Mikä olisi se asia, minkä voisit tehdä, suomalaisten ylipaino saataisiin kuriin
-napostelun lopetus
-sokerin syönnin vähentäminen
-"kevyt-tuotteiden" välttäminen
-liikkumisen sisällyttäminen jokapäiväiseen arkeen eikä niin, että liikkuminen on joku erillinen asia elämässä.
-joku muu, mikä?
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Annettaisiin kaikille halukkaille se Ozempic.
Tai Mysimba. Sillä vieroittautuu samalla tupakastakin. Tk-lääkärikin kirjoittaa reseptin jos BMI on 28 tai enemmän. Jos on saanut aikaisemmin epileptisiä kouristuksia tai aivotärähdyksiä, silloin ei tietenkään saa Mysimba-reseptiä.
Sairasta touhua tuo lääkkeiden hehkutus. Kun ei viitsitä panostaa ravintoon.
Kyllä se on ehdottomasti kieltolaki. Mikään ei lihota niin kuin pari kaljaa päivässä. Ja estrogeeniäkin siinä kaljassa on. Aplle vinkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastihan tämä länsimainen elämä, että kaikkea on ulottuvilla runsaasti ja silti pitäisi vain hiukan näykkiä salaatinlehteä, on täysin luonnoton ja suorastaan pervo tapa elää.
Siksi lieneekin niin vaikea ylläpitää, vaatii kovaa kuria.
Pelkkiä salaatinlehtiä syömällä ei painonhallinta onnistu. Elimistö tarvitsee ravintoa toimiakseen. Jos ymmärtää, mitä on hyvä syöminen, kovaa kuria ei tarvita.
Ylipainoiset haluavat vain uhriutua noilla puheilla.
Ihan normaalia peruskoulutason biologiaahan tuo on, ei sen ymmärtäminen ole uhriutumista. Mikä itseäsi ajaa kiusaajaksi?
Jaa ei tarvi painonhallinnassa itsekuria?
Ei kai teillä yli-ihmisillä niin.
Miksi muuten niin moni teistä on kiusaaja?
Kuntosalimaksujen alentaminen. Ryhmäliikuntatunneista saa maksaa pk-seudulla jo melkein 100 euroa kuukausittain paikasta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Karkeille vaihtoehto, mikä ei nosta verensokeria, mutta ei mikään sorbitolilla maustettu suklaa, mikä pistää vatsan sekaisin.
Ja sipseille jokin kevyt vaihtoehto, mikä myös maistuu hyvälle. Linssisipsit ei maistu minulle.
Ja tiedän, että nuo olisi keksitty jo, jos ne olisi helppo keksiä. Tai sitten niille tulisi niin paljon hintaa, ettei se olisi kannattavaa. Siksi syötetään roskaa megapusseissa.
Sipsejä voi tehdä kotona ihan siivuttamalla perunaa ohuiksi siivuiksi ja kierittelemällä siivut ruokalusikallisessa rypsiöljyä ja mausteita. Sitten kiertoilmalla 175-200-asteiseen uuniin paistumaan. He, joilla ovat silikoniset pyramidialustat, saavat vielä rapeampia kotisipsejä, koska ilma kiertää sipsin alapuoleltakin paremmin. Toki kannattaa sekoittaa välillä niitä sipsejä, että tulee mahdollisimman rapeaa.
Leivinpaperin vaihtoehtona oleva silikoninen pyramidialusta on kehitetty tekemään rapeaa ruokaa. Sen koloihin valuu rasvaa ja nestettä eli alusta pitää pestä ihan tiskiharjalla ja tiskiaineella. Kalapuikot ovat kaksi astetta herkullisemmat kun ne tekee pyramidialustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai Mysimba. Sillä vieroittautuu samalla tupakastakin. Tk-lääkärikin kirjoittaa reseptin jos BMI on 28 tai enemmän. Jos on saanut aikaisemmin epileptisiä kouristuksia tai aivotärähdyksiä, silloin ei tietenkään saa Mysimba-reseptiä.Sairasta touhua tuo lääkkeiden hehkutus. Kun ei viitsitä panostaa ravintoon.
Lääke auttaa panostamaan siihen terveelliseen ja oikeasuhtaiseen ruokavalioon. Jos ei halua tavata ravitsemusterapeuttia fyysisesti, pitää pyytää tk-lääkäriltä nettiravitsemusterapeutille lähete.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai Mysimba. Sillä vieroittautuu samalla tupakastakin. Tk-lääkärikin kirjoittaa reseptin jos BMI on 28 tai enemmän. Jos on saanut aikaisemmin epileptisiä kouristuksia tai aivotärähdyksiä, silloin ei tietenkään saa Mysimba-reseptiä.Sairasta touhua tuo lääkkeiden hehkutus. Kun ei viitsitä panostaa ravintoon.
