Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten itsenäinen olit 15-vuotiaana?

Vierailija
23.10.2024 |

16-vuotiaanahan ollaan jo lukiossa ja tosi itsenäisiä.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No 15 vuotiaana olin vielä aivan lapsi/lapsellinen ja lähes kolmekymppiseksi jonkinlainen aikuisvauva ja taivaanrannanmaalari, vaikka varusmiespalveluksen ja muut perusasiat hoidin silti ok. Tietysti se auttoi, etten ollut aivan köyhästä perheestä, joten hölmöilyyn oli varaa.

Aikuistuin pikavauhtia vasta silloin kun löysi sellaisen naisen, josta kiinnostuin muutenkin kuin seksin vuoksi.

Vierailija
22/51 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aloitus on saanut 5 alapeukkua? Aika neutraali toteamus. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aita vaikka omia kokemuksiasi tänne. Ehkä nuoret eivät olekaan niin itsenäisiä.

Olisi ollut kauheaa minulle lähteä vanhempien luota niin nuorena opiskelemaan. No asuimme pääkaupunkiseudulla ja kaikki  oli mahdollista kotoa käsin.

Kauempaa tulevat nuoret saavat suuren ja nopean kasvamisen. Ei ole herkkua muuttaa iksin tai kämppäkaverin kanssa.

Vierailija
24/51 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nämä viestityslaitteet tee nuorista ja myös aikuisista epäitsenäisiä. Kassajonossa ja ties missä ollaan koko ajan yhteyksissä ja filmi siinä pyörii samassa. Epäitsenäisyyttä kaikkinensa-

Mikä niissä muka epäitsenäisen tekisi? Kassajonossa voi sillä puhelimella uusi vaikka kirjaston kirjat tai varata kampaaja-ajan.

Vierailija
25/51 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nämä viestityslaitteet tee nuorista ja myös aikuisista epäitsenäisiä. Kassajonossa ja ties missä ollaan koko ajan yhteyksissä ja filmi siinä pyörii samassa. Epäitsenäisyyttä kaikkinensa-

Mikä niissä muka epäitsenäisen tekisi? Kassajonossa voi sillä puhelimella uusi vaikka kirjaston kirjat tai varata kampaaja-ajan.

Jospa se olisikin hyötykäyttöön , mutta sellainen pälpätys kuuluu on kaukana tärkeistä asioista.

Vierailija
26/51 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa se olisikin hyötykäyttöön , mutta sellainen pälpätys kuuluu on kaukana tärkeistä asioista.

Kyllä jokaisella on oikeus käyttää telefooniaan.

Vierailija
27/51 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin toisella paikkakunnalla  ja kävin siellä lukiota, olin kesätöissä ja tienasin omat rahani. Naimisiin menin 19-vuotiaana, 15-vuotiaana seurustelin eri pojan kanssa, vasta 19-v kolahti kunnolla ja rakastuin. Hyvin itsenäinen ja aloitteellinen. 

Vierailija
28/51 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No 17-vuotiaana koikkaroin jo lentokentillä yksin toisella mantereella. Olin siis aika itsenäinen. Jos taas tarkoitetaan muita juttuja,  kuten olisiko onnistunut kotona asuminen kokkaukset ja siivoukset. Tietenkin olisi, mutta harvan täytyy vielä tuossa iässä. Ei se, että ei tee noita juttuja kotona tarkoita, että ei osaisi tehdä mitään kun muuttaa omilleen. Vähän enemmän joutuu kyselemään. 

Ihmiset on muuten hulvattoman hulluja.

Omista lapsistanikin valehdeltu vaikka mitä, että olisivat avuttomia eivätkä osaisi muka elämän perusasioita ja olisi jopa jotain ongelmia enemmänkin bullshit! 

Mutta monet tietääkin, että kyseessä on törkeä mustamaalausksmpanja koko perhettä kohtaan. Huhujen lisäksi sisältyy jopa törkeitä rikoksia, joten en huvittuisi jos vähön valehdellasn että ei osaa perusasioita. Eihän tuollainen nyt loukkasvaa ole mutta äärimmäisen typerää.

Ei one ipetettu muka sitä tai tätä. Jos nuori einole pessyt pyykkiä tai kokannut kotona äkkiäkös sen oppii. Katsoin kun halpaa makkaraa erästä wanna be sossua 22v. joka valisti että "Voi tulla hsnkslaa, jos ei ole ikinä pessyt pyykkiä tuollaiselle 16-vuotiaallle pojalle jokq asui kotona. Naurettavaa. 

Itseasiassa en yhtään ihmettelisi jos itsestänikin olisi ollut aivan naurettavia valheita liittyen johinkin kodinhoito ja tqlousjuttuihin. Sopisi tuokin kuvioihin osittain. Ihmiset äimistyisivät jos kuulisivat kaikista törkeistä rikoksista ja vvalheita, mitä on noiden juttujen takana.

Juu, himosiivooja en ole ikinä ollut, se on totta. 

Surkuhupaisaa. Ajattele tilannetta missä jonkun on valehdeltu olevan vähän avuton siis tahalleen häiritsemismielessä joissain ihan perusasioissa. Sitten lähetetään tomppeleita opettamaan ja neuvomaan. Tuo henkilö katsoo niitä kun halpaa makkaraa. Laitetaan vielä törkeitä valheita liikkeeloe ja tomppelit uskoo ne. Vähön sabotoidaan asioita näyttämään pahemmilta mitä on. Hehheh noloa tomppeleille. Tosi noloa myös kostomielessä valheiden liikkeelle laittajille. Varsinkin kun tulee rikokset ilmi. 

Vierailija
29/51 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietitään täysi-ikäisten lasteni kohdalla.

Se joka asuu omillaan tai siis kumppanin kanssa osaa kyllä siivota ja kokata. Jos ei tee, niin siksi kun ei jaksa esim. kokata työpäivän jälkeen. Siivousvuoroja eivät vissiin jaa, joten joskus siistiä, joskus sekaista.

Talousasioissa ihan normi järkevä, (tarkoittaa ei kitupiikki, ei tuhlari) vaikka kunka yritettiin vissiin supista saaneen kotoa kasvatuksen että "ei alkuunkaan raha-asioiden hoidossa ymmärrystä" perustuen joihinkin 30 vuotta aitten tapahtuneisiin äidin juttuihin. (En selität enempää) tuo on bullshit! Joskus kyselee neuvoja "Apua miksei mulle opetettu miten pakastin sulatetaan." Sanon että ota iisisti, voin kertoa. Ei se niin kamalaa, jos ei kaikkea tuollaista ole opetettu etukäteen ennenkuin muuttaa omilleen.

Toinen aikuinen lapsi asuu kotona:

Ei kokkailee muuta kun kananmunat, joten ei osaa tuosta vaan kokata ruokia,Äkkiäkös sen oppii jos muuttaa omilleen. Ei se niin kamalaa ole, jos joutuu vähån kyselemään aluksi ohjeita.

Tuo on ollut ihan sovittu työnjako,eikä kukaan meistä sitä paheksu. Ulkopuiliset voi paheksua ihan mitä vaa niin paljon kun huvittaa. Ottaa tietenkin kuluihin osaa ja on siis kokopäivätyössä ettei nyt täysin vätystele.

Samoin pyykinpesu. Ehkä muutaman kysymyksen joutuu siitä esittämään kun muuttaa omilleen, mutta emme ole nähnee tarpeelliseksi jaella pyykinpesuvuoroja. 

Mitään ei ole opetettu!

Haistakaa jo paska. Jos oikeasti jotkut luulevst tuon olleen the issue niin ovat pahasti huijattuja. 

Vierailija
30/51 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin niin itsenäinen, kuin yksin jätetty nuori voi olla. Lähin omainen oli viranomainen, joka katsoi päältä, että ok, käy koulua eikä tee mitään suurempia töllöyksiä. Myöhemmin vasta sisäistin, että vaikka olikin hienoa vastata itse itsestään, oikeasti olin heitteille jätetty,  joka olisi kuulunut vähintään ottaa huostaan, ja vanhempien osuutta olisi pitänyt katsoa paljon tarkemmin, vaikka varmaan en ihan helpolla olisi itsenäisyydestäni luopunut. 

Vierailija
31/51 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin työkkäriin heti samana päivänä kun synnyin.

Vierailija
32/51 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakosta olin. Surullista. Selvisin kuitenkin.

Vierailija
33/51 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmiannettu tylsänä ketjuna! hei hei!

Vierailija
34/51 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehityin myöhään ja olin hyvin lapsenomainen vielä 15 vuotiaana. En kyllä sanoisi, että olin mitenkään itsenäinen. Ihan tavallinen koulu, harrastus ja kaverit akselilla olin, kuten suurin osa muistakin. 

Sanoisin kyllä, että myöhäinen kehitys suojaa idiootti hommista. Pää ehtii paremmin mukaan, kun itsenäistyy lähempänä 20 vuotta. Olen nykyään ihan tavallinen perheenäiti. 

Vierailija
35/51 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No muutin omilleni 16-vuotiaana, jonka järjestin itse. Apua toki sain muuttokuormaan ja sen sellaiseen, mutta näin byrokraattiset asiat ja muut. Rahallista tukea taisin saada jonkun 100e kuussa jokusen vuoden, mutta tein opintojen ohessa myös töitä

Olihan tuo emotionaalisesti turhan aikaisin mielestäni. Olin riippuvainen äidistä, soittelin hänelle ja hankin poikaystävän, koska en osannut olla yksin. Äiti tuki, mutta parempi olisi ollut asua kotona vähän pidempään - se ei kuitenkaan ollut mahdollista nimenomaan äidin takia. Eli sellaista hiljaista savustusta oli lähtöni. Ja muuton jälkee olisi kannattanut opetella ensin olemaan yksin, ei seurustella

Tuo miehiin turvautuminen oli suuri virhe, jonka olen ymmärtänyt vasta myöhemmin. Taustani on suht kelvollinen, ei mitään vakvaa väärinkäyttöä, päihdeongelmia tai muuta kotona, muttei myöskään mitään keskiluokkaista huolenpitoa. Individualistiset, riitaiset vanhemmat ja henkistä väkivaltaa. Isä etäinen, en ole ymmärtänyt miesten luonnetta kuin vasta vanhemmiten

Vierailija
36/51 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin jo äiti <3

37/51 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin jo kihloihin 15v. Ja oli jo silloin tulevan alkoholistin elkeet. Eli hyvin itsenäinen olin. 

Vierailija
38/51 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotiaana itse heräsin kouluun, tein läksyt ja luin kokeisiin. Kesällä kesätöissä. Tulin ja menin miten huvitti. 16 vuotiaana muutin omilleni asumaan opiskelun takia ja kävin iltaisin töissä. Hoidin itse laskut ja muut ostokset. 

Ensimmäistä lasta alettiin yrittämään kun olin 19v, naimisiin menin 21 vuotiaana. Ensimmäisen lapsen sain 22 vuotiaana, toisen 24v, kolmannen 25v. 

Nyt olen 32v.

Vierailija
39/51 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska on puhdasta paskaa, että 16-vuotiaat olisivat todella itsenäisiä. Lisäksi hyvin suuri osa 16-vuotiaista ei le lukiossa. 

Vierailija
40/51 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttämässä ja heti töihin hoitamaan muiden lapsia palkkatyö ja toki muut vienyt osan rahoista. 18 vuotiaana täyttä työtä myös sitten vuorotyöhön. Puurolla on pärjätty. Täällä ei nykyään näy kuin valittajia ja varkaita mitä lie muista maista tulleet. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi