Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kukaan ei koskaan puhu mitään Sinuhe egyptiläisen sisällöstä?

Vierailija
22.10.2024 |

Kukaan ei koskaan siteeraa Sinuhea eikä sen henkilöhahmoista ole muodostunut ikonisia siihen tapaan kuin esim. Sotaromaanin tai Seitsemän veljeksen? Sinuhen tarinan moraalipohdinnoista tai filosofisesta viestistä ei koskaan puhuta.

Onko täällä ketään joka on sen lukenut? Osaatko esim. sinä tiivistää mistä se kertoo? Huom. kysyn ihmisiltä, en tekoälyltä joten kaipaa tekoälyn tiivistelmää siitä kiitos.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuhe kertoo miehestä, joka ei osaa päättää ja sen takia hänen läheisensä kärsivät. 

Nuorena oli hölmö joka käytti koko perheen varat huo raan jolta ei edes saanut.

Vierailija
42/71 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Waltari tissiposkineen oli niin oksettavan näkoinen setämies etten sellaiselta voi mitään lukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan psk , selitetään tuhannella sanalla yhden sanan arkisia juttuja.

Vierailija
44/71 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan raavi itseään ruukunkappaleilla?

Vierailija
45/71 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut mutta kuuntelin sen vanhan kuunnelman areenasta alkuvuonna. Oli kyllä ihan viihdyttävä! Tiivistelmän pyytäminen on ovela tapa saada koulutyö tehtyä 😂

Vierailija
46/71 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

I have lived in everyone who existed before me and shall live in all who come after me.

"Tämän kirjoitti Sinuhe, egyptiläinen, hän, joka eli yksinäisenä kaikki elämänsä päivät.

Ja ajankohtaista:

Sinuhe, my friend, we have been born into strange times. Everything is melting - changing its shape - like clay on a potter's wheel.

Ihan englanniksi kirjoitit, oho!

Vierailija
47/71 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut moneen kertaan. Ensimmäisen kerran joskus 7- vuotiaana, sitten teini-iässä, nuorena aikuisena, keski-ikäisenä ja vanhana. Jokaisella lukukerralla kirjasta aukeaa ihan uusia puolia. Kertoo Sinuhe -nimisen lääkärismiehen elämästä muinaisessa Egyptissä. Kun luet teoksen huomaat että siteerauksia on yllättävän paljon.

Sait siitä varmaan aika paljon irti 7-vuotiaana :D

Kyllähän lukiessa ainakin itse lukemisen taito kehittyy:) -eri

Vierailija
48/71 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut kirjan. Oli mielestäni huono. Henkilöhahmot jäivät pinnallisiksi ja valjuiksi. 

Vierailija
49/71 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiivistelmää suomalaisen kirjallisuuden ehkä parhaimmasta teoksesta? Teepä itsellesi palvelus, lue ensimmäiset sata sivua ja päätä, onko se sinun kirjasi. Jos on, ymmärrät miksi. Jos ei, kannattaa keskittyä dekkareihin. 

Vierailija
50/71 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanasi ovat kuin kärpäsen surinaa korvissani. Menehän sirottelemaan tuhkaa päällesi, sillä niin on aina ollut ja niin on aina olevi. Pääset kyllä kotiisi, jossa jo olet.

Vierailija
51/71 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjan keskeinen viesti on, että naisiin ei ole luottamista.

Vierailija
52/71 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut moneen kertaan. Ensimmäisen kerran joskus 7- vuotiaana, sitten teini-iässä, nuorena aikuisena, keski-ikäisenä ja vanhana. Jokaisella lukukerralla kirjasta aukeaa ihan uusia puolia. Kertoo Sinuhe -nimisen lääkärismiehen elämästä muinaisessa Egyptissä. Kun luet teoksen huomaat että siteerauksia on yllättävän paljon.

Sait siitä varmaan aika paljon irti 7-vuotiaana :D

Minä luin ns. aikuisten kirjoja heti kun opin lukemaan. Kotona oli vain muutamia lastenkirjoja, jotka nekin luin moneen kertaan. Luin hirveästi ja lähimpään yleiseen kirjastoon oli n. 40 kilsaa, joten ei ollut siitä iloa. Kouluaikana voi lainata koulun pienestä kirjastosta (kirjakaappi) 2 kirjaa viikossa - paitsi minä sain lainata 3... Jos tykkäsin, kerkesin lukea viikon aikana toiseenkin kertaan.

Sinuhe oli kyllä hauska kirja verrattuna muutamaan muuhun romskuun, jotka ahmin kirjahimoissani, kun ei valinnanvaraa juuri ollut.

Vierailija
53/71 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokaamme olutta, jotta sydämemme iloitsisivat.

Vierailija
54/71 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sekä pasifistinen että ateistinen teos, joka pursuaa turhautumista ihmiskunnan ikiaikaiseen tyhmyyteen, ahneuteen ja itsekeskeisyyteen. Se käsittelee sitä, että yksikään uskonto ei tee ihmistä onnelliseksi eikä yksikään sota laita rajoja oikeaan paikkaan. Sen kertomiseen olisi riittänyt sata sivua tuhannen sijasta. Turha, pitkäveteinen ja jankuttava teos, ei todellakaan mikään maailmankirjallisuuden tai edes suomalaisen kirjallisuuden helmi.

Vierailija
55/71 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isänniltä varastetaan kohtuullisesti!

Kaptah onkin suosikkihahmoni :)

"Siten olet hyvin rikas nyt, herrani, enkä ole varastanut sinulta enempää kuin ennenkään enkä varasta sinulta edes puolta siitä, minkä sinulle olen ansainnut viisaudellani, ja tuskin kolmannestakaan kaikesta varastan sinulta, niin että joskus soimaan itseäni hellämielisyyteni ja suuren tunnollisuuteni tähden ja kiitän jumalia, koska minulla ei ole vaimoja eikä lapsia, jotka lakkaamatta nalkuttaisivat ja soimaisivat minua, kun en varasta sinulta sen enempää, vaikka en tunne ihmistä, jolta olisi kiitollisempi varastaa kuin sinulta, rakas ja siunattu herrani Sinuhe."

Vierailija
56/71 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipediasta löytyy paljon tietoa ja muun muassa juonen tiivistelmä Sinuhe egyptiläisestä.

Vierailija
57/71 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhun usein sen sisällöstä, samoin olen kuullut muiden puhuvan, joten outo aloitus.

Vierailija
58/71 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuin kärpäsen surinaa korvissani.

Nyt kun tuon sanoit. Mainitaan vielä kymmeniä kertoja kirjassa. 

Oli Sinuhen palvelijan Kaptahin sanonta. Hauska hahmo!

Vierailija
59/71 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiennyt että nimi Minea on lähtöisin tästä kirjasta.

Vierailija
60/71 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjan keskeinen viesti on, että naisiin ei ole luottamista.

Teema toistuu kaikissa Waltarin romaaneissa. Päättämätön, vähän nahjus sankari, jota kiero nainen vie kuin pässiä narussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän