Miksi isovanhemmat ostaa kysymättä lapselle huonoja turvaistuimia, epäsopivia sänkyjä, kylmiä talvivaatteita jne?
Yksi lapsemme isovanhemmista on ostellut heti lapsen syntymästä saakka lasta varten paljon kaikenlaista. Ja aina kysymättä etukäteen että käykö ja mikä olisi hyvä. Hän osti kirpparilta käytetyn biltema/prisma-tyyppisen turvaistuimen meille ja oli jo kiikuttamassa sitä meidän autoon kun pääsin väliin sanomaan ei. (Meillä nimittäin käytetään vain kunnollisia turvaistuimia.) On ostanut monet talvihaalarit, mutta kaikki sellaisia, että ne ei pidä yhtään vettä, niissä on vain kevyt vanu eikä ne sovellu Suomen talveen siksi ollenkaan. Oli ostanut meille myös kirpparilta pinnasängyn, jonka autossaan toi pihallemme innoissaan. Mutta meillä oli jo silloin pinnasänky, uusi ja hyvälaatuinen. Samoin yllärinä toi meille kirpparilta syöttötuolin, sellaisen puisen mitä 20 vuotta sitten näki usein ravintoloissa. No meillä tietenkin oli jo silloin itse hankittuna hyvä nykyaikainen syöttötuoli. Tässä vain muutamia esimerkkejä. Kaikki aina kysymättä yhtään etukäteen. Ja tuollaisia ns. isoja hankintoja, joilla on aika paljon väliäkin millaisia ne on. Osaisiko joki selittää miksi joku isovanhempi toimii noin? Ja miksi loukkaantuu kun sanotaan kiitos ei tai kun huomaa, että meillä on jo itsellä vastaava (esim. pinnasänky) hankittuna? Miksi ei voi etukäteen kysyä ja puhua? Mikä siinä on niin vaikeaa? Kun itse en millään käsitä.
Kommentit (541)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vallankäyttöä. Rajojen ylittämistä ja sitä että halutaan mitätöidä se vanhemman rooli siinä lapsenlapsen ja isovanhemman välissä. Tavallaan kirjaimellisesti kävellään vanhemman yli.
Älä höpötä, kun et taustoista tiedä. Tuossa naapurissa mummo kulkee kassien kanssa ja hoitaa lasta päivittäin, kun lapsen isä on täysjuoppo. Ei osteta vaatteita eikä istuimia, mutta kaljalaatikko on isillä aina kainalossa. Mummoa sätitään, kun yrittää tilannetta lapselle helpottaa. Ja on lasun asiakas tuo perhe.
Ap ei kerro mitään tuollaisra eikä yksikään ketjuun kirjoittanut.
Ja naapurisihan on sen mummon kasvatuksen tulos. Hyvä että paik
Älä viitsi. Ei se äidinäiti mitään juoppoa luuseria paapoisi.
typerä vale.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano vaan kiitos ja vie myöhemmin kierrätys keskukseen, ei tarvitse kenenkään pahoittaa mieltään...
Miksi sen tökerön mummelin mieltä pitää varjella?
Mulla on kyllä muutakin tekemistä kun viedä anopin löytöjä kierrättyskeskukseen. Mutään kulmasohvaa pienempää ei meille ole ilman ennakkosopimista tuotu. Oli kantajatkin mukana omasta takaa.
On se kumma kun ei meidän mummo ole meille mitään roinaa kantanut. Normaalisti on kylässä käynyt ja hoitamassa lapsia, sovittu on ostoista ja vastaanotettu myös yllärilahjoja, joissa ei mitään moittimista. Meillä onkin fiksut isovanhemmat, sellaset joiden kanssa puhutaan ja viihdytään. Varmaan tilanne on myös meidän ansiota, kun ollaan haluttu aina sovussa pysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano vaan kiitos ja vie myöhemmin kierrätys keskukseen, ei tarvitse kenenkään pahoittaa mieltään...
