Perheenäiti Miia syöttää lapsilleen pelkkiä eineksiä tässä erikoinen syy
Ruokaa on liian vähän ja epäsäännöllisesti tyttöjen harrastusten määrään nähden, ja äiti määrää keittiössä. Minka ja Minka kertovat, että tarjolla on usein esimerkiksi kylmiä nakkeja ja pinaattilettuja sekä äidin spesiaalia makkaraperunoita.
Äiti itse joko unohtaa syödä tai syö popcornia ja Coca-Colaa. Kotona keittiössä ei mielellään saa valmistaa ruokaa, koska äiti on erityisen tarkka keittiön siisteydestä.
Mä en ole ikinä tykännyt ruoanlaitosta, en missään määrin. Ja leipomista mä inhoan. Jos on sellainen sanonta, että tie miehen sydämeen vie vatsan kautta, niin ei ole ihan ollut mun sellainen näyte, että kyllä ihan muilla avuilla ollaan siinä vaiheessa menty, Miia sanailee jaksossa.
Tyttäret kertovat, ettei heille ole syntynyt innostusta ruuanlaittoon äidin asenteiden vuoksi.
Kun se on niin tarkkaa äidin kanssa, niin sitten se on vähän sellaista, että mitä mä uskallan tehdä siinä, etten mä nyt vaan sotke mitään.
Mä olen sellainen, että mä tykkään, että keittiö on aina tip top. Ei saisi naarmuttaa liettä, eikä saisi sotkea uunia, eikä saisi mitään, että se varmaan on se mun mielestä ehkä se suurin haaste, et mä en anna kenenkään muun tehdä mun keittiössä ruokaa, Miia myöntää.
https://www.seiska.fi/katso/perheenaiti-miia-syottaa-lapsilleen-pelkkia…
No huuhhuh. Mitä tuolla perheessä sitten saa tehdä?
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Kouluikäisiä ovat, että ehkä syövät koulussa monipuolisen ruuan kuitenkin? Tai sitten eivät syö koulussakaan kunnolla, kun eivät ole tottuneet monipuolisesti syömään.
Naiivi ajatus, että a) kouluruoka olisi monipuolista, b) yksi ateria päivässä riittää urheileville teineille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin riittää. Koulussa saa lämpimän aterian ja kotona sitten eineksiä. Eineksiä muutenkin dissataan aivan liikaa. Elämässä on paljon epäterveellisempiä asioita kuin einekset. Esim. vähäiset yöunet ja ilmansaasteet kaupungeissa.
Ai kylmät nakit riittää lapsille ruuaksi?
No oliks ne pelkät nakit illallinen, vai esim. vain jotain napsittavaa välipalaa ja sitten on jotain oikeaa einesannosta varsinaiseksi ruuaksi? Ainakin hyvä mainospala tuolle ohjelmalle, että nyt kaikki haluaa katsoa jakson. Kyllä munkin lapset napsii joskus kylmiä nakkeja välipalaksi, mutta varsinainen ruoka on sitten erikseen (eikä nakkeja kovin usein meillä ole kaapissa).
Varsinaiseksi ruuaksi oli ranskalaisia ja makkaraa erilaisilla valmiskastikkeilla. Kertoo kaiken olennaisen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiraukat. Kiva muuttaa joskus omaan kotiin eikä osaa mitään ruoanlaittoon liittyvää.
Yläkoulussa on kotitaloutta. Kyllä niillä opeilla pääsee alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas teen lapselle ja miehelle ihan 10/10 ruuat, mutta itse en tykkää omista ruuistani yhtään ja syön siksi tyyliin vaan eineksiä. Oikein kuvottaa se ruoka mitä teen, saatan kerran syödä ja se riittää aiheuttamaan puistatuksen, mutta lapsi vetää ihan himona ja mieskin aina santsaa. En tiedä mistä johtuu, saan ihan fyysisesti siis oksennusrefleksin.
Sinulla on syömishäiriö tai joku ruumiillinen sairaus. Varaa aika lääkärille.
Sitä on mietitty moneltakin taholta jo vuosikymmeniä eikä syytä ole löytynyt. Ruoka kyllä mulle maistuu, mutta ei itseni tekemänä.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen latvalaho äitinä.
Niin. Ihmisillä on sairauksia. Myös mielen sairauksia. Jos niihin suhtaudutaan pilkalla ja syyllistämisellä, niin sairaat ihmiset eivät uskalla hakea hoitoa sairauksiinsa. Pilkkaatko myös esimerkiksi alaraajahalvaantunutta ihmistä jalkalahoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluikäisiä ovat, että ehkä syövät koulussa monipuolisen ruuan kuitenkin? Tai sitten eivät syö koulussakaan kunnolla, kun eivät ole tottuneet monipuolisesti syömään.
Naiivi ajatus, että a) kouluruoka olisi monipuolista, b) yksi ateria päivässä riittää urheileville teineille.
No eihän se ole mikään yksi ateria päivässä, jos koulussa syö, on kylmiä nakkeja napsittavaksi, ja illalla saa ranskalaisia ja makkaraa kastikkeella. Ja on siellä koulussa sentään varmaan lähes aina salaattia, kasviksia, leipää jne. tarjolla pääruuan lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin riittää. Koulussa saa lämpimän aterian ja kotona sitten eineksiä. Eineksiä muutenkin dissataan aivan liikaa. Elämässä on paljon epäterveellisempiä asioita kuin einekset. Esim. vähäiset yöunet ja ilmansaasteet kaupungeissa.
Kun se kouluruokakin on nykyään einestä käytännössä. Kun tulevat yleensä vähintään puolivalmiina, ja makrot on samalla tasolla kuin eineksissä, eli pelkkiä hiilareita.
Joka käsittelykerralla ruoasta häviää ravinteita, ja jos einekseen ei ole alun perinkään käytetty kummoisia raaka-aineita, niissä on lopulta vain energiaa, mitä tietysti sitäkin tarvitaan, ja häviävän pieni määrä aminohappoja ja epämääräisiä kissanrasvahappoja. Paitsi kissanrasva olisi varmaan terveellistä niihin verrattuna.
Toki joku kokkikartanon kalakeitto tai kaalikääryle on melkein kotona tehtyä vastaava, mutta siinäkin on kyllä katteet kohdillaan. Yhden kalakeiton hinnalla tekee 5l kattilallisen itse ja parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se ole mikään yksi ateria päivässä, jos koulussa syö, on kylmiä nakkeja napsittavaksi, ja illalla saa ranskalaisia ja makkaraa kastikkeella. Ja on siellä koulussa sentään varmaan lähes aina salaattia, kasviksia, leipää jne. tarjolla pääruuan lisäksi.
Kyllä se on yksi ateria. Kylmät nakit eivät ole ateria. Koulussa on salaatti on hyvin yksipuolista ja leipä on näkkäriä. Ei kannata kommentoida asiaa, josta ei tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kouluruoka kun ei ole monipuolista. Sillä vaan siirretään vähän nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun se kouluruokakin on nykyään einestä käytännössä. Kun tulevat yleensä vähintään puolivalmiina, ja makrot on samalla tasolla kuin eineksissä, eli pelkkiä hiilareita.
Joka käsittelykerralla ruoasta häviää ravinteita, ja jos einekseen ei ole alun perinkään käytetty kummoisia raaka-aineita, niissä on lopulta vain energiaa, mitä tietysti sitäkin tarvitaan, ja häviävän pieni määrä aminohappoja ja epämääräisiä kissanrasvahappoja. Paitsi kissanrasva olisi varmaan terveellistä niihin verrattuna.
Toki joku kokkikartanon kalakeitto tai kaalikääryle on melkein kotona tehtyä vastaava, mutta siinäkin on kyllä
Kyllä aika monet valmisruuat on ihan hyviä nykyään (eikä vain tuo mainitsemasi merkki). Lisäksi kaupoissa myydään myös ihan ravintoloissa tehtyjä ruokia, jotka voi olla hyvinkin monipuolisia annoksia, jos vaihtelee mitä ottaa minäkin päivänä. Tietysti pitää vähän katsoa mitä valitsee, ettei sitten tosiaan vaan työnnä pelkkiä ranuja uuniin päivästä toiseen.
Mutta minusta on hassua väittää, että itse raaka-aineista tehty ruoka olisi aina jotenkin terveellisempää. Monet kotikokit käyttää hirveästi rasvaa, suolaa, fondeja, kermaa jne.
Ei Kape pysty noin neuroottista ihmistä auttamaan, ei se ole terapeutti. Kyse ei ole pelkästään ruuasta tässä tapauksessa.
Ihmisen aikuisiän ja vanhuuden terveyttä rakennetaan jo lapsuudessa.
Surullista, että osa täällä on tosissaan sitä mieltä, että kylmät nakit tai makkara-perunat ilman lisukkeita ovat ravitsevaa ja hyvää ravintoa kasvaville nuorille. Ja ennen kuin joku tulee selittämään "saa sitä välillä herkutella" tyylillä, tämän perheen äiti kertoi, että makkara-perunoita on vähintään pari kertaa viikossa. Ja ohjelmaan perheen ilmoittivat lapset, jotka kaipasivat kunnon ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vastuutonta. Jenkeissä toi on aika yleistä, ne laittaa sipsejä ja colaa ja kaikkea muuta skeidaa evääksi lapsille kouluunkin. Ei oo lapsen kehitykselle mitenkään hyvä juttu.
Puhumattakaan siitä että kun se lapsi vihdoin muuttaa omaan kotiin, se ei osaa tehä mitään ite, eikä sen tulevat lapset myöskään.
Tästä tuli mieleen, kun Britanniassa on vähän samanlainen tuo ruokakulttuuri eli jotain pizzaa, nugetteja, burgereita yms, einestä kouluruuaksi ja kotiruuaksi lapsille.
No Brittikokki Jamie Oliver aloitti ruokakampanjan että saataisiin sellaista perinteistä kotiruokaa noiden einesten sijaan lautasille, niin kotona kuin koulussa. Eniten mikä itseä yllätti, niin lapset ottivat tuon kampanjan ilolla vastaan olivat tyytyväisiä tuohon kotiruokajuttuun, ja lasten sijaan vanhemmat olivatkin niitä eniten vastahankaan laittajia vaikka itse olin varma että asia olisi juuri toisin päin eli lapset purnaisivat niiden burgerien, pizzojen tms, einesten perään ja vanhemmat ottaisivat tuon terveellisemmän ruuan ilolla vastaan.
Sama käsitys minulla, olen yläkoulun ope, enkä syö koulussa, koska en syö eineksiä, ne eivät ole minusta uskottavaa ruokaa. Katsoin kerran koulun keittiössä pinaattilettujen muovipakkauksen tuoteselostetta, se oli todella pitkä lisäaineineen.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas teen lapselle ja miehelle ihan 10/10 ruuat, mutta itse en tykkää omista ruuistani yhtään ja syön siksi tyyliin vaan eineksiä. Oikein kuvottaa se ruoka mitä teen, saatan kerran syödä ja se riittää aiheuttamaan puistatuksen, mutta lapsi vetää ihan himona ja mieskin aina santsaa. En tiedä mistä johtuu, saan ihan fyysisesti siis oksennusrefleksin.
Näetkö itsesi peilistä samalla?
pitääkin muistaa katsoa keskiviikkona tää jakso, luulisi että Kapen suorapuheiseen tyyliin tässä alkaisi tapahtumaan ja edes tytöt saisivat luvan keittiössä laittaa ruokaa. Äiti voi sitten jatkaa poppari-cokis linjalla halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on yksi ateria. Kylmät nakit eivät ole ateria. Koulussa on salaatti on hyvin yksipuolista ja leipä on näkkäriä. Ei kannata kommentoida asiaa, josta ei tiedä mitään. 
Ne nakithan on tuossa varmaan lähinnä välipala (en toki ole katsonut jaksoa), mutta jos ruuaksi oli ranuja ja makkaraa.
Kuinka moni todella laittaa kotona jonkun älyttömän monipuolisen salaatin normiarjessa? Eiköhän se ole lähinnä jotain kurkkua ja tomaattia vain lähes kaikilla. Että turha nyt taas demonisoida. Pääasia, että on jotain salaattiakin/kasviksia.
Inhottaa tommoset ihmiset. Miksi edes hankkinut lapsia, kun ei ole haluja edes yrittää olla äiti.
No oliks ne pelkät nakit illallinen, vai esim. vain jotain napsittavaa välipalaa ja sitten on jotain oikeaa einesannosta varsinaiseksi ruuaksi? Ainakin hyvä mainospala tuolle ohjelmalle, että nyt kaikki haluaa katsoa jakson. Kyllä munkin lapset napsii joskus kylmiä nakkeja välipalaksi, mutta varsinainen ruoka on sitten erikseen (eikä nakkeja kovin usein meillä ole kaapissa).