Äitini ei omista mitään, vaan on velkainen. Jos en ota perintöä vastaan, voinko silti ottaa kodista tavarat, jotka haluan itselleni?
Tai siis varmaankin voin. Eihän kukaan tiedä, mitä siellä on ollut. Olen ainoa lapsi, äitini eronnut, ositus hoidettu, eli mistään ei tarvitse sopia muiden kanssa.
Kommentit (213)
irtaimisto on myös perintöä. irtaimisto merkitään perukirjaan. aika outoa jos ns normaalia irtaimistoa ei olisi. se kannattaa avottaa arvoltaan aina alakanttiin kuitenkin. tavanomainen irtaimisto tai normaalia vähäisempi irtaimisto. mm.
et ota perintöä vastaan- silloin teet sen kirjallisena. eli ei vastuita eikä velvollisuuksia. mainitse myös vastuut haudata ja hoitaa siihen liittyvä prosessi jos et sitäkään halua.
mitäs perintöä edes on jos noin vähävarainen. ja muista vainajan varoista maksetaan velat ensin pois,sekä hautauskulut. sitten alkaa jako .
Vierailija kirjoitti:
Tavarat saat pitää.
ei, irtaimisto on perintöä. monilla esim. soitin, arvotaulu, arvokkaita esineitä,astioita. . irtaimisto määritellään perukirjaan. erityismaininnat tai normaali tai tavanomaista vähäisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö ihan tosissasi väität, että meillä olisi lainsäädännössä niin iso porsaanreikä, että joka kerta kun joku varaton vuokra-asuja kuolee, niin vuokranantaja jotenkin mystisesti olisi henkilökohtaisessa vastuussa asunnon tyhjennyskuluista?
Kyllä ne osakkaat sen asunnon tyhjentää, ja jos eivät tyhjennä niin maksavat tyhjennyksen. Omasta pussistaan, jos pesän varat ei riitä.
Johan se lukee perintökaaressakin, että OSAKAS itse on vastuussa siitä minkä tahallaan aiheuttaa, ja aika tahallista se on vuokranantaja pistää siivous maksamaan, kun itse ei viitsi.
Kuka on on väittänyt että vuokranantaja on vastuussa asunnon tyhjennyskuluista??? Siitä on vastuussa vain kuolinpesä.
Jos osakkaat eivät tyhjennä asuntoa, se on vuokranantajan velvollisuus j
Sinä se jaksat sivuuttaa kaiken faktan mitä sinulle on annettu ja inttää perustelematta. Laitatko nyt itse sen lakipykälän, minkä mukaan se on vuokranantajan velvollisuus?
Huoneenvuokralain mukaan vuokrasopimus siirtyy kuolinpesälle. Huoneenvuokralain mukaan vuokralainen irtisanomisen jälkeen tyhjentää asunnon ja luovuttaa sen takaisin vuokranantajalle, TYHJÄNÄ, jos muuta ei ole sovittu.
Jos ei ole perillisiä, silloin asiasta huolehtii valtionkonttori.
Vähän nyt itse niitä valoja päälle ja alapa etsiä sitä niin herjaamaasi lakipykälää, jonka mukaan vuokranantaja ottaa riskin asunnon loppusiivouksesta asukkaan kuollessa. Et sitä löydä, koska sellaista ei ole olemassa.
Ja tämä koko keskusteluhaara lähti siitä, että väitit vuokranantajan olevan vastuussa asunnon tyhjentämisestä. Mikä on muuten sama asia kuin se, että hänen pitäisi se tilata ja maksaa...
Lue jo aiemmat vastaukset. Kuolinpesän osakkailla ei ole mitään velvollisuutta tyhjentää asuntoa! Tänne on vastannut jo vuokranantajatkin jotka olleet samassa tilanteessa, itse joutuivat maksamaan tyhjennyksen kun kuolinpesä oli varaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavarat saat pitää.
ei, irtaimisto on perintöä. monilla esim. soitin, arvotaulu, arvokkaita esineitä,astioita. . irtaimisto määritellään perukirjaan. erityismaininnat tai normaali tai tavanomaista vähäisempi.
Irtaimistoa ei eritellä perukirjaan tavara tavaralta, muuten kuin esimerkiksi ajoneuvot, luvalliset aseet jne. Ne arvotaulut pitäisi olla aika arvokkaita, jotta niitä erikseen mainittaisiin perukirjassa, mikään parin tonnin, yksittäinen olohuoneen seinällä vuodesta 1982 ollut taulu ei siis ole sellainen.
Perukirjaan ei siis eritellä montako Arabian astiaa, levysoitinta tai lasilintua irtaimistoon kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö ihan tosissasi väität, että meillä olisi lainsäädännössä niin iso porsaanreikä, että joka kerta kun joku varaton vuokra-asuja kuolee, niin vuokranantaja jotenkin mystisesti olisi henkilökohtaisessa vastuussa asunnon tyhjennyskuluista?
Kyllä ne osakkaat sen asunnon tyhjentää, ja jos eivät tyhjennä niin maksavat tyhjennyksen. Omasta pussistaan, jos pesän varat ei riitä.
Johan se lukee perintökaaressakin, että OSAKAS itse on vastuussa siitä minkä tahallaan aiheuttaa, ja aika tahallista se on vuokranantaja pistää siivous maksamaan, kun itse ei viitsi.
Kuka on on väittänyt että vuokranantaja on vastuussa asunnon tyhjennyskuluista??? Siitä on vastuussa vain kuolinpesä.
Jos osakkaat eivät ty
Luepas nyt itse. Sinulle on vastailtu niiden lakipykälien kera (itse et ole tainnut yhteenkään viitata), ja nopealla selauksella vuokranantajien osalta pari teoreettista arvailua ja yksi, joka on osakkailta saanut vuokralaisen kuoleman jälkeen aiheutetut kulut. Totuuspohjasta emme tietenkään omakohtaisten tarinoiden osalta tiedä, mutta huomioon ottamisen arvoista on tietysti sekin, ettei niitä kuluja yhtään keneltäkään saa, jos niitä ei yritä periä, joten on ihan mahdollista, että joku on maksanut omasta pussistaan kulut eikä ole hoksannut, että ne olisi oikeus periä ne aiheittaneelta taholta.
Odottelen edelleen, että viittaat suoraan siihen lakiin, johon mielipiteesi muka perustat. Jos se on vaikeaa, niin ihan googlaamalla löytää useamman artikkelin, jossa todetaan kuolinpesän vastuulla olevan myös kuolinpesän tyhjennys. Vuokranantajalla ei ole tällaista velvollisuutta, mutta hänellä on siihen OIKEUS, jos kuolinpesä laiminlyö velvollisuutensa javuokranantaja hakee asianmukaisesti häätöä (ei ilmaista sekään). Tämän nyt pitäisi olla aika itsestään selvää jo siitä näkökulmasta, että kuolinpesä HALLINOI sitä pesää, vai voiko mielestäsi vuokranantaja vain ruveta kyselemättä sitä tyhjentämään heti vuokralaisen kuoleman jälkeen? Tottakai, jos ne velvoitteet laiminlyödään, niin jotenkin se asia hoidetaan, jos kyseessä on vuokra-asunto eikä kukaan maksa enää vuokraa, mutta ei se tarkoita sitä, että kuolinpesä voisi vain ilman seuraamuksia jättää sen jonkun muun ongelmaksi.
Toki riski siinä on silti, että ei niitä kukuja ikinä mistään saa, jos kuolinpesä sekä ne osakkaat, jotka ovat omilla päätöksillään kulut aiheittaneet, ovat varattomia. Siinä vaiheessa kuitenkin, kun vuokranantaja joutuu tyhjennyksen tekemään, niitä kuluja on jo usei syntynyt huomattavasti lisää, mitä niitä itse vuokralaisen toimesta oli. Jos nyt ihan ajatulsella asiaa mietit, niin aika järjenvastaista se olisi, että osakkaat pääsisivät kuolinpesän varattomuuden varjolla kuin koira veräjästä kun eivät hoida huoneenvuokralain mukaisia velvoitteitaan, vaikka tässä vaiheessa HE ovat niitä, jotka siinä vuokrasopimuksen osapuolina ovat, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osakkaat eivät ty
Missä tällaisia vuokranantajan kommentteja oli? Minä löysin vain yhden, joka oli saanut tyhjennyskulut osakkailta ja toisen, jossa arvaili, että ei varmaan saisi ellei osakkaat ole ryhtyneet perintöön tai omalla toiminnallaan aiheuttaneet lisäkuluja, ja joka tapauksessa totesi, ettei asia hänelle sinänsä edes kuulu, mutta häädön kautta voi sen tehdä.
Eli viittaat kommentteihin, joiden mukaan ne on mahdollista ainakin joissain tilanteissa saada osakkailta, eikä tyhjennys lähtökohtaisesti ole vuokranantajan velvollisuus? Miten nämä nyt siis osoittavat sinun olevan oikeassa siinä, ettei asunnon tyhjennys kuulu kuolinpesälle vaan vuokranantajalle?
Mistä ylipäätään olet saanut käsityksen, että se asunnon tyhjentäminen voisi edes olla kenenkään muun kuin kuolinpesän velvollisuus, sen pointtihan on nimenomaan hoitaa - yllätys yllätys - kaikki kuolinpesän asiat.
Vierailija kirjoitti:
Jos pesä on velkainen, velkojille lähetetään kopio perukirjasta, jossa todetaan kuolinpesän olevan ylivelkainen eli "haetaan kuolinpesä konkurssiin". Ei tarvitse siis kieltäytyä perinnöstä.
Kannattaa hoitaa perunkirjoitus jonkun asiantuntijan avulla, jolla on kokemusta ylivelkaisista kuolinpesistä, niin menee kaikkien sääntöjen mukaan etkä joudu vastuuseen veloista.
Tämä on ketjun paras neuvo, sitä kannattaa noudattaa.
Voit. Ihan laillisesti. Olen tarkistanut asian. Kodin irtaimisto ei ole arvokas viranomaisten mielestä.
Kyllä on ihmisillä hatarat luulot, uskomukset ja tiedot. Kansakoulupohja paistaa läpi!
Täälläkin riehuu sisälukutaidottomia...
Kaikkien ikäihmisten kannattaisi jakaa pois arvo-omaisuutensa, muuttaa vuokra-asuntoon ja ottaa luottoja sekä elellä mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuolinpesää nykyään tarvitse erikseen hakea konkurssiin, vaan se vain katsotaan varattomaksi, jos velkaa on enemmän kuin omaisuutta.
Pitää paikkansa. Tuo konkurssiin hakeminen oli vain kielikuva siitä että siihen kuolinpesään ei saa kajota ennenkuin velat on selvitetty.
Mitä tarkoitat kajoamisella?
Yleensähän esimerkiksi asunto saatetaan joutua tyhjentämään hyvinkin pian, joten ne tavarat on vähän kuin pakko tyhjentää sieltä.
Minä ymmärrän kajoamisena minkä tahansa pesän omaisuuden jakamisen ennen perinnön virallista jakamista.
Yritä nyt tajuta, että se kahvipannu, kuppi tai vanhempien hääkuva ei ole omaisuutta lain tai velkojien silmissä, eikä sinun mielipiteesi tai moralisointisi muuta asiaa miksikään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ihmisillä hatarat luulot, uskomukset ja tiedot. Kansakoulupohja paistaa läpi!
Täälläkin riehuu sisälukutaidottomia...
Kaikkien ikäihmisten kannattaisi jakaa pois arvo-omaisuutensa, muuttaa vuokra-asuntoon ja ottaa luottoja sekä elellä mukavasti.
Ei niitä luottoja noin vaan "oteta". Se on ihan luoton antajan asia miettiä, ottaako sen riskin, että antaa luoton ikäihmiselle, jolla ei ole mitään omaisuutta. Tuleva perillinen ei voi asiaan vaikuttaa, joten on varsin kohtuullista, ettei hän ole myöskään velasta henkilökohtaisessa vastuussa, jos luoton antaja päättää ottaa riskin.
Ihan oikeasti nyt, arvoesineet ei tarkoita puolitutun harrastajataiteilijan 200 euron maalausta, Arabian Paratiisi -astiastoa, häälahjaksi saatua kakkulapiosettiä tai toissavuonna ostettua televisiota.
Kerro seuraavaksi, missä näin lukee? Vainaja ei voi enää ostaa palveluita, hänelle ei kuulu enää mitään laskuja, jotka perustuvat jänen kuolemansa jälkeen tehtyihin toimenpiteisiin, hän ei ole enää oikeustoimikelpoinen solmimaan mitään sopimuksia. Hautauskulujen kattamisesta vainajan varoista on oma pykälänsä, se on poikkeus. Muilta osin tässä suora ote perintökaaresta:
"Osakkaat vastaavat henkilökohtaisesti velasta, jonka he ovat tehneet pesän lukuun."
Kun ostat kuolinpesän osakkaana palveluna siivouksen ja tyhjennyksen, johon pesässä ei olekaan rahaa, tämä on sinun tekemää velkaa, ei vainajan. Pääsääntöisesti nämä toki pystytään kattamaan vainajan varoista, mutta jos ei, niin sitten pitää kääriä hihat ja ryhtyä itse hommiin. Tai alunperinkin jättäytyä leikistä pois ja jättää muiden ongelmaksi.
Jos ja kun olet jälleen eri mieltä, niin toivottavasti sinäkin nyt sitten vihdoin perustelet jotenkin väitteesi, niin keskustelussa on jotain järkeä.