Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjääkö amk-insinööriopinnoissa heikohkolla matikalla?

Vierailija
23.10.2024 |

Yläasteella matikka oli 7. Lukiossa luki yhden vuoden lyhyttä matikkaa, 7 arvosanalla. Sitten jätti lukion kesken. Ammattikoulussa matikka täysillä pisteillä, tajusi, mitä hyötyä siitä on. 

nyt haluaa amk-insinööriksi Metropoliaan. Miten luulette, että pärjää? 

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää koska ensinnäkin voit sitä treenata. Toiseksi matikan sekä osaksi muidenkin substanssin kannalta "yleisaineiden" vaatimustasoa on laskettu ylemmän opistoasteen lakkauttamisen jälkeen. 

Vierailija
2/47 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metropolia ainakin vaikuttaa aika leikkikoululta niiden kurssien perusteella mistä olen kuullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metropolia ainakin vaikuttaa aika leikkikoululta niiden kurssien perusteella mistä olen kuullut.

No, sitten on vaihtoehtona Aalto. Voiko sinne muka päästä näillä matikantaidoilla?

Vierailija
4/47 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kirjoittelet tänne kuulopuheita.

Vierailija
5/47 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä pärjää, mutta jos saa kaiken muun suoritettua niin jollain konstilla saadaan tutkintotodistus sinullekin leivottua.

Vierailija
6/47 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK-inssi opinnot on käsienheilutteula eli kyllä pärjää...

Vierailija
7/47 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän olisin huolissani työllistymisestä. Kilpailu on kovaa, ja tietenkin työnantajat haluavat taitavia insinöörejä eivätkä sellaisia joiden taidot ovat heikot.

Vierailija
8/47 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMK-inssi opinnot on käsienheilutteula eli kyllä pärjää...

No ei ne ihan puhumalla mene läpi, vaikka vaatimustasoa on ollut pakko laskea nykyisen amk-insiöörimäärän tuottamiseksi. Ap:n kannattaa vaan mennä sinne kouluun ja harjoitella matematiikkaa. Ne matikkanerotkin ovat tosiasiassa ankaran harjoittelun tulosta, vaikka vääränlainen uskomus synnynnäiseen lahjakkuuteen elää sitkeästi. Ja ap, Wolfram Alpha on keksitty.

Vierailija
9/47 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikseivät nämä henkilöt siirry yliopistoon? Eivät pärjäisi haastavammassa koulutuksessa? 

Vierailija
10/47 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän olisin huolissani työllistymisestä. Kilpailu on kovaa, ja tietenkin työnantajat haluavat taitavia insinöörejä eivätkä sellaisia joiden taidot ovat heikot.

Vaikea uskoa, että matikan osaaminen on se taito, jota työnanatajat arvostavat eniten. 

Vierailija
11/47 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä voi treenata jos tuntuu siltä ettei onnistu.

itellä oli peruskoulun matikka 9 ja lukion lyhyen suoritin noin 7 keskiarvolla.

amk-inssi kurssit meni suht helposti läpi vähällä treenillä.

on ne vaikeampia kun peruskoulun jutut mutta helpompaa kun lukion matikka.

kannattaa muistaa, että amk tulee myös paljon ammattikoulun käyneitä, jossa se opetettu matematiikka on paljon helpompaa kun lukiossa.

Vierailija
12/47 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tietotekniikan insinööriopinnoissa tehtiin matematiikassa melkoinen harppaus lukiotasosta eteenpäin ja välillä tuntui vähän hankalaltakin vaikka oli taustalla laajan matikan L ja kova luottamus omaan erinomaisuuteen. Huomasi siinä että ei lukiossa vielä läheskään kaikkea opeteta, mutta ihan opittavissahan nuo oli kuitenkin ne uudetkin asiat.

Vierailija
13/47 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ahkera ja suhtaudut nöyrästi ja avoimesti siihen, että matematiikka voi olla vaikeaa, uskon sinun pärjäävän.

Istumalihaksilla voi aina kompensoida muita puutteita, mutta motivaatiota ei korvaa mikään.

Matematiikka on loogista, joten kukaan ei vaadi sinun oppivan mitään mistä ei voisi kovalla työllä saada kiinni.

Tsemppiä opintoihin!

Vierailija
14/47 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen väittää kivenkovaan, että ammattikorkeassa käydään lukion pitkä matematiikka ensimmäisen vuoden aikana.

Itse en suostu tätä uskomaan kun ainakin itselle lukion pitkässä matematiikassa oli paljon opiskelemista. 

Vierailija
15/47 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista insinööriopinnoista on jo aikaa, jotenkin veikkaan tätäkin on helpotettu jo. Mutta ainakin 15 vuotta sitten matematiikkaa oli yllättävän paljon lähes kaikissa oppiaineissa (lukuunottamatta kieliä). Tuntui, että joka kurssilla laskettiin jotain. Itse matematiikan kurssit olivat sitten lukion pitkään matikkaan pohjautuvia, eli itsekin näin lyhyen käyneenä sai tehdä töitä ihan kunnolla, että pysyi mukana. Amiskataustaiset olivat aika pulassa monessa kohtaa, kun taidot eivät millään vaan meinanneet riittää. Tuolloin heille järjestettiin ihan jotain lisäkurssejakin matematiikassa, en tiedä onko näitä karsittu pois.

Vierailija
16/47 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulainen väittää kivenkovaan, että ammattikorkeassa käydään lukion pitkä matematiikka ensimmäisen vuoden aikana.

Itse en suostu tätä uskomaan kun ainakin itselle lukion pitkässä matematiikassa oli paljon opiskelemista. 

ei käydä. 

kummankin läpi käyneenä voin todeta.

Vierailija
17/47 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä se voi hyvinkin olla näin, koska aikoinaan opiston aikaan homma lähti liikkeelle melko pian lukion pitkän kertauksesta eteenpäin. Nyt on tietysti huomattava että amk-insinöörejä on eri aloilla. Luulisi jonkun paloinsinöörin matikankurssin olevan erilainen kuin ohjelmistotekniikan insinöörin. 

Vierailija
18/47 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä sellainen pikainen kertausjakso oli ainakin silloin kun minä opiskelin, viime vuosituhannen puolella. Ammattikoulutaustaisille se oli jo ihan täyttä työtä, mutta lukion käyneille tosiaan paremminkin kertausta. Nykyään saattaa olla toki erilaista.

Vierailija
19/47 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä se voi hyvinkin olla näin, koska aikoinaan opiston aikaan homma lähti liikkeelle melko pian lukion pitkän kertauksesta eteenpäin. Nyt on tietysti huomattava että amk-insinöörejä on eri aloilla. Luulisi jonkun paloinsinöörin matikankurssin olevan erilainen kuin ohjelmistotekniikan insinöörin. 

nyt on kyse kemianindinöörin tutkinnosta. Ops:n mukaan siellä on kaksi matikan kurssia ja kaksi fysiikan kurssia, ja tiettty kemiaa.

ap

Vierailija
20/47 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ehkä aikuislukiossa tai jossain muualla opiskella jonkin verran sitä matematiikkaa ja katsoa, miltä oma oppiminen vaikuttaa ennen kuin päätyy insinööriopintoihin?