Manipulatiivinen puoliso
Olen opiskellut nyt tosi paljon tätä aihetta, kun heräsin vuosien avioliiton jälkeen siihen että mies harrastaa todella paljon tätä manipulointia riitatilanteissa ja se onkin ollut se syy miksi riidat aina eskaloituvat niin pahasti.
Nyt kun hän ei enää saa kontrollia tilanteista manipuloimalla, niin hän on muuttunut todella ilkeäksi! Siis ihan vaan suoraan ilkeäksi. Välillä hänen suustaan pääsee aivan kummallisia juttuja, mietin ajatteleeko tuo ihminen noin pimeästi oikeasti.
Mikä neuvoksi? Mies haluaa jatkaa, itse olen eron kannalla. Meillä lapset, asuntolaina ym. Lisåksi minulla muuta kuormitusta, joten en ole aktiivisesti uskaltanut vielä eron eteen tehdä mitään.
Mutta olen nyt ymmärtänyt tosi hyvin mikå mättää, miksi meidän tilanne on mikä on ja miksi en ole voinut hyvin parisuhteessa ja tasaisin väliajoin aina ennenkin harkinnut eroa. Olen tosi onnellinen että aiheesta löytyy paljon tietoa.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista tuo manipulointi on?
Koko kirjo on käytössä. Vääristelee omia hetki sitten sanomiaan asioita. Vääristelee sitä mitä itse olen sanonut. Käytännössä hän siis ihan yrittää kieltää ihan minun ajatukset, tunteet ja kokemukset. Minun pitää ihan painokkaasti sanoa kesken riitatilanteen että hei, minulla on oikeus ajatella näin! Uskomatonta mutta totta.
Lupailee asioita mitä ei aikomustakaan toteuttaa. Pyytää anteeksi, jotta vaan pääsisi äkkiä tilanteesta ja tekee saman jutun kohta jo uudestaan Ottaa muita ihmisiä mukaan, että sekin sitä mieltä ym. Manipulointia. Voisin jatkaa vielä listaa vaikka kuinka paljon.Mies haluaisi jatkaa ja olemme olleet terapiassa, mutta en kokenut että siit
Niin siis millä tavalla syyttelen sinua? Voitko selventää?
En pidä itseäni uhrina, vaan selviytyjänä. Mutta kyllä olen sitä mieltä, että meidän suhteen ongelmat johtuvat enimmäkseen miehen käytöksestä. Jatkuva manipulointi ja ilkeily ei kuulu mihinkään parisuhteeseen, eikä todellakaan kiinnosta opetella manipuloimaan itse, omasta mielestäni sellainen ei ole tervettä saati jotain mihin haluaisin pyrkiä ihmissuhteistani. Sen sijaan harjoittelen omien rajojen pitämistä paljon.
Ja toki itse otan vastuuta siitä että olen miehen käytöksen myös mahdollistanut, en ole ymmärtänyt tilannetta, koska olen sellainen joka uskoo lähtökohtaisesti hyvään ihmisessä.
Olen ikionnellinen että tästä aiheesta löytyy tietoa ja olen pystynyt säilyttämään mielenterveyteni tässä tilanteessa sen avulla. Tunnistan nykyään tosi hyvin ne tilanteet kun mies manipuloi ja tulee huono ahdistava olo ja osaan olla menemättä enempää mukaan siihen mielen sotkemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi muuten olla että tämä aloittaja sanoittaa asiat noin, lisäkommentti tukee miestä kuitenkin enemmän. Vaikea sanoa mikä on todellisuus sillä tämä ei nyt ole ihan looginen kertomus. Jos olisi ilkeä paha mies niin ei haluaisi terapiaan, kokemusta on. Aloittajalle, älä pidä sitä miestäsi tyhmänä. Manipulatiivisuus auttaa näkemään ymmärtämään tätä toimintaa, ei kannata siis alkaa manipuloimaan.
Voi kuule sehän on perus manipulointia raahata kumppani terapiaan, kun tämä jo valmis eroamaan ja sitten siellä manipuloida terapeuttikin uskomaan puuta heinää. Täällähän oli juuri keskustelu aiheesta.Voihan se olla niinkin mutta kokemuksella voin kertoa että sekin on manipulointia ettei suostu ottamaan apua vastaan vaan haluaa manipuloida salassa. Tilanteita on monenlaisia. Minun ja edellisen
Olemme olleet jo terapiassa aiemmin ja siellä mies manipuloi jatkuvasti keskustelua, ja rehellisesti se oli jopa vähän traumaattinen kokemus eikä siitä ollut mitään apua meidän suhteelle. Miksi menisin uudestaan? T. Ap
Kommenttiisi ei voinut vastata mutta vastaan tähän. Älä ymmärrä tahallasi minua väärin, halusin vain kommentoida. En tiedä taustojanne. En pysty auttamaan enempää sinua. Kaikkea hyvää sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko kirjo on käytössä. Vääristelee omia hetki sitten sanomiaan asioita. Vääristelee sitä mitä itse olen sanonut. Käytännössä hän siis ihan yrittää kieltää ihan minun ajatukset, tunteet ja kokemukset. Minun pitää ihan painokkaasti sanoa kesken riitatilanteen että hei, minulla on oikeus ajatella näin! Uskomatonta mutta totta.
Lupailee asioita mitä ei aikomustakaan toteuttaa. Pyytää anteeksi, jotta vaan pääsisi äkkiä tilanteesta ja tekee saman jutun kohta jo uudestaan Ottaa muita ihmisiä mukaan, että sekin sitä mieltä ym. Manipulointia. Voisin jatkaa vielä listaa vaikka kuinka paljon.Mies haluaisi jatkaa ja o
Tämä siis Ap. Ja rahasta ei ole kysymys. Itse tienaan ja köyhän perheen yhteisiin menoihin enemmän. Tästäkin koen välillä että mies pitää sitä itsestäänselvyytenä ja suorastaan käyttää hyväksi. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi muuten olla että tämä aloittaja sanoittaa asiat noin, lisäkommentti tukee miestä kuitenkin enemmän. Vaikea sanoa mikä on todellisuus sillä tämä ei nyt ole ihan looginen kertomus. Jos olisi ilkeä paha mies niin ei haluaisi terapiaan, kokemusta on. Aloittajalle, älä pidä sitä miestäsi tyhmänä. Manipulatiivisuus auttaa näkemään ymmärtämään tätä toimintaa, ei kannata siis alkaa manipuloimaan.
Voi kuule sehän on perus manipulointia raahata kumppani terapiaan, kun tämä jo valmis eroamaan ja sitten siellä manipuloida terapeuttikin uskomaan puuta heinää. Täällähän oli juuri keskustelu aiheesta.Voihan se olla niinkin mutta kokemuksella voin kertoa että sekin on manipulointia ettei suostu ottamaan apua vastaan vaan haluaa manipuloida sal
No sitten ei kannata mennä. Pidät vain puolesi. Kerroin oman kokemukseni elämästä ja tilanne on ollut hieman erilainen, toin sen vain tiedoksi kaikille että tilanteita on erilaisia. Tiedät itse mikä on parhaaksesi kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kommenttiisi ei voinut vastata mutta vastaan tähän. Älä ymmärrä tahallasi minua väärin, halusin vain kommentoida. En tiedä taustojanne. En pysty auttamaan enempää sinua. Kaikkea hyvää sinulle.
En ymmärrä väärin, kun en ymmärrä ollenkaan kommenttiasi, siksi kysyin tarkemmin. Olisin aidosti halunnut tietää millä tavalla tässä keskustelussa yritän manipuloida ja minkä koit syyttelyksi. Jos joku sanoo minulle tällaisia asioita haluan kuulla miksi hän sanoo niin. Jos on jotain aihetta, niin varmasti hän osaa kertoa tarkemmin, ja sitten voin mahdollisesti muuttaa kommunikaatiotani. Jos on turhaa syyttelyä/manipulointia niin siinä tapauksessa hän jää kiinni kun ei pysty perustelemaan väitteitään.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä väärin, kun en ymmärrä ollenkaan kommenttiasi, siksi kysyin tarkemmin. Olisin aidosti halunnut tietää millä tavalla tässä keskustelussa yritän manipuloida ja minkä koit syyttelyksi. Jos joku sanoo minulle tällaisia asioita haluan kuulla miksi hän sanoo niin. Jos on jotain aihetta, niin varmasti hän osaa kertoa tarkemmin, ja sitten voin mahdollisesti muuttaa kommunikaatiotani. Jos on turhaa syyttelyä/manipulointia niin siinä tapauksessa hän jää kiinni kun ei pysty perustelemaan väitteitään.
T. Ap
En sanonut että yrität manipuloida minua tässä keskustelussa. Yritin vain päästä jyvälle tilanteestanne jotta osaisin auttaa. Ei sen kummempaa.
Tiedän mitä ap tarkoitat! Itsellä samanlainen puoliso.
Sitä ei vaan pysty ymmärtämään, aina vääristelee ja muuntelee itselle parhainpäin asioita. Vaikka hän olisi tehnyt mitä tai jättänyt tekemättä, niin aina löytyy hyvä SYY. Mutta jos tilanne olisi toisinpäin, eli minä olisin se tekemättä jättäjä, niin saisin kyllä kuulla asiasta.
Äärimmäisen kuluttavaa ja järkeä ei voi puhua.
Lisäksi olettaa puolestani "et sinä sitä tarkoittanut.... ei se ole niin, sinä VAIN tunnet olevan... " jne.......
Ilmeneekö tuota käytöstä riidoissa vai koko ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. ApEn sanonut että yrität manipuloida minua tässä keskustelussa. Yritin vain päästä
Joku kommentoi tänne että minä myös manipuloin, oletin että kirjoittaja olit sinä. Korjaa jos olen väärässä. Mistä muusta voi päätellä että manipuloin kuin tästä keskustelusta?
Oikeasti ei voi vaan heitellä mitä vaan täälläkään. Otan aika vakavasti sen että joku sanoo että manipuloin. Pitäisi pystyä myös kertomaan miksi sanoo sellaista. Jos taas sanoo ilman syytä, niin se on vähintäänkin outoa ellei manipulatiivista nimenomaan. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tiedän mitä ap tarkoitat! Itsellä samanlainen puoliso.
Sitä ei vaan pysty ymmärtämään, aina vääristelee ja muuntelee itselle parhainpäin asioita. Vaikka hän olisi tehnyt mitä tai jättänyt tekemättä, niin aina löytyy hyvä SYY. Mutta jos tilanne olisi toisinpäin, eli minä olisin se tekemättä jättäjä, niin saisin kyllä kuulla asiasta.
Äärimmäisen kuluttavaa ja järkeä ei voi puhua.
Lisäksi olettaa puolestani "et sinä sitä tarkoittanut.... ei se ole niin, sinä VAIN tunnet olevan... " jne.......
Joo nimenomaan tuollaista! Eli hän määrää ja kontrolloi miten asia todellisuudessa on. Manipulatiiviset ihmisethän yrittää nimenomaan kontrolloida. Paitsi keskustelua ja tilanteita, niin toisen ihmisen tarkoitusperiä, ajatuksia, tunteita, kokemuksia. Ja siis ihan mitä tahansa neutraaliakin toteaa niin heti alkaa kauhea puolustelu että hän ei ainakaan ole tehnyt mitään väärin. Minun kokemus saattaa olla hänelle henkilökohtainen loukkaus. Tosi vaikeaa tulla toimeen tällaisen henkilön kanssa. Ihan tosi riitatilanteessa minun pitää erikseen alleviivata että hei, saan ajatella tästä asiasta näin ja saan kokea tällä tavalla, että hän ei määrää ja kontrolloi minun ajatuksiani. Se on uskomatonta mutta totta.
Voithan ap itse käydä vaikka yksin ammattiauttajalla, jos et usko enää pariterapiaan puolisosi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Manipulatiivinen🤣🤣🤣
Pulatiivi
"Kaikki menisi aivan mainiosti näin, jos vaan hiljaa tyytyväisenä hoitaisin kaiken enkä odottaisi mieheltä mitään minkään suhteen. Vaan mitä teen sellaisella miehellä joka pelkkä vaiva? T. Ap"
Elämä on vapautunutta, kun eroaa tuommoisesta suhteesta. Vaikka suruakin, niin silti toivo ja helpotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lupailee asioita mitä ei aikomustakaan toteuttaa. Pyytää anteeksi, jotta vaan pääsisi äkkiä tilanteesta ja tekee saman jutun kohta jo uudestaan Ottaa muita ihmisiä mukaan, että sekin sitä mieltä ym. Manipulointia. Voisin jatkaa vielä listaa vaikka kuinka paljon.Mies haluaisi jatkaa ja o
Minun mielestäni siinä vaiheessa, jos joutuu aktiivisesti vetämään rajoja, on jo menty liian pitkälle. Sellaisen ihmisen ei tulisi olla lähelläkään itseä, jolta joutuu puolustautumaan. Eli tärkein "rajanveto" tapahtuu ennaltaehkäisyvaiheessa, tunnistamalla alistavat ihmistyypit ja pysyttelemällä heistä etäällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule sehän on perus manipulointia raahata kumppani terapiaan, kun tämä jo valmis eroamaan ja sitten siellä manipuloida terapeuttikin uskomaan puuta heinää. Täällähän oli juuri keskustelu aiheesta.Voihan se olla niinkin mutta kokemuksella voin kertoa että sekin on manipulointia ettei suostu ottamaan apua vastaan vaan haluaa manipuloida sal
Älä mene. Tätä tapahtuu. Tarina mitä manipuloija sinusta kertoo on joka tapauksessa valheellinen, joten et voi pahentaa sitä omilla ratkaisuillasi. Voit sen sijaan suojata itseäsi ja ottaa etäisyyttä, sekä pitää sen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. ApEn sanonut että yrität manipuloida
Tuossa vaiheessa, kun olet ns. Itseksesi kokemuksesi kanssa ja manipuloija hurmaa kaikki ulkopuoliset valheisiinsa, on erittäin ymmärrettävästi herkillä ja epäilee itseään. Minulla meni monta vuotta, kun irti pääsemisen jälkeen lakkasin vihdoin epäilemästä itseäni. Mutta et ole yksin. Luota itseesi. Monella paikkakunnalla toimii myös narsistien tuki -ryhmiä, joista saattaa saada vertaistukea
Sinä ymmärsit kommenttini väärin. Minulta mies vei lapset manipuloimalla, hänellä on rahaakin vielä. En ole siis itse taistellut mutta hän käytti hyvyyttäni hyväksi. Lapset ovat kuitenkin turvassa siksi että minä olen joustava, sopeutuva ja älykkäämpi tässä manipulatiivisuuspelissä. Oli pakko nähdä tätä toimintaa, muuten olisin haudassa.