Yksiön viemärin avaus maksoi 800€
Hinta säilyi kuluttajariitalautakunnassa.
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/1b7d17ef-cae1-4175-9baa-806…
Ihmettelen, eikö viemärin avaus kuulu asuntoyhtiön huoltofirmalle?
Asukkaan on pidettävä vain lattiakaivo puhtaana.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi vuokralaisen tilaama homma maksatetaan asunnon omistajan pussista?
Koska se on omistajan vastuulla. Ilmeisesti anatöörivoimin hallinnoitu pieni taloyhtiö, jonka hallinnon osaaminen ei riitä.
Vastuu raukeaa siinä vaiheessa kun vuokralainen toimii ominpäin. Vuokralainen ei päätä asunnon korjaus-, huoltotöistä koskaan ja nyt oli toimittu juuri niin.
Olivat neuvotelleet vuokranantajan kanssa.
Jos vuokranantaja älyää tuon riitauttaa, tulee voittamaan.
Kissan hiekat saa vetää viemäristä uusissa taloissa jossa viemäri on isompi halkaisija...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kyse oli tavanomaisesta viemärin aukaisusta. Jutussa ei sanottu, että kyseessä olisi ollut lattiakaivo, tai ettei asukas olisi pitänyt lattiakaivoa puhtaana. Ja onhan 800e ihan kohtuuton hinta joka tapauksessa. Ja miksei huoltoyhtiö hoitanut?
Jos kyse on asuntokohtaisen viemärin aukaisusta niin se ongelmahan todellakin on asukas ja hänen toimintatapansa joko mättää viemäreihin sitä mitä sinne ei kuulu (ruoantähteet, rasvat, siteet, topz puikot jne) ja siivouksen puute.
Tuohan on pelkkää omaa spekulaatiotasi. Jutussa ei tuollaista sanottu.
No ei sanottuaan mutta joku syyhän siinä on että juuri kyseisen vuokralaisen viemäri tukkeessa. Mitäpä lottoat, missä/kenessä mahtaisi olla s
Edelleen: Kyllä ne tukkeutumakohdat pystytään kameroilla etsimään ja kohdentamaan. Ja myös selvittämään mikä on syy tukkeutumiselle.
Vierailija kirjoitti:
Kuvassa oli lattiakaivo, mutta jutussa kyse oli pääviemäreistä, joita pesty sellaisella isolla kuorma autolla tunteja, eli ihan oikein varmaan meni
Juuri noin. Jutussa sanottiin selkeästi että viemärilinja piti avata. Putkissa varmasti jotain tamponeja, kosteuspyyhkeitä tai siteitä. Ihmiset vetää mitä ihmeellisimpiä asioita pytystä, ja sitten ihmettelee miten nyt noin pulputtaa. Ei tarvitsi kuin yksi tamponi jäädä T-risteykseen vähän jumiin, niin seuraavan kosteuspyyhe tarttuu siihen, joku idiootti vetää sinne vielä vaipan, ja sitten tulviikin viemärilinjan yläpuolisessa asunnossa. Ensin pulputtaa (=kun ilma nousee tukoksen/seisovan veden läpi) ja sitten tulee pskavedet ylös.
Meidän talonyhtiössä samanlaisen tukoksen avaaminen maksoi 1700 euroa plus öinen hätäkorjaus (mitä lie maksoikaan, en muista enää) kun viemäriäijien piti hajottaa tuubavuokralaisten luoma terveyssidebetoni päälinjan T-liitoksesta ja sitten huuhtoa kymmenisen metriä viëmärilinjaa. Ilmoitus viemäritukoksesta tuli tietysti paniikkipuheluna aamukahdelta talonyhtiön pj:lle (minulle). Muutin pois ja möin jäsenyyden ihanaan taloyhtiöasumiseen seuraavalle hölmölle.
jos on itse aiheuttanut tukoksen, niin itse sen myös maksaa. Se on ihan saman hintaisya on kyse yksiötä tai ok talosta, sama työ siinä on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi vuokralaisen tilaama homma maksatetaan asunnon omistajan pussista?
Koska se on omistajan vastuulla. Ilmeisesti anatöörivoimin hallinnoitu pieni taloyhtiö, jonka hallinnon osaaminen ei riitä.
Vastuu raukeaa siinä vaiheessa kun vuokralainen toimii ominpäin. Vuokralainen ei päätä asunnon korjaus-, huoltotöistä koskaan ja nyt oli toimittu juuri niin.
Olivat neuvotelleet vuokranantajan kanssa.
Jos vuokranantaja älyää tuon riitauttaa, tulee voittamaan.
Mitä ihmeen riitauttamista on siinä, että kallis viemärin päälinjan aukaisu tuli kalliiksi?
Lemmikit eivät kuulu sitten viemäriin edes kalat. Taloyhtiö voisi maksaa avauksen pienituloisille. Jos on vakuutus taloyhtiöllä, se kattaa osan tai sitten ei. Asukas pystyy ainoastaan käyttämään viemärinavaaja välinettä, tuskin pääsee sen pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
jos on itse aiheuttanut tukoksen, niin itse sen myös maksaa. Se on ihan saman hintaisya on kyse yksiötä tai ok talosta, sama työ siinä on
No ei toimi. On tulottomia ja köyhiä. Rahakas voi maksaa. Yleensä paperi ei tuki koko viemäriä, ellei siinä ole joku vika koko viemärissä.
Vierailija kirjoitti:
Missään ei mainittu huoneiston kokoa. Mistä ap keksit yksiön? Yleensä yksiöstä ja kolmiostakin löytyy yhtä vähän viemäreitä.
Jutussa ei kerrottu, että viemärien painehuuhtelu on taloyhtiön vastuulla. Vain hajulukot huolehtii asukas ja sekin taisi just siirtyä vastuunjakotaulukossa taloyhtiön vastuulle.
Outo juttu, jossa on paljon hämärää.
Oletko "mies"?
Miksi kommentoit, vaikka et osaa lukea.
Ap:n linkistä:
"Hän taustoitti asiaa kertomalla lautakunnalle, että kyse on pienestä yksiöstä, "
Nämä iltapäivälehdet kertoo aina kauhujuttuja erilaisten firmojen laskutuksista, mutta se oleellisin tieto eli firman nimi puuttua aina, joten miten kukaan kuluttaja hyötyy tällaisista jutuista, koska niiden avulla ei kuitenkaan osaa sitten vältellä näitä ketku-firmoja?
Vierailija kirjoitti:
Nämä iltapäivälehdet kertoo aina kauhujuttuja erilaisten firmojen laskutuksista, mutta se oleellisin tieto eli firman nimi puuttua aina, joten miten kukaan kuluttaja hyötyy tällaisista jutuista, koska niiden avulla ei kuitenkaan osaa sitten vältellä näitä ketku-firmoja?
Niin, ja älykääpiövuokralaiset eivät uskalla ilmoittaa vioista, ettei tule heille kallista laskua.
Juttuun omisi voinut lisätä faktaikkunan, missä kerrotaan yleiset toimintatavat ja miten laskutus yleensä menee.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selittää, että miksi tässä ei soitettu huoltoyhtiölle ja pyydetty avausta. Itse pyydän parin vuoden välein kylppärinrassaajan ja se rassaa kunnolla sitten. Joskus käyttää jotain myrkkyä, mutta joskus änkee jonkun letkun lattiakaivoon. Nykyään kai tukkeutunut kylppärin allaskin kuuluu taloyhtiölle, joten mitä tässä on tapahtunut?
Koska osalla taloyhtiöistä on vain minimisoppari ja kaikki muut työt tilantaan erikseen esim. isännöitsijän kautta. Jos tilaat virka-ajan ulkopuolella putkenavaamiseen imuauton niin, kyllä se maksaa. Jos asukas tahallaan tukkii viemärin tms. tai on tehty asennuksia itse, niin menee osakkaan piikkiin.
Köyhät vassarit taas ulisemassa 🤣 Köyhälle se ny vaa on kaikki kallista
Vierailija kirjoitti:
Jos firma ei pistä hintojaan näkyviiv tai anna hinta-arviota, kannattaa suoraan etsiä toinen firma.
Viisas asiakas osaa sen kysyä mut IDIOOTTI ei osaa 🤣🤣🤣
Eikös vuokralaisen olisi pitänyt tuo maksaa itse? Minä en olisi omistajana sitä maksanut. Käsittääkseni asunnossa asujan vastuulla on mm pitää haju- ja vesilukot kunnossa. Jos ei osaa itse avata hajulukkoa, ostaa sen sitten palveluna tai pyytää jotakin sen tekemään puolestaan.
täydellisiä uusavuttomia nykyään
Nistitkin murtautuvat omiin kämppiinsä ja yrittävät maksattaa ikkunanhuoltokulut vakuutuksista
Mammat ei osaa edes lattiakaivoa pestä.
Tämäkin kaikille muistutuksena että palvelut kannattaa kilpailuttaa ja kysyä hinta-arvio.
Vierailija kirjoitti:
Iltalehti ja iltasanomat ny sattuu levittämään täyttä paska lööppejä joista ei edes puoletkaan ole totta 🤣🤣🤣
Vuokralainen voi olla myös omakotitalossa, kesämökissä, ym. Asuimme joskus kesämökissä jossa monimutkainen likavedenpoistojärjestelmä-yhteinen naapurimökin kanssa. Me emme laittaneet pyttyyn edes wc-paperia koska jätepumppaamon ohjeissa näin kehotettiin. Mutta naapurissa kävi lapsiperheitä ja he olivat repineet vauvanvaipat wc-pyttyyn. Kallistahan siitä korjaukseta tuli, onneksi ei jätevedet ehtineet vielä lattialle asti.