Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi D-vitamiinilisissä niin järkyttävät määrät, esim 50 mikrogrammaa?

Vierailija
23.10.2024 |

Ajattelin ostaa talveksi C+D vitamiinilisän. Ainoa jonka Prismassa läysin sisälsi 50 mikrogrammaa D vitamiinia. Suositus on 10-20 mikrogrammaa. Rasvaliukoisena tuota tuskin kannattaa valtavia määriä popsia ettei sitten heikennä jonkun muun vitamiinin tai hivenaineen toimintaa. C-vitamiiini vesiliukoinen joten sen kanssa ei ihan yhtä tarkkaa.

Kommentit (157)

Vierailija
21/157 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa on myynnissä testejä joilla voi mitata d-vitamiinin pitoisuuksia. Suosittelen että ap kokeilee tuollaista, niin saa nähtä että onko riittävästi.

Vierailija
22/157 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastikään ostin Prisman verkkokaupasta kymmenen milligramman tabletteja kuten olen ostanut jo vuosia. Kyllä niitä siellä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/157 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastikään ostin Prisman verkkokaupasta kymmenen milligramman tabletteja kuten olen ostanut jo vuosia. Kyllä niitä siellä on.

Huomaa että aloituksessa puhuttiin C+D pillereistä. Ehkei ap halua montaa eri purkkia kun nuota löytyy yhdistettynäkin.

Vierailija
24/157 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun annatte terveysneuvontaa, kertokaa viestinne yhteydessä, oletteko lääkäri vaiko kokemusasiantuntija, kiitos.

terv. lääk.tri

Vierailija
25/157 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiinin voi hyvin ottaa vaikka joka toinen päivä jos pelkää liian suuria annoksia. Kuitenkin pelko on useimmille täysin turhaa. Suomessa on oikeasti vaikea saada ylikorkeat D-vitamiinipitoisuudet ja meillä on kansallisesti tyypillisempää sen puute. Se 10-20 mcg ei riitä useimmille. 

Vierailija
26/157 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syönyt monta vuotta 100mg talvisin ja hyvin olen voinut. Ihmetyttää kyllä miten sitä on joskus elänyt sen 10mg kanssa? No silloin ainakin iho kärsi ja atooppinen ihottuma oli räjähtänyt. 

Vierailija
27/157 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositus on liian vähän myös monien lääkärien mielestä. On turvallista ja monien mielestä suositeltavaa ottaa 100 joka päivä, sillä määrällä ei ole kukaan koskaan saanut yliannostusta. Jotkut ottavat 200 päivässä ja mikäli tarkkailee d-vitamiinin tasoa testeillä sekin on kuulemma ok. 

Vierailija
28/157 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiinia pitää ottaa 100 mikrogrammaa vuorokaudessa, bodarit ottavat 200. D-vitamiinista ei saa näilläkään määrillä myrkytystä, eikä kovin helposti muutenkaan. D-vitamiini ei ole oikeasti vitamiini, vaan steroidien sukuinen aine, hormoni. Tämä hormoni vaikuttaa 5000 entsyymin toimintaan elimistössä. Jotta d-vitamiinitasot olisivat riittävät, pitäisi veressä olla 120 mmol litrassa d vitamiinia. Suomalaisilla miehillä tyypillinen arvo voi olla 60, eli tason nousemiseksi pitää todella syödä lisäviimia urakalla.

Vitamiinien ja hivenaineiden saantisuositukset ovat hyvin matalat, esimerkiksi Yhdysvalloissa määrät ovat paljon suuremmat, vaikka maa on lobbauksen ja lääketeollisuuden mallimaa. Syy mataliin suositustasoihin on tietys lääketeollisuus, se haluaa että ihmiset ovat sairaita ja ostavat paljon lääkkeitä.

Vierailija
29/157 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satasta olen syönyt vuosikaudet,  kesällä kylläkin vähennän. Hengissä olen, vastustuskyky hyvä,  mieliala hyvä ja arvotkin hyvät.

Vierailija
30/157 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa on myynnissä testejä joilla voi mitata d-vitamiinin pitoisuuksia. Suosittelen että ap kokeilee tuollaista, niin saa nähtä että onko riittävästi.

Älä tuhlaa rahojasi apteekissa ja kaupassa myytävään pikatestiin. Testipaketin hinta on aika kallis ja se antaa vain suuntaa-antavan tuloksen, alhainen, sopiva tai korkea. Todellinen tarkka tieto saadaan vain verikokeella, jonka saa itsemaksaen laoboratoroista. Julkinen terveydenhoito ei mittaa vitamiinitasoja.

Vierailija
31/157 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin vahingossa 100mg purkin, laitan veitsellä pienemmäksi. Helposti menee 4 osaan. Joudun ottamaan niin montaa muutakin, että laitan vaan kerran viikossa dosettiin, niin ei ole vaivaa leikellä ne kaksi nappia. 

Vierailija
32/157 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa vaan on 10 mg, vaan 10 mikrog

Vierailija
33/157 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun annatte terveysneuvontaa, kertokaa viestinne yhteydessä, oletteko lääkäri vaiko kokemusasiantuntija, kiitos.

terv. lääk.tri

Kiinnostuneiden tiedoksi kaksi seikkaa. Verkossa vetoomus Vitamin D for all, jossa lukuisat lääkärit eri maista antavat suositukset. Suomesta Mikko Paunio. Lähes kaikilla minimi 50 mcg/vrk. Puola: suuri eurooppalainen maa: suositus aikuisille 100 mcg/vrk, alle 7 v.: 50 mcg/vrk.

Ei siis ihme, jotta tyypillinen suomalainen lääkäri on hännystelyyn tottuneena laiminlyönyt alkeellisenkin tiedonhankinnan. -Tämän kirjoittaja asiaa seuraava maallikko, annos viikossa n. 5 krt 100 mcg.

Vierailija
34/157 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

terv. lääk.tri

Huoh, täällä voi kuka tahansa olla vaikka Kiinan keisari. Itse voi asioita googletella jos kiinnostaa onko jokin väite totta vai ei.

Vierailija
35/157 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä 100. Kuka näitä Suomen suosituksia uskoo. Jos ottaa selvää itse ei tarvi kuunnella muita. 

Vierailija
36/157 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

D-vitamiinia pitää ottaa 100 mikrogrammaa vuorokaudessa, bodarit ottavat 200. D-vitamiinista ei saa näilläkään määrillä myrkytystä, eikä kovin helposti muutenkaan. D-vitamiini ei ole oikeasti vitamiini, vaan steroidien sukuinen aine, hormoni. Tämä hormoni vaikuttaa 5000 entsyymin toimintaan elimistössä. Jotta d-vitamiinitasot olisivat riittävät, pitäisi veressä olla 120 mmol litrassa d vitamiinia. Suomalaisilla miehillä tyypillinen arvo voi olla 60, eli tason nousemiseksi pitää todella syödä lisäviimia urakalla.

Vitamiinien ja hivenaineiden saantisuositukset ovat hyvin matalat, esimerkiksi Yhdysvalloissa määrät ovat paljon suuremmat, vaikka maa on lobbauksen ja lääketeollisuuden mallimaa. Syy mataliin suositustasoihin on tietys lääketeollisuus, se haluaa että ihmiset ovat sairaita ja ostavat paljon lääkkeitä.

Suomessakin kyllä on jonkin verran d-vitamiinin yliannostustapauksia, eli noilla reippaasti päälle 100mikrogramman annoksilla kannattaa jo olla varovainen. 

Yhdysvalloissa ne lääketehtaat on kovia lobbaamaan muun muassa niitä vitamiinipillereitään, mitä isommat saantisuositukset, sitä enemmän vitamiininostajia. 

Vierailija
37/157 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin vahingossa 100mg purkin, laitan veitsellä pienemmäksi. Helposti menee 4 osaan. Joudun ottamaan niin montaa muutakin, että laitan vaan kerran viikossa dosettiin, niin ei ole vaivaa leikellä ne kaksi nappia. 

Höpö höpö sun kans. Vedä vaan naamaas se 100 mcg päivässä.

Vierailija
38/157 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö KAIKKI ostaa AINA Prismasta?

Minä olen apteekissa töissä, mutta ostan ravintolisät Prismasta. Tosi monella Prisman vitamiinilla on sama valmistaja tai jakelija, kuin apteekin vastaavilla. En jaksa uskoa, että sama firma jakelee huonoja tuotteita marketiin ja hyviä vain apteekkiin.

Vierailija
39/157 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomessa ole ainakin Euroopan pienin suositus määrästä? Vaikka ollaan näin pimeässä pohjolassa.

Ennen oli 10 mutta nykyään 20. Suomalainen saa kuitenkin aika paljon maitotuotteista, muualla ei niin paljon maitotuotteita käytetä.

Jännästi jos tekee testin saa ruoasta tarpeeksi, periaatteessa vain lapset ja vanhukset tarvitsevat d vitamiinia purkista 

Vierailija
40/157 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomessa ole ainakin Euroopan pienin suositus määrästä? Vaikka ollaan näin pimeässä pohjolassa.

Ennen oli 10 mutta nykyään 20. Suomalainen saa kuitenkin aika paljon maitotuotteista, muualla ei niin paljon maitotuotteita käytetä.

Moni suomalainen aikuinen ei juo maitoa.  Ei syö jogurttia. Ja juustosta ei saa d-vitamiinia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi