Miksi isovanhemmat ostaa kysymättä lapselle huonoja turvaistuimia, epäsopivia sänkyjä, kylmiä talvivaatteita jne?
Yksi lapsemme isovanhemmista on ostellut heti lapsen syntymästä saakka lasta varten paljon kaikenlaista. Ja aina kysymättä etukäteen että käykö ja mikä olisi hyvä. Hän osti kirpparilta käytetyn biltema/prisma-tyyppisen turvaistuimen meille ja oli jo kiikuttamassa sitä meidän autoon kun pääsin väliin sanomaan ei. (Meillä nimittäin käytetään vain kunnollisia turvaistuimia.) On ostanut monet talvihaalarit, mutta kaikki sellaisia, että ne ei pidä yhtään vettä, niissä on vain kevyt vanu eikä ne sovellu Suomen talveen siksi ollenkaan. Oli ostanut meille myös kirpparilta pinnasängyn, jonka autossaan toi pihallemme innoissaan. Mutta meillä oli jo silloin pinnasänky, uusi ja hyvälaatuinen. Samoin yllärinä toi meille kirpparilta syöttötuolin, sellaisen puisen mitä 20 vuotta sitten näki usein ravintoloissa. No meillä tietenkin oli jo silloin itse hankittuna hyvä nykyaikainen syöttötuoli. Tässä vain muutamia esimerkkejä. Kaikki aina kysymättä yhtään etukäteen. Ja tuollaisia ns. isoja hankintoja, joilla on aika paljon väliäkin millaisia ne on. Osaisiko joki selittää miksi joku isovanhempi toimii noin? Ja miksi loukkaantuu kun sanotaan kiitos ei tai kun huomaa, että meillä on jo itsellä vastaava (esim. pinnasänky) hankittuna? Miksi ei voi etukäteen kysyä ja puhua? Mikä siinä on niin vaikeaa? Kun itse en millään käsitä.
Kommentit (541)
Meillä päinvastoin, miniä haluaisi viedä mennessään kotimme huonekaluja. Kuulemma vierashuoneen ikivanha rautasänky olisi heillä tarpeen lapsenlapselle, tiikkinen kirjahylly kiva eteisessä jne. Kun kieltää, saa kuulla, että ei vanhat ihmiset tavaroita tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Meillä päinvastoin, miniä haluaisi viedä mennessään kotimme huonekaluja. Kuulemma vierashuoneen ikivanha rautasänky olisi heillä tarpeen lapsenlapselle, tiikkinen kirjahylly kiva eteisessä jne. Kun kieltää, saa kuulla, että ei vanhat ihmiset tavaroita tarvitse.
Mitenhän tämäkin liittyy aloitukseen? Halusit vain päästä haukkumaan miniääsi. Ap ei edes kertonut onko kyseessä hänen oma äiti vai anoppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko keskustella nätisti ko henkilön kanssa eikä palstailla. Sanot, että olet tarkka laadusta ja kerro että pelkäät myös luteita huonekalujen kohdalla. (Tosin ne viihtyy vain toppauksissa..) Älä syytä vaan kerro miksi sinä ajattelet näin. Sano että ymmärrät, että on hankala tietää lastenvaatemateriaaleista, kun niitä on niin erilaisia jne. Isovanhempi on innoissaan auttamassa, Yritä ohjata oikeaan suuntaan.
Tuo ei ole kyllä totta että luteet viihtyisi vain toppauksissa. Ne voi helposti olla puurakenteiden raoissa. Pölypunkit on vain toppauksissa.
Ei ihme että luteet leviää jos ihmiset kuvittelee niiden olevan vain toppauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääli kyllä anoppiasi, sano sille ettei tarvitse vaivautua niin säästyy rahat ja hermot kun ei mikään ole kuitenkaan tarpeeksi hyvää etkä osaa edes kiittää mistään.
Siis miksi roskasta pitäisi kenenkään olla kiitollinen? Tai miksi yhden lapsen äidin pitäisi olla kiitollinen siitä, että joku tuuttaa hänen kotiinsa toisen pinnasängyn täysin tarpeettomana tilaa viemään?
No kas kun miniä/tytär on aina väärässä ja mummo aina oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet se miniä jota kukaan ei halua kahvipöytäänsä eikä poikansa puolisoksi. Itse olisin komentanut sinut heti ulos omasta kodistani ja kertonut pojalle mitä mieltä puolisovalinnasta olen.
Poikasi olisi siinä ikävä kyllä komentanut sinut ulos elämästään, kun olet noin ilkeä moukka ja törkeä hänen vaimoaan kohtaan. Ei kukaan poika eikä mies halua pitää elämässään noin ilkeää ja pahantahtoista äitiä.
Poika saa olla mitä mieltä tahansa, mutta tuollainen lumppu ei ole tervetullut minun kotiini. Sinulle olisin hankkinut lähestymiskiellon ja soittanut poliisin jos tulet lähellekään pihaani.
Sinä se jaksat uhota. Toki tiedät, että lähestymiskieltoja ei myy
Ihan miten vain, mutta minä saan kyllä sanoa kuka minun kotiini saa tulla ja kuka ei. Se on ihmisen perusoikeus. Minulle ei tulla ainakaan omaan kotiini kukkoilemaan ja pyörittelemään silmiä, harrastakoon tuollainen lumppu sitä omassa hienossa kodissaan jos on niin hieno ihminen. En auta, en kyläile ja turha on vinkua lapsenvahdiksi.
Aika turha pelko että kukaan haluaisi tulla kotiisi saati suostuisi antamaan lapsia hoitoosi, näitten kommenttien perusteella 😃 se on miniän ja poikasi voitto jos pysyt kaukana.
Kysyit miksi. Koska ovat narsisteja.
Minulla sama tilanne. Ystävieni isovanhemmat taas ostelee ystävilleni ja ystävieni lapsille uusia telkkareita, maksaa kreikanmatkat, onpa yksi ystäväperhe saanut jopa uuden auton isovanhemmilta. Että semmosta. Isovanhemmat voi siis olla myös mukavia, olen sivusta päässyt näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama tilanne. Ystävieni isovanhemmat taas ostelee ystävilleni ja ystävieni lapsille uusia telkkareita, maksaa kreikanmatkat, onpa yksi ystäväperhe saanut jopa uuden auton isovanhemmilta. Että semmosta. Isovanhemmat voi siis olla myös mukavia, olen sivusta päässyt näkemään.
Mukava=varakas
Vierailija kirjoitti:
Syy on se, että ovat hankkineet halvalla. Ne on mielestään voittajia sen vuoksi. Tietenkin tarkoittavat hyvää, mutta tahdikkuudesta eivät ole kuulleet.
Sun pitää sanoa että te ette tarvitse mitään ja ostatte itse jos tarvitaan.
Mua aikoinaan loukkasi kun odotin ekaa lasta pitkästi yli kolmikymppisenä niin anoppi singahti hetiStockalle ja osti pari muovikassillista vauvanvaatteita, siis uusia. Pieni vauva ei kuulemma käyttää muuta kuin vitivalkoisia vaatteita. Minulta ei kysytty mitään.
Kaikesta ihminen viitsiikin loukkaantua. Uusia hyviä vaatteita ilmaiseksi. Minulle olisi kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukava=varakas
Ei vaan sellainen joka huomioi lahjan saajan. Ei lahjan tarvitse olla kallis. Esim suklaalevy on kiva lahja.
Antaa ostaa vaan. Sinä ja lapsen toinen vanhempi sitten päätette otatteko lahjoja vastaan vai ette.
Ehkä näet tuon isovanhemman käytöksen ilmentymiä hänen elämässään, ihmissuhteissaan ja kodissaan muutenkin, kun mietit. Tavaroiden tuominen ja kieltäytymisen ymmärtämättömyys eivät varmaankaan ole ainoa alue, joilla hän ei ole aivan fiksu. Silti voit olla kohtelias, kun kieltäydyt. Jos yleisluontoinen keskustelu siitä, että on jo tullut monta tarpeetonta lahjaostosta, ei saa häntä havahtumaan ja muuttamaan toimintaansa, niin siinä se. Ei siltikään kannata torjua ihmistä ja rikkoa suhdetta. Kunnon keskustelun jälkeen sinun on helpompi sanoa ilman suurempia tuskia, että ette tarvitse ettekä ota jotain mitä hän tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukava=varakas
Ei vaan sellainen joka huomioi lahjan saajan. Ei lahjan tarvitse olla kallis. Esim suklaalevy on kiva lahja.
Kummasti vaan lueteltiin telkkareita, matkoja ja autoja, ei suklaalevyjä.
Vierailija kirjoitti:
Kateus haisee sinusta kilometrien päähän eikä se ole hyvä haju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ostappa kuule lapselles vaikka kullattu turvaistuin jos haluat. Ihan ite omalla rahalla ja olet sitten tyytyväinen eikö?
Miksi kärjistät noin ilkeään sävyyn? Jos en halua tuntemattomien ikivanhaa ja alunperinkin huonoa turvaistuinta, niin tekeekö se sinun mielestä minusta snobin, jolle kelpaa vain kullattu istuin? Vai olisinkohan vain tavallinen äiti, jota kiinnostaa lapsensa turvallisuus siinä missä normaalia äitiä sen nyt kuuluukin kiinnostaa. Ap
No on se nyt ihan typeryyttä valittaa tänne jos et osaa anopin kanssa pärjätä. Annat ne halvat ja huonot tavarat vaan pois, selität ukolle ja äidilleen että meillä ei olla mitään ryysyläisiä ja vain kallein kelpaa.
Tai vaihda miestä, saat paremman anopin
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli samaa, pahimmat "turvakaukalo" vm 90 ja vauvalle jostain vanhasta vaahtomuovin palasta ommeltu tyyny. Lisäks kaikkee leikkimökissä vuosia säilytettyä kamaa, joka haisi sen mukaiselta. Lopulta meni perille ja nyt tuovat kahvileipää ja kukkia, ne on ihan sopivia tuliaisia.
Sano nyt että tuovat jotain kalliimpaa. Miniänä en tyytyisi kahvileipään, tee sellanen lista kuin häihin. Lahjakortti 1000 euroa sinne, lomamatkarahaa jne
Miniän kanssa näemme joka toinen vuosi ja lastenlapsia samoin. Raha kelpaa lahjaksi, tarjosin heille pojan vanhoja legoja ym satukirjoja meiltä, miniä ilmoitti, me ostamme vain uutta. Olkaa hyvät vaan, en tuppaa. Hän on kotiäitinä. Mutra kun pojan massi kestää, siitä vaan. Vähän semmosta nousukasmeininikä, ikävä sanoa omasta lapsesta.
Isovanhemmat haluavat auttaa mutta ovat niin saitoja etteivät osta mitään kunnollista.
Meillä ollut vähän sama homma. Noloja tilanteita tulee välillä vastaan heidän kanssaan mutta ei vaan voi sanoa suoraan mielipidettään tavaroista joita tuovat. Oltava "kiitollinen" ja sitten hissukseen hävitetään tavarat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ostappa kuule lapselles vaikka kullattu turvaistuin jos haluat. Ihan ite omalla rahalla ja olet sitten tyytyväinen eikö?
Miksi kärjistät noin ilkeään sävyyn? Jos en halua tuntemattomien ikivanhaa ja alunperinkin huonoa turvaistuinta, niin tekeekö se sinun mielestä minusta snobin, jolle kelpaa vain kullattu istuin? Vai olisinkohan vain tavallinen äiti, jota kiinnostaa lapsensa turvallisuus siinä missä normaalia äitiä sen nyt kuuluukin kiinnostaa. Ap
Sen vuoksi että olet tyhmänylpeä lumihiutalemilleniaali jolle ei kelpaa mikään. Osta itse ja kasvata pentusi juuri sillä tavalla kun haluat. Säästä anopin rahoja ja aikaa, sano ettei mummon materiaalinen tai muukaan apu kelpaa ja teet kaikki IHAN ITE. SÄÄSTYY MUIDEN HERMOT:
Olenko se lumihiutalemileniaali (75 v ) ja ap:n kanssa täysin samaa mieltä. Kärsin anopin krääsän hankkimisesta niin kauan kuin hän kykeni ostoksille.(nyt lähes 100 v).
Rahaa olisi ollut, mutta kommentoi aina, että teillehän kelpaa.😈 Osti vaan rojua. Naurettavin juttu oli, kun leupoi jouluksi aina kakut lasteni perheille ja meille. Kerran yksi kakku oli mennyt ihan pilalle, niin hän toi sen meille vuokaan koottuna ja sanoi, että teillehän kelpaa tuo ja lapsille ne kunnolliset. En ollut kateellinen lasteni kakuista, mutta olisi jättänyt sen huonon antamatta😂
Nyt olen itsekin anoppi ja mitään en lasteni perheille vie kysymättä. Ihana miniänikin haluaa, että jos näen kirpparilla jonkun hyvän lasten vaatteen, niin otan kuvan ja lähetän ja joskus hänen luvallaan ostankin.
Lapseni tietävät, että inhoan laadutonta tavaraa, joten eivät oleta minun sontaa ostavan. Tiedoksi vielä, että olen ihan pien-eläkeläinen, joten rahasta ei ole kyse vaan järjestä.
Tuo ei ole kyllä totta että luteet viihtyisi vain toppauksissa. Ne voi helposti olla puurakenteiden raoissa. Pölypunkit on vain toppauksissa.