HS mielipide: Arjen pyörittäminen on ajanut minut eron partaalle
Jännästi omalla kohdalla aivan sama tematiikka - ja myös tilanne kuin kirjoituksessa on. Meilläkin on ero vireillä. Normaali arjessta mieheni ei suostu jakamaan vastuita, väittää, että ei pärjää. Ei siis osaa lukea wilmaviestejä, harrastusten viestejä, minun viestejä, ei pysty kuuntelemaan tai oma-aloitteisesti osallistumaan kodin asioihin. Ihan niin vässykkä en ole, että olisi hänen antanut päästä niin vähällä, mutta olen lopulta väsynyt tilanteeseen ja laittanut eron vireille. Nyt yllättäen erotilanteessa hän haluaakin vuoroviikkovanhemmaksi. Sanoin, että monissa miesten eroterapiajutuissa puhutaankin siitä, kuinka isä löysi vanhemmuuden vasta eron kautta, niin sille hän nyökkäilee tyytyväisen oloisena.
Ja selvenykseksi vielä, että tilanne on venynyt sen takia niin pitkään, että olen epäillyt hänellä olevan terveydessä ongelmaa ja on ollut sen vuoksi niin vaikea tarttua asioihin.Tämän olen nyt viimein päätellyt olleen virhearvio.
Meillä perheen ulkopuoliset tukiverkot ovat ihan täysi 0. Ainoat elossa olevat isovanhemmat asuva ulkomailla. Lasten pääsy esim. jollekin leirille on ollut aivan kullanarvoista ja ero tulikin nyt, kun emme saaneet lapsia sellaiselle ja isovanhemmat eivät tule edes jouluksi kylään. Pidän kyllä näitäkin merkittävinä seikkoina. Ei ole mitään odotettavaa, eikä näköpiirissä mitään, mitä varten pitäisi edes kulissia pitää yllä.
Kommentit (1282)
Lainaus ei toimi, joten teen tämän näin ja lisään omat kommentit, miten mieheni nämä tiesi ja osasi. Lapseni ovat jo aikuisia, mutta heidän isänsä oli se, joka käytti kaikki mahdolliset hoitovapaat. Vähemmän kotitöihin silti osallistui.
- tiedätkö lastesi pituuden, painon ja kengännumeron.
* Aika suurpiirteisesti isompana, mutta vauvana käytti joskus yksin neuvolassa.
- Tiedätkö lastesi kavereiden nimet, heidän vanhempiensa puhelinnumerot, missä he asuvat ja tunnistatko heidät jos tulevat esim kadulla vastaan?
* Lasten isä taisi tietää paremmin kuin äiti, koska tunsi heidät ennestään.
- Tiedätkö mitä paikkaa lapsesi pelaa joukkueessa, mitä roolia esittää näytelmässä ja mitä varusteita kuuluu harrastuksen pakollisiin varusteisiin?
* Tiesimme molemmat.
- Tiedätkö milloin en seuraava ruoka-aika ja osaatko ideoida mitä silloin syödään - tai sitä seuraava -tai ylipäänsä yksikään tuleva ateria?
* Seuraava ruoka-aika on sitten, kun ruoka on valmis, ja syödään sitä, mitä kokki keksii tehdä.
- Kun suunnittelette lomia, mitä perheen yhteisiä tekemisiä osaat suunnitella?
* Yhteiset tekemiset suunniteltiin yhdessä. Aika paljon oli mm. metsästystä ja kalastusta isän mukana, vaikka lapset ovat tyttöjä.
- Mitä kokeita lapsilla on tulevalla viikolla, mitä urheiluvälineitä tarvitaan ja milloin, missä sukset ovat ja ovatko ne oikeaa kokoa. Entä luistimet? Missä on viime viikon uintireissulla käytetty uikkari?
* EI näitä tiennyt aina kumpikaan vanhemmista, joten lasten oli opittava pitämään itse huolta kouluasioistaan. Kommelluksia sattui, mutta niistä selvittiin. Isä oli useammin lasten mukana uimahallissa kuin äiti.
- Mihin aikaan tänään on treenit? Osaatko kirjautua järjestelmään, jossa näkyy harkka-ajat? Oletko seurannut koulun tai harrastusten keskusteluryhmää. Tiedätkö, mitä harrastuksesta on tullut kotiläksyksi ja milloin ja miten niiden palautus tehdään?
* Siihen aikaan ei ollut kirjautumisia ja keskusteluryhmiä, mutta luultavasti olisimme molemmat osallistuneet aika vähän.
- Miten roskapussit kulkeutuvat siitä terassin oven ulko (ja jopa sisä) -puolelta roska-astiaan?
* Mies vie sitten, kun on pakko ja pitää kauheaa jupinaa.
- Missä sinun taloudessasi on vieraspeitto, desin mitta, ruuvimeisseli, tietyn maton paikka... (niiden paikat eivät siis ole siirtyneet mihinkään muutamaan vuoteen)
* Ei täällä kukaan tiedä minkään tavaran paikkaa, kun ovat varsinkin miehen jäljiltä siellä, missä on viimeksi käytetty. EIhän se löydä edes omia sukkiaan.
- Kuka vaihtaa rikkoutuneen kiinteästi asennetun lampun?
* Se joka ehtii.
- Kuka tekee lapsille halloweenin, joulun tai vaikkapa pääsiäisen? Vai ovatko nekin oikeastaan ihan turhia juttuja?
* Oikeastaan aika turhia juttuja, paitsi joulu ja valmistujaisjuhlat, joita meillä on aina vietetty pitemmän kaavan mukaan.
- Koska viimeksi teit jotain yhdessä lastesi kanssa? Pelasit lautapelin, kävitte retkellä - tai pelasitte vaikkapa konsolipeliä (joka ei ollut se retreopeli omasta lapsuudestasi vaan oikeasti lapsiasi kiinnostava juttu).
* Minulle tuli puhelu töihin: "koska sinä tulet kotiin, kun en jaksa enää lähteä isän mukaan". Tämä siis silloin, kun isä oli hoitovapaalla ja minä töissä.
Vierailija kirjoitti:
LouLou kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lisäännytte idi ootti miesten kanssa jotka ei ota vastuuta mistään?
Ei vaan kysymys menee niin, että miksi ne miehet ovat edes halunneet lapsia , jos heitä ei kiinnosta olla niiden kanssa ja hoitaa heidän asioitaan?
Koska he luulivat, että saavat edelleen olla se ihminen, joka olivat ennen lapsen hankkimista. Sen jälkeen heistä tuli äidin apulaisia, joilla ei saa olla omia ajatuksia, ei omia päätöksiä, ei omia ratkaisuja. Ihan kaikki pitää alistaa perheen päätettäväksi eli naisen. Mies ei saa ostaa lapselle oman lapsuutensa lempparikirjaa, koska "ei sellaista voi kukaan lukea lapselleen" eikä mies saa ostaa ponikuvioista haalaria, koska "ai lapsi halusi tuon, ei lapsi meillä päätä".
Naiset omivat lapset ja sitten he ihmettelevät, miksi mies ei ole toivotunlainen isä.
Ja itsekkääks
Hassua tämä alapeukuttajien määrä. Koska tottahan tämä on. Parisuhteessa useimmat vaikeudet ovat pohjimmiltaan valtakysymyksiä. T. Toinen nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu kun korjailen autoa, tietokonetta, taloa tai hoidan metsää.
Nainen käyttää heti weaponized incompetencea eikä muka osaa.
Osaat korjata autoa, tietokonetta ja taloa, mutta ei onnistu tiskikoneen ja imurin käyttö? Jepjep.
Erohan on toki siinä, että ensin mainitut saa tehdä omalla tavalla. Ilman, että joku tulee niitä arvostelemaan ja kertomaan, mikä meni "väärin".
Kyllä se naiset vaan on niin, että mikäli oikein etsimällä etsitte miesten tekemisistä "virheitä" (lainausmerkeissä siksi, että kyseessä on usein merkityksettömiä juttuja ja makuasioita), on turha valittaa jos heistä tulee aloitekyvyttömiä käskyläisiä. Miksi tehdä jotain kun se on kuitenkin väärin tehty.
En mä väitä että aina olisi kyse täll
Kuka sen oikeuden määrittelee. Ex vaimon mielestä mä en osannut yhtään mitään. Nykyinen ei ole koskaan valittanut mistään mitä teen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi valitatte jälkeenpäin kun pitää tutustua toiseen kunnolla, ennen kuin aletaan yhteisellään ja varsinkin laittamaan lapsia. Keskustella kaikki " tulevat" asiat läpi ja sopia pelisäännöistä. Kyllä se tulevat osaa joksi en kuvitella jos on aikuinen.
Ei tämmöisiä asioita voi keskustella etukäteen, koska ei ole mitään käsitystä siitä, kuinka raskaita moiset sopimukset ovat käytännössä noudattaa. Ei omasta kodista saa tulla työleiri, jossa kaikki asiat on aina suoritettava pilkulleen niin kuin on sovittu, vireystilasta ja motivaatiotilasta huolimatta. T. Nainen
Vierailija kirjoitti:
Miksi valitatte jälkeenpäin kun pitää tutustua toiseen kunnolla, ennen kuin aletaan yhteisellään ja varsinkin laittamaan lapsia. Keskustella kaikki " tulevat" asiat läpi ja sopia pelisäännöistä. Kyllä se tulevat osaa joksi en kuvitella jos on aikuinen.
No ihan yhtä lailla tämä tutustuminen on miehenkin harteilla. Ja jos lapsia aletaan tekemään, on samalla tavoin myös miehellä kykyä miettiä jo etukäteen mitä kaikkea se vaatii, ja alkaa keskustella puolison kanssa esim. työnjaosta. Mutta jännästi se vaan menee niin, että naiselle usein kaatuu myös se parisuhteen hoitaminen. Kuinkahan usein miehet ehdottavat oma-aloitteisesti esimerkiksi parisuhdeterapiaa jos suhteessa on ongelmia?
Käyttäjä11535 kirjoitti:
MÄ EN YMMÄRRÄ EN MILLÄÄN..
Te ihmiset eroatte kun toinen ei tee tasan saman verran kotitöitä kun te..
Mä olen J-lauta mies, Mulla on vaimo ja pari lasta.. ME ei olla IKINÄ riidelty jostain niin merkityksettömästä asiasta kuin siivous, tiskit tai kuka nyt tekee eniten..
Mä teen kaikki ruuat täällä, vaimo ei ole nähnytkään imuria" tuskin" edes löytäisi sitä.. Mä pesen 90% pyykeiistä. Vois sanoa et kotitöistä teen ehkä 90% kaikkineen..
MITÄ sitten??
Nykyään tää elämä on niin jäätävän helppoa ettei perus kotitöistä edes kuormitu.
Meillä on 184m2 talo 3 kerroksessa. Imurointi= 45min kerran viikkoon. Eteises Rikka imuri 15min viikko..
Astianpesukone täyttö/ tyhjennys 5-10min päivä.
Pyykit 30min 2/3* viikko.
Kerran kk isompi siivous 2/3h lattianpesuineen..
Ruuanlaitto viikko tasolla 4-5h.
Uujee kotitöihin menee va
Mitä se sun vaimosi tekee, kun hänellä on vai 10% lapsiperheen kotitöistä?
Erohalut tulevat siitä, kun asetelma koetaan epäreiluksi ja raskaaksi. Ei ole pakko erota.
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Mä olen J-lauta mies, Mulla on vaimo ja pari lasta.. ME ei olla IKINÄ riidelty jostain niin merkityksettömästä asiasta kuin siivous, tiskit tai kuka nyt tekee eniten..
Mä teen kaikki ruuat täällä, vaimo ei ole nähnytkään imuria" tuskin" edes löytäisi sitä.. Mä pesen 90% pyykeiistä. Vois sanoa et kotitöistä teen ehkä 90% kaikkineen..
MITÄ sitten??
Nykyään tää elämä on niin jäätävän helppoa ettei perus kotitöistä edes kuormitu.
Meillä on 184m2 talo 3 kerroksessa. Imurointi= 45min kerran viikkoon. Eteises Rikka imuri 15min viikko..
Ruuanlaitto viikko tasolla 4-5h.
Uujee kotitöihin menee va
Tämä.. Koneet hoitaa tiskit ja pyykit. Lattiat imuroi robotti. Kauppa ostokset saa tilattua kotiin tai valmiiksi kerättynä kauppojen noutoon. Lapsille on harrastuksia jolloin saa omaa aikaa. Ruuan valmistus on helpottunut hirveästi jopa jauhelihan saa valmiiksi ruskistettuna.
Silti ihmiset kitisee työn määrästä kotona.
Vierailija kirjoitti:
"Olisikohan se se väsymys ja shokkina uudesta lapsesta. Kenties masennus."
Jos on 7 vuotta niin väsynyt, shokissa ja masentunut ettei pysty huolehtimaan kohtuullisesti lapsistaan, pitää hakea apua. Mielellään jo vähän aiemmin.
Miehillähän ei yksinkertaisesti ole hoivaamisviettiä. He olettavat, että lapset ovat pieniä aikuisia, jotka hoitavat itse omat asiansa. Eivät he halua tehdä mitään avuttomien olentojen eteen, keiltä ei itse saa mitään. Ennen lapsia saattoivat tehdä kyllä vaimonsa eteen asioita, koska saavat vaimolta palkinnoksi sitten hyvää seksiä. Mutta lapset ovat heidän mielestään kohtuuton työsarka, erityisesti jos lasta pitää hoitaa joidenkin normien mukaan, olivat ne normit sitten puolison tai yhteiskunnan asettamia
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu kun korjailen autoa, tietokonetta, taloa tai hoidan metsää.
Nainen käyttää heti weaponized incompetencea eikä muka osaa.
Voi kuule. Eipä ollut mun exällä metsää, taloasiat hoitaa talonyhtiön kautta huoltoyhtiö, omat rempat ennemmin minun (naisen) isä kuin exäni, ja helpommat jutut, kuten tapetoinnin, hoidin kyllä minä, tietokone on miehen harrastus (sama kuin nainen vetoaisi hoitavansa omaa hevostaan, eikä täten kykenisi mihinkään yhteiseen).
ja kummallakin oli oma auto, jonka huollot ja rengashotellissa renkaanvaihdossa käyttämiset kumpikin hoiti itse omalle autolleen.
Tämä on todella yleinen ilmiö, että töissä vastuullisessa asemassa oleva mies heittäytyy täysin kyvyttömäksi kotona. Uskon, että tilaisuus tekee varkaan. Siis jättää pokalla hommat naiselle, ihan vaan koska voi.
Nainen hoitaa lasten ja kodin asiat lähes täysin yksin, vaikka tienattaisiin saman verran. Meilläkin minä olin ihan yhtä hyväpalkkaisessa työssä, mutta mies oli täysi nolla kotona, mikä alkoi vasta, kun tuli lapsia ja siis enemmän kotihommaa.
On tottunut siihen että toinen tekee kaiken ja kantaa kaiken vastuun. Ihan suhteen alusta alkaen jo ennen lapsia, kannattaa pitää huoli että mies ei vaivu tällaiseen tilaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, että jos miehet ei vain jaksa niin paljon kuin pitäisi. Tuleeko se yllätyksenä kuinka paljon niitä töitä sitten lasten myötä onkaan.
Mutta naisen pitää jaksaa. Hölmö oksennus!
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
MITÄ sitten??
Ruuanlaitto viikko tasolla 4
No eilen luki esim kirjaa ja rentoutui kun mä imuroin kerrokset. Tänään tyhjensin tiskikoneen kun odotettiin kahvin tippumista. Mun mielestä tää valitus kotitöistä on ihan absurdia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä sopiva tutustumisaika on? 3 vuotta? 5 vuotta? 8 vuotta? Helpompi sanoa vaikka mitä kuin toteuttaa käytännössä. Itselläni on käynyt hyvä tuuri ja mies juuri sellainen kuin pitikin ja täydellinen isä, mutta läheltä olen nähnyt näitä isejä, joilla on suuret puheet ja haaveet, mutta puheiksi ja haaveiksi kaikki todellisuudessa jäivätkin... Alkoi kummasti työt ja kaverit (baarit) kiinnostamaan aiempaa enemmän, vaikka kotona vauva.
Tämä. Se voi usein nimen omaan olla se mies, joka haluaa lapsia, ja tottakai olisi niin osallistuva mies. Yhdessä on voitu olla jo vuosia, joten tuntuu luontevalta sitten tehdä se lapsi.
Sitten kun se lapsi on siinä, mies ei muutakaan arjessaan mitään, vaan kaikki uusi jää yksin naisen selvitettäväksi ja hoidettavaksi. Eikä tarvi edes olla mikään baarissakävijä. Ihan ns. kunnollisen oloiset osaa tehdä tuon sluibauksen myös. Pahimmat jopa muiden nähden esittää osallistuvaa isää, mutta suljettujen ovien takana ei kiinnosta lapsi pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei toimi, joten teen tämän näin ja lisään omat kommentit, miten mieheni nämä tiesi ja osasi. Lapseni ovat jo aikuisia, mutta heidän isänsä oli se, joka käytti kaikki mahdolliset hoitovapaat. Vähemmän kotitöihin silti osallistui.
- Tiedätkö lastesi kavereiden nimet, heidän vanhempiensa puhelinnumerot, missä he asuvat ja tunnistatko heidät jos tulevat esim kadulla vastaan?
- Tiedätkö mitä paikkaa lapsesi pelaa joukkueessa, mitä roolia esittää näytelmässä ja mitä varusteita kuuluu harrastuksen pakollisiin varusteisiin?
* Tiesimme molemmat.
- Tiedätkö milloin en seuraava ruoka-aika ja osaatko ideoida mitä silloin syödään - tai sitä seuraava -tai ylipäänsä
Aika hauska. Teillä on normaali perhe.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! 🙏
Itsellä ei lapsia mutta kuulostaa tosi normalisoidulta isä-toiminnalta vain ilmaantua paikalle silloin tällöin, ja saada kehut palkaksi. Jopa iän tai syntymäajan muistamattomuus on ihan yleisesti naureskeltu ja hyväksytty asia, tyylillä ei kaikkea voi muistaa.
Vastaukseni siis numerolle 65
Lainaus: Ei töissäkään voi tehdä niin, että tekee "omalla tavalla" ja heittäytyy kädettömäksi jos joku tulee korjaamaan. Pitää opetella tekemään asiat oikealla tavalla jos ei jo osaa.
En suostuisi tekemään sellaisia töitä, jossa en saisi toimia oman pääni mukaan. Onneksi työni on luovaa ja vapaata, eikä kukaan kyttää sitä miten sen teen
- Nainen 56 v
Vierailija kirjoitti:
Miksi lisäännytte idi ootti miesten kanssa jotka ei ota vastuuta mistään?
Se on vain, vain Rakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
* Tiesimme molemmat.
- Tiedätkö milloin en seuraava ruoka-aika ja osaatko ideoida mitä sillo
Miksi on normaalia, että isä ei tiedä mitään?
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
MITÄ sitten??
Kerran kk isompi siivous 2/3h latti
No eilen luki esim kirjaa ja rentoutui kun mä imuroin kerrokset. Tänään tyhjensin tiskikoneen kun odotettiin kahvin tippumista. Mun mielestä tää valitus kotitöistä on ihan absurdia.
Useimmat eivät ilahdu puolison jatkuvasta laiskottelusta ja 90-10 -jaosta. Hyvä, että tykkäät tehdä, kun kerran tekemiset ovat sinulla, eihän tuossa pidäkään haluta erota kun molemmat ovat kerran tyytyväisiä. Se on se juttu, moni 90% tekijä ei olisi tyytyväinen, jos on lähtenyt suhteeseen ajatuksella, että yhteisen kodin työt jaetaan reilusti. Oletan tietysti, että käyt kokopäivätöissä.
Luulisin että miehet eivät koe niitä asioita omikseen, siis sellaisiksi, joiden tekemisestä he saisivat itse päättää. Nainen pitää tahtipuikkoa, jotka määräävät miten asioiden pitää olla, joten he jättävät koko jutun naiselle. Meillä kävi niin, että kun lapset olivat pieniä, en saanut ollenkaan apua mieheltäni, joka pakeni töihinsä. Sitten kun lapset olivat kasvaneet isoiksi, hän palasi kotiin - ja halusi ottaa vallan kotitöistä itselleen. Käytännössä se tarkoitti sitä, että hän kritisoi kaikkea, mitä minä tein, ja vaati minua tekemään kaiken niin kuin hän haluaa. No siinä vaiheessa MINULTA tippuivat hanskat käsistä ja ilmoitin, etten aio enää tehdä ainuttakaan kotityötä. Erohan siitä tuli. Ehkä molemmat ovat nyt onnellisempia. Minä ainakin.