NYT JYSÄHTI VOL 2! Pörssisähkön keskihinta vuonna 2024 on ollut vain 5,8 senttiä kilowattitunnilta. Kiinteähintaiset, hoi!
Pörssisähkön keskihinta vuonna 2024 (sis. alv):
Tammikuu 13,18 snt/kWh
Helmikuu 6,40 snt/kWh
Maaliskuu 7,36 snt/kWh
Huhtikuu 6,07 snt/kWh
Toukokuu 4,37 snt/kWh
Kesäkuu 4,47 snt/kWh
Heinäkuu 2,09 snt/kWh
Elokuu 1,57 snt/kWh
Syyskuu 7,03 snt/kWh
Vain yhtenä ainoana kuukautena yhdeksästä pörssisähkö ollut kalliimpaa kuin 8 sentin kiinteähintainen. :D Miten tässä voi enää perustella 8 sentin sopparin järkevyyttä, kun saman sähkön saa myös 5,8 sentillä eikä pörssisähkösoppari edes sido määräajaksi?
Miten tässä nyt taas näin kävi? Tulikin reilu 5 sentin pörssisähkö. Missä on se 4 euron pörssisähkö, jolla ihmisiä peloteltiin pari vuotta sitten?
Kommentit (572)
Vierailija kirjoitti:
"Minun kuinteähinta on ollut halvempi kuin pörssi niinkuin kaikilla jotka tunnen. "
"Mitä minä tunnen" ei ole mikään tilasto. Minä taas tunnen moniakin joilla pörssi on ollut halvempi mutta en väitä sen todistavan vielä mitään.
Tietenkin pörssi on halvempi jos pystyy lämmittämään talonsa kalliin sähkön tunteina ilman sähköä.
Kellein konstruktio tänä päivänä on öljylämmitteinen talo, toisena heti perään kaukolämmitys, suora sähkölämmitys on ajastettuna hyvinkin järkevä, jos näillä siirtohinnoilla nyt mikään enää on.
Pärssin hintaetu tulee siitä jos voit päättää milloin sähköä kulutat, varaavat kattilat, sekä takat hellat ym.. on nykytilanteessa voittajan valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SÄHKÖN HINTA TÄNÄÄN:
Kallein: 19.51 snt/kWh, Halvin: -0.08 snt/kWh, Keskihinta: 4.90 snt/kWh
Mitäpä jos opettelisit lukemaan yksiköt, jookosta. Alle kahen sentin kalleimmillaankin tännää, ja miinuksellakin oli monta tärkeätä lämmitys tuntia.
Selvästi kirjoittaja teki virheen vain. Tuo sähkö näyttäisi täsmäävän huomisiin lukuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sähkölämmitteinen omakotitalo ja nyt vuoden ollut pörssisähkö. Laskin, että määräaikainen 8,5 snt sopimus olisi tullut maksamaan 300 euroa vuodessa enemmän kuin pörssi. Yllätyin itsekin, koska viime talvi oli kylmä ja pörssisähkö ajoittain tosi kallista. Esim. tammikuun keskihinnaksi itsellä tuli päälle 15 senttiä. Silti pörssi oli halvempi, joten älkää sähkölämmittäjät suorilta hylätkö pörssiä.
Miten sä optimoit tuota? Koska normaalikäytössä patterit 21 säädettynä. Suora sähkö. Sauna ke ja la pörssi sähkö tuli kalliimmaksi mulle kuin kiinteä olisi.
Olen eri, mutta meillä sähkölämmitys, ei tulisijoja. Viime vuosi tuli pörssillä melkein 500 euroa halvemmaksi. Erona meillä on se, että meillä on ilmalämpöpumppu ja käytännössä patterit melkein kokonaan kiinni. Lisäksi lämminvesivaraaja lämmittää automaattisesti öisin.
Vierailija kirjoitti:
SÄHKÖN HINTA TÄNÄÄN:
Kallein: 19.51 snt/kWh, Halvin: -0.08 snt/kWh, Keskihinta: 4.90 snt/kWh
Korjaus: huomisen hinta.
Vuosi 2023 oli historiallinen siinä mielessä että se oli ensimmäinen vuosi ainakin vuosikymmeneen että pörssisähkö olisi tullut halvemmaksi melkein jokaiselle. Sitä ennen on aina ollut jossain kohtaa vuotta saatavilla sen verran halpoja määräaikaisia sopimuksia että etenkin jos kulutus on painottunut talveen lämmityksen takia, ei pörssisähkö välttämättä olisi ollut kannattava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suurin osa kiinteähintaisen sopimuksen läyttäjis ei tee joka vuosi uutta sopimusta koska se on kalliimpaa. "
Kiinteitä sopimuksia tehdään vuoden, kahden tai kolmen pituisina. Lähes koko sopimuskanta on siis vaihtunut vähintään kertaalleen vuoden 2022 alun jälkeen johon siis pörssihintaa verrattiin.
Niin esim minulla loppuu vuoden alussa 6,9cnt sopimus ja joudun ottamaan n.8cnt/kWh tilalle. Viimeisen kahden vuoden keskihinta pössisähkössä on ollut 12,75cnt/kWh.
Maailman tilanne on yhtä arvaamaton joten en olisi niin varma että se pöessisähkö pysyy yhtä halpana seuraavaa kahta vuottakaan.
Aloituksessa verrattiin 8cnt äsopimusta pörssisähköön mutta taktisesti vain viime vuodelta koska edellisvuonna asiat oli täysin toisin päin.
Turhaan sä nyt syynäät kahden vuoden aikaisia tilastoja, ne ei vaikuta millään lailla siihen mitä sähkö maksaa vuonna 2024 tai 2025.
Jotenkin surullista miten jonkun elämä pyörii jonkun sähkönhinnan ympärillä. Minulla oli aiemmin pörssisähkö, mutta otin juurikin 8 sentin parin vuoden määräaikaisen sopimuksen, koska en jaksanut enää seurata sähkön hintaa koko ajan, että milloin voi lämmittää saunan jne. Laskin vuosikustannuksen kulutusarvion mukaisesti ja se oli ihan ok summa. Ei ole tarvinnut käyttää ajatustakaan mihinkään sähkön hintaan ja keskityn asioihin jotka kiinnostaa. Ei kaduta yhtään, vaikka olisi vähän halvemmaksi saattanut tullakin jatkaa pörssisähköllä.
"Tietenkin pörssi on halvempi jos pystyy lämmittämään talonsa kalliin sähkön tunteina ilman sähköä. "
Käytännössä suurimmalla osalla ihmisistä ei tarvitse pelata lämmityksen kanssa jotta säästäisi. Riittää kun ei lämmittele sähkösaunaa tai pyörittele koko perheen pyykkejä 70 asteessa juuri silloin kun sähkön hinta on kovimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
"Tietenkin pörssi on halvempi jos pystyy lämmittämään talonsa kalliin sähkön tunteina ilman sähköä. "
Käytännössä suurimmalla osalla ihmisistä ei tarvitse pelata lämmityksen kanssa jotta säästäisi. Riittää kun ei lämmittele sähkösaunaa tai pyörittele koko perheen pyykkejä 70 asteessa juuri silloin kun sähkön hinta on kovimmillaan.
Lämmitys on vuotuisesta sähkönkulutuksesta n, 90%, ainakinomassa talossa, jos ei viitti lämmitä koko ajan puulla, saunaan voi mennä millon huvittaa kun se on yleensä puilla lämpeevä.
Radanvarren kennoasumisesta minulla ei ole mitään tietoa, kuulemma kalliita yhtiövastikkeita saa maksella ja naapureitten mölyjä kuunnella. putkisemontit 5 kertaa kalliimmat kun omakotitaloon ja muut rempat samalla kaavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suurin osa kiinteähintaisen sopimuksen läyttäjis ei tee joka vuosi uutta sopimusta koska se on kalliimpaa. "
Kiinteitä sopimuksia tehdään vuoden, kahden tai kolmen pituisina. Lähes koko sopimuskanta on siis vaihtunut vähintään kertaalleen vuoden 2022 alun jälkeen johon siis pörssihintaa verrattiin.
Niin esim minulla loppuu vuoden alussa 6,9cnt sopimus ja joudun ottamaan n.8cnt/kWh tilalle. Viimeisen kahden vuoden keskihinta pössisähkössä on ollut 12,75cnt/kWh.
Maailman tilanne on yhtä arvaamaton joten en olisi niin varma että se pöessisähkö pysyy yhtä halpana seuraavaa kahta vuottakaan.
Aloituksessa verrattiin 8cnt äsopimusta pörssisähköön mutta taktisesti vain viime vuodelta koska edellisvuonna asiat oli täysin toisin päin.
Miksi vedät perässä tuota kahden vuoden keskihintaa, NYT ON NYT ja viimeisen vuoden keskihinta oli ihan muuta
Vierailija kirjoitti:
Miksi vedät perässä tuota kahden vuoden keskihintaa, NYT ON NYT ja viimeisen vuoden keskihinta oli ihan muuta
Jos sillä on ollut kahden vuoden määris ja siksi vertailukohta koko ajalta on relevantti?
https://yle.fi/a/74-20120835
Pörssisähkö on niin halpaa että Fortumin tulos painui viime vuotta heikommaksi🤣
Jos käytti sähköä vain tammikuussa, kiinteähintainen soppari on edullisempi.
Ketä kiinnostaa, että maksaako se sähkö 5 vai 8 senttiä. Melkoiset on ongelmat elämässä, jos tuolla erotuksella on jotain merkitystä mihinkään. Se on joko, pihien, köyhien, tai i d i o o t t i e n ongelma.
Huoh mitä väliä kun sähkölasku on parikymppiä kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa, että maksaako se sähkö 5 vai 8 senttiä. Melkoiset on ongelmat elämässä, jos tuolla erotuksella on jotain merkitystä mihinkään. Se on joko, pihien, köyhien, tai i d i o o t t i e n ongelma.
Aika monia ja monet laittavat tuhansia euroja investoimalla laitteissiin joilla saadaan nuo muutamat sentit säästettyä.
Köyhät laskee ja vertailee! Se on kuin pisara meressä tuo sähkön hintojen heilahtelu. Meillä määräaikainen sopimus, eikä tee tiukkaa eikä tartte laskea, milloin voi saunoa tai pesukoneita päälle laittaa.
Onko kiinteähintainen kiinteärintainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on halpaa! Tänäänkin on keskihinta 0,99€
Hups huomasi juuri virheeni eli siis 0,0099€ :D
tai 0,99 snt
Joo-o ... mitäpä tuohon sanoisi.. parempi etten sano mitään.
En ole se jolta kysyt mutta ainakin minulle optimointi on sitä että jos keskiviikkona on kallis sähkö niin saunon vasta torstaina. Ja pesukone pyörii yöllä ajastettuna jos illalla sattuu olemaan poikkeuksellisen kallista. Sen kummempaa ei ole tarvinnut siihen että pörssisähköllä laskut ovat minulla olleet koko ajan pienemmät kuin aikana ennen pörssisähköä vaikka silloinkin minulla oli varsin halpa sopimus.