Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ero tulossa ja huolettaa suuresti taloudellinen pärjääminen

Vierailija
25.10.2024 |

Töitä teen minkä voin, mutta en ole isopalkkainen. Tiedän, että tulee olemaan todella tiukkaa ja asia stressaa monin tavoin. Onko vinkkejä miten selvitä ensimmäisistä kuukausista ja vuosista, joku päivä varmasti helpottaa. Teen ajoittain kahta työtä mutta tällä hetkellä extratunteja ei ole.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulut pienenee todella paljon, kun mies jää pois kuluttamasta. Ihan jokainen kulu pienee alkaen sähköstä ja vedestä aina ruokaan ja vakuutusmaksuihin asti. Kulujen seuranta on kaiken avain, siitä sitten näkee, mistä voi nipistää.

No joo on yksi suihkussakävijä vähemmän, mutta pyykkiä pitää lasten takia pestä yhtä usein kuin ennenkin, astioita pitää pestä lähes yhtä usein. Ruokaa pitää edelleen laittaa päivittäin, tv:täkään emme exän kanssa katsoneet juuri erikseen. Yksi ladattava puhelin vähemmän, ei siinä hirveästi säästöä tule, varsinkaan kun ennen maksoimme kaiken puoliksi, nyt maksan kaikki asumisen kulut yksin. 

Kummallista. Luulisi, että miehestä olisi koitunut tiskiä, pyykkiä ja ruokakuluja. Todella outoa, että yhden aikuisen menojen puuttumista ei edes huomaisi. Johan aikuinen mies syö parillasadalla eurolla kuukaudessa.

Vierailija
62/79 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulut pienenee todella paljon, kun mies jää pois kuluttamasta. Ihan jokainen kulu pienee alkaen sähköstä ja vedestä aina ruokaan ja vakuutusmaksuihin asti. Kulujen seuranta on kaiken avain, siitä sitten näkee, mistä voi nipistää.

Pienenee toki, mutta eikö teillä miehet osallistu kuluihin? En mä ainakaan ole koskaan yksin maksanut vettä, ruokia, vakuutuksia tai sähköjä. 

Meillä vesimaksu on 24 euroa henkilöltä kuukaudessa. Asunnon vakuutus maksetaan yhdessä, mutta henkilövakuutuksissa miesten vakuutusmaksut ovat isommat kuin naisten. Yhden aikuisen muuttaminen pois laskee sähkönkulutusta. Puhumattakaan ruokakuluista, jos ruokamenot on laitettu tasan. Se on naiselle 100-150 euroa pelkkää säästöä joka kuukausi. Yhteensä nuo on satasia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te selviätte takuuvuokrista ja muutosta ilman sukulaisia ja ystäviä? Ei ole säästöjä pienen palkan takia ja kaikki tuo maksaa tuhansia. Lisäksi ei ole ketään auttamassa muutossa eikä varaa vuokrata muuttoautoa.

Tääkin on hyvä pointti, muuttaminen ei ole kovin halpaa.

Vierailija
64/79 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi.

Heti alkuun, en lukenut kuin aloituksen, joten pahoittelut jos tulee toistoa.

Olen itse ollut tuossa samassa tilanteessa, muistan miten stressasin asiaa. Olen pienipalkkaisella alalla.

Mutta niin vain olemme 2 vuotta porskuttaneet. Jouduin aloittamaan hyvin vähästä, en saanut mukaani yhteisestä kodista kun muutamia tavaroita.

Vertailin tarkkaan mistä ostin vain välttämättömät huonekalut. 

Säästeliäästi elämällä olemme selvinneet. En kiellä, etteikö olisi aikoja joilloin talous ahdistaa paljon. Aina kun on isompia menoja.

Säästä aina kun voit, laita pieniä summia sukanvarteen. Oikeasti aivan pikkuruisista summista kasvaa hiljalleen pesämuna pahanpäivän varalle.

Vältä kulutusluottoja ja osamaksuja. Vältä turhaa ostamista.

Mieti asumisenne tarkkaan. Mistä saat kodin edullisimmin, mutta järkevästi. Itse vertailin paljon vuokraasuntoja kunnan asunto tuli edullisimmaksi. Laita asuntohakemus nyt heti. Ette joudu muuttamaan vain jonnekkin minkä satut saamaan kun muuton aika tulee.

