Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen kaveri kutsuu toistuvasti itsensä meille syömään

Vierailija
22.10.2024 |

Siis mihin aikaan tahansa. Käy läpi itse kaapit, ottaa mitä ottaa ja saattaa vaatia kokkaamaan itselleen. Toimitaanko näin nykyisin? Ei olisi minun lapsuudessani kyllä toimittu. 

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

15.39 kommentoinut sulle sitä sanoisin, että tuli kirjoituksestasi mieleeni heti, että olet mahdollisesti aineissa.

Vierailija
62/78 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit viilipyttymäisesti ja ystävällisesti sanoa:  "Heippa. X on nyt varattu. Meillä alkaa nyt ruokahetki. Tuletko myöhemmin uudestaan".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kerran yksi esikoisen lapsi alkoi siivoamaan. Esikoinen kielsi, mutta jotenkin hän luiskahti keittiöön. Oli tyhjentänyt pakkasen, heittänyt päiväyskamat roskiin. Mä raivostuin, sitten aloin itkemään ja soitin vanhemmat paikalle, sanoin ottakaa lompakko mukaan.

Pojan isä sanoi onhan se hyvä, että päiväyskamat heitetään roskiin . Kysyin ymmärrätkö miten pakkanen toimii. Poika sanoi hän kyllä haluaa palkan siivoamisesta. 

pakkasin heille mukaan monta pakettia lihaa, makkaraa, mitä muuta. Annoin about hinnan, kerroin mitä kannattaa tehdä. Sanoin pojalle jos sua kielletään mennä avaamaan pakkasia, sitä et mene. Rahat maksettiin heti.

Meni ehkä kk, kun lapsi tuli pyytämään anteeksi. Ovat edelleen ystäviä.

Mä aloin tekemään eväsleipää, eli kotona pdotti leipä, siihen margariinia, kurkkua, juustoa ja sanoin nämö saa syödä, muuhun ei saa koskea.

Hyvin meni oppi perille. Aina on lasten ystävät saaneet ruokaa

Vierailija
64/78 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sillä ole merkitystä millaisesta kodista lapsi tulee. Sillä on merkitystä opettaako hänelle kukaan kyläpaikassa, mitä siellä saa tehdä. Ihmettelet vaan vieressä, kun lapsi tekee teillä jotain, mitä ei pitäisi, mutta et sano asiasta hänelle mitään? Mistä se tieto sinne lapsen suuntaan sitten pitäisi mennä? Lapsen kotona pitäisi jotenkin maagisesti tietää, miten lapsi toimii kylässä? Lapsi ei välttämättä tiedä yhtään, että hänen toiminnassaan on aikuisen näkövinkkelistä jotain outoa. 

No kyllä näitä asioita käydään ensisijasesti kotona läpi, eikä vasta kylässä. Mutta kyläpaikan isäntäväki korjaa kurssia, jos vieras lapsi kaikesta huolimatta käyttäytyy moukkamaisesti. Joka taloudessa omat säännöt. Herranpieksut.

Kyllä tässä taitaa nyt olla vaan "emäntä" moukka ja

olen monta lasta kasvattanut, ja he ovat tervetulleita kaveriperheisiinsä. monet lapset kävivät aikanaan myös usein meillä kylässä, vaikka muutamaa jouduin näistä lisäpalveluista ja niiden puutteista  infoamaan. siitä huolimatta - eivät menneet rikki. (minulle ei tietenkään tarvitse tuoda mitään. aikuisilla oli omat pippalot ja kyläilytavat.) liioittelu vähenee, kun tulet täysi-ikäiseksi.

Vierailija
65/78 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että noin moni pitää aloitusta provona. Minä uskon sen kyllä, koska tunsin lapsuudessani 90-luvulla ihan samanlaisen luokkakaverin, joka meni suoraan ruokakaapeille ja otti sieltä haluamansa. Rupesi jopa itse valmistamaan ruokia (yksinkertaisia toki, oltiin vasta ala-asteella) jos löysi sopivat ruoka-aineet. Kävi myös meillä keittiön kaapeilla, vaikka ei ollut edes varsinaisesti minun kaverini vaan tuli toisen kaverin mukana - mutta tämän jälkeen äitini kielsi tuoda häntä meille. Enpä olisi kyllä halunnutkaan, sillä ei ollut mikään mukava kaveri tämä, vaan kaikin puolin päällepäsmäri.

Muissa huusholleissa, missä näin hänen toimivan samoin, aikuiset eivät joko olleet kotona tai menivät täysin hämilleen tuosta röyhkeydestä.

Tietääkseni hänen kotioloissaan ei ollut edes mitään varsinaista vikaa, ainakaan päällisin puolin. Ihan tavalliselta työssäkäyvältä omakotitalossa asuvalta perheeltä se vaikutti.

Vierailija
66/78 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisten tehtävä on asettaa lapselle rajat, myös toisten ihmisten lapsille silloin, kun he tulevat kotiisi kylään. 

Vierailija
67/78 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukas siel parhees on pomo?

Perheen pomo on kuka???

Vierailija
68/78 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista, että teillä ei kukaan älyä sanoa sillä lapselle, että täällä ei mene vieraat aukomaan kaappeja.

Vierailija
69/78 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että noin moni pitää aloitusta provona. Minä uskon sen kyllä, koska tunsin lapsuudessani 90-luvulla ihan samanlaisen luokkakaverin, joka meni suoraan ruokakaapeille ja otti sieltä haluamansa. Rupesi jopa itse valmistamaan ruokia (yksinkertaisia toki, oltiin vasta ala-asteella) jos löysi sopivat ruoka-aineet. Kävi myös meillä keittiön kaapeilla, vaikka ei ollut edes varsinaisesti minun kaverini vaan tuli toisen kaverin mukana - mutta tämän jälkeen äitini kielsi tuoda häntä meille. Enpä olisi kyllä halunnutkaan, sillä ei ollut mikään mukava kaveri tämä, vaan kaikin puolin päällepäsmäri.

Muissa huusholleissa, missä näin hänen toimivan samoin, aikuiset eivät joko olleet kotona tai menivät täysin hämilleen tuosta röyhkeydestä.

Tietääkseni hänen kotioloissaan ei ollut edes mitään varsinaista vikaa, ainakaan päällisin puolin. Ihan tavalliselta työssäkäyvältä omakotitalossa asuvalta perheeltä se vaikutti.

En minä pidä aloitusta provona siksi, että lapsi käyttäytyy noin vaan siksi, että ei kukaan kiellä häntä.

On meilläkin käytöstavattomia lapsia  nähty, mutta ainoa kaappeja aukova oli ikäihminen.

Vierailija
70/78 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:Tänään meillä on maksapihvejä, huomenna tillilhaa." Problem solved. 

Ei välttämättä toimi, lapsi voi tykätäkin noista. Muistan kuinka lapsen kaveri oli kerran meillä syömässä, tarjolla oli keittoa, mitä omat lapset söi pitkin hampain, mutta tuo lapsi kehui kuinka hyvää on ja otti lisääkin. Tuo oli sovittu ihan vanhempien kanssa, että voi syödä meillä, jos ruoka kelpaa.

Vierailija
71/78 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitukseen vain alapeukkuja! Onko oikein, että tullaan vain toisten kaapeille tonkimaan ja syömään? Ovatko nämä lapset niitä, joiden vanhemmat ovat aina toisten taskuilla?

Onko oikein, että ei osata laittaa lapsille rajoja, ei omille eikä vieraille?

Meilläkin on sattunut, että joku vieras lapsi on syönyt jotain talonväelle tarkoitettua. Todettu vaan, että oma moka, kun ei ehditty kieltää. Mutta ei syönyt se lapsi toista kertaa lupaa kysymättä.

Vierailija
72/78 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kotona riittävästi ruokaa?

Mulla oli 1 luokkakaveri, hyvin pienikokoinen poika. Söi koulussa aina tosi paljon, erityisesti maanantaisin. Välillä sanoi syöneensä viimeksi lauantaina. Ihmeteltiin, muttei kysytty lisää.

Myöhemmin selvisi, että äitinsä, jonka kanssa asui, oli alkoholisti.

Vierailija
73/78 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiellä moinen touhu! Sanot, että "meillä ei vieraa mene kaapeille".

Vierailija
74/78 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ota lasta teille, jos se ei käy sinulle. Lainkaan. Sano sääntöjä. Tai sovi hänen vanhemman kanssa mitä tehdään, antaako ruokarahaa vai ottaako hänen lapsi kaupasta eväät. Vai onko köyhä perhe, että pitää ruokkia sitä lasta. Älä ole hiljaa oleva, jos jokin on vialla tai et halua jotain asiaa. Ei lapsi mene rikki. Ystävällisesti voi ohjata lapsia. Ja jättää muistilappuja. Missä iässä lapset ovat, pieniä vai isoja.

Kyllä lapsen kaveri pitää kylään päästää, mutta säännöt selviksi lempeästi, mutta lujasti. 

Ei pidä. Pitää opettaa oma lapsi valitsemaan seuransa.

Vierailija
75/78 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sillä ole merkitystä millaisesta kodista lapsi tulee. Sillä on merkitystä opettaako hänelle kukaan kyläpaikassa, mitä siellä saa tehdä. Ihmettelet vaan vieressä, kun lapsi tekee teillä jotain, mitä ei pitäisi, mutta et sano asiasta hänelle mitään? Mistä se tieto sinne lapsen suuntaan sitten pitäisi mennä? Lapsen kotona pitäisi jotenkin maagisesti tietää, miten lapsi toimii kylässä? Lapsi ei välttämättä tiedä yhtään, että hänen toiminnassaan on aikuisen näkövinkkelistä jotain outoa. 

KYLLÄ, NIMENOMAAN SILLÄ ON MERKITYSTÄ MISTÄ SE LAPSI TULEE! Kyläpaikan tehtävä ei ole opettaa KÄYTÖSTAPOJA vaan vanhempien. Mitähän ihmettä taas ? Ettekö opeta enää ihan peruskäytöstapoja kotona, että muiden tavaroita ei oteta, kenenkään kaapeille ei kylässä mennä ilman lupaa tai  mitään ei syödä ilman lupaa, kengät otetaan pois jalasta, pestään kädet ja vedetään vessa. Kiitetään, jos jotain saadaan ja pyydetään anteeksi jos tehdään väärin??? Vttu mitä pskaa. JATKAKAA SANOTTAMISTA!!!

Vierailija
76/78 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin yksinkertaista. Sanoo että ei käy, syö kotonaan. Ei anna avata kaappeja. 

Vierailija
77/78 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, ja sinä ap, et saa häntä ruotuun, ettei mene teidän kaapeille tai tule teidän ruokapöytään. Olet uusavuton tai tämä lapsesi kaveri ei ole ihan terve, jos ei ymmärrä kieltoa.

Ei meillä söisi, jos en halua.

Vierailija
78/78 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin ostat hyvää syötävää kaappiisi ja tarjoat kuten kunnon kapitalistin kuuluukin tarjota.

Ei tämä rahakysymys ole, mutta ihmettelen, että millaisesta kodista lapsi oikein tulee, jos noin käyttäytyy. 

No otappa selvää!