Mulla on kyllä muutakin tekemistä kun viedä anopin löytöjä kierrättyskeskukseen. Mutään kulmasohvaa pienempää ei meille ole ilman ennakkosopimista tuotu. Oli kantajatkin mukana omasta takaa.
On se kumma kun ei meidän mummo ole meille mitään roinaa kantanut. Normaalisti on kylässä käynyt ja hoitamassa lapsia, sovittu on ostoista ja vastaanotettu myös yllärilahjoja, joissa ei mitään moittimista. Meillä onkin fiksut isovanhemmat, sellaset joiden kanssa puhutaan ja viihdytään. Varmaan tilanne on myös meidän ansiota, kun ollaan haluttu aina sovussa pysyä.
No helppohan se on pysyä kyn kotiasi ei ole pudetty kaatopaikkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä aikuista sukulaista pitää pitää pumpulissa?
Aikamoinwn urakka noita kuskata.
Jos vaikka haluaa että saa tarvittaessa muutakin apua, rahaa lainaksi tai hyvän perinnön, niin kannattaa olla mukava...
Mitä muutakin apua? Eihän tuo mitään apua ole vaan riesa.
Parempi laiha sopu kuin lihava riita. Ei raida puolisokaan sulle kovin rakas olla kun et yhtään tunne sovittelun taitoja hänen sukuunsa. Olet myös lapsillesi esimer
Ai niin, olet tää narsisti-tyyppi. Kun muistelen kommenttejasi uskon että kanssasi on vaikea pysyä sovussa. Hyvä jos mies pysyy, ehkä lasten takia, odottelee kun lapset tulevat vähän isommiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sanonut, ettet halua kirpparituotteita ja ehdottanut, että jos haluaa ostella, niin kysyy mitä tarvitsette ja saako olla käytetty. Oletko ollut ystävällinen ja kertonut, että tosi kiltisti ajateltu, mutta kun on jo sänky. Tai oletko jopa kertonut etukäteen hänelle, että ostitte lapselle sängyn. Se voisi auttaa eikä hänen tarvitsisi huolehtia. Isovanhemmat ovat sellaisia. Mutta te nykynuoret vanhemmat olette niin ymmärtämättömiä ja itsekkäitä. Aiemmin, muistan kuinka lapsenlapsista iloittiin koko suvun kanssa. Äitini oli ihana mummu veljeni lapsille ja isäni oikea superpappa, hauska ja leikkisä. Ei silloin isovanhempia kukaan tylyttänyt, vaan oli hauska katsoa kuinka lapset tykästyivät heihin. Valitettavasti äitini ja isäni kuolivat alle 60v. Minun lapseni eivät saaneet heitä tuntea, surin sitä suuresti. Onneksi olivat appivanhemmat, jotka jaksoivat hössöttää ja auttaa. Voi kuinka ihanaa aik
Mistä noin päättelit, että olisivat vanhempiaan pakoon menneet? Oletpa ilkeämielinen hyypiö. Itselleni ei tullut mieleenkään tuollainen. Yritä pikaisesti hoitaa se mielenterveytesi kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea sinulle. Ei kukaan normaali ihminen edes tule ajatelleeksi, että vien asiasta etukäteen sopimatta valtavan huonekalun lapsen kotiin. Mulle vaan sattui anoppi, joka tiesi että me ihan ehdottomasti tarvitaan yläkertaan valtaisa plyyshisohva. Harmillisesti en ollut kotona kun tämä seurakunta toi tämän. Mun miehelle anoppi valehteli sujuvasti, että asia on sovittu mun kanssa (ei ollut).
Kaikesta päätellen ap:lla on lapsi tai lapsia. Kuitenkin ehtii täällä kommentoida pitkin päivää vastauksia aloitukseensa?? Kuka lasta hoitaa, saako mitään tehtyä? Mieskö joutuu hoitamaan lapsen, niin että äippä saa rauhassa kommentoida?
Ihmettelen suuresti pienten lasten vanhempien ajankäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt meni provoilun puolelle. Keksitty juttu. Huomion hakuisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta päätellen ap:lla on lapsi tai lapsia. Kuitenkin ehtii täällä kommentoida pitkin päivää vastauksia aloitukseensa?? Kuka lasta hoitaa, saako mitään tehtyä? Mieskö joutuu hoitamaan lapsen, niin että äippä saa rauhassa kommentoida?
Aika monella muullakin lienee asiasta kokemusta?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kiittää, kun joku roudaa toistuvasti turhaa roskaa toisen kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä siis kirjoittelee noin kaksvitoset anoppien vihaajat. Ikä tuo ymmärrystä ja kun se taapero on 40 voitte olla kuin äitinne tai anoppinne.
Ei pidä paikkaansa, ole 75 v anopin vihaaja ja itsekin anoppi, joka kuuntelee miniänsä ja tyttärensä mielipiteitä. En osta mitään sopimatta ostoksista, menen kylään vain pyydettäessä. Hoidan lastenlapsia aina tarvittaessa, joskus jopa puolikuolleena, mutta ovat parasta elämässäni.
Sellaista omakehua.
Onko omakehua, jos vihaa anoppiaan? Lapsiani ja miniääni minä kyllä kehuin. Harmittaako, kun jollain on ihan hyvät välit läheistensä kanssa. Otan osaa pahaan mieleesi, yritä olla positiivinen siitä huolimatta.😘
Vierailija kirjoitti:
Johan siinä lauantai menee kun hävittää noita lahjoja kuten käskettiin.
Mun äiti on just tuollainen, se vaan tuo, eikä kysele... Sitten se myös hakee pois, eikä kysele. esim kerran raahautti meille valtavan peikonlehden. Jotkut sen naapurin miehet kantoi sitä ihan hädissään, kun kookas kasvi oli. Sinne vaan meidän olkkarin nurkkaan. Humps. En ollut kotona ja mies muutenkin "kärsimässä" äitini päähänpistojen kanssa usein. Tälläkin kertaa sanoi, ei, kiitos, ei. Ei tule. Tästä ei ole mitään puhuttu. Äitihän touhuaa, eikä kuuntele.
Sitten sain puolessa vuodessa sen tapettua, niin saihan siitä sitten kuulla. Ihanan kukan tapoin. Tytär otti sen ruukun ja laittoi siihen kesällä pihalla kasvamaan yrttejä. Äiti pyörähti kerran ja jäi suu auki kattomaan, että tuohan on sen peikonlehden ruukku, se on minun! Kaatoi ruukun ja vei mukanaan.
Yhden kerran se toi meille pienimmänn akvaarionsa. Hänellä on niitä kolme ja lapset ovat niitä ihailleet. Tulin töistä ja olkkarin pöydällä iloisesti pulputti pieni akvaario. Lapset olivat erittäin iloisia, vanhemmat ei. Suostuttiin kuitenkin se siirtämään ja hankkimaan lisää kaloja ja tarpeistoa. (kyllä äidin kanssa neuvoteltiin ja pitkään, ettei enää ikinä raahaa meille mitään tavaroitaan verukkeella, lapset tykkää ja saa iloa)
Meni muutama kuukausi ja äiti tuli penäämään akvaariotaan takaisin. Se on hänen! Ei onnistu, se on nyt meillä lainassa. Meni muutama viikko, niin teini soittaa töihin, että mummi haki akvaarionsa. Se oli vaan taas tyhjentänyt sen pihalle ja kantanut kamat autoon. Eli siis kalat ja kaikki pitkin pihaa.:(
Tässä mainittuna ehkä noi räikeemmät. Niin minkälainen ihminen tekee tuommoista? Vaan tulee ja touhuaa. Kun kielletään, niin odottaa, etten ole kotona. Lapset varsinkaan sille uskalla mitään sanoa.
En muista, että lapsuudessani olisi ollut ihan noin höyrypäinen.Oikeasti miettinyt hänen mielenterveyttään.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti on just tuollainen, se vaan tuo, eikä kysele... Sitten se myös hakee pois, eikä kysele. esim kerran raahautti meille valtavan peikonlehden. Jotkut sen naapurin miehet kantoi sitä ihan hädissään, kun kookas kasvi oli. Sinne vaan meidän olkkarin nurkkaan. Humps. En ollut kotona ja mies muutenkin "kärsimässä" äitini päähänpistojen kanssa usein. Tälläkin kertaa sanoi, ei, kiitos, ei. Ei tule. Tästä ei ole mitään puhuttu. Äitihän touhuaa, eikä kuuntele.
Sitten sain puolessa vuodessa sen tapettua, niin saihan siitä sitten kuulla. Ihanan kukan tapoin. Tytär otti sen ruukun ja laittoi siihen kesällä pihalla kasvamaan yrttejä. Äiti pyörähti kerran ja jäi suu auki kattomaan, että tuohan on sen peikonlehden ruukku, se on minun! Kaatoi ruukun ja vei mukanaan.
Yhden kerran se toi meille pienimmänn akvaarionsa. Hänellä on niitä kolme ja lapset ovat niitä ihailleet. Tulin töistä ja olkkarin pöydällä iloisesti pulputti pieni
Tarinatäti jatkaa seputustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mieluusti ottaisin nykyisen painajaisen tilalle normaalisti käyttäytyvän anopin. Täydellinen ei tarvitse olla. Riittää, että olisi ihminen. Mieluusti pitäisin sopuisat välit, mutta kenenkään kynnysmatoksi en alistu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näistä miniöistä tulee anoppiensa veroisia kun nyt jo pienten lasten äiteinä osaavat ilkeillä, vihata, haukkua rätköttää, olla vainoharhaisia.
Mun lapsi on jo teini. Jolla on poikaystävä. Ei mitään tarvetta olla tälle paskamainen. On fiksu ja ihana nuori ja on monella tapaa osa perhettämme. En usko, että keneenkään muuhunkaan suhtautuisin mitenkään eri tavalla, vaikka ei välttämättä ole viimeinen poikaystävä. Kyllä minulle on sekä lapseni että hänelle tärkeät ihmiset tärkeitä ja rakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näistä miniöistä tulee anoppiensa veroisia kun nyt jo pienten lasten äiteinä osaavat ilkeillä, vihata, haukkua rätköttää, olla vainoharhaisia.
Mun lapsi on jo teini. Jolla on poikaystävä. Ei mitään tarvetta olla tälle paskamainen. On fiksu ja ihana nuori ja on monella tapaa osa perhettämme. En usko, että keneenkään muuhunkaan suhtautuisin mitenkään eri tavalla, vaikka ei välttämättä ole viimeinen poikaystävä. Kyllä minulle on sekä lapseni että hänelle tärkeät ihmiset tärkeitä ja rakkaita.
Eihän vävyillä ja anopeilla ole koskaan ongelmia. Miniät ne niitä ongelmia on. Onnellinen olet kun on tytär. Ja kun hän nuorena aloittaa sulla ehtii olla monta vävypoikaa.
Hän ehkä haluaa tehdä itse löytöjä, kun rakasta lapsenlastaan, mutta rahaa on vähän?
(Oma lapseni on vasta nuori.)
Vierailija kirjoitti:
Hän ehkä haluaa tehdä itse löytöjä, kun rakasta lapsenlastaan, mutta rahaa on vähän?
(Oma lapseni on vasta nuori.)
Ja kävelee vanhempien mennen tullen oman mielihyvänsä ja onien taroeidensa takia. Törkeää käytöstä!
Kerro toki, oi ihmissudemestari, kuinka saadaan edes laiha sopu aikaan narsistin kanssa. Kerro jo!