Ruoka alkaa olemaan kaupoissa aika tyyristä
20 eurolla ei kovin kummoisia ostoksia tee. Jos pystyy syömään viikkokausia puuroa, makaronia, niin eläähän sillä, mutta ei sillä kyllä kovin monipuolisesti syö.
Kommentit (103)
Kasvisruoka täydennettynä juustolla, munilla ja maidolla on halvempaa.
Kannattaa opetella tekemään kasvisruokaa uudella, mausteisella tavalla. Saa maistuvaa ja mielialaa kohottavaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti päälle pesuaineet, paperit ja kaikki. Apteekit.
Ruuasta taisi olla kysymys. Tuskin sitä pesuaineita ja paperia syödään, tai mistäs minä tiedän.
Talouspaperista ovat tehneet kyllä ihan uskottavia wieninleikkeitä.
Kilo perunaa maksaa noin euron. Riittää monelle aterialle. Kananmuna kastike kylkeen ei paljoa maksa. Ja vaikka siivu ruisleipää, nam.
Asuminen on kallistunut myös. Katsoin juuri että kuopiossa olisi opiskelijalle tarjolla 30 neliön opiskelijaluukku ilman saunaa tai parveketta tai edes parkettia 700€ + vesi ja sähkö hinnalla. Laaja kotivakuutus tietysti edellytetään.
Ennen pärjäsi 140 eurolla mutta nyt maksaa 240 euroa kuukauden ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Kilo perunaa maksaa noin euron. Riittää monelle aterialle. Kananmuna kastike kylkeen ei paljoa maksa. Ja vaikka siivu ruisleipää, nam.
Kaali, juurekset myös melko edullisia, kilosta kuivahernettä teet ison keiton sellaisenaan tai vähän (jauhen)lihaa joukkoon... suolaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti päälle pesuaineet, paperit ja kaikki. Apteekit.
Iso laatikko pesuainetta maksaa vajaa 20 e ja kestää monta vuotta
https://www.tokmanni.fi/pyykinpesujauhe-10-kg-kaikelle-pyykille-6419860…
Mäkin ostan kolmen litran saippuan (kolmisen euroa maksaa) ja täydennä sillä pulloja esim. meillä on kahdessa vessassa saippuapullot,keittiössä ja kodinhoitohuoneessa. Riittää pitkäksi aikaa ( ehkä vuodessa ostan kaksi tai kolme) ja pidemmäksi aikaa riittäisi pienemmässä asunnossa jossa asuu yksi. Eli mun mielestä ei osata hallita rahankäyttöä, jos ei saippuaankaan varaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaljaan riittää aina rahaa vaikka Lidlin "mansikka" ja S-kaupan "kupari" maksavat euron kappale eikä päiväkulutus yleensä jää yhteen.
Siitä puhe mistä puute.
Vierailija kirjoitti:
Asuminen on kallistunut myös. Katsoin juuri että kuopiossa olisi opiskelijalle tarjolla 30 neliön opiskelijaluukku ilman saunaa tai parveketta tai edes parkettia 700€ + vesi ja sähkö hinnalla. Laaja kotivakuutus tietysti edellytetään.
Opiskelijan kannattaa asua vaikka Lapinlahdella puolella tuosta hinnasta. Julkisilla pääsee sieltä Kuopioon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas viikkobudjetti ollu jo ehkä kymmenen vuotta max 200e. Edelleen pysyy alle sen, olen vain vaihtanut kalliimmat ketsupin halvempiin, en enää osta kalliita leikkeleitä, vaihdoin oivariinin keijuun jne. Ennen ostin coopin mysliä,hinta oli sillon varmaan vähän yli 2e. Nyt se on lähelle 4e ja totesin, et se ei ole mulle välttämättömyys ja en osta.
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkkeellä, joten minulla on aikaa seurata hintoja. Hinnat on selvästi nousseet. Vajaa vuosi sitten ostin suomalaista hunajaa, maksoi n.5 e. prk. Tänään ostaessa hinta olikin jo 7,30 e. Mielestäni aikamoinen korotus!
Eilen hintoja katsellessani pudistelin päätäni hunajan hinnoille. Kyllähän jotain eu:n ulkopuolista sokerimoskaa saa halvalla. Mutta jos haluaa ostaa kotimaista 100% hunajaa jossa ei ole näitä sokerijatkeita, niin joutuu laittamaan lisää euroja tiskiin. Vaikka hinnat hirvittää, niin valitsen silti laadukkaamman vaihtoehdon. Täytyy sitten vaan laittaa sitä vähemmän teekupposeen..
Itse olen leivän ostamisesta luopunut kokonaan koska leivän kanssa pitää olla juustoa, tomaattia, kurkkua, maksamakkaraa ja muuta niin viikossa meni leipään ja tarvikkeisiin jo 20 euroa. Leivon itse sämpylöitä niin 2 eurolla saa 20 sämpylää helposti leivottua, tulee paljon halvemmaksi. Kilon juusto riittää 3 viikoksikin niin juustoa sämpylään väliin niin tulee halvemmaksi kun ostaisi kaupasta leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas viikkobudjetti ollu jo ehkä kymmenen vuotta max 200e. Edelleen pysyy alle sen, olen vain vaihtanut kalliimmat ketsupin halvempiin, en enää osta kalliita leikkeleitä, vaihdoin oivariinin keijuun jne. Ennen ostin coopin mysliä,hinta oli sillon varmaan vähän yli 2e. Nyt se on lähelle 4e ja totesin, et se ei ole mulle välttämättömyys ja en osta.
Sinä kirjoitat viikkobudjetista ja se kelle vastasit kuukausibudjetista. Pieni ero.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen leivän ostamisesta luopunut kokonaan koska leivän kanssa pitää olla juustoa, tomaattia, kurkkua, maksamakkaraa ja muuta niin viikossa meni leipään ja tarvikkeisiin jo 20 euroa. Leivon itse sämpylöitä niin 2 eurolla saa 20 sämpylää helposti leivottua, tulee paljon halvemmaksi. Kilon juusto riittää 3 viikoksikin niin juustoa sämpylään väliin niin tulee halvemmaksi kun ostaisi kaupasta leipää.
Tuohan vain huono oppimasi tapa että leivän päälle pitää laittaa kaikkea paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan vain huono oppimasi tapa että leivän päälle pitää laittaa kaikkea paljon.
Leivän päälle voi laittaa pelkän ylähuulen, tulee edulliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Silti työttömät syövät Suomessa enimmäkseen kalliita eineksiä. Kuten esim. pakastepitsoja ja nugetteja.
Eikö teille siellä Venäjällä ole kerrottu, että Suomessa on monenlaisia työttömiä? On maalla asuvia omavaraisia, joilla on tähän aikaan vuodesta kellarissa omalla maalla kasvatettua ja pakastimessa itse metsästettyä, poimittua ja kalastettua. Ja on hyvätuloisia ansiosidonnaista saavia työttömiä, jotka osaava ihan itse kokata edullisista aineksista laaturuokaa, kun aikaa siihen on. Ei tarvitse paistaa pihviä pakastelihasta niin kuin ravintoloissa.
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruoka täydennettynä juustolla, munilla ja maidolla on halvempaa.
Kannattaa opetella tekemään kasvisruokaa uudella, mausteisella tavalla. Saa maistuvaa ja mielialaa kohottavaa ruokaa.
Juusto on kallista, eikä munatkaan enää halpoja. Tähän aikaan vuodesta saa todella edullisia juureksia ja vihanneksia.
tuoreet silkat s-kaupassa 2,90 kg
ei ole kallista,mut piti itse perata
Niin on. Ostan nykyään paljon vähemmän, sillä ruokabudjettini on ollut jo vuosia 250e/kk.