Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloitan maanantaina painonpudotuksen ja mietin tapaa

Vierailija
19.10.2024 |

Kokemuksia ja ehdotuksia kaipaan tämän sivuston tietäjiltä/kokemuksia omaavilta.

Olen miettinyt muutamaa vaihtoehtoa:

-vähäkalorinen ja rasvaton ruokavalio

-vhh-ruokavalio

-kasvisruokavalio

Laitan itse ruokani enkä käytä eineksiä ruokavaliosta riippumatta.

Olen 155/72, joten pudotettavaa riittää. Ikäni on 66v.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi sentään aloittaa jo maanantaina kuin 1. tammikuuta.

Vierailija
42/54 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavaliolla ei ole mitään väliä. Tärkeintä on, että syöt kaloreita vähemmän, mitä kulutat. Siihen se painonpudotus loppujen lopuksi perustuu. Joten valitsisin ruokavalion sen mukaan, mikä on helpointa arjessa toteuttaa. Tärkeintä on kalorivaje.

Varmaan, jos on tarkoitus vain pudottaa paino välittämättä, tuleeko se moninkertaisena takaisin. Tai jos ei ole mitään väliä sillä, saako kaiken tarvittavan ja onko tosiaan mitään edellytyksiä jatkaa samaan tapaan loppuelämä.

Ongelma näissä keskusteluissa on se, että tällä ihmiset jakavat viisauksiaan vuorotellen ollen aivan varmoja, että tämä minun totuuteni tai keino, jolla itse laihduin on se varmasti kaikille oikea. Tai pahinta, en ole koskaan laihduttanut vaan pysynyt aina hoikana: Siksi tiedän millä ylipainoinen laihtuu. Et tiedä.

Kalorivinkki on huono ja kumottu ajat sitten. Vaikka se teoriassa pätisi, se ei käytännössä useimmiten pysyvään painonpudotukseen auta yhtään eikä varsinkaan aikaansaa tärkeintä: Sitä, että ihminen alkaa itse tunnistaa riittävän määrän ruokaa ja suhtautuu ruokaan rennosti. Näillä kun on yhteys pysyvään painonpudotukseen. 

Ap, älä ryhdy kuurille. Etsi viimeisintä tutkimustietoa ja korjaa yksi tai muutama asia kerrallaan. Maanantaina aloittamisessa on se hyvä puoli, että selkeästi yksi syy painonnousun ja epäonnistuneiden muutosten takana ovat voimavarat. Nykyään ei kannusteta painonpudotukseen ylipäätään, jos voimavarat ovat vähissä - taas koska on todettu, että seurauksena on todennäköisemmin vain jojokierre ja lisää kiloja. Ensin korjataan voimavarat ja sitten edetään muihin asioihin.

Tässä pari linkkiä. Ap:lle:

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000010053998.html

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000010105898.html

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008857407.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kuin joku muukin jo kertoi, sellaisia muutoksia jotka saa pidettyä pysyvänä. Mitkään jättiremontit ei välttämättä oikein kestä, ja sitten kun palaa entiseen, tulee kilotkin takaisin.

Yksi keino on ihan vaan annosten pienentäminen, jolloin saa syödä kaikkea mitä nytkin, mutta vaan vähemmän. Lisäksi voi miettiä onko jotain mistä voisi luopua kokonaan, vähentää reilummin tai korvata jollain muulla, varsinkin sokerisista ja rasvaisista syömisistä.

Itse olen esimerkiksi jättänyt pois aamupalalta juustolla ja lauantaimakkaralla päällystetyn paahtoleivän, enkä ole sitä kaivannut yhtään. Samalla on jäänyt lauantain syönti ja ostaminenkin kokonaan pois, juustoa syön joskus mutta harvoin. Vehnäleivän tilalle vaihdoin täysjyväkauraleivän, joka on pienen totuttelun jälkeen jopa paremman makuistakin. Päälliseksi becel goldia, jossa parempi rasvakoostumus, ja makkaran/juuston sijasta kurkkusiivuja. Noilla pääsi jo alkuun, mu

Kerro lisää tuosta becelin hyvästä koosumuksesta.

