Miksi isovanhemmat ostaa kysymättä lapselle huonoja turvaistuimia, epäsopivia sänkyjä, kylmiä talvivaatteita jne?
Yksi lapsemme isovanhemmista on ostellut heti lapsen syntymästä saakka lasta varten paljon kaikenlaista. Ja aina kysymättä etukäteen että käykö ja mikä olisi hyvä. Hän osti kirpparilta käytetyn biltema/prisma-tyyppisen turvaistuimen meille ja oli jo kiikuttamassa sitä meidän autoon kun pääsin väliin sanomaan ei. (Meillä nimittäin käytetään vain kunnollisia turvaistuimia.) On ostanut monet talvihaalarit, mutta kaikki sellaisia, että ne ei pidä yhtään vettä, niissä on vain kevyt vanu eikä ne sovellu Suomen talveen siksi ollenkaan. Oli ostanut meille myös kirpparilta pinnasängyn, jonka autossaan toi pihallemme innoissaan. Mutta meillä oli jo silloin pinnasänky, uusi ja hyvälaatuinen. Samoin yllärinä toi meille kirpparilta syöttötuolin, sellaisen puisen mitä 20 vuotta sitten näki usein ravintoloissa. No meillä tietenkin oli jo silloin itse hankittuna hyvä nykyaikainen syöttötuoli. Tässä vain muutamia esimerkkejä. Kaikki aina kysymättä yhtään etukäteen. Ja tuollaisia ns. isoja hankintoja, joilla on aika paljon väliäkin millaisia ne on. Osaisiko joki selittää miksi joku isovanhempi toimii noin? Ja miksi loukkaantuu kun sanotaan kiitos ei tai kun huomaa, että meillä on jo itsellä vastaava (esim. pinnasänky) hankittuna? Miksi ei voi etukäteen kysyä ja puhua? Mikä siinä on niin vaikeaa? Kun itse en millään käsitä.
Kommentit (541)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ehkä haluaa tehdä itse löytöjä, kun rakasta lapsenlastaan, mutta rahaa on vähän?
(Oma lapseni on vasta nuori.)
Mä olen vakuuttunut, että mun anopille mun lapset ovat vain pokaaleita. Jotain mistä näytellä tuttaville kuvia. Aidosti hän ei heistä välitä saati rakasta. Sama hänen omien lasten kanssa. He ovat olleet pettymys, kun eivät olekaan anopin oikkujen toteuttajia, vaan ovat itsenäisiä ihmisiä, joista yksikään ei juurikaan ole kiinnostunut olemaan tekemisissä äitinsä kanssa.
Eivät anna tarpeeksi rahaa = eivät ole kiinnostuneet meistä emmekä välitä pitää yhteyttä heihin.
Ei, ymmärrät väärin. Rahaa on tyrkytetty, mutt
No siis tuo juoruilu ja överiksi vetäminen. Meillä esim tuotiin 3-vuotiaalle 200 palainen palapeli, kun on niin näppärä lapsi. Kyllä, olihan lapsi näppärä. Mutta ei nyt ihan noin näppärä. Sitten paikallisessa marttakerhossa valehdellaan sylki suusta lentäen, kuinka se lapsenlapsen etevyys on juuri HÄNEN ansiotaan.
Kun mummolla ei ollut mitään sensuuria jutuissa, ei hänelle mitään oikein viitsinyt kertoa. Kaikki paisuteltiin, pikkuinen nuha oli muuttunut keuhkokuumeeksi, onhan siinä enemmän kauhisteltavaa. Ja kun muuten ei riittänyt kerrottavaa, niin sitten keksittiin loput. Meidän perhe-elämässä oli yhtäkkiä hyvinkin paljon draamaa, josta ei puolison kanssa oltu tietoisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä siis kirjoittelee noin kaksvitoset anoppien vihaajat. Ikä tuo ymmärrystä ja kun se taapero on 40 voitte olla kuin äitinne tai anoppinne.
Ei pidä paikkaansa, ole 75 v anopin vihaaja ja itsekin anoppi, joka kuuntelee miniänsä ja tyttärensä mielipiteitä. En osta mitään sopimatta ostoksista, menen kylään vain pyydettäessä. Hoidan lastenlapsia aina tarvittaessa, joskus jopa puolikuolleena, mutta ovat parasta elämässäni.
Minä taas en puolikuolleena hoida kenenkään lapsia. Omia oli joskus hoidettava sairaanakin, mutta se oli silloin pakko.
