NYT JYSÄHTI VOL 2! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2024 on ollut vain 5,8 senttiä kilowattitunnilta. Kiinteähintaiset, hoi!
Pörssisähkön keskihinta vuonna 2024 (sis. alv):
Tammikuu 13,18 snt/kWh
Helmikuu 6,40 snt/kWh
Maaliskuu 7,36 snt/kWh
Huhtikuu 6,07 snt/kWh
Toukokuu 4,37 snt/kWh
Kesäkuu 4,47 snt/kWh
Heinäkuu 2,09 snt/kWh
Elokuu 1,57 snt/kWh
Syyskuu 7,03 snt/kWh
Vain yhtenä ainoana kuukautena yhdeksästä pörssisähkö ollut kalliimpaa kuin 8 sentin kiinteähintainen. :D Miten tässä voi enää perustella 8 sentin sopparin järkevyyttä, kun saman sähkön saa myös 5,8 sentillä eikä pörssisähkösoppari edes sido määräajaksi?
Miten tässä nyt taas näin kävi? Tulikin reilu 5 sentin pörssisähkö. Missä on se 4 euron pörssisähkö, jolla ihmisiä peloteltiin pari vuotta sitten?
Kommentit (572)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sua pyllistää minkä verran muut maksaa sähköstään? Nauti sä vaan halvasta pörssistä ja oo tyytyväinen että kaikki ei oo pörssissä niin riittää sulle enemmän sitä halpaa sähköä👍
Näin tilittää väärän valinnan tehnyt kansalainenen. Ynnäyslaskut opetettiin jo alakoulussa, ei pitäs olla nii vaikeeta.
Ei pitäisi olla ei. Jos osaa yhtään laskea tajuaa että pörssisähkö on tullut huomattavasti kalliimmaksi viimeisen parin vuoden aikana.
Sillekin joka hätäpäissään otti yli 20snt/kWh kiinteähintaisen sopimuksen silloin kun se oli se yleinen hinta niille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä toi pörssi oli 2.20€ kalleimmillaan? Eihän toi olis mun talossa kun 330€ vrk.
Tuo huippuhinta koskee jotain yksittäistä tuntia, ei mitään kokonaista vuorokautta.
2,2€/kWh oli kallein päivähinta. Kallein tuntihinta 8,6€/kwh
No ei todellakaan.
No todellakin
Mitäs sieniä siellä ollaan syöty. Kallein tuntihinta Suomessa oli viime tammikuun 235 snt/kwh, kallein päivän keskihintahinta vähän yli euron.
Mitäs siellä ollaan syöty vai muutitko omilleen vasta viime vuonna? 2022 k
No ei todellakaan ollut. Kallein tuntihinta vuonna 2022 oli 8.8. klo 09:00-10:00 jolloin sähkö maksoi 106,781 snt/kwh.
Vierailija kirjoitti:
"Mitä merkitystä sillä on mikä oli uusien kiinteä hintaisten keskihinta? "
Koska ei ole mitään järkeä verrata jos ei verrata verrannollisia asioita.
"Kiinteähintaiset ovat määräaikaisia jossa hinta on sitä pienempi mitä pidemmäksi aikaa sen ottaa."
Kyllä mutta ne pitää aina tietyin välein nekin uusia joten joku keskihinta niilläkin on.
"Koko aloituksen tarkoitus oli retostella miten kiinteähintainen on tullut kalliimmaksi vaan ei ole. Syistä voi saivarrella niin paljon kuin haluaa mutta tosiasiassa pörssisähkö on tullut kalliimmaksi."
Se on tullut joillekin kalliimmaksi mutta keskimäärin halvemmaksi. Kannattaa tajuta että sähköyhtiöt hinnoittelevat kiinteät sen mukaan mitä ennustavat sähkön pörssihinnan olevan ja lisäävät siihen päälle vielä turvamarginaalin jotta eivät kovin helposti ja usein siinä häviäisi.
