Kerrostalo ja liiallinen pelko naapurin mahdollisesta valituksesta
Niin, siis minun alakerras asuu naapuri, joka valittaa vähän joka asiasta yleensäkkin. Minusta ei toki suoraan ainakaan minulle ole mistään valittanut, mutta muista naapureista on. Minulle vaan tullut jotenki kova stressi ja pelko, että koska valittaa minusta. Tuntuu etten uskalla enää elää normaalisti omassa kodis. Varon ihan kaikkea tekemisiäni. Miten tämmösestä voi päästä eroon?
Kommentit (58)
Suihkussa käymiset, ovella äänekkäästi ramppaamiset, musan luukutukset ym. ym. mesoaminen on talon järjestyssäännöissä kielletty 22-05 välillä. Näin Suomessa ollut tapana vuosikymmenien ajan käsittääkseni. Itse asun omassa torpassa nykyään mutta parista melutalosta jäi kymmenisen vuotta sitten aika huono maku. Ei enää kerrostaloon minua perheineni kyllä saisi. Lapset ja elukat omassa rauhassa omassa pihassa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kovin vanha talo ja surkea äänieristys ? 2010 eteenpäin onneksi on kerrostalot niin hyvin eristetty ettei edes vauvan parkuminen kuulu. Toista se on antiikkisissa paperiseinätaloissa. Isoa remppaa siis pukkaa näissä taloissa jossain vaiheessa.
Onhan tämä vanha talo ja aika huono äänieristys tosiaan
Vierailija kirjoitti:
Suihkussa käymiset, ovella äänekkäästi ramppaamiset, musan luukutukset ym. ym. mesoaminen on talon järjestyssäännöissä kielletty 22-05 välillä. Näin Suomessa ollut tapana vuosikymmenien ajan käsittääkseni. Itse asun omassa torpassa nykyään mutta parista melutalosta jäi kymmenisen vuotta sitten aika huono maku. Ei enää kerrostaloon minua perheineni kyllä saisi. Lapset ja elukat omassa rauhassa omassa pihassa.
Ei ole suihkussa käyminen kielletty klo 22 jälkeen. Myös yöllä saa käydä suihkussa
Olisi tietysti hienoa, jos jokainen olisi kylliksi varakas ihan oman talon hankkimaan tai ainakin varallisuutta asua (vuokralla) paremmanlaatuisella alueella kuin jossain alimman sosiaaliluokan kansoittamassa päihdeongelmaisten tytöttömien köyhien vuokraghetossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole suihkussa käyminen kielletty klo 22 jälkeen. Myös yöllä saa käydä suihkussa
Ei yleensä kuulu hyviin tapoihin ellei asukas pikapeseydy työvuoronsa jälkeen. Ei lotraamista. Terv. taloyhtiön hallituksen pj
Nykyään uusissa huippumoderneissa taloissa tosiaan on mieluisaa tehdä etätyötä. Ei tulisi kuuloonkaan etätyö missään paperiseinätalossa, jossa naapurin pierukin kuuluu läpi.
Vierailija kirjoitti:
Meilla (pk-seutu) asia on muotoiltu niin, että "asukkaiden yörauhaa häiritsevää toimintaa" ei saa harjoittaa klo 22-07. Tähän toimintaan ei sisälly normaali eläminen, kuten esim. suihkussa käynti, ja siitä syntyvät äänet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo käy ihmeessä yöllä suihkussa niin kaikki sinun naapurisi sinua taatusti rakastavat 😏
Jos jollakin on joka yö vierasmajatalon meininki kämpässään ja juopponarkkilauma ravaa asioilla eli ovet avautuu sulkeutuu klo 01-05 aikana niin melko varmasti kuka hyvänsä talon silmätikuksi joutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo käy ihmeessä yöllä suihkussa niin kaikki sinun naapurisi sinua taatusti rakastavat 😏
Minä käyn usein suihkussa klo 22 jälkeen, jos tulen myöhään kotiin ja harrastan liikuntaa illalla. En ainakaan itse kuule naapureiden suihkutteluja, joten oletan ettei hekään kuule minun.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään uusissa huippumoderneissa taloissa tosiaan on mieluisaa tehdä etätyötä. Ei tulisi kuuloonkaan etätyö missään paperiseinätalossa, jossa naapurin pierukin kuuluu läpi.
Se on kiva, jos löytää nykyään huippumodernin talon, joka on oikeasti rakennettu kunnolla. Nykypäivänä ikävästi tehdään huonoa jälkeä, uuden asunnon osto on kuin sika säkissä-ylläri. Voi tulla hyvä, tai voi tulla susihuono.
Vierailija kirjoitti:
Yhden valituksen olen saanut sinä 30 aikana kun tässä asunut. "Lintujen ruokkiminen parvekkeella". Itse en ole valittanut koskaan kenestäkään koska minulle ei kuulu muiden asiat, tehköön mitä huvittaa.
Aaa, sinä olet varmaan se, jonka takia alakerran piha ui 5cm paksussa siemen- ja kaninkakkakerroksessa viime keväänä.
Vierailija kirjoitti:
Joo meilläkin alakerran naapuri on noin vuoden hakannut jollain kepillä kattoon ja seiniin ja huutanut, jos meiltä on kuulunut kävelyn ääniä tai puhetta! Ei olla edes huudettu, mut aivan hermoraunio asukas. Hällä.varmaan elämässän vaikeeta.
Kaks kertaa ollaan valitettu taloyhtiöön ja nyt viimeisimmän valituksen jälkeen ei oo (vielä) naapurista kuulunut hakkaamista. Ehkä hälle on asiasta sanottu.
Mutta oli tosi stressaavaa kun tuntu ettei voi elää normaalisti. Ja hän siis häiriinty meistä vaikka ois ollu vain iltapäivä. Meillä ei ryypätä eikä riehuta vaan normaalia elämää eletään.
Teillä sitten vissiin asuu kantapääastuja?
Ymmärrän aloittajaa. Minulla on vähän sama tilanne.
Alakerran naapuri valitti nykyisin minun omistamani osakkeen remonttimelusta. Osittain varmaan aiheellisesti, mutta osittain taisi kyllä käydä niin, että pienikin ääni kävi vain psyyken päälle. No, remontti on nyt ohi ja asukaskin vaihtunut. Minä elän hyvin hiljaisesti ja noudatan ehdottomasti hiljaisuusaikoja.
Silti naapuri on yhä sydämistynyt "melusta". Hän tekee töitä kotona ja kuulostelee pienintäkin ääntä jatkuvasti. Hän vastaa tavallisiinkin päiväsaikaan kuuluviin ääniin (kävely, tiskikone, imurointi, laturin tai jonkin muun kevyen esineen tipahtaminen lattialle) laittamalla huoneistossaan biisit täysille. Tämä sitten tietenkin haittaa minun lisäkseni muitakin talon asukkaita, kun koko käytävä raikaa heviä. Hän myös harrastaa basson soittoa, myös iltaisin lähellä klo 22 määräaikaa. Myös soitto kuuluu läpi vanhan kivitalon jokaiseen huoneistoon.
Minä en ole hänen "vastametelöinnistä" virallisesti valittanut. Ajattelen muutenkin, että kerrostaloon kuuluu äänet ja ymmärrän esim. bassoharrastusta tiettyyn rajaan asti. Mutta toki asia on koko taloyhtiön tiedossa, kun hänen musansa kuuluu käytävän kautta kaikkiin kerroksiin ja huoneistoihin. Hän on saanut toiminnastaan myös palautetta, mutta en tiedä onko ihan virallista varoitusta annettu.
Alkuun yritin elää niin hiljaa kuin mahdollista ja vietin asunnolla myös mahdollisimman vähän aikaa. Nykyään pyrin ajattelemaan toisin. Tässä pari teesiä, jotka ehkä auttavat aloittajaakin.
Minä omistan asuntoni. Minulla on oikeus elää siellä normaalisti järjestyssääntöjen puitteissa.
Minä en voi alakerran naapurin olotilaa helpottaa. Hän voi pahoin ja löytää sille syyn, teinpä sitten mitä.
Voin kuitenkin vaikuttaa omaan hyvinvointiini. Tilanne oli johtamassa siihen, että koti olikin ahdistava paikka. Laitoin itseni ykköseksi ja päätin jatkaa elämääni alakerrasta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn usein suihkussa klo 22 jälkeen, jos tulen myöhään kotiin ja harrastan liikuntaa illalla. En ainakaan itse kuule n
Sinun talosi ei siinä tapauksessa ole pahimmasta päästä huonon äänieristyksen suhteen eli onnittelut siitä.
Joillakin (1950-1970 rakentaminen) jopa yksityisimmät wc_käynnit puskee läpi ja aika kiusallista se tietenkin.
Ikävintä on jos saa valituksen niin ei saa tietää kuka valitti. Yritin selvittää kuka minusta on valittanut niin olisin mennyt kysymään vähän valittajalta asioista.
2021 uudiskohde Mansen Härmälänranta. 4h keittiö ja aivan unelma kotimme äänieristys! Muutimme Turusta ja me molemmat puolisot etätyössä omissa työhuoneissamme. Luksusta! Iso laina mutta yhdessä maksamme.
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn usein suihkussa klo 22 jälkeen, jos tulen myöhään kotiin ja harrastan liikuntaa illalla. En ainakaan itse kuule naapureiden suihkutteluja, joten oletan ettei hekään kuule minun.
"Sinun talosi ei siinä tapauksessa ole pahimmasta päästä huonon äänieristyksen suhteen eli onnittelut siitä.
Joillakin (1950-1970 rakentaminen) jopa yksityisimmät wc_käynnit puskee läpi ja aika kiusallista se tietenkin."
Niinpä, se oli se pointti. Taloja on erilaisia, eikä voi suoraan joku sanoa, että naapurit suuttuu jos käy yöllä suihkussa.
Kantapääastuminen silti meilläkin kuuluu, kun jotkut oikein jymistelee. Meidän talo on jo lähes sata vuotta vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden valituksen olen saanut sinä 30 aikana kun tässä asunut. "Lintujen ruokkiminen parvekkeella". Itse en ole valittanut koskaan kenestäkään koska minulle ei kuulu muiden asiat, tehköön mitä huvittaa.
Aaa, sinä olet varmaan se, jonka takia alakerran piha ui 5cm paksussa siemen- ja kaninkakkakerroksessa viime keväänä.
mä olen toi joka kirjoitti että aiheesta kyllä sai. Täällä mun alakerran naapuri ruokki kans lintuja. No siitäpä sitten seurasi se, että mun parvekkeella oli valtava kuhina tirppoja, jotka odottivat omaa ruokailuvuoroaan tossa kaiteella ja perä tänne päin ja paskovat mun parvekkeelle. Toinen, se ruokinta houkutteli rottia, joita tossa sitten vilisteli alvariinsa.
Eli älkää ruokkiko lintuja parvekkeilla/asuntopihoilla.
Kuulenko kateuden kelloja kun kilkattaa?