Uusia luovia tapoja säästää elinkustannuksissa?
Eli hyviksi kokemianne asioita ja vinkkejä saada mahdollisimman paljon säästettyä juoksevissa kuluissa.
kiitos asiallisesta keskustelusta. :)
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ehkä uusia tai luovia.. Mutta asiat mitä säännöllisesti käyttää, kannattaa hamstrata jos ne on tarjouksessa. Esim. atooppisen ihon takia käytössä apteekin pesuaine ja ihorasva --> ostan kun esim. -20% en koskaan norm. hinnalla, vuositasolla iso säästö.
Käytä 'samanlaisia' vaatteita. Toki voi olla eri värisiä, mutta helpottaa arkea ja säästää vaatekuluissa kun ei ole 'liikaa' vaihtoehtoja. Kannattaa myös suosia klassisia vaatteita, ne kestävät aikaa paremmin kun uusinta muotia olevat. Monikäyttöisyys on myös hyvä asia, esim. siistillä valkoisella 'kauluspaidalla' voi mennä moneen paikkaan, vaihtaa vähän erilaista sen kanssa (hautajaisiin mustat housut ja jakku, pikkujouluihin tai teatteriin kimaltavia koruja asusteeksi jne.)
Vaatteet ostan nykyään 99% nettikaupoista alennuksista, en Temusta, vaan esim. Saksalaisista.
Olen myös jättänyt lemmikin hankkimatta, koska tiedän siitä aiheutuvan kuluja. Vaik
Meillä jää enemmän. Lähellä eläkeikää on otettu OVE:t käyttöön, ei juuri pienennä lopullista eläkettä, mutta kasvattaa tuloja huomattavasti. Niin, no kaikkihan eivät sitä voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Sammuta läppäristä tai pöytäkoneesta NumLock-näppäin ettei sen valo kuluta sähköä.
Tuommoiset "säästämiset" on pisara meressä, varsinkin kun on halpa määräaikainen sähkösopimus.
Vierailija kirjoitti:
Teen itse ruoat, etusijalla on ulkomaalaiset raaka-aineet. Vaatteeni, kenkäni ostan myös ulkomailta, samoin kuin shampoot kosketiikka yms. Joten alvit menevät myös ulkomaille
Isänmaan petturi!
Vierailija kirjoitti:
Vuokraa asuntonsa vaik alivuokraten. Jakaa Airbnb käytöllä.
Jättää itelle lähinnä nukkumapaikat. Jos pihaa voi olla vaik vanha asuntovaunu.
Halvin dataliittymä, vaikka multisim käyttää enää whatsup / signal tms puheluita.
- luopuu lehtitilauksista
- tarkistaa omat veroilmoitukset, hakee takautuvasti mahd puuttuvat vähennykset.
Asuu senverran kaupungin lähellä, ettei tarvitse autoa.
Kiertää jätelavoja, ottaa käyttökelpoista tavaraa ja myy netissä.
Menee bussimatkoilla Viroon, tms tuo sieltä halvat viinat.
Nuo viinatko ne sitten on välttämättömiä? No juopoilla tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Karsin menoja kilpailuttamalla liittymät ja irtisanomalla turhat sopimukset. Joskus olin patreon lahjoittaja, nykyään ei ole enää varaa elättää muita.
Niin kun muut elättävät sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käännä kalsarit, älä pese
Lopetin kalsarien käytön, kun alkoivat maksamaan 50€ parin hassun paketti. Ihan hyvin pärjää ilmankin.
Eikö jää karvat vetskarin väliin vai oletko posliini?
Tee arkiruokasi mahdollisimman tarkkaan pelkillä perusaineksilla, esim. makaronilaatikko ilman juustoja, kermoja tai maitoja. Käytä niiden sijasta mausteita. Tätä olen ihmetellyt, kun "asiantuntijat" saavat tavallisistakin ruuista mittavan kalliita. Mulla ei ole ainakaan varaa tehdä niillä resepteillä ja hyvää on silti tullut. Karjalanpaistikaan ei vaadi kuin -50% lihat, vettä, sipulia, suolaa ja pippuria. Paistin vähetessä siitä voi vielä vehnäjauhoilla suurustamalla tehdä lihakastikkeen! Jatkojalostus kunniaan.
Loppukuusta olen yleensä rahaton, joten en myöskään osta mitään. Silloin hyödynnän esim. leivän sijasta aiemmin tarjouksesta ostamiani hapankorppuja tai riisikakkuja. Nälkään ei kuole, vaikka muutama päivä menisi ilman leipää..
Kotona harrastan kehonpainoliikuntaa. Youtubesta vaan ilmainen jumppa/jooga/pilates, mikä vaan päälle ja kunto kohoaa. Ulkona kävelen ja hölkkään. Olen laihtunut 10 kiloa ja verensokeri on tasaantunut, jonka avulla mieliteot ovat vähentyneet ja ruokamäärät myös.
Kulttuuria harrastan käymällä ilmaiskonserteissa, kirkkokonserteissa ja museoiden ilmaispäivillä. Oma vesipullo ja pikkueväs mukaan, niin ei tarvitse käydä missään syömässäkään. Asun siis Helsingissä, niin täällä on paljon ilmaistapahtumia.
Kirjastossa käyn lukemassa lehtiä, kirjoja ja samalla lataan puhelimen. Monissa tapahtumissa, vaalitapahtumissa ja avajaisissa saa ilmaista ruokaa tai kahvia, niin käyn siellä.
Minimalistinen vaatekaappi ja ajattomat klassiset vaatekappaleet ovat kulmakiveni. Pidän huolta vähistä vaatteistani, silitän niitä ja katson että aina on siistejä vaatteita valmiina kaapissa. Näin ei tule houkutusta ostaa mitään uutta nopeasti.
Kerään puolukoita, mustikoita ja naapurustosta saan omenoita syksyllä. Näitä syön koko syksyn ja marjoja kevääseen asti. Katson ohjelmia yle areenasta ja muista ilmaisista paikoista, ei ole netflixejä yms.
Ihovoide- ym purkit ja putkilot kannattaa leikata auki. Yllättävän paljon jää reunoille vaikka kuinka puristaisi tyhjäksi. Hammastahnaakin riittää vielä moneksi kerraksi noin.
Pieni säästö tietysti mutta kotiin päin kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Eat nothing, wear nothing, dont move.= Et kuluta mitään.
Ei ihan noin. Jos näsäviisastelee,niin sen kummemmin liikkumatta kuluttaa kuitenkin ja syödä pitää ja jos ei halvimmalla syö, saa siihen kevyelläkin kulutuksella menemään aika paljon.
Jos ei ollenkaan poistu kotoaan, voi wear nothing olla lähellä, mutta muuten Suomen ilmastossa on pakko jotain hankkia vähän väliä.
Eikö tuollainen ole kerskakulutuksen vastaista agendaa parhaimmillaan? Paitsi siihen kuuluu ilmaiset huvit, kuten kävely ja pyöräily.
Tulee kulutettua enemmän energiaa, mutta sen voi korvata xtra tuotteilla ja itse leivotuilla ja kerätyillä asioilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karsin menoja kilpailuttamalla liittymät ja irtisanomalla turhat sopimukset. Joskus olin patreon lahjoittaja, nykyään ei ole enää varaa elättää muita.
Niin kun muut elättävät sinua.
Mitkä muut? Ei onneksi ole herraa talossa, joten saan ihan itse vastata itsestäni ja taloudestani. On se luojan lykky että on sentäs se.
Vierailija kirjoitti:
Älä osta mitään - vuosi.
Johan siinä kuolo korjaa, jos ei vuoteen ostaa mitään. Ellei sitten ole vuodeksi ruokaa varastossa
Vierailija kirjoitti:
Suihkuvälejä voi pidentää ja aikaa suihkussa lyhentää.
Suurimmalla osalla ei ole mitään erillistä vesimaksua. Voi vaikka saunoakin joka ilta. Ei vie sitä sähköäkään juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän vain busseja kulkemiseen. Vuosikortti maksaa vajaat 450€. Auton ostaminen ja pitäminen tulisi huomattavasti kalliimmaksi.
Myös eväiden tekeminen töihin. Tulee niin paljon halvemmaksi ja annoskoot pysyvät kohtuullisina.
Kauppakassien tilaaminen kotiin kaksi kertaa kuussa. Tulee paremmin suunniteltua syömiset ja jää heräteostokset ostamatta. Vaikka lisänä on materiaali- ja kuljetusmaksut, niin tulee silti halvemmaksi.
Ei voi ostaa laputettuja tuotteita jos tekee noin. Sitä paitsi myyjät ostoksia kerätessään ottavat tuotteet edestä, minä taas otan takaa hyvät päivämäärät.
Juuri näin. Heidän keräämissään tuotteissa ei päivämäärät kestä edes viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Ihovoide- ym purkit ja putkilot kannattaa leikata auki. Yllättävän paljon jää reunoille vaikka kuinka puristaisi tyhjäksi. Hammastahnaakin riittää vielä moneksi kerraksi noin.
Pieni säästö tietysti mutta kotiin päin kuitenkin.
Kyllä, kaikki tuubit kannattaa leikata 🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas on "säästövinkkejä" joilla ei oikeasti säästä mitään vaivaan nähden. Kannattaa ennemminkin keskittyä tulojen kasvattamiseen kuin nähdä tuhottomasti vaivaa parin centin säästön vuoksi.
Minä kasvatan tulevia tulojani viikoittain niin ei tarvitse idioottimaisuuksia tehdä.
Minä nuukailen ja säästän ihan harrastuksesta, vaikka taloudellisesti ei olisi mitään tarvetta. Esimerkiksi huoltoasemalla autoa ladatessa muut menevät kahville ja minä kierrän huoltoaseman pihasta tyhjät tölkit.
Ja siinäkin säästää kun jättää kokonaan pois sen kahvinryystämisen.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta päihteiden käyttäminen.Alkoholi, tupakka, nuuska, huumeet.
Kaikki nuo pois, ellet jo ole näin tehnyt.
Ihminen ei noita elintoimintoihinsa tarvitse.
Eikä tarvitse sitä kofeiiniakaan. Se on riippuvuutta aiheuttava päihde.
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä vessapaperia enää lainkaan.
Käytä persepyyhettä.
Eiköhän se bideesuihku ole siinä pöntön vieressä. Ns. Pllupuhelin 🤭
Ei voi ostaa laputettuja tuotteita jos tekee noin. Sitä paitsi myyjät ostoksia kerätessään ottavat tuotteet edestä, minä taas otan takaa hyvät päivämäärät.