Se on tullut keskimäärin halvemmaksi mutta joillekin kalliimmaksi. Se että jankutat sähköyhtiöiden hinnoittelusta ei muuta todellisuutta. Sähkö yhtiöt eivät osanneet varautua suureen hinnan nousuun ja siksi suurimmalle osalle kiinteähintainen on tullut halvemmaksi.
Tiedoksi että yritykset eivät aina muutenkaan osaa ennustaa markkinoita ja tekevät siksi välillä tappiota. Esim 2022 sähköhtiöthän yrittivät paniikissa purkaa liian halpoja kiinteähintaisia sopimuksia mutta ei onnistunut kuin laittamalla lappu luukulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä se sen kertoo että viimeisen 2v aikana on pörssillä maksanut huomattavasti enemmän sähköstä."
Vain jos sinulla 2 viimeistä vuotta tarkoittaa 2022 ja 2023 (ja olet onnistunut saamaan juuri sitä ennen pitkän halvan määräaikaisen sopimuksen). Jos se tarkoittaa tästä hetkestä 2 vuotta taaksepäin niin ei enää pidä paikkaansa oikein millään.
Minulla on ollut nyt 3v kiinteähintainen sopimus 6,9cnt/kWh. Pörrsisähkön keskihinta 2021-2023 oli 10.88cnt/kWh.
Kerrotko minulle miten pörssisähkö olisi ollut halvempi tai miten kauas pitää laskea että saa sen edes nykyisten 8cnt/kWh alle?
Voin minä kertoa, ei tuo ole mikkään salaisuus.
Laitan pannuhuoneesta patterikierron varaajan päälle enne puoltayötä kun sähkö on lähes ilmasta, sitte aamusella katkaisen vastukselta sähöt ennen kun hinta pompsahtaa, tällä keinolla olen puolittanut sähkölaskun halvan vuosien ajasta. Toki vituttaa maksaa edelleen 8.5 senttiä siirrosta mutta siihenkin on minulla jo suunnitelma.
Valot on tietenkin kaikki ledejä, telkkaria en vahtaa, kaliin sähkön päivänä teen puuhellalla ruokaa, kovilla pakkasilla lisäksi takka lämpiää päivittäin, puut omasta mehtästä kuntoilutyönä, ei tarvihe ostella kuntokortteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä se sen kertoo että viimeisen 2v aikana on pörssillä maksanut huomattavasti enemmän sähköstä."
Vain jos sinulla 2 viimeistä vuotta tarkoittaa 2022 ja 2023 (ja olet onnistunut saamaan juuri sitä ennen pitkän halvan määräaikaisen sopimuksen). Jos se tarkoittaa tästä hetkestä 2 vuotta taaksepäin niin ei enää pidä paikkaansa oikein millään.
Minulla on ollut nyt 3v kiinteähintainen sopimus 6,9cnt/kWh. Pörrsisähkön keskihinta 2021-2023 oli 10.88cnt/kWh.
Kerrotko minulle miten pörssisähkö olisi ollut halvempi tai miten kauas pitää laskea että saa sen edes nykyisten 8cnt/kWh alle?
En ole tuo aiempi, mutta sinulla on kohtuullisen edullinen määräaikainen. Tuota laskutapaasi en muuten ymmärrä alkuunkaan. Pörssin keskihinta oli vuonna 2023 7 sentin pintaan. Vuonna 2022 määräaikaisten hinnat raketoi eli jos silloin joutui ottamaan määräaikaisen, hinnat pyöri 30-48 sentin välillä. Kun se nyt vaan ei mene yleisellä tasolla niin, että jos pörssi on kallis, saa määräaikaisia halvalla. Toisaalta en ymmärrä, että miksi esimerkiksi minua pitäisi kiinnostaa vuoden 2022 pörssihinta nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin minä kertoa, ei tuo ole mikkään salaisuus.
Laitan pannuhuoneesta patterikierron varaajan päälle enne puoltayötä kun sähkö on lähes ilmasta, sitte aamusella katkaisen va
Ei laitat lämmön päälle klo 24 jälkeen ja heräät viideltä laittamaan pois? Miten pysyy lämpö pakkasilla alle 5h lämmityksellä? Ja käytätkö valojakin siis vain silloin 24-05?
". Sähkö yhtiöt eivät osanneet varautua suureen hinnan nousuun ja siksi suurimmalle osalle kiinteähintainen on tullut halvemmaksi."
Tuo on väitteesi mutta onko sinulla jotain faktaa tästä?
"Tiedoksi että yritykset eivät aina muutenkaan osaa ennustaa markkinoita ja tekevät siksi välillä tappiota. Esim 2022 sähköhtiöthän yrittivät paniikissa purkaa liian halpoja kiinteähintaisia sopimuksia mutta ei onnistunut kuin laittamalla lappu luukulle."
Ne kompensoivat tappiota sitten sillä että uudet kiinteät sopimukset ylihinnoiteltiin törkeästi. Ne eivät olleet lähellekään pörssihintaa vaan pahimmillaan jopa kaksinkertaisia niiden voimassaoloajan pörssihintaan. Ja niitä joutui ottamaan niin moni että valtio teki erilaisia tukiakin niiden takia.
Joten ilman mitään faktaa on hankalaa uskoa väitteeseesi että kiinteät olisivat keskimäärin olleet halvempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo aiempi, mutta sinulla on kohtuullisen edullinen määräaikainen. Tuota laskutapaasi en muuten ymmärrä alkuunkaan. Pörssin keskihinta oli vuonna 2023 7 sentin pintaan.
Huomaan ettet ymmärrä. Matematiikka on joillekin vaikeata. Suurin osa kiinteähintaisen sopimuksen läyttäjis ei tee joka vuosi uutta sopimusta koska se on kalliimpaa. Koko aloituksen tarkoitus oli retostella kuinka pörssisågkö on tullut halvemmaksi vaan ei ole suurimmalle osalle ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2023 keskihinta talvikuukausilla 8.423s.
Mun talo vie lämmitys kaudella 86% kaikesta vuoden aikana käytetystä energiasta. Mun kiinteä hintainen on 6.09.
Olisin hävinnyt p sähköllä, muutaman kympin ja olisin joutunu muuttamaan kulutus tottumuksia. Ei kiitos.
Mikä sähköyhtiö myy kiinteähintaista tuohon hintaan?
Ei mikään. Kesällä saattoi saada jostain tiskin alta tuollaisia tarjouksia. Halvin puhtaasti kiinteä sopimus ilman mitään kulutusvaikutuksia jonka löysin nyt on Lummen Olympiasähkö, joka on 2+2 vuoden määräaikainen hintaan 8,09 snt/kWh.
Tässäkin on sitten mukana kulutusvaikutus eli todellinen hinta 9-10snt/kwh. Vuonna 2022 halpoja sopimuksia on ollut niillä, jotka ehtivät saada 24kk määräaikaisen ennen Ukrainan sodan alkua, itse kuuluin näihin. Nykyään en edes harkitse muuta kuin pörssiä.
Vierailija kirjoitti:
". Sähkö yhtiöt eivät osanneet varautua suureen hinnan nousuun ja siksi suurimmalle osalle kiinteähintainen on tullut halvemmaksi."
Tuo on väitteesi mutta onko sinulla jotain faktaa tästä?
"Tiedoksi että yritykset eivät aina muutenkaan osaa ennustaa markkinoita ja tekevät siksi välillä tappiota. Esim 2022 sähköhtiöthän yrittivät paniikissa purkaa liian halpoja kiinteähintaisia sopimuksia mutta ei onnistunut kuin laittamalla lappu luukulle."