Jos lapset harrastaa, hae tukea hopelta, seurakunnalta, harrastus seuralta jne. Paikkoja on ja tukea voi saada. 

Nauti siitä, että saat elää omaa elämää, ilman exää. 

Jotenkin asiat selviää ja vähälläkin pärjää.

Minulla on kolme teiniä, pieni palkka, ex ei maksa mitään elatuksia, exällä lasten osoitteet joten en saa asumistukea, en lapsilisiä. Kuluja kuitenkin lapsista on reilusti.

Sinä selviät kyllä! Minäkin olen selvinnyt. Ajoittain lohduttaudun sillä, että hoitajana pystyn ottamaan myös keikkaa oman työn lisäksi. 

Vierailija
65/79 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä pärjäät, niin ne muutkin pienipalkkaiset naiset ovat pärjänneet. Minäkin

Vierailija
66/79 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi.

Heti alkuun, en lukenut kuin aloituksen, joten pahoittelut jos tulee toistoa.

Olen itse ollut tuossa samassa tilanteessa, muistan miten stressasin asiaa. Olen pienipalkkaisella alalla.

Mutta niin vain olemme 2 vuotta porskuttaneet. Jouduin aloittamaan hyvin vähästä, en saanut mukaani yhteisestä kodista kun muutamia tavaroita.

Vertailin tarkkaan mistä ostin vain välttämättömät huonekalut. 

Säästeliäästi elämällä olemme selvinneet. En kiellä, etteikö olisi aikoja joilloin talous ahdistaa paljon. Aina kun on isompia menoja.

Säästä aina kun voit, laita pieniä summia sukanvarteen. Oikeasti aivan pikkuruisista summista kasvaa hiljalleen pesämuna pahanpäivän varalle.

Vältä kulutusluottoja ja osamaksuja. Vältä turhaa ostamista.

Mieti asumisenne tarkkaan. Mistä saat kodin edullisimmin, mutta järkevästi. Itse vertailin paljon vuokraasuntoja kunnan asunto tuli edullisimmak

Siis lapset asuu virallisesti exän luona, mutta ovat sinun luona ja maksat kaiken? Ex saa lapsilisät. Miten ihmeessä noin? 

Vierailija
67/79 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit miettinyt sitä aikaisemmin. Ja nalkuttanut ja valittanut vähemmän niin miehen ( ja rahojen) ei olisi tarvinnut lähteä toisen naisen luo.

Itse nalkutat, 🐽.

Vierailija
68/79 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei pienituloisen tai tukia saavan pidä erota.

En saa tukia, mutta olen suht pienituloinen. Ero johtuu siitä että miehellä toinen nainen, en todellakaan jää roikkumaan ja yrittämään jos oltaisi vielä yhdessä. ap

Kukaan mies ei hanki toista naista jos seksielämä on kotona kunnossa.

Vierailija
69/79 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te selviätte takuuvuokrista ja muutosta ilman sukulaisia ja ystäviä? Ei ole säästöjä pienen palkan takia ja kaikki tuo maksaa tuhansia. Lisäksi ei ole ketään auttamassa muutossa eikä varaa vuokrata muuttoautoa.

Kaikki myyntiin mitä et jaksa kantaa ja kirpparilta uutta tilalle.

Vierailija
70/79 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää ne sieltä kirppariltakin kantaa. 

Vierailija
71/79 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai lutikkapesäst?. Ei sopisi ainakaan minun pirtaani.

Vierailija
72/79 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuminen on yleensä suurin kuluerä, voisiko siinä vaikka muutamaksi vuodeksi etsiä halvemman asunnon? Riippuu toki monesta asiasta tämä mutta ainakin näin pienehkössä kaupungissa hiukan pk-seudun ulkopuolella on todella monen hintaista asuntoa. Jos on oma niin myynti ja muutto vuokralle edulliseen mutta tarpeeksi mukavaan asuntoon? 

Kun niitä asuntoja ei tällä hetkellä myydä tosta noin vain. Kukaan ei osta niitä, ei edes pääkaupunkiseudulla, saati jossain perähikiällä.

Kyllä vaan myydään muttei enää asuntokuplan hinnoilla. Ei kai kaikki ole hankkineet sen asunnon viimeisen 2v aikana? Esim 4v sitten asunnot maksoi puolet kuplan huippuhinnoista. Moni on ostanuit 100t ja koittaa myydä yli 200t ja itkee ettei mene kaupaksi. Tyhmät on poistuneet markkinoilta.

Jos olen ostanut 300t:lla, niin pitäisikö se persa****lle myydä 150t:lla? En ikipäivinä tekisi niin. Älähän nyt hulluja höpise.

Vierailija
73/79 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen ostanut 300t:lla, niin pitäisikö se persa****lle myydä 150t:lla? En ikipäivinä tekisi niin. Älähän nyt hulluja höpise.

Ostaja päättää se hinnan. Myyjä ei sille mitään voi, jos kukaan ei osta kalliimmalla. 

Vierailija
74/79 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuminen on yleensä suurin kuluerä, voisiko siinä vaikka muutamaksi vuodeksi etsiä halvemman asunnon? Riippuu toki monesta asiasta tämä mutta ainakin näin pienehkössä kaupungissa hiukan pk-seudun ulkopuolella on todella monen hintaista asuntoa. Jos on oma niin myynti ja muutto vuokralle edulliseen mutta tarpeeksi mukavaan asuntoon? 

Kun niitä asuntoja ei tällä hetkellä myydä tosta noin vain. Kukaan ei osta niitä, ei edes pääkaupunkiseudulla, saati jossain perähikiällä.

Kyllä vaan myydään muttei enää asuntokuplan hinnoilla. Ei kai kaikki ole hankkineet sen asunnon viimeisen 2v aikana? Esim 4v sitten asunnot maksoi puolet kuplan huippuhinnoista. Moni on ostanuit 100t ja koittaa myydä yli 200t ja itkee ettei mene kaupaksi. Tyhmät on poistuneet markkino

Elämä on joskus joutuu jostain maksamaankin se 150t erotus on se asumisen hinta. Autoissa vasta häviääkin.

Vierailija
75/79 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset naiset seuruatelevat aina lompakon kanssa. Miehet, ottakaa ulkomaalainen nainen. Heille on kunnia-asia elättää itsensä, toisin kuin suomalaiset loiset.

Ulkomainen nainen elätyttää sekä itsensä että koko sukunsa miehellä. Sellainen parempi lompakkoloinen.

Kela elättää ulkolaisen ja sen perheen.

Vierailija
76/79 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaja päättää se hinnan. Myyjä ei sille mitään voi, jos kukaan ei osta kalliimmalla. 

Kyllä myyjä voi, kun ei myy millään polkuhinnalla.

Vierailija
77/79 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla vanhempi elossa tai sukulaisia. Sun on pakko kysyä sieltä, jos loppuu. Jos sitä ei ole, sun ja muiden kannattaisi ajaa jotain riittävää perustuloa. Jonka jälkeen ei kaikki panikoisi koko ajan. Jos sitä ei ole osalle käy ehkä huonosti. On ihmisiä joilla ei ole mahdollisuutta käydä töissä vaivojen vuoksi. Tai osa haluaisi yrittää omaan tahtiin.

Vierailija
78/79 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo on yksi suihkussakävijä vähemmän, mutta pyykkiä pitää lasten takia pestä yhtä usein kuin ennenkin, astioita pitää pestä lähes yhtä usein. Ruokaa pitää edelleen laittaa päivittäin, tv:täkään emme exän kanssa katsoneet juuri erikseen. Yksi ladattava puhelin vähemmän, ei siinä hirveästi säästöä tule, varsinkaan kun ennen maksoimme kaiken puoliksi, nyt maksan kaikki asumisen kulut yksin. 

Kummallista. Luulisi, että miehestä olisi koitunut tiskiä, pyykkiä ja ruokakuluja. Todella outoa, että yhden aikuisen menojen puuttumista ei edes huomaisi. Johan aikui

Siinä on kuitenkin ollut myös miehen tulot lisänä. 

Vierailija
79/79 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Itse erosin kolmen alle kouluikäisen lapsen kanssa ja hyvin pärjäsin. Etenkin ilman pettymyksiä, alas painamista ja mustasukkaisuutta. Vapauttavaa oli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän