harrastus. Pitäisi olla asuntosäästötili. Pitäisi olla sitä sun tätä, mutta kun se ei ole välttämättä todellisuutta, eli ei ole, ei ole mahdollista.
Terv. yksinäinen vanhus, jolla ei "edes" puolisoa
Ap, mun lapsi täyttää jo 30 v, eikä ole mitään tutkintoa eikä työtäkään. Vuosiin!
Opiskelupaikkaa ei irronnut, eikä ammattitaidoton työnhakija kelpaa oikein mihinkään.
Puolisoa ei ole (itse lopetti aiemman parisuhteen, kun kävi kuulemma raskaaksi), mutta kavereita riittää.
Tsemppaan ja jelpin minkä pystyn, mutta mihinkään en voi pakottaa. Olen pistänyt linkkejä 'siihen ja tuohon' tahoon, mutta en tiedä, onko ottanut onkeensa. Tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee huoli-ilmoitus, hänellä on varmasti skitsofrenia tai kaksisuuntainen mielialahäiriö. Saattaa myös olla persoonallisuushäiriö jos saa mieleensä ajatuksia. Myöntäkää kaikki virheet sossuille ja luottakaa etteivät kieli poliiseille jos kerrotte luottamuksellisia toilailuitanne.
Olen jättänyt veljestäni huoli-ilmoituksen, ei mitään hyötyä. Ne soittaa kerran ja jos veli sanoo että kaikki on hyvin niin homma jää siihen. Vuosikausia ollaan koitettu saada sitä hoitoon mutta ei vaan onnistu. Surullista.
Kivaa pommitusta. Minä tekisin tuollaisesta rikosilmoituksen ja hankkisin lähestymiskiellon :D
Vierailija kirjoitti:
On puoliso, mutta ei kavereita?
Tuo on normi nykyään miehillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivaa pommitusta. Minä tekisin tuollaisesta rikosilmoituksen ja hankkisin lähestymiskiellon :D
Veli painaa 150 kg, kävelee rollaattorin kanssa, juo joka päivä kaljaa ja teloo itteensä jatkuvasti. Ja mulle lähestymiskielto kun yritän saada sille apua? Oot kyllä pimee!
Tukee kysymällä vähän useammin kuulumisia ja myös kuuntelee, jos kertoo. Tarkoitan, ettei ala heti neuvomaan, vaan kysyy niitä omia ajatuksia mitä hän tilanteessaan näkee. Ei kai siinä muuta voi. Jos pystyy, niin pyytää jonnekin mukaansa tai vaan kyläilemään, että tulee jotain vaihtelua niihin päiviin. Sanoo ääneen, että välittää ja tukee häntä ja toivoo, että töitä löytyisi. Kyselee, mikä ala häntä kiinnostaisi, jos opiskelisi jonkun uuden ammatin. Asiat ei aina järjesty heti, voi mennä aikaa, mutta ei laita päätä pensaaseen vaan miettii vaikka yhdessä mitä voisi tehdä, että tilanne paranee jollain aikavälillä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mun lapsi täyttää jo 30 v, eikä ole mitään tutkintoa eikä työtäkään. Vuosiin!
Opiskelupaikkaa ei irronnut, eikä ammattitaidoton työnhakija kelpaa oikein mihinkään.
Puolisoa ei ole (itse lopetti aiemman parisuhteen, kun kävi kuulemma raskaaksi), mutta kavereita riittää.
Tsemppaan ja jelpin minkä pystyn, mutta mihinkään en voi pakottaa. Olen pistänyt linkkejä 'siihen ja tuohon' tahoon, mutta en tiedä, onko ottanut onkeensa. Tuskin.
Ja sinäkö elätät häntä? Tekeekö edes kotitöitä?
Vierailija kirjoitti:
Et ap maininnut, minkä alan koulutus aikuisella lapsellasi on, vain onko mitään koulutusta peruskoulun jälkeen. Jos tekee jatkuvasti ns. hanttihommia, niin aina on irtisanomisuhan alla. Eikö hänen kannattaisi hakeutua ammattiin johtavaan koulutukseen? En tarkoita mitään työllisyyskursseja, vaan ihan oikeaa koulutusta. Nykyisinhän monet melko iäkkäätkin hakeutuvat uudelleen koulutukseen ja vaihtavat alaa. Sinun lapsesi ei liene kovinkaan iäkäs, joten ei muuta kuin seuraa hakuaikoja ja laittaa hakemuksen vetämään. Tältä syksyltä hakuajat ovat jo menneet, mutta keväällä on uusi mahdollisuus. Jos töitä ei heti löydä, kannattaisi käydä vaikka tietotekniikan kursseja, elleivät taidot sitten ole jo erittäin hyvät. Muitakin kursseja voi harkita kansalaisopistosta oman kiinnostuksen mukaan. Sieltä voi myös löytää uusia tuttavia.
Avoin yliopisto tarjoaa myös monia mielekkäitä opiskeluaineita.
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, että tähänkin tyyppiin on valtio sijoittanut lapsilisinä, neuvolakäynteinä, koulutuksina jne. kymmeniä, satoja tuhansia euroja veronmaksajien rahaa. Ja tässä on tulos.
Riikalla lauantaipullo korkattu?
Kyllä se huoli ilmoitus todesta otetaan kunhan muutaman kutin laukaisee. Saahan noita vehkeitä tositoimiin.
Perustuslaki estää mielivallan Suomessa.