Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

NYT JYSÄHTI VOL 2! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2024 on ollut vain 5,8 senttiä kilowattitunnilta. Kiinteähintaiset, hoi!

Vierailija
24.10.2024 |

Pörssisähkön keskihinta vuonna 2024 (sis. alv):

Tammikuu 13,18 snt/kWh

Helmikuu 6,40 snt/kWh

Maaliskuu 7,36 snt/kWh

Huhtikuu 6,07 snt/kWh

Toukokuu 4,37 snt/kWh

Kesäkuu 4,47 snt/kWh

Heinäkuu 2,09 snt/kWh

Elokuu 1,57 snt/kWh

Syyskuu 7,03 snt/kWh

KESKIMÄÄRIN 5,8 snt/kWh

Vain yhtenä ainoana kuukautena yhdeksästä pörssisähkö ollut kalliimpaa kuin 8 sentin kiinteähintainen. :D Miten tässä voi enää perustella 8 sentin sopparin järkevyyttä, kun saman sähkön saa myös 5,8 sentillä eikä pörssisähkösoppari edes sido määräajaksi?

Miten tässä nyt taas näin kävi? Tulikin reilu 5 sentin pörssisähkö. Missä on se 4 euron pörssisähkö, jolla ihmisiä peloteltiin pari vuotta sitten?

Kommentit (572)

Vierailija
141/572 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei anna lainata, mutta vastauksena numerolle 129. Sinänsä on hauskaa, kun ihminen haluaa tulla pätemään, mutta tekee vaan itsestään vähän hölmön näköisen. Aloitushan käsittelee vuoden 2024 pörssisähkön hintaa. Miksi siinä pitää ottaa sitten huomioon 2022 hinta? Ja mistä tämä oletus "useimmille pörssisähkö tulee kalliimmaksi" kun tätähän on laskettu yleisellä tasolla, että yleensä pörssi tulee halvemmaksi, kun puhutaan viime vuosista. Tietenkin on tapauksia, joissa pörssisähkö ei kannata. Esimerkiksi meillä on kaukolämpöyksiössä määräaikainen, koska kulutus on todella pientä ja se pienikin kulutus saattaa osua kalleimmille tunneille. Ei siihen matematiikkaa tarvitse, kun pistää Fingridiin omat tiedot ja katsoo, kumpi olisi tullut halvemmaksi _omalla_ käytöllä. Ottaa huomioon ihan jokaisen tunninkin. 

No miksiköhän? Jos aletaan vertaamaan keskihintaa ki

Siis mistä sä olet ensinnäkään saanut päähäsi, että minulla oli pörssi vuonna 2022? Ei ollut. Ennen sotaa sai halpoja sopimuksia, vuodesta 2022 alkaen ei ole saanut. Eikä varmasti määräaikaiseen hinnat tule enää laskelmaan niin alas. Siksi minulle merkitsee se, mitä maksan sähköstä nyt. Tai mitä maksoin viime vuonna. Et voi peilata omaa koulutustason muiden kulutukseen. Esimerkiksi meillä viime vuoden oma keskihinta oli päälle 6 snt. Siihen sattui pitkä pakkasjakso. Tänä vuonna oma keskihinta on alle tuon. Rahassa viime vuosi toi pörssissä melkein 500 euron säästön eli kyllä se on merkittävä, vaikka en pienituloinen olekaan. 

Vierailija
142/572 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suurin osa kiinteähintaisen sopimuksen läyttäjis ei tee joka vuosi uutta sopimusta koska se on kalliimpaa. "

Kiinteitä sopimuksia tehdään vuoden, kahden tai kolmen pituisina. Lähes koko sopimuskanta on siis vaihtunut vähintään kertaalleen vuoden 2022 alun jälkeen johon siis pörssihintaa verrattiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/572 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä se sen kertoo että viimeisen 2v aikana on pörssillä maksanut huomattavasti enemmän sähköstä."

Vain jos sinulla 2 viimeistä vuotta tarkoittaa 2022 ja 2023 (ja olet onnistunut saamaan juuri sitä ennen pitkän halvan määräaikaisen sopimuksen). Jos se tarkoittaa tästä hetkestä 2 vuotta taaksepäin niin ei enää pidä paikkaansa oikein millään.

Minulla on ollut nyt 3v kiinteähintainen sopimus 6,9cnt/kWh. Pörrsisähkön keskihinta 2021-2023 oli 10.88cnt/kWh.

Kerrotko minulle miten pörssisähkö olisi ollut halvempi tai miten kauas pitää laskea että saa sen edes nykyisten 8cnt/kWh alle?

Voin minä kertoa, ei tuo ole mikkään salaisuus. 

Laitan pannuhuoneesta patterikierron varaajan päälle enne puoltayötä kun sä

Laitan varaajan päälle kun katson hinnan sopivaksi, aamulla heräilen ilman kelloa omia aikojani sillä ei ole väliä milloin, varaajassa on kytkin ja se katkaisee lämmityksen kun läpöä haluttu määrä,  ei tarvihe 5 tunnin uniin tyytyä, olen säätänyt termarin liukuvälin niin isoksi että jos varaaja on täynnä vaikka 3 niin seuraavan kerran olisi menossa päälle siinä 8-9 aikaan,

Ledivalaistus muodostaa promillen tai kaksi kokonaiskulutuksesta, eli liikkuu penninpyöristyksen tasolla. Ei olla pimmeessä jos ei haluta.

Vierailija
144/572 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Matematiikka on joillekin vaikeata. Suurin osa kiinteähintaisen sopimuksen läyttäjis ei tee joka vuosi uutta sopimusta koska se on kalliimpaa. "

Kiinteitä sopimuksia alkaa ja päättyy ihan koko ajan. Joten ihan matemaattisesti uusien kiinteähintaisten keskihinta tietyllä aikajaksolla on ainoa hinta johon pörssisähkön keskihintaa voi ja pitää verrata.

Ihmiset eivät odottele sähköttä jotain uutta halvempaa sopimusta vaan uusi otetaan kun entinen päättyy sillä hinnalla kun niitä on silloin tarjolla. 

No lasketko mikä se kiinteähintaisen keskihinta oli viimeisen kahden vuoden aikana kun vetoat siihen?

Sinä väität sen olevan halvempi joten ole hyvä ja etsi sinä se tieto jos niin väität.

Vierailija
145/572 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suurin osa kiinteähintaisen sopimuksen läyttäjis ei tee joka vuosi uutta sopimusta koska se on kalliimpaa. "

Kiinteitä sopimuksia tehdään vuoden, kahden tai kolmen pituisina. Lähes koko sopimuskanta on siis vaihtunut vähintään kertaalleen vuoden 2022 alun jälkeen johon siis pörssihintaa verrattiin.

Niin esim minulla loppuu vuoden alussa 6,9cnt sopimus ja joudun ottamaan n.8cnt/kWh tilalle. Viimeisen kahden vuoden keskihinta pössisähkössä on ollut 12,75cnt/kWh.

Maailman tilanne on yhtä arvaamaton joten en olisi niin varma että se pöessisähkö pysyy yhtä halpana seuraavaa kahta vuottakaan.

Aloituksessa verrattiin 8cnt  äsopimusta pörssisähköön mutta taktisesti vain viime vuodelta koska edellisvuonna asiat oli täysin toisin päin.

Vierailija
146/572 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Matematiikka on joillekin vaikeata. Suurin osa kiinteähintaisen sopimuksen läyttäjis ei tee joka vuosi uutta sopimusta koska se on kalliimpaa. "

Kiinteitä sopimuksia alkaa ja päättyy ihan koko ajan. Joten ihan matemaattisesti uusien kiinteähintaisten keskihinta tietyllä aikajaksolla on ainoa hinta johon pörssisähkön keskihintaa voi ja pitää verrata.

Ihmiset eivät odottele sähköttä jotain uutta halvempaa sopimusta vaan uusi otetaan kun entinen päättyy sillä hinnalla kun niitä on silloin tarjolla. 

No lasketko mikä se kiinteähintaisen keskihinta oli viimeisen kahden vuoden aikana kun vetoat siihen?

Sinä väität sen olevan halvempi joten ole hyvä ja etsi sinä se tieto jos niin väität.

Minun kuinteähinta on ollut halvempi kuin pörssi niinkuin kaikilla jotka tunnen. Ole hyvä ja etsi tieto kun väität että se on kalliimpi. Vai menikö jankutukseksi kun loppui argumentit kesken?

Vierailija
147/572 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sua pyllistää minkä verran muut maksaa sähköstään? Nauti sä vaan halvasta pörssistä ja oo tyytyväinen että kaikki ei oo pörssissä niin riittää sulle enemmän sitä halpaa sähköä👍

Näin tilittää väärän valinnan tehnyt kansalainenen. Ynnäyslaskut opetettiin jo alakoulussa, ei pitäs olla nii vaikeeta.

Ei pitäisi olla ei. Jos osaa yhtään laskea tajuaa että pörssisähkö on tullut huomattavasti kalliimmaksi viimeisen parin vuoden aikana.

Minulla puolittu lasku edellisistä "halvan" sähkön ajoista, roki poltan puuta nykyjään enemmän uuniloissa, hyvää hyötyliikuntaa saa kun raivailee rytöpuuta pihan reinoilta.

Vinkiinä kaikille pörssäreille. Elekää käyttäkö sähköä lämmitykseen sillon kun se

Mistä sähköauton akkuja saa tuohon hintaan? Minulla on 6 kW aurinkovoimala, ostan heti talliin muutaman jos tuohon hintaan saa.

Vierailija
148/572 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiljaa ollaan silti pösässä talvipakkaspäivinä kun sähkö maksaa paljon.

Talviset pakkaspäivät on juurikin meillä okt-pörssiläisillä niitä päiviä kun sähköä ei kulu kun elektroniikan peruskulutukseen ja muutamaan ledilamppuun.

Viime talven pitkillä pakkasilla sähkön kulutus oli meillä kesäisissä lukemissa. Hävetti oikein maksella 175 neliön ok-talosta 17e sähkölaskua. siirto sentään oli kolminkertainen.

Vierailija
149/572 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko olet ottanut lainaa valmiiksi talven sähkölaskujen varten? Onko herätyskello soittamassa kahden aikaan yöllä pyykinpesua ja tiskikonetta varten?

Koneet voi ajastaa, ei siihen herätyskelloa tarvita

Vierailija
150/572 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sua pyllistää minkä verran muut maksaa sähköstään? Nauti sä vaan halvasta pörssistä ja oo tyytyväinen että kaikki ei oo pörssissä niin riittää sulle enemmän sitä halpaa sähköä👍

Näin tilittää väärän valinnan tehnyt kansalainenen. Ynnäyslaskut opetettiin jo alakoulussa, ei pitäs olla nii vaikeeta.

Ei pitäisi olla ei. Jos osaa yhtään laskea tajuaa että pörssisähkö on tullut huomattavasti kalliimmaksi viimeisen parin vuoden aikana.

Minulla puolittu lasku edellisistä "halvan" sähkön ajoista, roki poltan puuta nykyjään enemmän uuniloissa, hyvää hyötyliikuntaa saa kun raivailee rytöpuuta pihan reinoilta.

Vinkiinä kaikille pörssäreille. Elekä

Itse ostin juurikin Kuusakosken romufirmasta, toki piti käydä itse irroittamassa paikan päällä mutta nosturi ja apumies teki hommasta helpon.

Vierailija
151/572 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

SÄHKÖN HINTA TÄNÄÄN:

Kallein: 19.51 snt/kWh, Halvin: -0.08 snt/kWh, Keskihinta: 4.90 snt/kWh

Vierailija
152/572 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin esim minulla loppuu vuoden alussa 6,9cnt sopimus ja joudun ottamaan n.8cnt/kWh tilalle. Viimeisen kahden vuoden keskihinta pössisähkössä on ollut 12,75cnt/kWh."

Edelleen, tuo on se suunnilleen kaikkein parhain tapaus, pitkä kolmen vuoden sopimus otettu juuri ennen hintojen nousua. Se ei kuvaa millään tavalla keskiarvoa siitä kaikesta mikä on tuon ja sen valillä joka joutui ottamaan 30snt/kWh sopimuksen kun vanha kiinteä loppui juuri väärään aikaan.

Keskiarvo on siis jotain ihan muuta kuin tuo sinun hintasi. Ja edelleen tuo "kahden viimeisen vuoden" on sinun laskelmassasi täydet vuodet 2022-2023 eikä siis viimeiset kaksi vuotta tästä hetkestä taaksepäin jolloin hinta olisi jotain ihan muuta.

Vierailija
153/572 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko olet ottanut lainaa valmiiksi talven sähkölaskujen varten? Onko herätyskello soittamassa kahden aikaan yöllä pyykinpesua ja tiskikonetta varten?

Alle 50 euroa maksaa osat kiinasta jolla ajastuksen voi laittaa seuraamaan netin välityksellä pörssihintaa,, enää ei tarvii etes manuaalisesti tehä kellokytkimien ohjailua.

Toisaalta kun laittaa perus kellokytkimet lämmityksen osalta nollalle aamulla 7-9 ja illalla 16-20 niin pääsee helposti loppulaskussa puoleen verrattuna kiinteisiin soppareihin, isompikin säästö suorasähkö kämpissä.

Pörssissä se säästö tehdään sillä ettei käytetä sähköä nillä kalliilla tunneilla vaan ohjataan tekniikalla kulutus halvoille tunneille, asunnon lämmitys ei muutamassa tunnissa romahda, muutenkin talvella on 17-18 astetta hyvä huonelämpö kun paksusti muutenkin vaatetta päällä.

Pesukonetta jos kerran pari viikkoon pyörittää niin aivan varmasti päiväsaikaan löytyy halpoja tunteja, ei tarvii yöllä pestä kun on pikkasen etes viksu.

Aika heikot argumentit on kiinteiden hintojen puolustajilla. Maksakaa vaan sitä 9 senttiä. minä en yli 3 sentin keskihintaa ole vielä ylittänyt.

Vierailija
154/572 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minun kuinteähinta on ollut halvempi kuin pörssi niinkuin kaikilla jotka tunnen. "

"Mitä minä tunnen" ei ole mikään tilasto. Minä taas tunnen moniakin joilla pörssi on ollut halvempi mutta en väitä sen todistavan vielä mitään.

Vierailija
155/572 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä nää pörssi tyypit. Halpaa on eikä aiheuta mitään ylimääräistä...

Käydään sammuttamassa varaja samalla otetaan legionella bakteeri riski. Todennäköisesti lyhennetään varajan käyttöikää.  Saunas/ suihkus käydään kun on halpaa ei sillon ku haluaisi...

Kämpän lämpö seilaa 17-25 asteen välillä hintojen mukaan. Kun lämmityksen on seurattava sähkön hintaa 

Puita poltetaan 1000€ talven aikana.. mut halpaa on ja helppoo.

Vierailija
156/572 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonpa vaan, että kyllä tulee monelle itkua ensi vuonna, kun on otettu kulutusvaikutuksella oleva määräaikainen. Sähköyhtiöt lupailee kulutusvaikutukseksi 0-3 senttiä, vaikka tuota ei voi luvata etukäteen. Ihmiset eivät ymmärrä tuota kulutusvaikutusta eivätkö edes sitä, että käytännössä kyseessä on pörssisähkö eikä kyseinen sähkösopimus suojaa yksittäisiltä piikkitunneilta. 

Vierailija
157/572 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SÄHKÖN HINTA TÄNÄÄN:

Kallein: 19.51 snt/kWh, Halvin: -0.08 snt/kWh, Keskihinta: 4.90 snt/kWh

Mitäpä jos opettelisit lukemaan yksiköt, jookosta. Alle kahen sentin kalleimmillaankin tännää, ja miinuksellakin oli monta tärkeätä lämmitys tuntia.

Vierailija
158/572 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sähkölämmitteinen omakotitalo ja nyt vuoden ollut pörssisähkö. Laskin, että määräaikainen 8,5 snt sopimus olisi tullut maksamaan 300 euroa vuodessa enemmän kuin pörssi. Yllätyin itsekin, koska viime talvi oli kylmä ja pörssisähkö ajoittain tosi kallista. Esim. tammikuun keskihinnaksi itsellä tuli päälle 15 senttiä. Silti pörssi oli halvempi, joten älkää sähkölämmittäjät suorilta hylätkö pörssiä.

Vierailija
159/572 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sähkölämmitteinen omakotitalo ja nyt vuoden ollut pörssisähkö. Laskin, että määräaikainen 8,5 snt sopimus olisi tullut maksamaan 300 euroa vuodessa enemmän kuin pörssi. Yllätyin itsekin, koska viime talvi oli kylmä ja pörssisähkö ajoittain tosi kallista. Esim. tammikuun keskihinnaksi itsellä tuli päälle 15 senttiä. Silti pörssi oli halvempi, joten älkää sähkölämmittäjät suorilta hylätkö pörssiä.

Miten sä optimoit tuota? Koska normaalikäytössä patterit 21 säädettynä. Suora sähkö. Sauna ke ja la pörssi sähkö tuli kalliimmaksi mulle kuin kiinteä olisi.

Vierailija
160/572 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 50 euroa maksaa osat kiinasta jolla ajastuksen voi laittaa seuraamaan netin välityksellä pörssihintaa,, enää ei tarvii etes manuaalisesti tehä kellokytkimien ohjailua.

Toisaalta kun laittaa perus kellokytkimet lämmityksen osalta nollalle aamulla 7-9 ja illalla 16-20 niin pääsee helposti loppulaskussa puoleen verrattuna kiinteisiin soppareihin, isompikin säästö suorasähkö kämpissä.

Pörssissä se säästö tehdään sillä ettei käytetä sähköä nillä kalliilla tunneilla vaan ohjataan tekniikalla kulutus halvoille tunneille, asunnon lämmitys ei muutamassa tunnissa romahda, muutenkin

Sielläkin 17 on hyvä sisälämpötila. Just joo kiinteä kun oli piditte varmaan 21 mikä on mukavuus lämpö.. nyt selität pörssiä ja 4 asteen tiputusta tolla..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi