Perintö ja velat - Joudunko maksumieheksi?
Tiedän, etteivät vainajan velat enää ainakaan suoraan siirry perijöiden maksettavaksi, mutta onko joitakin muita tilanteita, jolloin perijä joutuisikin ns. maksumieheksi jostakin syystä? Jos vainajalla ei esimerkiksi ole yhtään rahaa, niin maksaako perikunta hautajaiset vai saako niihin jotakin avustusta?
Iäkkäät vanhempani ovat aina olleet huonoja raha-asioiden hoitajia, eivätkä nyt suostu puhumaan talousasioistaan. Minua ihan suoraan sanottuna huolestuttaa, mitä sieltä paljastuu, kun heistä aika jättää.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
"Minulla on omiin hautajaisiini toiveena ekologinen pahviarkku"
Kuulostaa kivalta mutta kuulemma niissä on ongelmana se että ruumiin nesteet tahtovat välillä tulla siitä läpi.
Ei ehkä sitten ole niin kiva jos näin hautajaisissa tapahtuu.
Lisäksi olen kuullut, että ovat aika heikkoa tekoa. Kerran kun sisäpuolelta potkaisee niin tulee reikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ota perintöä vastaan jos ei kata velkoja.
Hyvä huomioida että jos on vähintään yksi toinen perijä myös, kieltäytymällä perinnöstä hänen hyväkseen voit lahjavero yllättää....
Perinnöstä ei mene lahjaveroa. Jos perinnöstä luopuu niin se seuraavana perintäjärjestyksessä oleva sitten maksaa siitä perintöveron samalla tavalla kuin sinäkin olisit maksanut jos perinnön olisit vastaan ottanut.
Lahjaveroa perinnöstä ei mene koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kivalta mutta kuulemma niissä on ongelmana se että ruumiin nesteet tahtovat välillä tulla siitä läpi.
Lisäksi olen kuullut, että ovat aika heikkoa tekoa. Kerran kun sisäpuolelta potkaisee niin tulee reikä.
Kyllä ne jämäköitä ovat. Olympiakylien pahvisängyt kuulemma kestävät kovempaakin rynkytystä, harvemmin siellä arkussa enää mitään orgioita järjestetään.
"Mitä tehdä tilanteessa, jossa ei liikene? Siis jos vainajalta jäi omaisuutta, mutta perijöillä sitä ei ole (esim. lapset varattomia opiskelijoita). Hautajaiset on järjestettävä ennen perunkirjoitusta ja hautajaisten järjestämiseen tarvitsee rahaa. Samoin laskut juoksevat ennen perunkirjoitusta (sairaala yms.)."
Hautajaisten kulut ja muut vainajan vielä juoksevat kulut voidaan maksaa kuolinpesän tililtä ja ne vain sitten merkitään perukirjaan.
Eli jos kuolinpesällä on varoja niin muiden ei tarvitse kuluja maksella.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo olisi jo sen verran biohazard juttu että terveysviranomainen pistäisi koko seurakunnan nippuun ja pois toiminnasta. Ei varmasti tapahdu ainakaan Suomessa tollasta.
Kaverilleni kävi.
Äiti kuoli ja peri ainuana perijänä puolet mm vanhempiensa talosta. 35 vuotta myöhemmin isä kuoli jolloin peri toisen puolen nyt ongelmaksi muodostui, ettei isä ollut pitänyt talosta ja taloudesta huolta laisinkaan ja perintö oli velkainen. Isä ei mm ollut tehnyt sähkösopimusta ja pörssisähköstä oli kertynýt 20 000€ laskua sekä karhuamis kulut kun ei vanhus ollut hoitanut varattomana maksuja. Kaverini joutui ottamaan perinnän vastaan kun oli 25 vuotta 17 vuotaana ottanut äitinsä perinnön vastaan. maksettavaa tuli noin 150 000€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa pelottelua että pitäisi luopua perinnöstä, ei semmoiseen tarvitse mennä, mutta ei pidä koskea mihinkään, perunkirjoituksen järjestäminen kuuluu tehdä, kaikki muu tulee jättää silleen, vaikka tietysti vainaja olisi hyvä saattaa hautaan jos itsellä sen verran liikenee.
Mitä tehdä tilanteessa, jossa ei liikene? Siis jos vainajalta jäi omaisuutta, mutta perijöillä sitä ei ole (esim. lapset varattomia opiskelijoita). Hautajaiset on järjestettävä ennen perunkirjoitusta ja hautajaisten järjestämiseen tarvitsee rahaa. Samoin laskut juoksevat ennen perunkirjoitusta (sairaala yms.).
Kysyn tätä siksi, koska olen eräälle läheiselle ihmiselle sanonut, että hänen pitäisi nykyisille perijöilleen (kaksi aikuista lasta) selvittää miten ja millä rahalla hoitaa asiat, jos hänestä aika jättää. Tämä läheiseni on tähän päivään saakka luottanut siihen, ett
Itse olin juuri tällaisessa tilanteessa viime keväänä.
Kaikki laskut: Sairaalamaksut, hautaustoimiston laskut, seurakunnan laskut, laskut muistotilaisuuden järjestämisestä ja kuolinilmoituksesta jne pyydetään lähettämään kuolinpesälle, siis osoite esim. Matti Virtasen kuolinpesä, ja lesken tai lapsen osoite. Kuolinpesästä voi maksaa näitä laskuja myös jo ennen perunkirjoitusta, kunhan selvästi merkitsee viestikenttään maksaessaan, että mistä laskusta on kyse ja säilyttää laskun & kuitit.
Vierailija kirjoitti:
Jos varaton vainaja, niin perunkirjoitus kannattaa tällöin tehdä itse, sillä muussa tapauksessa se tulee tilaajan maksettavaksi
Tein itse läheisen vainajan perunkirjan ja se oli varsin helpoo tehtävä, kun muuta omaisuutta ei ollut kuin irtainta käyttöomaisuutta ja vähän rahaa pankkitileillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo olisi jo sen verran biohazard juttu että terveysviranomainen pistäisi koko seurakunnan nippuun ja pois toiminnasta. Ei varmasti tapahdu ainakaan Suomessa tollasta.
Kyse ei siis ole siitä että sieltä mitään lorisisi vaan että pohjaan ja sivuille voi tulla pieniä värjäymiä.
Kuka on "perunkirjoitusvelvollinen"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja todennäköisyys sille, että sisäpuolelta potkaistaan, on kai olematon.
" Kaverini joutui ottamaan perinnän vastaan kun oli 25 vuotta 17 vuotaana ottanut äitinsä perinnön vastaan."
Ei joku edellinen perintö velvoita ottamaan mitään muita perintöjä vastaan.
"Kaverini joutui ottamaan perinnän vastaan kun oli 25 vuotta 17 vuotaana ottanut äitinsä perinnön vastaan. maksettavaa tuli noin 150 000€"
Jos juttu on totta niin kaverisi teki todella kalliin virheen kun ei ottanut asioista selvää.
Mitään tuollaisia vainajan velkoja ei olisi tarvinnut kaverisi maksaa.
Vainajan omilla tileillä olevia rahoja saa käyttää kohtuullisiin hautajaiskuluihin, vaikka tällä olisi miljoonien velat.
Näin tehtiin oman sukulaisen kohdalla, eikä sanomista tullut. Ihan uurnahautaus, edullisemman pään sievä arkku ja 20 hengen muistotilaisuus seurakunnan tiloissa meni läpi kuluina. Ruokaakin oli tarjolla. Ei mitään kallista, mutta jotain kinkkukiusausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä toimii jos ei halua vainajan jäämistöstä yhtään mitään edes muistoarvoa omaavaa.
Jos luopuu perinnöstä niin silloin ei saa ottaa edes sitä koinsyömää räsymattoa tai valokuva-albumia.
Toki ketään ei yleensä kiinnosta valokuva-albumi. Siitäkin tosin nykyaikana on helppo teettää kopio. Helpoin kännykällä napsia kuvat hyvässä valossa.
Vielä helpompaa, jos kuvat on tietokoneen kovalevylle.
Vierailija kirjoitti:
Vainajan velat ei periydy suoraan perijälle.
Hautajaiskulut kyllä mun käsittääkseni kuuluvat jälkipolvelle (ja ne voivat ollakin aika isot, ei ole hautaaminen halpaa hommaa...)
En keksi nyt mitä muita kuluja tarkoitat, mitä voisi jälkipolven maksettavaksi siirtyä.
Kaupunki taitaa noi maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä toimii jos ei halua vainajan jäämistöstä yhtään mitään edes muistoarvoa omaavaa.
Jos luopuu perinnöstä niin silloin ei saa ottaa edes sitä koinsyömää räsymattoa tai valokuva-albumia.
Toki ketään ei yleensä kiinnosta valokuva-albumi. Siitäkin tosin nykyaikana on helppo teettää kopio. Helpoin kännykällä napsia kuvat hyvässä valossa.
Vielä helpompaa, jos kuvat on tietokoneen kovalevylle.
Sinulla ei ole edes mitään asiaa sinne vainajan asuntoon mitään valokuvia ottamaan jos et ole perikunnan osakas.
en muista oliko jokin ikärja että kelaltasaa hautausavustusta. jokin ehto Ennen oli jos ei ollut ehtinyt saada kansaneläkettä. mutta varattomille sosiaalitoimi maksaa halvimman hautauksen,kuitenkin inhimillisen,kukat arkun päälle jne.
jos periinön vastaan otat josta voi kieltäytyä, niin vastaat veloistakin. aina ensin maksetaan vainajan varoista pois velat.
no sunkin vanhemmat saa käyttää varantonsa miten haluaa niin kauan kuin katto pään päällä ja ruokaa päydässä.
Vierailija kirjoitti:
Perillisen pitää saada vainajan pankista tai pankeista kuolinpäivän saldo. Samoin on oikeus saada tietää, onko vakuutuksia ja rahastoja. Ne jo kertoo rahatilanteesta paljon!
Näistä varoista saa maksaa kohtuulliset hautajaiskulut ja muut välttämättömät ennen kuolemaa tulleet vainajan laskut: vakuutusmaksu, autovero, lehtimaksu, vastike jne. Kuitit talteen ja nämä luetellaan sitten menoina perunkirjoituksessa kuten muutkin menot ja tulot. Eläke maksetaan kuolinkuukaudelta mutta sitten se katkeaa.
Näin minulle kerto tuttu suntio joka ei siis myy yhtään mitään mutta käsittelee kyllä vainajien arkkuja työkseen.