Ne kompensoivat tappiota sitten sillä että uudet kiinteät sopimukset ylihinnoiteltiin törkeästi. Ne eivät olleet lähellekään pörssihintaa vaan pahimmillaan jopa kaksinkertaisia niiden voimassaoloajan pörssihintaan. Ja niitä joutui ottamaan niin moni että valtio teki erilaisia tukiakin niiden takia.
Joten ilman mitään faktaa on hankalaa uskoa väitteeseesi että kiinteät olisivat keskimäärin olleet halvempia.
Faktaahan olen lyönyt tiskiin mutta olen pahoillani ettei ymmärryksesi riitä.
Suurin osa kiinteähintaisen sopimuksen asiakkaista ei todellakaan ole tehnyt sitä niiden parin kuukauden aikana kun hommat oli katossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sua pyllistää minkä verran muut maksaa sähköstään? Nauti sä vaan halvasta pörssistä ja oo tyytyväinen että kaikki ei oo pörssissä niin riittää sulle enemmän sitä halpaa sähköä👍
Näin tilittää väärän valinnan tehnyt kansalainenen. Ynnäyslaskut opetettiin jo alakoulussa, ei pitäs olla nii vaikeeta.
Ei pitäisi olla ei. Jos osaa yhtään laskea tajuaa että pörssisähkö on tullut huomattavasti kalliimmaksi viimeisen parin vuoden aikana.
Sillekin joka hätäpäissään otti yli 20snt/kWh kiinteähintaisen sopimuksen silloin kun se oli se yleinen hinta niille?
Ei niille harvoille ei. Mutta jos aletaan vertaamaan hetkellistä kalleinta hintaa niin silloin tuota pitää verrata kalleimpaan spothintaan, yhtä hetkellinen ja marginaalilen vaikutus siihen kumpi on tullut suurimmalle osalle halvemmaksi.
Ei anna lainata, mutta vastauksena numerolle 129. Sinänsä on hauskaa, kun ihminen haluaa tulla pätemään, mutta tekee vaan itsestään vähän hölmön näköisen. Aloitushan käsittelee vuoden 2024 pörssisähkön hintaa. Miksi siinä pitää ottaa sitten huomioon 2022 hinta? Ja mistä tämä oletus "useimmille pörssisähkö tulee kalliimmaksi" kun tätähän on laskettu yleisellä tasolla, että yleensä pörssi tulee halvemmaksi, kun puhutaan viime vuosista. Tietenkin on tapauksia, joissa pörssisähkö ei kannata. Esimerkiksi meillä on kaukolämpöyksiössä määräaikainen, koska kulutus on todella pientä ja se pienikin kulutus saattaa osua kalleimmille tunneille. Ei siihen matematiikkaa tarvitse, kun pistää Fingridiin omat tiedot ja katsoo, kumpi olisi tullut halvemmaksi _omalla_ käytöllä. Ottaa huomioon ihan jokaisen tunninkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei anna lainata, mutta vastauksena numerolle 129. Sinänsä on hauskaa, kun ihminen haluaa tulla pätemään, mutta tekee vaan itsestään vähän hölmön näköisen. Aloitushan käsittelee vuoden 2024 pörssisähkön hintaa. Miksi siinä pitää ottaa sitten huomioon 2022 hinta? Ja mistä tämä oletus "useimmille pörssisähkö tulee kalliimmaksi" kun tätähän on laskettu yleisellä tasolla, että yleensä pörssi tulee halvemmaksi, kun puhutaan viime vuosista. Tietenkin on tapauksia, joissa pörssisähkö ei kannata. Esimerkiksi meillä on kaukolämpöyksiössä määräaikainen, koska kulutus on todella pientä ja se pienikin kulutus saattaa osua kalleimmille tunneille. Ei siihen matematiikkaa tarvitse, kun pistää Fingridiin omat tiedot ja katsoo, kumpi olisi tullut halvemmaksi _omalla_ käytöllä. Ottaa huomioon ihan jokaisen tunninkin.
No miksiköhän? Jos aletaan vertaamaan keskihintaa kiinteähintaiseen niin onko mitään järkeä verrata vai viimeistä puolta vuotta? Vai oletko saanut jostain takaisi ne pörssisähköön 2022 palaneet rahat? Se että kiinteähintaisen tulee nyt vähän kalliimmaksi tarkoittaa sitä että olet maksanut sähköstä viimeisen 2v aikana vähemmän. Kummalla on merkitystä sinulle sillä että maksat hetken vähemmän vai pidemmällä välillä vähemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niille harvoille ei. Mutta jos aletaan vertaamaan hetkellistä ka
En nyt sanoisi että kovinkaan harvoista on kyse. Jos nyt oletetaan että sähkösopimusten solmimispäivät ovat tasaisesti jakautuneet, niin noina 2022 piikkihintoina sellaiset 20-25 % suomalaisista oli tekemässä uutta sopimusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla puolittu lasku edellisistä "halvan" sähkön ajoista, roki poltan puuta nykyjään enemmän uuniloissa, hyvää hyötyliikuntaa saa kun raivailee rytöpuuta pihan reinoilta.
Vinkiinä kaikille pörssäreille. Elekää käyttäkö sähköä lämmitykseen sillon kun se maksaa yli 3 senttiä, tästä tulee aikanaan sähköyhtiöille painetta laskea hintaa.
Toinen vinkki osaajille, nykyään saa jo satasilla käyttettyjä sähköauton akkuja, semmosta latailee lähes ilmasella sähköllä, ja purkaa kulutukseen kun sähkön hinta kallista, viksu tietenkin valjastaa rivin kennoja tähän hommaan, siinä taas svedujen siirtoyhtiötä vituttaa.
"Matematiikka on joillekin vaikeata. Suurin osa kiinteähintaisen sopimuksen läyttäjis ei tee joka vuosi uutta sopimusta koska se on kalliimpaa. "
Kiinteitä sopimuksia alkaa ja päättyy ihan koko ajan. Joten ihan matemaattisesti uusien kiinteähintaisten keskihinta tietyllä aikajaksolla on ainoa hinta johon pörssisähkön keskihintaa voi ja pitää verrata.
Ihmiset eivät odottele sähköttä jotain uutta halvempaa sopimusta vaan uusi otetaan kun entinen päättyy sillä hinnalla kun niitä on silloin tarjolla.
Hiljaa ollaan silti pösässä talvipakkaspäivinä kun sähkö maksaa paljon.
"Faktaahan olen lyönyt tiskiin mutta olen pahoillani ettei ymmärryksesi riitä."
Faktoiksi kutsuttaisiin vaikkapa tilastoja, ei sinun väitteitäsi.
"Suurin osa kiinteähintaisen sopimuksen asiakkaista ei todellakaan ole tehnyt sitä niiden parin kuukauden aikana kun hommat oli katossa."
Heti kun pörssihinnat nousivat rajusti, kiinteidenkin hinta nousu vastaamaan niitä eikä se ole sen jälkeen laskenut pörssihintojen alle. Joten se koskee jokaista joka on solminut uuden sopimuksen hintanousujen jälkeen. Ja niitä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
"Matematiikka on joillekin vaikeata. Suurin osa kiinteähintaisen sopimuksen läyttäjis ei tee joka vuosi uutta sopimusta koska se on kalliimpaa. "
Kiinteitä sopimuksia alkaa ja päättyy ihan koko ajan. Joten ihan matemaattisesti uusien kiinteähintaisten keskihinta tietyllä aikajaksolla on ainoa hinta johon pörssisähkön keskihintaa voi ja pitää verrata.
Ihmiset eivät odottele sähköttä jotain uutta halvempaa sopimusta vaan uusi otetaan kun entinen päättyy sillä hinnalla kun niitä on silloin tarjolla.
No lasketko mikä se kiinteähintaisen keskihinta oli viimeisen kahden vuoden aikana kun vetoat siihen?
Sähköyhtiöni laskuttaman määrän perusteella olen vahvasti eri mieltä.