Ero tulossa ja huolettaa suuresti taloudellinen pärjääminen
Töitä teen minkä voin, mutta en ole isopalkkainen. Tiedän, että tulee olemaan todella tiukkaa ja asia stressaa monin tavoin. Onko vinkkejä miten selvitä ensimmäisistä kuukausista ja vuosista, joku päivä varmasti helpottaa. Teen ajoittain kahta työtä mutta tällä hetkellä extratunteja ei ole.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei AP! Vaikka nyt tuntuu tukalalta, voi ero koitua taloudellisesti eduksesi. Tottakai haluat elatusmaksut, älä luovu niistä vaikka nyt tilanne olisi mikä. Niiden lisäksi saat lapsilisät ja tarvittaessa yksinhuoltajakorotuksia. Jos tekee tiukkaa, selvitä olisitteko mahdollisesti oikeutettuja asumistukeen?
Miksi aloittaja saisi elatusmaksuja jos lapset ovat hänellä vain joka toinen viikko?
Siksi koska mies ei välttämättä tee mitään hankinto lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Kulut pienenee todella paljon, kun mies jää pois kuluttamasta. Ihan jokainen kulu pienee alkaen sähköstä ja vedestä aina ruokaan ja vakuutusmaksuihin asti. Kulujen seuranta on kaiken avain, siitä sitten näkee, mistä voi nipistää.
No joo on yksi suihkussakävijä vähemmän, mutta pyykkiä pitää lasten takia pestä yhtä usein kuin ennenkin, astioita pitää pestä lähes yhtä usein. Ruokaa pitää edelleen laittaa päivittäin, tv:täkään emme exän kanssa katsoneet juuri erikseen. Yksi ladattava puhelin vähemmän, ei siinä hirveästi säästöä tule, varsinkaan kun ennen maksoimme kaiken puoliksi, nyt maksan kaikki asumisen kulut yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulut pienenee todella paljon, kun mies jää pois kuluttamasta. Ihan jokainen kulu pienee alkaen sähköstä ja vedestä aina ruokaan ja vakuutusmaksuihin asti. Kulujen seuranta on kaiken avain, siitä sitten näkee, mistä voi nipistää.
No joo on yksi suihkussakävijä vähemmän, mutta pyykkiä pitää lasten takia pestä yhtä usein kuin ennenkin, astioita pitää pestä lähes yhtä usein. Ruokaa pitää edelleen laittaa päivittäin, tv:täkään emme exän kanssa katsoneet juuri erikseen. Yksi ladattava puhelin vähemmän, ei siinä hirveästi säästöä tule, varsinkaan kun ennen maksoimme kaiken puoliksi, nyt maksan kaikki asumisen kulut yksin.
Asunto voi olka pienempi ja kyllä noista pienistä säästöistä tulee isi summa, ja mies osaltaan maksaa elatusta. Säästöä tulee myös, jos lapset käy isällään, mutta siihen en luottaisi.
Suomalaiset naiset seuruatelevat aina lompakon kanssa. Miehet, ottakaa ulkomaalainen nainen. Heille on kunnia-asia elättää itsensä, toisin kuin suomalaiset loiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto voi olka pienempi ja kyllä noista pienistä säästöistä tulee isi summa, ja mies osaltaan maksaa elatusta. Säästöä tulee myös, jos lapset käy isällään,
Asunto on huomattavasti pienempi. Ennen asumisesta maksoimme noin 470 e per pää, nyt tämä pienempi asunto maksaa 690 e per pää, eli minä minä yksin. En tiedä missä päin Suomea voi muuttaa lasten kanssa asuntoon jonka kulut ovat puolta pienemmät kuin vaikka kymmentä neliötä isommassa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset naiset seuruatelevat aina lompakon kanssa. Miehet, ottakaa ulkomaalainen nainen. Heille on kunnia-asia elättää itsensä, toisin kuin suomalaiset loiset.
Ulkomainen nainen elätyttää sekä itsensä että koko sukunsa miehellä. Sellainen parempi lompakkoloinen.
Miten te selviätte takuuvuokrista ja muutosta ilman sukulaisia ja ystäviä? Ei ole säästöjä pienen palkan takia ja kaikki tuo maksaa tuhansia. Lisäksi ei ole ketään auttamassa muutossa eikä varaa vuokrata muuttoautoa.
Vierailija kirjoitti:
Itsensä varmasti elättäisi ap:kin oikein mainiosti, mutta kun on ne miehen siittiötkin siinä vaatimassa ruokaa ja vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja. Deal with it.
Typerimpiä sanontoja mitä tiedän....
Saat elatusavun, jolla maksat jo puolet vuokrasta, jos lapsia on kaksi.
Kerto nyt ihmeessä ne tulosi, jos 690e vuokra on jo mahdoton maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet mies ja lapsia useampi, ex huonotuloinen, olet kusessa. Sinulle saa jäädä n. 600e asumiskulujen jälkeen, eli hieman enemmän kuin tt-tuki, toki käytännössä jää vähemmän, kun joudut myös elättämään myös lapset, kun sinulla.
Jos olet nainen voit huokaista helpotuksesta, sinulla ei ole todellisuudessa mitään taloudellista hätää, voit ottaa lapsille tarkoitetuista rahoista myös omaan kulutukseen.
Viikko-viikko, isot lapset, mitään elareita ei tule
Oikein. Aikuinen ihminen huolehtii itsestään ja jälkikasvustaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Miten te selviätte takuuvuokrista ja muutosta ilman sukulaisia ja ystäviä? Ei ole säästöjä pienen palkan takia ja kaikki tuo maksaa tuhansia. Lisäksi ei ole ketään auttamassa muutossa eikä varaa vuokrata muuttoautoa.
Miten sitä rahaa ei ole kertynyt, vaikka on puolisokin ollut maksamassa puolet kuluista? Mihin rahasi ovat valuneet?
En voi ymmärtää joidenkin miesten suhtautumista elatusapuun. Suomessa molemmat vanhemmat osallistuvat lapsensa elatukseen kykyjensä mukaisesti, myös se lähivanhempi. Lähivanhemmalla on aina raskaampi kokonaisvastuu lapsesta, myös taloudellisesti kuin etävanhemmalla.
En voi kuin ihmetellä näitä miehiä, jotka hämmästyvät eron jälkeen siitä, että lapsen elatus maksaa. Kyllähän se maksaa ydinperheessäkin! Vai ostiko äiti silloinkin kaikki lapseen liittyvät hankinnat itse? Oli se, joka piti vanhempainvapaat yksin jne.?
Elatusapua saa pienemmäksi pitämällä lapsia enemmän luonaan, esim. viikko-viikko. Mutta sitten molemmat hommaavat kotiinsa ne lasten tavarat, vaatteet, harrastukset yms.
Olen eron jälkeen huolehtinut kolmesta lapsestani yksin sairaanhoitajan palkalla. Hyvin on pärjätty. Ei ne tulot, vaan menot. Omat menoni tosi on olleet aina pienet eli en käy kauneudenhoidossa, en osta merkkilaukkuja ja olen taloudellinen kaikessa. Lapsilta ei ole mitään puuttunut ja ovat mm täysikäistyessään käyneet autokoulun ym, vaikka isä ei ole korvaa lotkauttanut kuluihin.
Isojen lasten menoihin menee usein enemmän kuin pienten lasten menoihin. Jos teille tulee vuoroviikot eikä elatusmaksuja niin huolehdi nyt ensisijaisesti kuitenkin siitä että lasten kulut menee puoliksi. Jos teille jää exän kanssa kuitenkin asialliset välit, yhteinen tili voi olla toimiva vaihtoehto. Sille tilille voi ohjata (mahdolliset) lapsilisät (minkä ikäisiä lapset on?) ja molemmat voi siirtää sinne saman summan kuukausittain. Siltä tililtä voi sitten maksaa lasten kulut, pl. asuminen ja ruoka tietysti, jotka molemmat hoitaa vuoroviikoin omillaan. Mutta kaikki muut viikkorahoista vakuutuksiin ja harrastuksiin ja hankintoihin voi maksaa tuolta tililtä niin homma toimii läpinäkyvästi. Kaikki ei aina tajua paljonko lapsiin menee rahaa.
Jos ei ole mahdollista tehdä ylitöitä niin sitten pitää vaan tarkastella niitä menoja. Käy läpi kaikki toistuvat maksut ja mieti mikä niistä on oikeasti välttämätön. Yritä kerryttää pientä puskuria vaikka tulot olisi pienet. Laita joka tilipäivänä syrjään X summa ja päätä että lopuilla on vaan pärjättävä. Sitä kannattaa ainakin kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä joillekin miehille tulee tuollainen harha? Kun Suomessa asia on juuri päinvastoin. Suurin osa naisista kyllä elättää ihan itse itsensä eikä ole rahan perässä juoksijoita. Ei kuulu suomalaisuuteen tuollainen rahan perässä juokseminen vaan vain harvat sitä tekee. Kyllä se on enemmän nämä ulkomaalaiset tietyistä maista juuri niitä lompakkoloisia ja niillä miehen rahoilla pitää elättää vielä sinne kotimaahan jääneet sukulaiset.
Suurin osa suomalaisista miehistä on muuten ihan tavallisia duunareita. Miten jotkut pölvästit miehet kuvittelee, että näiden tuloilla eletään niin leveästi, että naiset on sen perässä? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä joillekin miehille tulee tuollainen harha? Kun Suomessa asia on juuri päinvastoin. Suurin osa naisista kyllä elättää ihan itse itsensä eikä ole rahan perässä juoksijoita. Ei kuulu suomalaisuuteen tuollainen rahan perässä juokseminen vaan vain harvat sitä tekee. Kyllä se on enemmän nämä ulkomaalaiset tietyistä maista juuri niitä lompakkoloisia ja niillä miehen rahoilla pitää elättää vielä sinne kotimaahan jääneet sukulaiset.
Suurin osa suomalaisista miehistä on muuten ihan tavallisia duunareita. Miten jotkut pölvästit miehet kuvittelee, että näiden tuloilla eletään niin leveästi, että naiset on sen perässä? :D
Minä myös ihmettelen. Eroni jälkeen talouteni parani. Avioliitossa jotenkin ajauduin laskujen maksajaksi. Mies käytti taloudellisesti hyväksi siten, että kun puhuin laskuista niin hän tiuski, joten hyvittelin maksamalla.
Elintaso tulee laskemaan, se on melko varmaa, mutta siihen täytyy vain asennoitua niin. Jäin käytännössä kahden lapsen yksinhuoltajaksi puolison sairastuttua ja jouduttua hoitokotiin. Elareita sain Kelan minimin. Itse olin eläkkeellä. Pärjättiin, kun otin sen asenteen, että pakko, eikä mulla vaihtoehtoja ollut. Lapset saivat ajokortit ja vanhempikin pääsi lukioon, vaikka hänen piti vielä itse maksaa läppäri ja kirjat. Ei osteltu merkkivaatteita tai energiajuomia tai mitään muutakaan kallista turhuutta. Ruoat itse tehden.
Lapset oppivat samalla säästeliäiksi ja omatoimisiksi. Nyt opiskelijoina heillä on verraton hyöty siitä, että osaavat itse tehdä ruokaa, verrata kilohintoja ja elää nuukasti. Ymmärtävät myös rahan arvon, kun itse sitä työllään opiskelujen ohessa ansaitsevat.
Mutta tietysti sitä haluaisi auttaa lapsiaan, eikä tätä köyhyyttä toivo kenellekään, kyllä se on veronsa vaatinut, mutta pärjätä voi silti.
Ilman puolisoa kustannusten seuranta ja hallinta on helpompaa. Jos ap käyt kokopäivätyössä niin miten et pärjäisi? Lisäksi tulee elatusapu ja lapsilisän yh-korotus ja ehkä isä huolehtii muutenkin. Siihen en tosin luottaisi, sillä ainakin omalla kohdalla ex vain keskittyi uuteen suhteeseensa eikä huoltanut lapsia ollenkaan.
Jos kerrot tulosi niin voi sanoa miten pärjäät. Tietty eri asia millaiseen elintasoon olet tottunut ja onko sinulla lainoja.