Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te jaksatte istua 8 h näyttöpäätteellä ???

Vierailija
23.10.2024 |

Olen nyt vuoden tehnyt akateemista asiantuntijatyötä. Työpäivä koostuu itsenäisestä työskentelystä ja muutama teams- palaveri päivässä. Silloin tällöin joku palaveri livenä. Hyvin vähän liikkumista eri paikkojen välillä. Työpäivän voi tehdä kotona tai toimistolla. Aiemmin olen toiminut mm esimiestehtävissä ja projektitöissä.

Mutta miten ihmeessä te jaksatte istua koko päivän koneella? Jaksatteko keskittyä koko päivän? Minusta työ on äärettömän raskasta! Olen työpäivän päätteeksi ihan puhki, nuutinut ja aivot sumussa. Olen jopa miettinyt onko minulla joku ADHD, kun keskittyminen (työssä) tosi vaikeaa. En siis ole kokenut samoin aiemmissa töissä. Olen ilmiselvästi väärä ihminen väärässä paikassa. Onko teille muille lähinnä näytön äärellä istuville ihan läpihuutojuttu istua 8 koneella?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä semmoista tekisi, varsinkaan etätyössä? Mä ainakin saan paremmin sitä ihan työtäkin aikaan, kun menen pomodoro-menetelmällä, eli aina 25 min välein 5 min jaloittelutauko, ja neljän 25 min + tauko jakson jälkeen pitkä tauko, jolloin voin laittaa ja syödä lounaan, tai käydä ulkona kävelyllä jos on kiva sää, hoitaa kotitöitä tms. Aivotkin toimii paremmin kun välillä ottaa tauon jolla vähän tekee ihan muuta.

Vierailija
22/50 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös työterveydestä tilata ergonomia asiantuntija työpisteellesi ja katsoa, että kaikki kunnossa. Ihmiset tekee nykyisin paljon hommia pienillä kannettavien ruuduilla, vaikka kunnon iso lisänäyttö pöydälle ei maksaisi juuri mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös työterveydestä tilata ergonomia asiantuntija työpisteellesi ja katsoa, että kaikki kunnossa. Ihmiset tekee nykyisin paljon hommia pienillä kannettavien ruuduilla, vaikka kunnon iso lisänäyttö pöydälle ei maksaisi juuri mitään.

Monilla toimistoilla ainakaan nuo ei ole enää mahdollisia, koska ihmisilllä ei ole omia työpisteitä, vaan joka aamu alkaa tyhjältä pöydältä, ja kaikki mitä siihen pöydälle saa täytyy kantaa laukussa. Eli käytännössä läppäri. Etätyössä toki parempi kun voi ostaa millaisen näytön haluaa jos sellaista kaipaa. En tosin usko, että ap:n ongelmaan auttaa mitenkään millainen näyttö on, vaan hänen tarvisi tauottaa päiviään enemmän aktiivisella tekemisellä, ulkoilulla yms.

Vierailija
24/50 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näyttöpäätteitä vielä olemassa? Mä luulin, että ne katosi jo kymmeniä vuosia sitten.

Vierailija
25/50 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Olen tylsämielinen ja yksinkertainen ihminen. Niinsanotusti ei se penaalin terävin kynä. Olen niin tavallinen ja väritön etten erotu tapetista, enkä haluakaan erottua. Rakastan nyhjöttää yksin koneella 8h. Elän unelmaani.

Vierailija
26/50 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko näyttöpäätteitä vielä olemassa? Mä luulin, että ne katosi jo kymmeniä vuosia sitten.

Työelämästä ne on vähän valitettavasti kadonneet avokonttorien myötä. Moni erityisesti vanhemmiten hyötyisi paljon kunnollisen kokoisesta erillisnäytöstä sekä ergonomian että näkemisen takia. Mutta kun monen konttorin periaate on, että joka aamu tuolileikki, niin ei siellä ole mitään omaa työpistettä missä olisi näyttö, oma ergonomiatuoli tms.

Vierailija
27/50 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla toimistoilla ainakaan nuo ei ole enää mahdollisia, koska ihmisilllä ei ole omia työpisteitä, vaan joka aamu alkaa tyhjältä pöydältä, ja kaikki mitä siihen pöydälle saa täytyy kantaa laukussa. Eli käytännössä läppäri. Etätyössä toki parempi kun voi ostaa millaisen näytön haluaa jos sellaista kaipaa. En tosin usko, että ap:n ongelmaan auttaa mitenkään millainen näyttö on, vaan hänen tarvisi tauottaa päiviään enemmän aktiivisella tekemisellä, ulkoilulla yms.

Meillä on tuollaiset pisteet, mutta näytöillä, ja jokainen saa siihen omaan kannettavaansa sen näytön kiinni sekunneissa. Toki tuolit ja niiden säädöt ovat sitten itse tehtävä, jos ei satu sama paikka, kun edellisenä päivänä.

Vierailija
28/50 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinomaisesti. Jatkan samaa jopa työpäivän jälkeen, silloin vaan somessa ja nettipalstoilla roikkuen.

Vierailija
29/50 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttöpäätteen ääressä. :D Itse olen jaksanut tehdä jo lähes 25 vuotta it-asiantuntijatöitä. Nyt kun olen kokonaan etänäkin, täytyy vaan muistaa nousta välillä ylös ja kävellä vaikka portaita ylös ja alas, saada vähän kroppaa liikkeelle. Aivot kyllä pysyvät työssä mukana, kroppa ei niin hyvin, jos vaan istuu työpäivän ajan.

Vierailija
30/50 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etänä kun saa olla niin voi sentään venytellä ja liikkua paikasta toiseen. Käydä välillä ulkona. Mutta onhan tämä silmille raskasta ainakin. Eikä ergonomiakaan paras mahdollinen kotikonttorissa.

Vierailija
31/50 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki apple watch, joka muistuttaa seisomaan noususta kerran tunnissa. Käy parvekkeella/pihalla juomassa kahvit, pieni kävelylenkki lounasaikaan ja samalla puhelu ystävälle/sukulaiselle, pieni taukojumppa/venyttely jossain välissä, kevyt ravitsevat lounas, lepuuta silmiä katsomalla välillä kaukaisuuteen eli pidä työpiste mielellään ikkunan vieressä. 

Vierailija
32/50 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No harvoin tulee putkeen istuttua 8h vaan pitää taukoja välissä ja liikkuu silloin.Ja joissain teams-paltsuissa jossa on kotitoimistolla, niin voi liikuskella jos on langattomat kuulokkeet, riippuu palaverista. Myös jotkut ongelmat ovat sellaisia, että niitä voi miettiä ja samalla vaikka kävellä ympäriinsä. Mutta tietty nämä riippuu siitä itse työtehtävästä.

Vierailija
33/50 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan hyvin, jos työ on itselle mielekästä. Jos työ on puisevaa, en jaksa. Sama tosin missä tahansa hommassa. Jos kiinnostaa = nou roplem, mutta jos ei kiinnosta = paljon roplem.

Vierailija
34/50 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rakentaa sanoilla ja ajatuksilla, työväline on tietokone. Kun sukeltaa mielikuvien maailmoihin, aika lentää. Ja niin kuin Juice vainaa Leskinen joskus sanoi: "Lennän mielelläin."

Vierailija
35/50 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jorma Juustomuna satuilee ikivanhalla sanastollaan. 

Näyttöpäätteistä ei puhu kukaan. Se aika oli ja meni  ysärillä. Akateemisille mutta myös ammattitutkinnon suorittaneille tietotyö on ollut ihan normaalia jo vähintään 20 vuotta.

Oletan, että ap on ollut mielenterveyseläkkeellä koko aikuisikänsä ja nyt noin 50-60-vuotias.

Vierailija
36/50 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Silloin kun internet tuli yleiseen käyttöön 30 vuotta sitten. Tädit ja sedät uupuivat silloin :D

Ap ilmeisesti postailee trollauksiaan kirjekyyhkyllä, kun tämä ruuduntuijottelu on ah niin uuvuttavaa ja eksootillista.

Vierailija
37/50 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin monissa työpaikoissa ei taida enää näyttöpäätteitä olla käytössä. Erilaiset valvomot tulee lähinnä mieleen.

Silti sitä tietokoneen ääressä työskentelyä kutsutaan näyttöpäätetyöksi. Siitäkin huolimatta, että "tyhmiä päätteitä" ei ole käytetty enää pitkiin aikoihin.

Vierailija
38/50 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä ap unohtelee ottaa LÄÄKKEET. 

Vierailija
39/50 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelevasti

Vierailija
40/50 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin monissa työpaikoissa ei taida enää näyttöpäätteitä olla käytössä. Erilaiset valvomot tulee lähinnä mieleen.

Silti sitä tietokoneen ääressä työskentelyä kutsutaan näyttöpäätetyöksi. Siitäkin huolimatta, että "tyhmiä päätteitä" ei ole käytetty enää pitkiin aikoihin.

Ei kutsuta. Se on tietotyötä, Jorma.  Itseasiassa tietokone on pelkkä arkinen työkalu  jota käyttelee varaosamyyjätkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi