Lapsen kaveri kutsuu toistuvasti itsensä meille syömään
Siis mihin aikaan tahansa. Käy läpi itse kaapit, ottaa mitä ottaa ja saattaa vaatia kokkaamaan itselleen. Toimitaanko näin nykyisin? Ei olisi minun lapsuudessani kyllä toimittu.
Kommentit (78)
Vanhempien vastuulla on opettaa lapsiaan menemästä toisten kaapeille. Tuossa on varmaan ap:n omakin lapsi hämmästynyt, kun kaveri rohmuaa pakasteesta jäätelöt ja nutellat kaapeista.
Vierailija kirjoitti:
Aloitukseen vain alapeukkuja! Onko oikein, että tullaan vain toisten kaapeille tonkimaan ja syömään? Ovatko nämä lapset niitä, joiden vanhemmat ovat aina toisten taskuilla?
No, selvä provohan tuo on!
Meillä kävi naapurin emäntä lastensa kanssa kylässä. Se itse naapurin eukko meni tonkimaan meidän vaatekaapeille. Olin pöyristynyt. Mukulansa repi seiniltä kuvia ja pomppi vaarallisesti pyörivässä nojatuolissa. Käskin heitä poistumaan kodistani.
Oma vanhempi näyttää mallia lapsilleen, kuinka kylässä käyttäydytään. Kyläpaikassa se oma vanhempi kieltää tekemästä röyhkeyksiä. Jos ei se vanhempi osaa kieltää, niin ne käsketään pois. Ja uudestaan eivät ole tervetulleita.
Lapset ottavat mallia omista vanhemmistaan.
Miksi sinä sitä täällä valitat? Sinun on ratkaistava ongelma itse, omassa perheessäsi ja sen lapsen vanhempien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
10v lapseni kaverit tekevät noin, heidän mielestään tuossa ei ole mitään ihmeellistä. Heistä on kummallista, että vaikka kaapista löytyy lettuainekset ja Nutellaa, niin en ryhdy lettuja paistamaan. Kun kysyn, että miksi ihmeessä inventoitte keittiön kaappien sisältöä, niin vastaus on, että ei sitä ole kielletty, mummolassakin näin saa tehdä. Heistä se ei siis ole väärin tai epäkohteliasta, kukaan ei ole koskaan ennen kieltänyt tai neuvonut, että noin ei tehdä. Sitten käymme pitkiä keskusteluja siitä, miten muiden kodeissa tulee olla, saako tutkia pakastimen sisältöä ja saako vaatia tuomaan kaupasta lempiherkkuja.
Vain harva opettaa nykylapsille, miten olla tässä maailmassa. Suurin osa tyytyy olettamaan, että on joku muu taho, joka kertoo, että kaverin äidin korvakoruja ei saa ottaa, vaikka ne laatikosta löytäisi.
Hauskaa, mutta surullista miten lapset syntyvät tällaiseen lasiseinien ja kattojen vankilaan, ja sitten jotkut vihaisesti paheksuvat kun tiosilla onkin eri lasiseinät ja katot kuin toisilla. Ja sitten nämä "minun lapsuudessani" - menkää nyt jo hautaan. Teidän lapsuudessanne lapsia piiskattiin ja pidettiin nälässä, käytettiin orjatyövoimana ja myytiin orjakaupassa. Ei tarvitse sitää tuota perimää nykylapsille
Uskomatonta touhua. Ei olis omassa lapsuudessa tullut kuuloonkaan enkä muista siihen aikaan sellaista edes kuulleeni, että mentiin toisten kotona kaapeille. Synttärisyömärit oli kyllä tiedossa, jotka veteli pöydän tyhjäksi.
Kun ei ole kotona opetettu, niin mukulat täytyy sitten opettaa kyläpaikassa, että kaapeille ei mennä. Tarjoilut ei ole mikään automaatio.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi naapurin emäntä lastensa kanssa kylässä. Se itse naapurin eukko meni tonkimaan meidän vaatekaapeille. Olin pöyristynyt. Mukulansa repi seiniltä kuvia ja pomppi vaarallisesti pyörivässä nojatuolissa. Käskin heitä poistumaan kodistani.
Oma vanhempi näyttää mallia lapsilleen, kuinka kylässä käyttäydytään. Kyläpaikassa se oma vanhempi kieltää tekemästä röyhkeyksiä. Jos ei se vanhempi osaa kieltää, niin ne käsketään pois. Ja uudestaan eivät ole tervetulleita.
Lapset ottavat mallia omista vanhemmistaan.
Jep ja kun minä kutsun ystävällisesti "hyvätapaiset" sukulaiseni kylään, he alkavat arvostelemaan asuntoni kokoa ja näyttävät nyrpeää naamaa. Parempi vaan kun kaikki pysyvät ihan omissa kodeissaan ja porukoissaan, rumat ja lihavat keskenään, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10v lapseni kaverit tekevät noin, heidän mielestään tuossa ei ole mitään ihmeellistä. Heistä on kummallista, että vaikka kaapista löytyy lettuainekset ja Nutellaa, niin en ryhdy lettuja paistamaan. Kun kysyn, että miksi ihmeessä inventoitte keittiön kaappien sisältöä, niin vastaus on, että ei sitä ole kielletty, mummolassakin näin saa tehdä. Heistä se ei siis ole väärin tai epäkohteliasta, kukaan ei ole koskaan ennen kieltänyt tai neuvonut, että noin ei tehdä. Sitten käymme pitkiä keskusteluja siitä, miten muiden kodeissa tulee olla, saako tutkia pakastimen sisältöä ja saako vaatia tuomaan kaupasta lempiherkkuja.
Vain harva opettaa nykylapsille, miten olla tässä maailmassa. Suurin osa tyytyy olettamaan, että on joku muu taho, joka kertoo, että kaverin äidin korvakoruja ei saa ottaa, vaikka ne laatikosta löytäisi.
Hauskaa, mutta surullista miten lapset syntyv
Et pysy aiheessa. tiosilla? sitää?
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta touhua. Ei olis omassa lapsuudessa tullut kuuloonkaan enkä muista siihen aikaan sellaista edes kuulleeni, että mentiin toisten kotona kaapeille. Synttärisyömärit oli kyllä tiedossa, jotka veteli pöydän tyhjäksi.
Kun ei ole kotona opetettu, niin mukulat täytyy sitten opettaa kyläpaikassa, että kaapeille ei mennä. Tarjoilut ei ole mikään automaatio.
En edes keksi mihin menisin kyläilemään lasten kanssa. Kun tanttojen käytös on niin väkivaltaista ja sen lisäksi kopeloivat lasta, opettavat heille huonoja tapoja, niin missä opettaisin lapsille, että kyläpaikassa ei saa mennä kaappiin. Tuskin se lapsi edes tulisi sinne, jos äiti olisi ollut tarkistamassa kyläpaikan ja seuran laadun etukäteen. Eli teidän pitäisi olla oikeastaan kiitollisia, että hyväuskoinen lapsi edes eksyi hirviöluolaanne. No, ei ehkä eksy toiste kun kertoo ilmapiiristä kotonaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes keksi mihin menisin kyläilemään lasten kanssa. Kun tanttojen käytös on niin väkivaltaista ja sen lisäksi kopeloivat lasta, opettavat heille huonoja tapoja, niin missä opettaisin lapsille, että kyläpaikassa ei saa mennä kaappiin. Tuskin se lapsi edes tulisi sinne, jos äiti olisi ollut tarkistamassa kyläpaikan ja seuran laadun etukäteen. Eli teidän pitäisi olla oikeastaan kiitollisia, että hyväuskoinen lapsi edes eksyi hirviöluolaanne. No, ei ehkä eksy toiste kun kertoo ilmapiiristä kotonaan...<
Onko sinulla mielenvika?
Vierailija kirjoitti:
Eihän sillä ole merkitystä millaisesta kodista lapsi tulee. Sillä on merkitystä opettaako hänelle kukaan kyläpaikassa, mitä siellä saa tehdä. Ihmettelet vaan vieressä, kun lapsi tekee teillä jotain, mitä ei pitäisi, mutta et sano asiasta hänelle mitään? Mistä se tieto sinne lapsen suuntaan sitten pitäisi mennä? Lapsen kotona pitäisi jotenkin maagisesti tietää, miten lapsi toimii kylässä? Lapsi ei välttämättä tiedä yhtään, että hänen toiminnassaan on aikuisen näkövinkkelistä jotain outoa.
No kyllä näitä asioita käydään ensisijasesti kotona läpi, eikä vasta kylässä. Mutta kyläpaikan isäntäväki korjaa kurssia, jos vieras lapsi kaikesta huolimatta käyttäytyy moukkamaisesti. Joka taloudessa omat säännöt. Herranpieksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes keksi mihin menisin kyläilemään lasten kanssa. Kun tanttojen käytös on niin väkivaltaista ja sen lisäksi kopeloivat lasta, opettavat heille huonoja tapoja, niin missä opettaisin lapsille, että kyläpaikassa ei saa mennä kaappiin. Tuskin se lapsi edes tulisi sinne, jos äiti olisi ollut tarkistamassa kyläpaikan ja seuran laadun etukäteen. Eli teidän pitäisi olla oikeastaan kiitollisia, että hyväuskoinen lapsi edes eksyi hirviöluolaanne. No, ei ehk
Ei, mutta sinulla taitaa olla? Mielestäni on hyvä tietää etukäteen, ettei lasta kannata päästää kylään kenenkään luokse, kun kohtelu on tällaista. Selän takana alkaa paheksunta ja mustamaalaaminen, narkomaaniksi epäily, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sillä ole merkitystä millaisesta kodista lapsi tulee. Sillä on merkitystä opettaako hänelle kukaan kyläpaikassa, mitä siellä saa tehdä. Ihmettelet vaan vieressä, kun lapsi tekee teillä jotain, mitä ei pitäisi, mutta et sano asiasta hänelle mitään? Mistä se tieto sinne lapsen suuntaan sitten pitäisi mennä? Lapsen kotona pitäisi jotenkin maagisesti tietää, miten lapsi toimii kylässä? Lapsi ei välttämättä tiedä yhtään, että hänen toiminnassaan on aikuisen näkövinkkelistä jotain outoa.
No kyllä näitä asioita käydään ensisijasesti kotona läpi, eikä vasta kylässä. Mutta kyläpaikan isäntäväki korjaa kurssia, jos vieras lapsi kaikesta huolimatta käyttäytyy moukkamaisesti. Joka taloudessa omat säännöt. Herranpieksut.
Kyllä tässä taitaa nyt olla vaan "emäntä" moukka ja lapsi toimii ihan niinkuin lapsi toimii. Onneksi tällaisten ihmisten kanssa ei tarvitse jakaa maailmassa mitään. Hyh hyh voin vaan kuvitella miten hirveää tuollaisen äidin kanssa on kasvaa, lapsen kaveritkin solvataan päästä varpaisiin heti kun tulevat sisälle. Pitäisikö heidän tuoda rouvalle kukkia ja nuolaista rouvan peppua, jotta rouva olisi tyytyväinen?
mä olen 13 v tyttö ja ei ole tullut mieleenikään että olisin nuorempana mennyt kaverin kaapille ja vaatia ruokaa. EI MIELESSÄKÄÄN. enemmän pelkäsin muitten vanhempia, vaikkei he nyt pelottavia ollut 😂 eli minut on ainakin kasvatettu hyvin (olipas itsekeskeistä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se on lapsen vanhemman tehtävä ohjeistaa miten kylässä toimitaan. Esimerkiksi itse kyllä huolehdin, että lapset syövät ennen kylään lähtemistä, niin ei tarvitse kylässä alkaa ruokaa vonkumaan. Ja huolehdin myös että tulevat kotiin ennen kuin nälkä iskee eivätkä pyöri muiden nurkissa koko päivää. O
Edes lapset eivät toimi noin röyhkeästi, jos heille on pienestä pitäen opetettu muiden huomioon ottamista. (esim. mitä tapahtuisi, jos vieraat syövät kaverin perheessä kaikkea vapaasti kaapista? isosiskolle voi tulla paha mieli, kun lettuaineksia ei olekaan ja kukaan ei ehdi kauppaan. kyläperheessä on omat kiireensä; ei vieraat saa vaatia lisäpalvelua). Keskustelkaa niiden lastenne kanssa. ei täällä maailmalla kukaan noin käyttäydy! apua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se on lapsen vanhemman tehtävä ohjeistaa miten kylässä toimitaan. Esimerkiksi itse kyllä huolehdin, että lapset syövät ennen kylään lähtemistä, niin ei tarvitse kylässä alkaa ruokaa vonkumaan. Ja huolehdin myös että tulevat kotiin ennen kuin nälkä iskee eivätkä pyöri muiden nurkissa koko päivää. Olen ohjeistanut, että saa syödä jos tarjotaan, mu
Hienoo, hyvä Sinä! Taidat olla niitä harvoja ihmisiä jotka kasvattaa lapsensa. Jatka samaan malliin ja ihmiset kiittää!
Vierailija kirjoitti:
Joo tollasta se on nykyään. Mulla ei ole omia lapsia, mutta olen katsellut siskon luona käydessäni siskon lasten kavereiden tulemista ja menemistä ilman tervehdyksiä ja kiitoksia. Mietin välillä että mitähän kaikkea niiden mukana lähtee ovesta. Mulla menis hermot ja alkaisin varmaan huutaa, yksikään ei uskaltaisi enää tulla meille :'D
Vanhemmat ei opeta enää lapsilleen tapoja, ne ajattelee, että päiväkoti/koulu/joku muu hoitaa asian. Ja kun lasten rankaiseminen on nykyään kiellettyä lasun uhalla niin soppa on valmis. Ei hyvältä näytä tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes keksi mihin menisin kyläilemään lasten kanssa. Kun tanttojen käytös on niin väkivaltaista ja sen lisäksi kopeloivat lasta, opettavat heille huonoja tapoja, niin missä opettaisin lapsille, että kyläpaikassa ei saa mennä kaappiin. Tuskin se lapsi edes tulisi sinne, jos äiti olisi ollut tarkistamassa kyläpaikan ja seuran laadun etukäteen. Eli teidän pitäisi olla oikeastaan kiitollisia, että hyväus
Jollekin hiutaleelle taisi kolahtaa sopivaan paikkaan. Ei oikeuta järkyttävään käytökseen.
Hyvä sinulle. Tämän kyseisen lapsen kodissa ei ole joko huomattu kertoa asioista näin yksityiskohtaisesti tai sitten lapselta on mennyt asia ohi. Vanhemmat eivät ilmiselvästikään ole mukana siellä kyläpaikassa, joten heidän on mahdotonta tietää, mitä siellä tapahtuu. Kysy(i)tkö itse joka kerta lapselta onko hän muistanut pysyä pois toisten kaapeilta? Entäpä jos lapsi on kyläillyt aiemmin vain vaikkapa mummolassa, jossa on ihan ok mennä tutkimaan kaappeja ja pyytää sieltä mitä mieleen tulee? Ja jos joku sinun lapsesi kavereista tekisi teillä jotain, mitä ei saa tehdä, ihmettelisitkö vain hänen kotikasvatustaan ja miten vanhemmat eivät kiellä, vai sanoisitko ihan itse sille lapselle, miten teidän kotona on syytä käyttäytyä?