Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yleensä tapana olla läheisen kuoleman jälkeen ihan vaan kotona?

Vierailija
19.10.2024 |

Tuntuu oudolta ja tyhjältä olla vaan kotona. Ei kotona ole oikein mitään tekemistä, haluaisin tehdä jotain. Mutta en tiedä onko se "sopivaa".

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan minulla läheisen kuolema vaikuttanut mitenkään menemisiini.

Vierailija
2/26 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surevat omaiset määrittelevät itse, mikä on sopivaa. Muiden mielipiteistä ei tarvitse piitata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla kotona. Itse en ole pystynyt kun ahdistaa. Olen tavannut ystäviä, lenkkeillyt, ajellut autolla musiikkia kuunnellen jne. Liian kipeää ajatella koko ajan kuolemaa yksin kotona. 

Vierailija
4/26 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut, olet löytänyt onnellisen elämän salaisuuden: tee sitä mitä kuvittelet muiden pitävän sopivana. 

Tai sitten ei.

Vierailija
5/26 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rilluttele yöt

Vierailija
6/26 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ei lähde bileisiin 

Vierailija
7/26 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat tehdä mitä haluat ja elää. Ei ole rajoja. Me muut tökötetään kotona.

Vierailija
8/26 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa asunut pappa kuoli ja seuraavana aamuna kouluun. Samassa pihapiirissä asunut täti kuoli, normaaleja talon töitä ja seuraavana aamuna kouluun. Samassa pihapiirissä asunut mummo kuoli, polttopuiden tekoa ja seuraavana aamuna kouluun. Samassa taloudessa asunut pappa kuoli, vaihdoin talvirenkaat autoihin ja läksin seuraavana aamuna töihin. Isä kuoli, syötiin jouluateriaa, poltettiin kynttilöitä ja katsottiin TV:tä. Veli kuoli illalla ja läksin seuraavana aamuna töihin. 

Vierailija
9/26 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet ihan mikä parhaalta tuntuu. Jokainen suree omalla tavallaan. Älä mieti muuden mielipiteitä. 

Me hoidettiin kaikki hautajaisjärjestelyt ja perunkirjoitusvalmistelut ekana arkipäivänä sekä saatettikn vainaja siunauskappelin kylmiöön. Seuraavana päivänä ajoin kotiin 300 km ja sairastuin kuumeeseen.

Koko vuosi ennen ja jälkeen kuoleman oli ihan hirveä.

Vierailija
10/26 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet just kuten haluat, nauti elämästä.

Vierailija
11/26 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut, olet löytänyt onnellisen elämän salaisuuden: tee sitä mitä kuvittelet muiden pitävän sopivana. 

Tai sitten ei.

Onko sulla joku pakonomainen tarve vittuilla surevalle?

Vierailija
12/26 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tähän mitään tiettyä vastausta ole. Itse vähän yllätyin miten normaalilta läheisen kuoleman jälkeen tuntui, maailma ei pysähtynytkään, linnut lauloi edelleen, ihmiset kiirehti kuka minnekin. Tiskasin, pesin pyykkiä, kävin kirjastossa ja ulkona muutenkin.

Vierailija
13/26 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teetkin jos teet sen humalassa se vaikuttaa normaalilta reaktioita Suomessa. Paitsi yökerhossa bilettäminen. Se vaikuttaisi liikaa siltä että sinulla on aidosti hauskaa.

Vierailija
14/26 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teetkin jos teet sen humalassa se vaikuttaa normaalilta reaktioita Suomessa. Paitsi yökerhossa bilettäminen. Se vaikuttaisi liikaa siltä että sinulla on aidosti hauskaa.

Miksei saisi olla aidosti hauskaa?

Vierailija
15/26 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sääntöjä. Itseni piti tehdä konkreettisia asioita läheisen kuoleman jälkeen.

Alkoholista kannattaa tosin pitäytyä ettei tule pitkittäneeksi tai vaikeuttaneeksi tilannetta. Tämä tuli nyt mieleen yllä olevasta kommentista. Liian moni suomalainen juo surun aikana. Se vääristää omia ajatuksia.

Tee niin kuin itsestä tuntuu parhaimmalta menettämättä kokonaan kosketustasi suruun.

Vierailija
16/26 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan saat tehdä mitä haluat, vaikka mennä niihin bileisiin ja yökerhoon. Usein ensimmäisen lähimmäisen kuoleman kohdatessaan tajuaa, että ei kuoleman jälkeen haluakaan maata seuraavia kuukausia peiton alla yksin itkemässä (vaikka toki niinkin saa tehdä jos siltä tuntuu).

Vierailija
17/26 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja luulen ettei moni ulkopuolinenkaan oikein tiedä mikä on "sopivaa", joten monet koittavat suhtautua sinuun ja tilanteeseen niin kuin mitään erikoista ei olisi sattunutkaan.

En toki tiedä ikääsi ja ympäristöäsi. Vanhemmalla sukupolvella (ainakin 60+) on omia ajatuksia asiasta kuin asiasta, joten heiltä saattaa saada jotain palautetta. Heillä on jotain ajatuksia vanhoista säännöistä ja siitä miten "kuuluu" käyttäytyä. Muuten en tiedä ketä oikein edes kiinnostaisi.

Vierailija
18/26 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin yleisesti, jos on heikossa hapessa, on ehkä alttiimpi tapaturmille ym.

Vierailija
19/26 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin isän kuoleman jälkeen silmät ja koko kasvot niin turvoksissa, että ei olisi tullut mieleenkään lähteä kotoa mihinkään. Hyvä kun vkolopun jälkeen töihin pääsin. 

Vierailija
20/26 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin isän kuoleman jälkeen silmät ja koko kasvot niin turvoksissa, että ei olisi tullut mieleenkään lähteä kotoa mihinkään. Hyvä kun vkolopun jälkeen töihin pääsin. 

Päätit palata töihin joten et jäänyt kotiin sinäkään. Omien observaatioideni mukaan monet jättää sairasloman ottamatta koska kotona oleminen tuntuu liian vaikealta ja asioiden tekeminen auttaa. Töissä saa hieman taukoa omilta ajatuksilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme