Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jopa 12000 tamperelaista jonottaa nyt kiireetöntä hammashoitoa

Vierailija
21.10.2024 |

Oikeasti täällä Tampereella on hehkutuksesta huolimatta perusasiatkin päin helvettiä.

https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000010768877.html

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kesällä Helsingissä hammaslääkärin tarkastuksessa, siis tarkastuksessa. Esitiedot, lääkitykset elämäntavat, kerroin etukäteen Maisassa. Kandi suoritti tarkastuksen, aloitti kertaamalla kaikki Maisaan täyttämäni esitiedot, opasti hampaiden pesun (olen jo 72v, ei ollut uusi asia), tarkasti hampaani, ehdotti uuden sähköhammasharjan ostoa, entinen 5 v vanha jo liian vanha vaikka harjaa osaan vaihtaa. Reikiä ei löytynyt vaikka parilla rtg- kuvalla etsi. Tähän meni tunti. Sanoisin että puolet liikaa. Ei ihme että jonoja on !

Vierailija
22/55 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole jo tehty selväksi, että Suomessa hampaat ovat luksustuote? Ne piirtää, joilla on liitua. 

Luksustuote on helppo ylläpitää, jos noudattaa ohjeita eli harjaus 2x päivässä ja hammasvälien puhdistus päivittäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole jo tehty selväksi, että Suomessa hampaat ovat luksustuote? Ne piirtää, joilla on liitua. 

Luksustuote on helppo ylläpitää, jos noudattaa ohjeita eli harjaus 2x päivässä ja hammasvälien puhdistus päivittäin.

Joillain ihmisillä on suussa sellaiset olosuhteet, että reikiä tulee helpommin hyvästä hoidosta ja terveellisestä ruokavaliosta huolimatta. 

Vierailija
24/55 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lempäälässä eli Tampereelta pari km etelään sai hammaslääkärille ja -hygienistille ajat kahden viikon päähän ensimmäisestä soitosta. Itse ihmettelin, että onpas nopeaa toimintaa täällä Pirkanmaalla :) Joskus selvästi kannattaa asua hieman "syrjemmässä".

Helsingissä hammaslääkäriajan saa ottaa mistä tahansa hammashoitolasta jos se itselle sopii.

Vierailija
25/55 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain ihmisillä on suussa sellaiset olosuhteet, että reikiä tulee helpommin hyvästä hoidosta ja terveellisestä ruokavaliosta huolimatta. 

Hammaskiven poisto on myös erittäin tärkeää.

Vierailija
26/55 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kun kehitysmaissakin on parempi hammashoito. Olen nyt nimittäin sellaisessa.

Vierailija
27/55 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ongelma oli Tampereella jo mooonta monta vuotta sitten.

Taisi olla marraskuu 2017 kun soitin aikaa hammastarkastukseen. Ajanvarauksesta sanottiin, että seuraava vapaa aika olisi syyskuun alussa 2018. 

Otiko ajan ?

Vierailija
28/55 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kuulutkaan, että aikuiset pääsevät julkiselle puolelle hammashoitoon. Aina on itse pitänyt maksaa vuosittaiset tarkastus- ja hoitomaksut. Sen verran pitää uhrata oman terveytensä eteen. 

No et sinäkään paljon tiedä asioista. Kannattaisiko vähän sivistää itseään ja ottaa pää pois sieltä persiistä. 

Vierailija
29/55 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää vaikka säästää sitä varten, että pääsee yksityiselle hammashoitoon. Itse käyn sekä hammaslääkärin tarkastuksessa, että suuhygienistillä kerran vuodessa. Olen siis eläkeiässä. Yhtenä vuonna tehtiin juurihoito yhteen hampaaseen ja lasku sinä vuonna olikin1700 euroa. Repikää siitä...

Vierailija
30/55 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapautuneet ajat menevät sukulaisille tai tutuille, 'tiskin alta'.

Vierailija
31/55 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ongelma oli Tampereella jo mooonta monta vuotta sitten.

Taisi olla marraskuu 2017 kun soitin aikaa hammastarkastukseen. Ajanvarauksesta sanottiin, että seuraava vapaa aika olisi syyskuun alussa 2018. 

Otiko ajan ?

En, menin yksityiselle. 

Vierailija
32/55 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tarvitsemme tänne paljon lisää jonottajia ja jonojen pidentäjiä, ilman pitkiä jonoja emme yksinkertaisesti pärjää!

Vierailija
33/55 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mustanmakkaran syönti pidäkään hampaita kunnossa?

Vierailija
34/55 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapautuneet ajat menevät sukulaisille tai tutuille, 'tiskin alta'.

No vähän alkaa tuntumaan siltä. 

Vierailija
35/55 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennä yksityiselle ajoissa, ettei tule useiden tuhansien eurojen remontteja.

Itse käyn yksityisellä ja tarkastus maksoi 50 e. Hammaskiven poisto 99 e. 

Kannattaa seurata tarjouksia.

Vierailija
36/55 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat ei muutu ennenkuin tilanne alkaa vaikuttaa päättäjien ja heidän läheistensä omaan hyvinvointiin.

Eli tuskin koskaan.

Vierailija
37/55 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselle.

Itselle tulee hampaan poisto ja maksaa 80 e. Itse en kyllä menisi kunnalliselle enää. Viimeksi kun kävin niin paikka irtosi. 

Vierailija
38/55 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä oikeasti uutta joillekin, että aikuisten kannattaa mennä yksityiselle hammaslääkärille? Omalla paikkakunnallani on ollut tämä meininki kymmeniä vuosia. Ihan turha yrittää edes. Tai no joo, jotkut periaate Pertit ja Pirkot odottavat sen yli puoli vuotta (jonka jälkeen osalla aika peruuntuu ja sitten taas odottavat), koska ovat sitä mieltä, että minulle kuuluu tämä kunnallinen hammashoito. Vaikka noilla olisi ihan hyvin varaa mennä yksityiselle. Minä käyn kerran vuodessa yksityisellä, kerran maksoin yli 100 e, kun oli hammas lohjennut ja vaati vähän enemmän työtä. Useimmiten on riittänyt pelkkä tarkastuskäynti (kun ei ole hammaskiveäkään juuri koskaan). 

Enemmin siis maksan itse ja näin hampaat pysyy hyvässä kunnossa. Harva siitä konkurssiin menee. Minusta tärkeämpää on se, että koululaisten ja opiskelijoiden hampaat hoidetaan julkisella. 

Multa poistettiin juurihoidettu ja useamman kerran paikattu hammas kun se lohkeaman ja viikkojen julkisella odotuksen jälkeen ei ollut enää paikkauskunnossa. Sittemmin kun sain lohkeaman toiseen hampaaseen menin yksityiselle. Iso lohkeama plus koko hampaiston röntgen maksoi 251 euroa ja sillä kuittaantui samalla hammastarkastus.

Olin saanut lohkeaman viikonloppuna ja sitä ei saa edes korjautettua viikonloppupäivystyksessä. Julkisella olisin taas jonottanut hoitoa kesken työpäivän. Lohkeama oli aika syvä. Tuon korjaamista jos olisin odottanut julkisella niin todennäköisesti hammas olisi vain poistettu ja olisin maksanut implantista pari tonnia. 

Muuten maksan yksityiselle hygienistille hammaskiven poistosta ja soodapuhdistuksesta 99 e/kerta yhdestä kahteen kertaan vuodessa. Olen samaa mieltä siinä, että hampaat kannattaa hoidattaa ajoissa jos perushoito ei riitä. 

Vierailija
39/55 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on väärä bakteerikanta suussa, refluksia ja narskutan. Vain yhden hampaan olen vasta menettänyt kyllä hyvällä hoidolla. 

Vierailija
40/55 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaalaiset jonon ohi

Ulkomaiset, mahdollisesti raskaana olevat miehet, jonon ohi. Sillähän tuota laajoja terveyspalveluita perustellaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan