Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla ja ystävällisi suuri ero varallisuudessa?

Vierailija
24.10.2024 |

Minä olen pitkäaikaistyötön, bruttotuloni on se kelan 600 ja risat. Mieheni tienaa juuri sen verran, että emme saa mitään tukia, lukuunottamatta lapsilisää.

Miehen rahat menevät kaikki pakollisiin laskuihin. Minun rahani menevät lapsiin ja ruokaan.

Ystäväni eivät ehkä ymmärrä miten tiukkaa meillä taloudellisesti on. Uimahalliin osta toisinaan sarjalipun, mutta muuta maksullista harrastastusta ei ole.

Ystävät ehdottavat laskettelua, kylpyläreissua, ravintoloita ym. Yksi ehdottaa tämän tästä, että käytäisiin vaikka jossain Ranskassa viikonloppuna, tai jos lähdettäisiin syyslomalla Kreikkaan. Itse matkustelevat Japanissa, Amerikassa, Australiassa ym tavattoman kalliissa paikoissa koko perheensä kera tämän tästä. 

On kurjaa, kun raha erottaa. En voi lähteä edes elokuviin noin vain ja ystävä ihan tosissaan ehdottaa, että mentäis viikonlopuksi vaikka Englantiin katsomaan jotain kivaa tapahtumaa. Kerran kävimme teatterissa, itselleni suuri ja jännittävä kokemus, johon olin pukeutunut ihan ykkösiin.Sekin hävetti, kun huomasin ystävän olevan ihan arkivaatteissaan, eikä hän pitänyt iltaa mitenkään tavallisuudesta poikkeavana.Hieman ihmetteli panostustani.

Olen kyllä rehellisesti kertonut tilanteestani. Toinen ystäväni on tarjoutunut maksamaan jotain, vaikka ravintolaillallisen tai uusia vaatteita, mutta en halua tällaista "köyhäinapua". Se tuntuu äärettömän nololta, enkä pystyisi nauttimaan "siivellä elämisestä".

Käymme siis yhdessä lähinnä kävelyllä tai puhumme puhelimessa. Minun kuulumiseni kuitenkin rajoittuu kotipiiriin, kun ystävälläni on milloin mitäkin seikkailuja ja hankintoja kerrottsvana.

Kuulostaako tutulta? Miten olette selvinneet? Minua kiinnostaisi myös kuulla teidän rikkaampien ajatuksia tällaisesta ystävyydestä. Itse vähän arastelen ottaa yhteyttä, kun pelkään, että kokee minut taakkana.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/22 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole minkäänlaista käsitystä tuttavapiirieni tulotasosta. Itse kitsastelen ja tienaan reilusti alle mediaanin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/22 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varallisuuseroa, mutta ei juurikaan eroa elämäntavoissa. Sen vuoksi ei tule mainitsemiasi ongelmia. 

Vierailija
4/22 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä, mutta sieltä toiselta puolelta. Kyllähän se erottaa ja luo juovaa väliin jos pitkäaikaisesti elämäntilanteet ovat erilaiset. Ikävää se on, että ei voi tehdä mitään ystävän kanssa, tai edes ehdottaa mitään, kun tietää että toisella ei ole rahaa. 

Vierailija
5/22 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Kavereillani on omistusasunnot, sijoituksia, omaisuutta ja säästöjä, itselläni on vain velkaa eikä tällä hetkellä edes työpaikkaa. 

Vierailija
6/22 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan järjettömiä eroja. 

7/22 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään käsitystä toisten tuloista 💶💰

Vierailija
8/22 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo tienaa, minä olen ollut n. 15 v. työtön, en nosta kolauksia.

Meillä on omistusasunto ja maksettu käteisellä.                Asuinseutu on huono, mutta on järvinäkymä  ikkunasta.                                                                                                                                                                                                                                                                                          diga

Vierailija
9/22 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te muut siis teette ystävienne kanssa yhdessä, jos iso ero siinä, miten rahaa voi käyttää?

Olisiko teillä rikkaamilla jotain vinkkiä miten kannattaisi toimia? Tämä asia on minulle ajankohtainen kun omasta ystävästäni ei ole kuulunut mitään kesän jälkeen ja en tiedä uskallanko itse ehdottaa tapaamista. Pelkään, että olen liian raskasta seuraa juurikis sen vuoksi, että kanssani ei voi tehdä mitään "normaalia kivaa" mihin on tottunut.

Ap

Vierailija
10/22 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kaivattua seuraa, ystäväsi ottaa kyllä yhteyttä ja ehdottaa just sitä kävelyä.

Jos käyttötarkoituksesi on vain humble bragin, ei hän ota yhteyttä kovin pian ennen kuin on kerännyt lisää kehumisen aihetta. Jotkut nauttivat itsensä ylentämisestä. Minusta aika mautonta kehuskella kulutuksella, kun tietää toisen tilanteen.

Teatteriin pukukoodi on smart casual ja oopperaan vähän juhlavampi. Mieluummin hieman ylipukeutunut kuin alipukeutunut.

Vierailija
11/22 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tk-eläkkeellä ja nettotulot ovat n. 1660 €/kk. Ei tällä mitään oopperaesityksiä makseta tai hienoja lomia vietetä. Toisaalta kun ajattelen niin ei mulla taida olla edes kavereita, vaan ne ovat jääneet matkasta kun muut ovat perustaneet perheet ja itsellä ei ole. Äkkiä on saanut huomata ettei kelpaakaan mihinkään aktiviteettiin mukaan, vaan ne järjestetään vain perheellisten kesken. Mutta ne aiemmat "ystävät" ovat siis olleet lähes kaikki hyväpalkkaisissa vakitöissä. Koska en juuri missään käy, niin sijoitan kuitenkin muutaman satasen/kk. Kyllä niistä ajan mittaan kertyy jotain kivaa. Jos sitten repäisis kun on varaa.

Vierailija
12/22 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehdota vaikka sinne uimaan menoa tai kesällä rannalle menoa. En ymmärrä miksi olet valinnut kiviriippamoodin etkä itse ehdota mitään oman varallisuutesi mukaista vaan uhriudut, kun toiset ehdottavat tekemisiä. 

Vierailija
13/22 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mies tienataan mediaanin verran palkkaa kumpikin ja meillä on omistusasunto. Me säästetään, sijoitetaan ja matkustellaankin välillä. Kaverit tienaa vähemmän ja elävät vielä vuokralla sellaista nuoren aikuisen tyylistä elämää. Kaikki raha mitä tienataan, se myös kulutetaan (näin ovat itse kertoneet). Ja ollaan kaikki kolmekymppisiä.

Mutta kun ollan kavereiden kans tekemisissä niin yhteinen tekeminen on mökkeily (johon pääsen halutessani kun isäni omistaa sen sisarustensa kanssa). Toisinaan istutaan lltaa ja otetaan olutta ja syödään jotain. Useimmiten arkisin selvinpäin pelataan tietokonepelejä yhdessä. Kesäisin käydään kalastamassa. Eli talouserot ei vaikuta meidän sosiaaliseen kanssakäymiseen. Minun ja mieheni omaisuudesta huolimatta eletään edelleen nuukasti kuin opiskelijana tai työttömänä eikä meidän ulkoisesta habituksesta huomaisi meidän varallisuutta. Ihan samat collegehousut, farkut ja hupparit on käytössä kuin parikymppisenä opiskelijana.

Vierailija
14/22 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantapainen tilanne kuin ap-llä. Kurja tilanne kun raha erottaa. 

Vierailija
15/22 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverilla on kova palkka, oma iso asunto, sijoitusasunto, huvila saaressa, vene, auto, jne. 

Itse olen työtön, asun vuokralla, ei ole omaisuutta/varallisuutta. 

Kaverini aiemmin ehdotteli ravintolaillallisia, mutta en tuntenut niissä oloani hyväksi. Juttelimme erään kerran kävelyllä ollessa. Ja keksimme molemmille sopivan ratkaisun: näemme nykyään kerran kuussa. Kaverillani on upea keittiö varusteluineen, kokkaamme yhdessä ja vietämme iltaa hänen luonaan. Kaverini käy ohi mennen töistä tullessaan hakemassa ruokatarvikkeet ja juomia. Ja kävelyllä puhuimme, että hän haluaan ne tarjota ja rahasta ei sitten puhuta. Joskus vien hänelle kukkasia ja nyt olen neulonut hänelle marraskuun iltana annettavaksi villasukat. 

Vierailija
16/22 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaverilla on kova palkka, oma iso asunto, sijoitusasunto, huvila saaressa, vene, auto, jne. 

Itse olen työtön, asun vuokralla, ei ole omaisuutta/varallisuutta. 

Kaverini aiemmin ehdotteli ravintolaillallisia, mutta en tuntenut niissä oloani hyväksi. Juttelimme erään kerran kävelyllä ollessa. Ja keksimme molemmille sopivan ratkaisun: näemme nykyään kerran kuussa. Kaverillani on upea keittiö varusteluineen, kokkaamme yhdessä ja vietämme iltaa hänen luonaan. Kaverini käy ohi mennen töistä tullessaan hakemassa ruokatarvikkeet ja juomia. Ja kävelyllä puhuimme, että hän haluaan ne tarjota ja rahasta ei sitten puhuta. Joskus vien hänelle kukkasia ja nyt olen neulonut hänelle marraskuun iltana annettavaksi villasukat. 

Aika kiva 😊 Näinhän sen pitäisi mennä.

Vierailija
17/22 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tiedä kaverisi varallisuutta, niin olette jotakuinkin tasoissa. Teillä on siis ollut molemmilla varaa toisen ehdottamiin rientoihin.

Itse en voi harrastaa edes sulkapalloa tai padelia, kun on liian kallis kenttä+maila vuokra. Pyöräilemään mentiin, mutta molemmilla kavereilla oli jotkut nonen tonnin sähköpyörät ja mulla kolmivaihteinen mummopyörä. Eihän siitä mitään tullut, kun mua joutu koko ajan odottamaan.

Vierailija
18/22 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaiset tapahtumat, taidenäyttelyt jne. ja näiden yhteyteen kupillinen kahvia ulkona tai peruskahvilassa ovat aika vakio. Pienemmilläkin paikkakunnilla on muutaman kerran vuodessa joku tapahtuma, teemaviikko tms., jonka aikana on joku tekosyy käydä katsomassa jotain "sivistynyttä".

Vierailija
19/22 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehdota vaikka sinne uimaan menoa tai kesällä rannalle menoa. En ymmärrä miksi olet valinnut kiviriippamoodin etkä itse ehdota mitään oman varallisuutesi mukaista vaan uhriudut, kun toiset ehdottavat tekemisiä. 

Ei ole varaa edes uimahalliin.

Tällä hetkellä tilillä rahaa 13e. 

1.11. tulee eläke.

Vierailija
20/22 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tk-eläkkeellä ja nettotulot ovat n. 1660 €/kk. Ei tällä mitään oopperaesityksiä makseta tai hienoja lomia vietetä. Toisaalta kun ajattelen niin ei mulla taida olla edes kavereita, vaan ne ovat jääneet matkasta kun muut ovat perustaneet perheet ja itsellä ei ole. Äkkiä on saanut huomata ettei kelpaakaan mihinkään aktiviteettiin mukaan, vaan ne järjestetään vain perheellisten kesken. Mutta ne aiemmat "ystävät" ovat siis olleet lähes kaikki hyväpalkkaisissa vakitöissä. Koska en juuri missään käy, niin sijoitan kuitenkin muutaman satasen/kk. Kyllä niistä ajan mittaan kertyy jotain kivaa. Jos sitten repäisis kun on varaa.

Halvimmat oopperaliput maksaa 40-50 euroa ja niihin on noillakin tuloilla muutaman kerran vuodessa varaa ihan kevyesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän