Mikä olisi se asia, minkä voisit tehdä, suomalaisten ylipaino saataisiin kuriin
-napostelun lopetus
-sokerin syönnin vähentäminen
-"kevyt-tuotteiden" välttäminen
-liikkumisen sisällyttäminen jokapäiväiseen arkeen eikä niin, että liikkuminen on joku erillinen asia elämässä.
-joku muu, mikä?
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin asioita viedään väärään suuntaan, tarjotaan etätöitä, kehitetään sähköisiä kulkupelejä, tarjotaan ruokien kuljetusta kotiin, remontoidaan hissejä hissittömiin taloihin, kielletään renkaiden säilytys kellareissa ja pakko ostaa laiskan palveluna tuokin, jne...
Nämä lisäävät laiskuutta ja vähentävät arkiliikuntaa ja tulokset ovat näkyvissä ja heikompaan suuntaan mennään!
Jos laihdutuksesta puhutaan, niin liikunnalla on painon alenemiseen 10-20%:n vaikutus. Jollet tiennyt. Mutta läskejä on kiva rääkätä, eikä heitä moni puolusta, kun ovat niin rumia ja vastenmielisiä.
Vastenmielinen on housuissas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on huolestuttavaa et haetaan apua lääkepurkista edes yrittämättä ruokavaliota jossa pysytään. Ei toi ozempic ihan vaaraton lääke ole.
Suuri osa nimenomaan on yrittänyt pudottaa painoa ruokavaliol
Nälkä ei todellakaan kuulu laihtumiseen. Ja yllätyksellistä että siellä löyty tän höpö höpö viestin takaa karppaaja. Enpä olis osannut arvatakkaan
Ei mullakaan ollut laihduttaessa nälkää normaalipainoisena. Laihduin kilon kuussa, kun vähän katsoin, mitä söin. Ylipainoisena homma ei enää toiminutkaan. Ihmettelin sitä vuosia. Yritin ja yritin, mutta lopputulos oli aina painon tyssääminen samoihin lukemiin, jotka olivat ylipainon puolella. Syy ei ollut motivaation tai tahdonvoiman puutteessa, vaan nääntymisen tunteessa, joka aina lopulta vyöryi yli. Ei auttanut, että laihdutin hitaasti - noin 2 kg viidessä kuukaudessa.
Toisin sanoen hormonitoimintani oli muuttunut. Tätä eivät monet normaalipainoiset usko, koska he eivät ole ikinä kokeneet tuota nääntymisen tunnetta. Myönnän itsekin olleeni samalla tavalla ylimielinen. Kuvittelin normaalipainoisena, että se on vain itsestä kiinni. Ylipainoisena sitten opin, ettei se ollutkaan niin.
Vierailija kirjoitti:
Nälkä ei todellakaan kuulu laihtumiseen. Ja yllätyksellistä että siellä löyty tän höpö höpö viestin takaa karppaaja. Enpä olis osannut arvatakkaan
Miksi yllättävää? Miten karppaaminen liittyy viestin uskottavuuteen?
Voisin säätää lievän ylipainon rajan alkamaan 40 BMI, kohtalaisen ylipainon 50 ja sairaalloisen ylipainon 60
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska yleensä aina kun joku väittää esim nälän kuuluvan laihtumiseen tai jotain muuta järjetöntä. Sieltä löytyy keto/ Karp tai jokin kaalikeitto dieetti tausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on huolestuttavaa et haetaan apua lääkepurkista edes yrittämättä ruokavaliota jossa pysytään. Ei toi ozempic ihan vaaraton lääke ole.
Suuri osa nimenomaan on yrittänyt pudottaa painoa ruokavaliol
Ei mullakaan ollut laihduttaessa nälkää normaalipainoisena. Laihduin kilon kuussa, kun vähän katsoin, mitä söin. Ylipainoisena homma ei enää toiminutkaan. Ihmettelin sitä vuosia. Yritin ja yritin, mutta lopputulos oli aina painon tyssääminen samoihin lukemiin, jotka olivat ylipainon puolella. Syy ei ollut motivaation tai tahdonvoim
Niin no mä olin n30kg ylipainoinen kun aloitin elämäntavan muutoksen. Joka sitten eskaloitui niin pitkälle että aloin valmentaa muita yms. Mä tiedän kyllä ton nääntymisen tunteen. Tiedän varmaan kaikki virheet omakohtaisesti mitä voi laihduttaessa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
läskivero BMI mukaan
Heh heh. Ja kukahan joutaisi hoitamaan mittaukset ja ilmoittamaan verottajalle? Ja miten kaikki ylipainoiset muka saataisiin osallistumaan tähän? Sitten vielä se, että painoindeksi ei huomioi, koostuuko paino rasvakudoksesta vai lihaksesta.
Vierailija kirjoitti:
Lasten lääkäreillä kunnon sanktiota turhien antibioottien määräämisestä!
Mä olisin kyllä vaatinut sanktioita, jos mun lasteni korvatulehduksia ei olisi hoidettu. Ei se jatkuva tärykalvon puhkeilukaan hyvää tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska yleensä aina kun joku väittää esim nälän kuuluvan laihtumiseen tai jotain muuta järjetöntä. Sieltä löytyy keto/ Karp tai jokin kaalikeitto dieetti tausta.
Se ei ole mikään tausta, vaan lopputulos. Kun mikään muu ei auta, niin lopulta tartutaan vähän kyseenalaisempiin keinoihin, tässä tapauksessa karppaamiseen. Jos sekään ei olisi toiminut, olisi seuraavana harkintalistalla ollut rasvaimu.
Huomaan, ettei sulla ole itselläsi koskaan ollut mitään ongelmia laihtumisessa, kun olet pystynyt säilyttämään tuon ylimielisen asenteen. Minulta se karisi, kun yhtäkkiä laihtuminen ei enää onnistunutkaan samoilla keinoilla kuin aiemmin, eikä oikein millään muillakaan keinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin asioita viedään väärään suuntaan, tarjotaan etätöitä, kehitetään sähköisiä kulkupelejä, tarjotaan ruokien kuljetusta kotiin, remontoidaan hissejä hissittömiin taloihin, kielletään renkaiden säilytys kellareissa ja pakko ostaa laiskan palveluna tuokin, jne...
Nämä lisäävät laiskuutta ja vähentävät arkiliikuntaa ja tulokset ovat näkyvissä ja heikompaan suuntaan mennään!
Jos laihdutuksesta puhutaan, niin liikunnalla on painon alenemiseen 10-20%:n vaikutus. Jollet tiennyt. Mutta läskejä on kiva rääkätä, eikä heitä moni puolusta, kun ovat niin rumia ja vastenmielisiä.
Kun katsoit olympia-maratonin Pariisista, kuinka monta ylipainoista näit juoksemassa?
Vierailija kirjoitti:
Kokkauksen opettelu. Syön burgereita, mutta teen ne itse niin voin päättää tehdä terveellisemmän version. Ja joku sanoo varmaan "nokun ei ole aikaa". Päivässä on 12h, eiköhän 1h saada kokkaamiseen
Ei se itse tehty hampurilainenkaan ole aina hyväksyttävää syötävää. Sain 40 vuotta sitten hirveät haukut neuvolassa, koska olin syönyt hampurilaisen, jossa oli itse leivottu kokojyväsämpylä, itse naudan ulkopaistista jauhettu pihvi, salaattia, suolakurkkua ja tomaattisosetta. Oli kuulemma roskaruokaa, jota kenenkään ei pitäisi syödä.
En viitsinyt kysyä, olisiko ruoka ollut kelvollista, jos olisin laittanut lautaselle pihvin, sämpylän ja lisukkeet erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole mikään tausta, vaan lopputulos. Kun mikään muu ei auta, niin lopulta tartutaan vähän kyseenalaisempiin keinoihin, tässä tapauksessa karppaamiseen. Jos sekään ei olisi toiminut, olisi seuraavana harkintalistalla ollut rasvaimu.
Huomaan, ettei sulla ole itselläsi koskaan ollut mitään ong
Niin no mulla oli toi 30kg ylipainoa lähes koko aikuisiän. Jojoilin sen kanssa 10vuotta. Tunnistan myös nyt mitä virheitä mä sillon tein.
Uskomattoman omahyväistä porukkaa täällä.
Seuraavat rikolliset voisivat olla myös anorektikot, liian rumat, vammaiset, tyhmät, köyhät, lemmikin omistajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mullakaan ollut laihduttaessa nälkää normaalipainoisena. Laihduin kilon kuussa, kun vähän katsoin, mitä söin. Ylipainoisena homma ei enää toiminutkaan. Ihmettelin sitä vuosia. Yritin ja yritin, mutta lopputulos oli aina painon tyssääminen samoihin lukemiin, jotka olivat ylipain
Niin no mä olin n30kg ylipainoinen kun aloitin elämäntavan muutoksen. Joka sitten eskaloitui niin pitkälle että aloin valmentaa muita yms. Mä tiedän kyllä ton nääntymisen tunteen. Tiedän varmaan kaikki virheet omakohtaisesti mitä voi laihduttaessa tehdä.
Mulla se nääntymisen tunne tuli vain laihduttaessa. Jos söin mitä ikinä halusin, pysyin samanpainoisena. Mutta kun tein elämäntapamuutoksen ja sillä yritin laihtua, niin tuntui, että näännyn. Aikani sitä jaksoin, kunnes se vain vyöryi yli, yleensä jossain 5 kk kohdalla. Silloin oli kertakaikkiaan pakko syödä enemmän.
Miten siis pääsit siitä yli? Mulla se ei mennyt ohi millään muulla kuin sillä, että aloin syödä taas vähän enemmän, jolloin lihoin vähitellen takaisin lähtöpainoon.
Kielletään Wolt, Foodora ja muut kuljetuspalvelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokkauksen opettelu. Syön burgereita, mutta teen ne itse niin voin päättää tehdä terveellisemmän version. Ja joku sanoo varmaan "nokun ei ole aikaa". Päivässä on 12h, eiköhän 1h saada kokkaamiseen
Ei se itse tehty hampurilainenkaan ole aina hyväksyttävää syötävää. Sain 40 vuotta sitten hirveät haukut neuvolassa, koska olin syönyt hampurilaisen, jossa oli itse leivottu kokojyväsämpylä, itse naudan ulkopaistista jauhettu pihvi, salaattia, suolakurkkua ja tomaattisosetta. Oli kuulemma roskaruokaa, jota kenenkään ei pitäisi syödä.
En viitsinyt kysyä, olisiko ruoka ollut kelvollista, jos olisin laittanut lautaselle pihvin, sämpylän ja lisukkeet erikseen.
Samaan aikaan neuvolassa suositellaan keinotekoisia makeutusaineita, kuten aspartaamia, ja kaurapuuroa. Ensimmäinen on hormonihäiritsijä, toinen taas nostaa verensokerin aika nopeasti.
Itse pyyhin takapuoleni suosituksilla, jotka perustuvat vuosikymmeniä vanhoihin, jo virheellisiksi todettuihin oppeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mullakaan ollut laihduttaessa nälkää normaalipainoisena. Laihduin kilon kuussa, kun vähän katsoin, mitä söin. Ylipainoisena homma ei enää toiminutkaan. Ihmettelin sitä vuosia. Yritin ja yritin, mutta lopputulos oli aina painon tyssääminen samoihin lukemiin, jotka olivat ylipain
Mulla se nääntymisen tunne tul
Lopetin hh pelkäämisen. Aloin koostaa ruokavalion kevyemmistä tuotteista. Lisäsin hurjan paljon vihanneksia, hedelmiä, lisäsin ruokavalion pohjaksi 200g raejuustoa joka päivälle ym pientä hienosäätöä.
Ja varmaan tärkein kaikista söin tasaisesti.
Paljon liikkuvanakin on helppo syödä liikaa. Vain kaloreita laskemalla hahmottaa minkä verran päivässä oikeasti saa energiaa. Kaloreita voi laskea ilmaiseksi helposti monella puhelinsovelluksellakin, mutta oma halu pitää toki asiaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lihavuus johtuisi pelkästään hormonitoiminnan ongelmista tai muista sairauksista olisi meillä yhtä paljon lihavia ihmisiä kuin joskus 1960-luvulla oli. Nyt kuitenkin melkeen puolet koko maapallon väkiluvusta on lihavia. Huomionarvoista myös on se, että roskaruoan syöminen vääristää horminitoimintaa ja esimerkiski näläntunnetta sääteleviä hormoneja.
Ihmiset ovat nykyään vaan täysin vieraantuneita normaalista terveellisestä ruoasta. Jo pienille lapsille ostetaan aamupalaksi sokeri suklaamuroja sekä vanukkaita iltapalaksi. Jotain nugetteja taas pidetään terveysruokana ja kahvin kanssa on aina saatava se pulla.Meillä ei ole koskaan ostettu mitään suklaamuroja lapsille aamupalaksi eikä vanukkaita iltapalaksi. Vaikka noita mainoksissa tyrkytetäänkin, niin eivät kaikki osta niitä, ja nekin jotka ostavat, saattavat tarjota niitä lapsille lähinnä jälkiruoaksi
No varmaan sanomattakin selvää ettei tolla ylemmällä tarkoitettu ihmisiä jotka ei osta näitä lapsilleen, eikä tuo viesti luultavasti ollut henkilökohtiasesti tarkoitettu just sulle.
Voi että kun olet ihana ihminen, pusi, pusi.