Nyt ei enää ole. Rahallisestikin autan vain oman rahatilanteeni mukaan. Minun tehtäväni ei ole olla aina vain se auttaja ja antaja. Lapset ja lapsenlapset on mukavia ja kivoja, mutt
Kirjoitinko minä, että lapset ja lapsenlapset ovat ainoa sisältö elämässäni, mulla on kuule paljon muutakin tekemistä, mutta tässä ketjussa nyt oli kyse niistä lapsista😅
Millainen on nykyaikainen syöttötuoli? Pitääkö olla Tripptrapp ja kaikki Tripptrappin omat merkkivarusteet siihen päälle, vai kelpaako joku halvempikin?
Vierailija kirjoitti:
Millainen on nykyaikainen syöttötuoli? Pitääkö olla Tripptrapp ja kaikki Tripptrappin omat merkkivarusteet siihen päälle, vai kelpaako joku halvempikin?
TrippTrapp on muuten hiton huono syöttötuoli.
Meille kelpaa kyllä ns halvemmatkin, mutta ehjä, puhdas ja tarkoituksen mukainen pitää olla. Tämä on ollut mummolle mahdotonta ymmärtää. Samoin kuin se, tavaraa ei tarvita mahdottomia määriä.
Vierailija kirjoitti:
Tai sen puoleen, millainen on huono pinnasänky? Puuosat sälöillä, laidat liian matalat, pinnat liian harvassa? Merkkiuskollisuutta ei kai pinnasänkyjen osalta suuremmin esiinny.
Vierailija kirjoitti:
Mun appivanhemmat teki samaa. Kunmes meni jakeluun laitan kaikki samantien kirppikselle. Pientä suuttumista, loukkaantumista jne, kunnes ymmärsivät.
Siitä meni muutama vuosi, kunnes alkoivat itse tuomaan meille kirppistavaraa, josta olin tosi illinen. Miehenikin lopulta, kun sanoin joku pv sun pitää tyhjentää heudän talo. Kaikki, mitä itse tuo , on pois meidän urakasta joskus.
Yli 10 v he toivat meille kerran kk autolastillisen tarpeetonta ja sitten puolisen vuotta isolla otteella.
Niinkö, ilmeisesti aika kauheaa. Tosin en juuri mitään ymmärrä kertomuksestasi, ehkä sinun olisi hyvä hieman kerrata äidinkielen saloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sen puoleen, millainen on huono pinnasänky? Puuosat sälöillä, laidat liian matalat, pinnat liian harvassa? Merkkiuskollisuutta ei kai pinnasänkyjen osalta suuremmin esiinny.
Jokainen kai määrittelee sen ihan itse, mikä on omaan käyttöön sopiva? Meille ihan must oli laskettava laita, jollekin toiselle tuo on turha ominaisuus.
Siksi, kun me vanhukset olemme niin tyhmiä. Lisäksi hoidatimme lapsemme omilla vanhemmillamme, mutta emme koskaan hoida omia lapsenlapsiamme. Jos hoidamme, syötämme koko ajan lettuja ja makeisia. Muutenkin olemme päässeet kaikesta helpolla emmekä ymmärrä nykyajan vaikeuksista mitään. Siksi meille eniten haittaa aiheuttaneelle sukupolvelle tulee kohdentaa suurin vero.
Sillä lailla! sanoi Tarvajärvi.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, kun me vanhukset olemme niin tyhmiä. Lisäksi hoidatimme lapsemme omilla vanhemmillamme, mutta emme koskaan hoida omia lapsenlapsiamme. Jos hoidamme, syötämme koko ajan lettuja ja makeisia. Muutenkin olemme päässeet kaikesta helpolla emmekä ymmärrä nykyajan vaikeuksista mitään. Siksi meille eniten haittaa aiheuttaneelle sukupolvelle tulee kohdentaa suurin vero.
Ette te ole tyhmiä, toisilla on vaan oma pää niin syvällä omassa hanurissa, etteivät näe, että heidän tapansa elää ja olla ei ole ainoa oikea. Jopa oma lapsi voi valita toisin! Tätä ei hyväksytä, koska oma mielipaha ja perinteet! Mitä se 30 vuotta haudassa maannut Tarmo-vaarikin tästä ajattelisi?!?! Toki muutama älykääpiökin on, mutta niitä löytyy kaikista ikäluokista.
Miksi sitä lastenlasta on pakko syöttää pakonomaisesti letuilla ja karkeilla? Koska se lapsi, tai vielä pahempaa, miniä, pyysi syöttämään lapselle jotain terveellisempää? Pakko saada uhmata? Vai eikö tunteiden näyttöminen onnistu kuin syöttämällä jotain "hyvää", joka pidemmän päälle on lapselle pahaksi? Ainakin jos usein toistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille kelpaa kyllä ns halvemmatkin, mutta ehjä, puhdas ja tarkoituksen mukainen pitää olla. Tämä on ollut mummolle mahdotonta ymmärtää. Samoin kuin se, tavaraa ei tarvita mahdottomia määriä.
Alapeukuttajat. Kertokaas mihin ne tuplaversiot lykätään, kun on jo syöttötuoli, turvaistuin ja pinnasänky? En tiedä muista, mutta mulla ainakaan ei olisi tilaa noita ylumääräisiä säilyttää, ja mä asun 200 neliön talossa. Kun itse ei enää tarvittu esim pinnasänkyä, pistettiin se välittömästi myyntiin.
Itseasiassa, meidän esikoisen pinnasängyn osti lapsen mummu. Asiasta sovittiin etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Meille kun kannetaan rikkinäisiä kirjoja ja halvalla jos saa niin tulee epäkäytännöllisiä tuulitakke monin kappalein...Isoja juttuja ei onneksi ostele, paitsi sitten kamalia muovihärpäke autoratoja tms...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Meille kun kannetaan rikkinäisiä kirjoja ja halvalla jos saa niin tulee epäkäytännöllisiä tuulitakke monin kappalein...Isoja juttuja ei onneksi ostele, paitsi sitten kamalia muovihärpäke autoratoja tms...
Meille tuotiin myös leluja, mieluusti isoja ja äänekkäitä. Myös rikkinäisiä, koska kierrätys on kivaa (ja romujen ostelu vasta kivaa onkin) ja työssäkäyvillä pienten lasten vanhemmilla ei ole parempaakaan tekemistä. Sama koski vaatteita. Ja mitä muuta tahansa. Toi meille esim valtavan pöytäliinan, jossa oli pari ikitahtaa ja kämmenen kokoinen reikä. Mutta mähän voin värjätä sen ja virkata kivan pitsin sen reiän kohdalle? Rikkinäinen vetoketju haalarissa? Ei hätää, miniä korjaa. Jos ei korjaa, niin sitten on taas hyvä syy haukkua laiskaksi ja toistaitoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette te ole tyhmiä, toisilla on vaan oma pää niin syvällä omassa hanurissa, etteivät näe, että heidän tapansa elää ja olla ei ole ainoa oikea. Jopa oma lapsi voi valita toisin! Tätä ei hyväksytä, koska oma mielipaha ja perinteet! Mitä se 30 vuotta haudassa maannut Tarmo-vaarikin tästä ajattelisi?!?! Toki muutama älykääpiökin on, mutta niitä löytyy kaikista ikäluokista.
Miksi sitä lastenlasta on pakko syöttää pakonomaisesti letuilla ja karkeilla? Koska
Melkoinen yleistys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä lastenlasta on pakko syöttää pakonomaisesti letuilla ja karkeilla? Koska
Minkälainen tausta on Ihmisellä joka on noin koppava ja ilkeä vanhemmille iHmisille, täydellinen itse, keskustelukyvytön lisäksi
Miten on mies silti kelvannut?
Otsikossa lukee: "Miksi isovanhemmat ostaa kysymättä lapsenlapselle huonoja..." Jos teillä ovat asiat näin, mikset kysy suoraan vanhemmiltasi/ appivanhemmiltasi?
En lukenut kaikkia kommentteja, mutta mielipiteenäni kerron oman havaintoni mummuista. Monet naiset menevät aivan sekaisin lapsenlapsista, vaikka eivät olisi edes kovin lapsirakkaita. Ovat kuunnelleet lajitoveriensa retostelua aiheesta pitkään ja kun oma vuoro tulee kaikki muuttuu aivan hillittömäksi. Kaikille pitää kertoa kaikki nuoren perheen asiat ja kaikkea ostaa ja kertoa siitäkin. Selvintä olisi pitää miniöitten ja mummujen välinen rauhallinen palaveri, jossa käsitellään vaikeat asiat ilman vihan tunteita ja tarkistetaan, että ne on myös ymmärretty. Nuoremmalla polvellahan pitäisi olla paremmat puhevalmiudet, niin niitä voisi käyttää ja kivasti selvittää asiat. Ei siis aina verenpaine tappiin vaan maltillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa lukee: "Miksi isovanhemmat ostaa kysymättä lapsenlapselle huonoja..." Jos teillä ovat asiat näin, mikset kysy suoraan vanhemmiltasi/ appivanhemmiltasi?
Koska keskustelu ei onnistu. Siksi. Yritetty on. Toistuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Valivalivalivalivali. Mikään ei neidille kelpaa. Ole sitten ilman mitään apuja.
Jos ei halua yhdelle lapselle toista pinnasänkyä tai turvaistuinta, niin mikään ei kelpaa? No, sovitaan näin 😣
Miten on mies silti kelvannut?
Mies ei ole äitinsä jatke, vaikka lähisukulainen onkin.
Tiedätkö, mitä vertaistuki on?