Korkeakoulutettuja on työttömänä jo lähes ennätysmäärä, ja tilanne pahenee todennäköisesti vielä
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Olen yliopistokoulutettu ja töissä siivoojana. Hyvä että on edes töitä. Harkitsen kylläkin jatkokouluttautumista.
Akateeminen siivooja täälläkin. Mikäs tässä on ollessa, kun työsuhde on vakituinen ja kokoaikainen ja työmäärä inhimillinen. En ole toistaiseksi ajatellut lisäkoulutusta, koska about kaikki akateemiset työvoimapula-alat ovat tavalla tai toisella ihmisläheisen ja empaattisen kuuntelijan hommia (lääkäri, sosiaalityöntekijä, psykologi...) eli ei yhtään mulle soveltuvia.
Vierailija kirjoitti:
Kun on tehnyt raskaan tutkinnon, on oikeus lorvia jonkin aikaa. Pitkäaikastyöttömäksi kenelläkään ei kuitenkaan ole oikeutta ryhtyä.
Vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön.
Potkulaki ja paikallinen sopiminen tulee ennen joulua.
Kohta tulee työpaikkoja, kun vakituiset saa helposti irtisanoa ja ottaa uusia työntekijöitä pienemmällä palkalla tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapseni ovat jo asennoituneet lähtemään ulkomaille töihin. Toinen, joka on tehnyt tuntiopettajan sijaisuuksia, pohtii tosissaan jopa pedagogiikan opintoja ja opettajan uraa. Hänen opiskelemaansa ainetta opetetaan melkein jokaisessa Suomen koulussa ainakin jollain tasolla. Hän pitää itse aineesta. Opettajuus näyttäytyy hänelle lähinnä tapana elättää itsensä.
Minä tilailen juuri vanhoja koulu -ja työtodistuksia ja käännätän niitä englanniksi. Työnhaku ulkomailla alkakoon!
Nyt sitten alkaa rytinä ja kowaa... Fiksut poistuu ja selfie porukka jatkaa hommiaan. Käsittämätöntä
Vierailija kirjoitti:
Leikattua ansiosidonnaista saa puolitoista vuotta ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa. Työmarkkinatukea pienentävät vuokra-, metsä -, korko-ja osinkotulot myös osakesäästötili.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Vuokratulot? Ei vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten alkaa rytinä ja kowaa... Fiksut poistuu ja selfie porukka jatkaa hommiaan. Käsittämätöntä
ulosotossa riittää hommia ja nehän menee vain valtion kirstuun... Haen välittömästi
Vierailija kirjoitti:
Kohta tulee työpaikkoja, kun vakituiset saa helposti irtisanoa ja ottaa uusia työntekijöitä pienemmällä palkalla tilalle.
Satosen suunnitelma etenee. Kun työ on tehty (EK:n), Artsi siirtyy pienempien nisuvatien ääreen riviedustajaksi. Siellä on voittajan helppo hymyillä. Parin vuoden päästä sitten EK:n putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Oikeistopojat ja persuhupakon sakset taas vauhdissa. Onneksi "Riikan" pullattoman ministeriön staattisten horoskooppiexcel-lukujen mukaan työllisiä on 80 000. Oikeastaan Artsi on ansainnut paikallisesti sopien roiman tulosbonuksen erinomaisesti työstä - toki Pro Markkinatalous rylta saakin taas muhkeat vaalituet.
Noista korkeakoulutetuista suurin osa on jotain humanisteja, jotka heti työhaastattelussa ilmoittavat palvovansa Sannulia, jos nyt edes jaksavat herätä työhaastatteluun. Ei ihme ettei oikein natsaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeistopojat ja persuhupakon sakset taas vauhdissa. Onneksi "Riikan" pullattoman ministeriön staattisten horoskooppiexcel-lukujen mukaan työllisiä on 80 000. Oikeastaan Artsi on ansainnut paikallisesti sopien roiman tulosbonuksen erinomaisesti työstä - toki Pro Markkinatalous rylta saakin taas muhkeat vaalituet.
Noista korkeakoulutetuista suurin osa on jotain humanisteja, jotka heti työhaastattelussa ilmoittavat palvovansa Sannulia, jos nyt edes jaksavat herätä työhaastatteluun. Ei ihme ettei oikein natsaa...
Rakennusalaltakin jää työttömäksi joka päivä porukkaa. Näistäkin osa on korkeakoulutettuja ja muita kuin humanisteja.
Huvittavaa kun Kauppikselta ja Polilta pääsi joskus 2004-2006 Nokialle suoraan hyviin tehtäviin hel vetin moni vastavalmistunut jolla cv oli lähinnä tyhjää täynnä. Sen kun meni vaan ja suoraan vetämään jotain kansainvälistä pöhinätiimiä ja heti ekana aamuna Helsinki-Vantaalle Singaporen koneeseen, businessluokassa tietenkin. Hyvät kekkerit.
Nykyään taistellaan jostain Mäkkärin duunista kuin esi-isät Kannaksesta.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen on työnantajia, joilla on rahaa ja jotka arvostaa hyvää työntekijää ja on siitä valmiita maksamaan.
Onhan noita duunari töitä kun vain viitsii tehdä. Koulutettujen työt tekee jatkossa ChatGPT se on selvä.
Onneksi lopetin jo työnteon ihan vapaaehtoisesti. T: Lääkäri
Mitä...:) Eikös täälläkin joku jankkaa että olisit opiskellut aikanaan ha haa... onneksi en opiskellut kun ei kiinnostanut ja opin työssä oman erikoisalani.
Olen itse vapaaehtoisesti pitkäaikaistyötön ja ihan suoraansanottuna lusmu, mutta perhanan säästeliäs, silloin kun olen töissä. Nykypäivänäkin pääsee lähes joka paikkaan töihin, kun vain kävelee reippaasti ovesta sisään ja kysyy. Unohtakaa jotkin perseenketkutusvideot ja "öhöhhhöhööö videohaastattelut". Riittää että oma lärvi ovesta sisään ja -onko töitä vai ei? Itse sain kesäkuussa 6kk määräaikaisen duunin jossa bruttopalkka on 6200e/kk+lisät. Minulla ei ole mitään koulutusta alalle, kerroin vain että olin hyvä puukäsitöissä peruskoulussa.
N34
Sukulaiset kuitenkin vain pääsee töihin, oli CV:tä tai ei. Sukulainen ja töihinottaja menee pussauskoppiin,
Vierailija kirjoitti:
Siivoojista ja puhelinmyyjistä on pulaa. Moppi käteen ja siivoamaan.
Hain 6 vuoden ajan siivoojaksi. Koskaan ei kutsuttu edes haastatteluun. Sitten sain onneksi oman alani töitä.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojista ja puhelinmyyjistä on pulaa. Moppi käteen ja siivoamaan.
Puhelinmyyjät eivät ikinä saa myytyä mitään. Ovat tämän lisäksi kielitaidottomia
Kun on tehnyt raskaan tutkinnon, on oikeus lorvia jonkin aikaa. Pitkäaikastyöttömäksi kenelläkään ei kuitenkaan ole oikeutta ryhtyä.