Ajatella, jotkut ihmiset laihtuisivat ihan saamalla hormonitasapainonsa kuntoon! Väärin laihdutettu, läskin pitää kärsiä! Vuosia ja vuosikymmeniä mieluiten ja turhaan. Vai miten ajattelet?
Vierailija kirjoitti:
Paljon liikkuvanakin on helppo syödä liikaa. Vain kaloreita laskemalla hahmottaa minkä verran päivässä oikeasti saa energiaa. Kaloreita voi laskea ilmaiseksi helposti monella puhelinsovelluksellakin, mutta oma halu pitää toki asiaan olla.
Ruokapäiväkirjaa voi pitää valtiomme veronmaksajille tarjoamassa Fineli.fi:ssä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin hh pelkäämisen. Aloin koostaa ruokavalion kevyemmistä tuotteista. Lisäsin hurjan paljon vihanneksia, hedelmiä, lisäsin ruokavalion pohjaksi 200g raejuustoa joka päivälle ym pientä hienosäätöä.
Ja varmaan tärkein kaikista söin tasaisesti.
Okei, mielenkiintoista. Mulla tosiaan mikään noista ei auttanut. Itse asiassa myös nyt karpatessa - kohta tulee 5 kk täyteen - mulle tulee usein tuo sama nääntymisen tunne. Eli mulla kroppa varoittaa, että nyt on energiavaje. Nyt se vain on sen verran rauhallisempi tunne, ettei enää iske pakonomaista tarvetta syödä lisää, kuten hiilareita syödessä aina kävi.
Villi veikkaukseni on, että tuo johtuu tyhjenevistä rasvasoluista. Nehän lähettävät jotakin hormonia, joka sitten kertoo aivoille, että nyt on nälkä, vaikka olisi vielä ylipainoinen.
Googlaa nälkävelka. Ainakin Patrik Borg on käsitellyt aihetta haastatteluissa ja blogissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastihan tämä länsimainen elämä, että kaikkea on ulottuvilla runsaasti ja silti pitäisi vain hiukan näykkiä salaatinlehteä, on täysin luonnoton ja suorastaan pervo tapa elää.
Pelkkiä salaatinlehtiä syömällä ei painonhallinta onnistu. Elimistö tarvitsee ravintoa toimiakseen. Jos ymmärtää, mitä on hyvä syöminen, kovaa kuria ei tarvita.
Ymmärsin edellisen kirjoituksen niin, että nykyään, kun on jatkuvasti yllin kyllin ravintoa tarjolla, on suorastaan epänormaalia elää niinkuin esivanhempamme eli niukalla ruokavaliolla. Aiemmin kannatti syödä niin paljon kuin pystyi, koska ruokaa oli tarjolla vain osan ajasta ja silloinkin niukalti. Nyt sitä on koko ajan ylenpalttisesti, joten ei ihme, että kituliaisiis oloihin sopeutuneet ihmiset eivät osaa syödä kohtuudella. Ei se mielestäni ole uhriutumista, vaan biologisen tosiasian toteamista. Toki tuosta huolimatta on hyvä katsoa vähän, mitä syö, jotta pysyisi terveenä ja mielellään normaalipainoisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin hh pelkäämisen. Aloin koostaa ruokavalion kevyemmistä tuotteista. Lisäsin hurjan paljon vihanneksia, hedelmiä, lisäsin ruokavalion pohjaksi 200g raejuustoa joka päivälle ym pientä hienosäätöä.
Okei, mielenkiintoista. Mulla tosiaan mikään noista ei auttanut. Itse asiassa myös nyt karpatessa - kohta tulee 5 kk täyteen - mulle tulee usein tuo sama nääntymisen tunne. Eli mulla kroppa varoittaa, että nyt on energiavaje. Nyt se vain on sen verran rauhallisempi tunne, ettei enää iske pakonomaista tarvetta syödä lisää, kuten hiilareita syödessä aina kävi.
Villi veikkaukseni on, että tuo johtuu tyhjenevistä rasvasoluista. Nehän lähettävät jotakin hormonia, joka sitten kertoo aivoille, että nyt on nälkä, vaikka olisi vielä ylipainoinen.
Oleksä kuinka lähellä tavoite rasva% .
Toi nääntymys tunne voi olla sitäkin että sä alat mennä sun optimaalista rasva% lähelle ja keho alkaa hidastaa väkisin tahtia.
Toinen vaihtoehto on se että sä olet vähentänyt kokoajan syömistä ja energiaa ei vaan tule enää tarpeeksi.. Yks sellainen esimerkki mikä voi tähän johtaa jos sä vaikka treenaat. Niin lihavampana sä et jaksanut treenata kovaa nyt sä jaksat ja sieltä tulee se lisääntynyt energian tarve.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään ole tarjolla,ellei itse osta.
Onhan viinahyllytkin nykyään pitkiä, eikä kaikki osta siltikään bissee jokapäivä..
Itse huomasin tänään kun Hesen kuittia jostain syystä katsoin. ALV 14%? Miksi ihmeessä Hese myy 14% alvilla?
Tarttis olla 25.5% kuten muukin turhake, sano koiranruoka....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleksä kuinka lähellä tavoite rasva% .
Toi nääntymys tunne voi olla sitäkin että sä alat mennä sun optimaalista rasva% lähelle ja keho alkaa hidastaa väkisin tahtia.
Toinen vaihtoehto on se että sä olet vähentänyt kokoajan syömistä ja energiaa ei vaan tule enää tarpeeksi.. Yks sellainen esimerkki mikä voi tähän johtaa jos sä vaikka treenaat. Niin lihavampana sä et jaksanut treenata kovaa nyt sä jaksat ja sieltä tulee se lisääntynyt energian tarve.
Olen edelleen reilun kilon ylipainon puolella, ja rasvaa on ihan riittävästi, joten ei voi olla kyse siitä, että olisin lähellä optimaalista rasvaprosenttia. Nuorena olin alipainoinen enkä koskaan kokenut samanlaista nääntymistä kuin nyt ylipainoisena.
En oikeastaan treenaa, välillä tulee hyötyliikuntaa, välillä käyn kävelyllä. Karpatessa ei oikein kannata treenata lujaa, joten pidän tehokkaammat liikuntasuoritukset minimaalisen lyhyinä. Sen olen huomannut, että liikunnan jälkeen saman päivän iltana nälkä on kovempi.
Tuo, ettei energiaa tule tarpeeksi, on laihtuessa välttämätöntä. Kun laihdutin normaalilla ruokavaliolla, söin niin vähän vähemmän, että kesti 5 kk että sain 2 kg pois. Eli olin koko ajan siinä rajalla, että laihdunko ollenkaan. En vähentänyt syömistäni, vaan pidin sen samana. Lopulta kuitenkin keho oli sitä mieltä, että on pakko syödä lisää. Se ei siis johtunut energian vähentämisestä, vaan olin saavuttanut jonkin sellaisen painon, jota kroppani ei enää hyväksynyt. Tuo ilmiö iski kasvoille joka kerta samassa painossa.
Nyt karpatessa olen päässyt melkein 3 kg tuon maagisen rajan alapuolelle, joten tämä selvästi toimii siinä, missä ns. normaali ruokavalio minun kohdallani epäonnistui.
197. Joo eli sä alat lähestyä sitä mitä sun kroppa pitää normaalina. Siks se alkaa kiusaamaan ja ton jälkeen on tehtävä muutoksia. Esim vaikka nostat kalorit ylläpitoon ja olet siinä kk. Sit taas selkeästi alle.
Toi 3kg alemmas pääsy johtuu kans siitä että p ja r ei sido nesteitä. Jos vedät hh peliin niin toi paino olis aika lähellä samaa kuin aiemmilla dieteillä HH kanssa.
Tää on ihan arvaus, sulla on ikää joku +40v?
Vierailija kirjoitti:
läskivero BMI mukaan
Tollo.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin ns. Fat shaming äkkiä vaan takaisin ja kaiken maailman kehopositiivisuus ja "hyväksy itsesi sellaisena kuin olet niin me muutkin tehdään niin" agendat pois. Joku läski vetää bikinit päällä tai vastaavaa niin some täyttyy välittömästi kehuista kuinka rohkea yms. Tuo kyseinen läski on. Eikö tuo ole rohkea sanan väärinkäyttöä? Ja tietysti olis hyvä jos esim. Kahviloiden ulkopuolella olis köysillä rajattu pieni häpeäalue johon ihmiset joutuisi menemään mussuttamaan niitä leivoksia. Niille pitäisi pitää samanlaisia "väliintuloja" ku nisteille. Olisihan noita tapoja vaikka kuinka.
Keskitysleirit takasin. Kyllä laihtuu kun on niin nälkä että hyysissä oleva pökälekin on herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin kaupungeissa, helppo ruuankuljetus kotiin ei kannusta terveelliseen elämäntapaan. Lopetetaan ruokalähetit. Kaikki terveet ihmiset hakekoon itse ruokansa, tai olkoon syömättä. Liikuntaa (edes kauppaan/ pizzeriaan/ ravintolaan meno ja takaisin) ennen mättöä.
Miksi ihmiset sitten ovat laihempia isoissa kaupungeissa?
liikunta muodossa jos toisessa, terveellinen ravinto, marjat, hedelmät, pähkinät, vihannekset juurekset,