Miksi isovanhemmat ostaa kysymättä lapselle huonoja turvaistuimia, epäsopivia sänkyjä, kylmiä talvivaatteita jne?
Yksi lapsemme isovanhemmista on ostellut heti lapsen syntymästä saakka lasta varten paljon kaikenlaista. Ja aina kysymättä etukäteen että käykö ja mikä olisi hyvä. Hän osti kirpparilta käytetyn biltema/prisma-tyyppisen turvaistuimen meille ja oli jo kiikuttamassa sitä meidän autoon kun pääsin väliin sanomaan ei. (Meillä nimittäin käytetään vain kunnollisia turvaistuimia.) On ostanut monet talvihaalarit, mutta kaikki sellaisia, että ne ei pidä yhtään vettä, niissä on vain kevyt vanu eikä ne sovellu Suomen talveen siksi ollenkaan. Oli ostanut meille myös kirpparilta pinnasängyn, jonka autossaan toi pihallemme innoissaan. Mutta meillä oli jo silloin pinnasänky, uusi ja hyvälaatuinen. Samoin yllärinä toi meille kirpparilta syöttötuolin, sellaisen puisen mitä 20 vuotta sitten näki usein ravintoloissa. No meillä tietenkin oli jo silloin itse hankittuna hyvä nykyaikainen syöttötuoli. Tässä vain muutamia esimerkkejä. Kaikki aina kysymättä yhtään etukäteen. Ja tuollaisia ns. isoja hankintoja, joilla on aika paljon väliäkin millaisia ne on. Osaisiko joki selittää miksi joku isovanhempi toimii noin? Ja miksi loukkaantuu kun sanotaan kiitos ei tai kun huomaa, että meillä on jo itsellä vastaava (esim. pinnasänky) hankittuna? Miksi ei voi etukäteen kysyä ja puhua? Mikä siinä on niin vaikeaa? Kun itse en millään käsitä.
Kommentit (541)
Vierailija kirjoitti:
Valivalivalivalivali. Mikään ei neidille kelpaa. Ole sitten ilman mitään apuja.
No kerrohan nyt mitä itse teet kahdella pinnasängyllä...
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat haluavat auttaa mutta ovat niin saitoja etteivät osta mitään kunnollista.
Meillä ollut vähän sama homma. Noloja tilanteita tulee välillä vastaan heidän kanssaan mutta ei vaan voi sanoa suoraan mielipidettään tavaroista joita tuovat. Oltava "kiitollinen" ja sitten hissukseen hävitetään tavarat.
Ihanaa kun kaikilla kuitenkin on rikkaat isovanhemmat , nuukuuttaan vaan tuovat huonoja lahjoja, krääsää, tarrakirjoja, tarjoavat huonoa ruokaa.
Eihän nyt isovanhemmilla voi olla rahasta puutetta, se viissataa pankkiin jonkun kirjan sijaan.
Tuota kirpparikiertelyä ihmettelen, itse tunnen mummoja jotka kauhistelevat ajatustakin ostaa jotain kirpparilta, jos käyvätlkin niin sinne "jätä lahjoituksesi tähän" häkkiin vievät jotain.
Mutta oisko sitten niin että sitten ne rikkaat anopit on omaisuuttaan kerryttäneet olemme tarkkoja, kierrättämällä lyhytkäyttöisiä lasten tarvikkeita jne.
Mutta jos anoppi on huono miten hänen poikansa silti on kelvannut? Lapsissanne on osa jopa anopin perimää.
Ostaako he myös "kuumia" kesävaatteita... if you know what I mean *wink wink* xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat haluavat auttaa mutta ovat niin saitoja etteivät osta mitään kunnollista.
Meillä ollut vähän sama homma. Noloja tilanteita tulee välillä vastaan heidän kanssaan mutta ei vaan voi sanoa suoraan mielipidettään tavaroista joita tuovat. Oltava "kiitollinen" ja sitten hissukseen hävitetään tavarat.
Ihanaa kun kaikilla kuitenkin on rikkaat isovanhemmat , nuukuuttaan vaan tuovat huonoja lahjoja, krääsää, tarrakirjoja, tarjoavat huonoa ruokaa.
Eihän nyt isovanhemmilla voi olla rahasta puutetta, se viissataa pankkiin jonkun kirjan sijaan.
Tuota kirpparikiertelyä ihmettelen, itse tunnen mummoja jotka kauhistelevat ajatustakin ostaa jotain kirpparilta, jos käyvätlkin niin sinne "jätä lahjoituksesi tähän" häkkiin vievät jotain.
Mut
Se raha millä isovanhempi osti sitä "roinaa", sillä olisi voinut maksaakin monta laskua. Mutta eihän se tuollaisen nousukkaan päähän mahdu.
Kuulostaa sellaiselta ihmiseltä, joka voi luulla ostavansa osan teidän itsemääräämisoikeudesta.
Eli ollaan mukamas paljonkin hyödyksi, jotta tulevaisuudessa voi muistuttaa olleensa avuksi ja sen livulla vaikuttaa teidän päätöksiin.
Ihan perus henkistä väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mulla on sellainen miniä joka on oppinut sanomaan "kiitos". Sellaisen pienen sanan joka tekee kaikkien elämän mukavaksi.
Minä taas olen onnellinen omasta miniästäni, jonka kanssa voi keskustella siitä mitä tarvitaan ja kysyä neuvoja, niin ei tarvitse minun ja mieheni haaskata rahaa turhaan roinaan.
Kokisin epäonnistuneeni äitinä ja anoppina jos lapseni perhe joutuisi hampaita kiristellen vaan kiittelemään, kun roudaan heidän kotiinsa rojua omin päin.
Ei tuollainen nousukas ymmärrä että ihmiset tekee jotain vain hyvästä sydämestään. Aloittaja ei näemmä osaa arvostaa muita ihmisiä millään tavalla, tuskin lapsiaan ja puolisoaankaan, ja opettaa samaa kylmäkiskoista ja itsekästä käytöstä omille lapsilleenkin. Se raha minkä isovanhempi käytti ihan ystävällisyyttään roinaan, saattoi ollakin aika iso raha budjetissa. Ei monellakaan eläkeläisellä ole rahaa laitella hienoihin merkkituotteisiin. Sen ymmärtää vasta sitten jos joutuu itse työttömäksi tai sairastuu. Aloittajan käytös on aivan käsittämättömän itsekästä toisia ihmisiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet se miniä jota kukaan ei halua kahvipöytäänsä eikä poikansa puolisoksi. Itse olisin komentanut sinut heti ulos omasta kodistani ja kertonut pojalle mitä mieltä puolisovalinnasta olen.
Poikasi olisi siinä ikävä kyllä komentanut sinut ulos elämästään, kun olet noin ilkeä moukka ja törkeä hänen vaimoaan kohtaan. Ei kukaan poika eikä mies halua pitää elämässään noin ilkeää ja pahantahtoista äitiä.
Poika saa olla mitä mieltä tahansa, mutta tuollainen lumppu ei ole tervetullut minun kotiini. Sinulle olisin hankkinut lähestymiskiellon ja soittanut poliisin jos tulet lähellekään pihaani.
Sinä se jaksat uhota. Toki tiedät, että lähestymiskieltoja ei myy
Mahtaa miniäsi ja poikasi olla huojentuneita kun itse eliminoit itsesi heidän elämästä. Ei tarvitse heidän miettiä miten kehtaisi tehdä selväksi ettet ole enää tervetullut varsinkaan lasten seuraan. Ei kukaan halua lapsilleen vaikutteita tuollaisen kahelin ajatusmaailmasta.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti miehesi tajuaa erota sinusta ja ottaa jonkun kohteliaan ja sivistyneen naisen puolisokseen. Oikean naisen eikä mitään lapsen tasolle jäänyttä teiniä.
Minä olen kuusikymppinen enkä todellakaan tykkäisi siitä, että meille kannettaisi pyytämättä tavaraa. Pidän itseäni kuitenkin aikuisena naisena ja miehenikin on ollut rinnalla jo 40 vuotta.
Ihmetyttää nämä ap:lle v*ttuilijat.
Hyvä tietää isovanhempana ettei ihmisiä tarvitse auttaa, se on ainakin tästä käynyt selväksi. Minäminäminäminä ja vielä kerran minä. Ei ihme että vanhemmat jää yksin omien ongelmiensa kanssa.
Minulla exä on tuollainen roskahamsteri. Tuo lapsille kaikenlaisia roskalava lahjoitusvaatteita. Sitten minulle jää riesaksi pussillinen koiralle ja homeelle haisevia -80luvan lumppuja. Olen pyytänyt ja käskenyt lopettamaan. Nykyään en enää välitä, vaan kiikutan surutta suoraan roskiin.
Exän äiti on samanlainen. Joka kerta kun käydään kylässä, lahjoittaa oman asunnon krääsäpaskaa lapsille. Siis ummehtuneen hajuisia tekstiilejä ja koriste-esineitä. Olen sanonut, että me ei haluta mitään, mutta ei usko. Sen roskan antaminen on mennyt siihen pisteeseen asti, että ei enää käydä kylässä. En jaksa stressiä siitä roskasta, kun täytyy sitten taistella lasten kanssa siitä, että meille ei oikeasti mahdu ne isoäidin lahjoittamat "aarteet".
Raamatussa on hyvä neuvo, pojan pitää hylätä vanhempansa avioituessaan. Kaipa ne anopit olivat hankalia jo Mooseksen aikaan. Muistakaa synnytellä vaan tyttölapsia, siten teistä tulee hyviä anoopeja aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet se miniä jota kukaan ei halua kahvipöytäänsä eikä poikansa puolisoksi. Itse olisin komentanut sinut heti ulos omasta kodistani ja kertonut pojalle mitä mieltä puolisovalinnasta olen.
Poikasi olisi siinä ikävä kyllä komentanut sinut ulos elämästään, kun olet noin ilkeä moukka ja törkeä hänen vaimoaan kohtaan. Ei kukaan poika eikä mies halua pitää elämässään noin ilkeää ja pahantahtoista äitiä.
Poika saa olla mitä mieltä tahansa, mutta tuollainen lumppu ei ole tervetullut minun kotiini. Sinulle olisin hankkinut lähestymiskiellon ja soittanut poliisin jos tulet lähellekään pihaani.
Sinä se jaksat u
Taidat olla ikisinkku, enkä ihmettele yhtään miksi.
Ymmärrän, että täällä on jollakulla persoonallisuushäiriöisellä anopilla tai useammalla nyt mennyt pahasti tunteisiin.
Mutta ettekö välitä edes siitä lapsenlapsesta sen vertaa, että soisitte hänen selviävän hengissä mahdollisesta kolarista? Käytetty kaukalo tai turvaistuin on iso turvallisuusriski.
Tuntisitteko vain ylpeyttä siinä lapsen ruumiin äärellä, että sentään oli minun löytämäni istuin ja halvalla sain?
T. vapaaehtoisesti lapseton täti-ihminen
Neljä sivua valitusta siitä että muut ihmiset yrittävät auttaa. Hyvä, kukaan ei auta ketään eikä käy kylässä, sitten on kaikilla mukavaa. Ei tarvitse kenekään menettää hermojaan kun ei olla toistemme kanssa tekemisissä. Jokainen selvitköön omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että täällä on jollakulla persoonallisuushäiriöisellä anopilla tai useammalla nyt mennyt pahasti tunteisiin.
Mutta ettekö välitä edes siitä lapsenlapsesta sen vertaa, että soisitte hänen selviävän hengissä mahdollisesta kolarista? Käytetty kaukalo tai turvaistuin on iso turvallisuusriski.
Tuntisitteko vain ylpeyttä siinä lapsen ruumiin äärellä, että sentään oli minun löytämäni istuin ja halvalla sain?
T. vapaaehtoisesti lapseton täti-ihminen
Johan aloittaja on ostanut lapselleen paremman turvaistuimen, paremman sitä ja tätä. Neljä sivua pitkä selonteko siitä, miten ei tarvita mitään apuja. Selvitköön siis omillaan.
Tunteeko kukaan köyhää anoppia, se on kai satuolento kuten vaikka anoppi joka tulee hoitamaan lapsia ja kotonaankin tarjoaa vain ruokalajeja A ja B jotka ovat miniän suppean aterioinnin hyväksymät.
Aika kauheaa, että isovanhemmat haluavat ta ppaa lapsenlapsensa jo vauvana, kun ostavat huonon istuimet. Käsittämätöntä, pitäisin näin vaaralliset ihmiset kaukana lapsestani!
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollainen nousukas ymmärrä että ihmiset tekee jotain vain hyvästä sydämestään. Aloittaja ei näemmä osaa arvostaa muita ihmisiä millään tavalla, tuskin lapsiaan ja puolisoaankaan, ja opettaa samaa kylmäkiskoista ja itsekästä käytöstä omille lapsilleenkin. Se raha minkä isovanhempi käytti ihan ystävällisyyttään roinaan, saattoi ollakin aika iso raha budjetissa. Ei monellakaan eläkeläisellä ole rahaa laitella hienoihin merkkituotteisiin. Sen ymmärtää vasta sitten jos joutuu itse työttömäksi tai sairastuu. Aloittajan käytös on aivan käsittämättömän itsekästä toisia ihmisiä kohtaan.
Varsinkin jos on vähävarainen, kannattaisi ennen ostamista tarkistaa, onko tavaralle tarvetta. Ihan järjetöntä käyttää vähät varansa humpuukiostoksiin.
Kukaan ei nykyaikana tahdo kuin rahaa. Jokaisen kodin värimaailma on tarkka, lasten pitää olla kilpailukykyisesti puettuja, pihavaate on nykyisin tuntematon sana.
Mutta jos koko ikänsä jaksaa anoppiaan haukkua, itsekin jo vanhuksena, sitä ihmettelen.
Mutta kaipa me miniät olemme itse niin virheettömiä ja jokainen tykkää meistä ja ymmärtää että me vain vaadimme ihmissuhteissa, emme osaa antaa.