Vierailija
44/54 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kalorivinkki on huono ja kumottu ajat sitten. Vaikka se teoriassa pätisi, se ei käytännössä useimmiten pysyvään painonpudotukseen auta yhtään eikä varsinkaan aikaansaa tärkeintä: Sitä, että ihminen alkaa itse tunnistaa riittävän määrän ruokaa ja suhtautuu ruokaan rennosti. Näillä kun on yhteys pysyvään painonpudotukseen. "

Kaloreiden laskemisella saavuttaa pysyviä tuloksia ja se auttaa tunnistamaan itselle sopivan ruokamäärän. Ruokavaliosta riippumatta painonpudotuksessa on aina kyse siitä, että syö vähemmän kuin kuluttaa. Se olennainen asia eli kalorivaje ei katoa mihinkään, vaikka niitä ei laskisikaan.

Vierailija
45/54 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suksi v-ittuun paskanjauhaja

Vierailija
46/54 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto toimi mulla bmi yli 27:sta bim 23:N, mutta oon 20 v nuorempi.

Suosittelen vähähiilihydraattista esim. 8-viikkoa ohjelman ohjeilla. Samalla lihaskuntoharjoittelua, jotta ei lähde lihas ja luustokin säilyy.

Onnea uuteen elämään. 

Vierailija
47/54 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vasta maanantaina? Miksei nyt heti?

miksi jo maanantaina, miksei vasta tiistaina?

Vierailija
48/54 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin ennen 72-vuotisen elämäni ensimmäisen diettaamisen 01.01.24  pätkäpaastolla 8/16 , jossa tietenkin lipsahduksia on tapahtunut mm. kesäisinä iltoina, kun grilliherkkuja ja alkohollisia juomia on ollut tarjolla.

Normaalia arkiliikuntaa ja pari kertaa viikossa kävelylenkki 5-8 km.

Hameiden ja housujen liitingit eivät enää ahdista enkä enää läähätä ja lägähdy reippaasti kävellessä enkä edes portaissa.

Vaaka näyttää kahdeksaa kiloa vähemmän kuin tämän vuoden ensimmäisenä päivänä.

Kymmenen vuotta nuorempi ystävättereni on kokeillut päästä kiloistaan irti mm. kaalikeitolla, lentoemäntien dieeteillä. Yritykset ovat tuottaneet tulosta - on pönäköitynyt tämän vuoden aikana pari kiloa lisää.

Vierailija
49/54 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäviä asioita on helppo lykätä tuonnemmaksi. 

Vierailija
50/54 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei minulla siitä niin paljon ole kerrottavaa. Vähemmän tyydyttynyttä rasvaa kuin aiemmin käyttämässäni voipohjaisessa levitteessä, ja sisältää myös omega-3 ja -6 rasvoja, joiden olen ymmärtänyt olevan terveydelle hyödyllisiä. Ei tosiaan saisi mainostaa joten ei kai olisi pitänyt merkkiä mainita. Sori siitä.

Vierailija
51/54 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikäviä asioita on helppo lykätä tuonnemmaksi. 

Minusta on ihan hyvä tuo, että suunnittelee asian hyvin. Kun itse aloitin painonpudotuksen niin suunnittelin sitä varmasti pari 8viikkoa. Luin, kyselin, mietin mikä sopisi minulle ja mitä jaksaisin noudattaa jatkossa. Samalla söin ruokavarastojani loppuun. Sitten kun aloitin niin tuntui tosi kivalta eikä miltään ikävältä asialta. Syömisen ei ole tarkoitus olla ikävä asia ja senkin vuoksi on paikallaan hyvä suunnittelu. Silloin jaksaa syödä jatkossakin suunnitelmien mukaan. Minulla nuo uudet ruokatavat saivat aikaan 9-10 kg pudotuksen (mikä oli tarkoituskin) ja paino on pysynyt siinä yli 8 vuotta. Miten sen tein, kerron erikseen. Jos alkaa tulla muutoksia niin sitten uusi mietintä ja suunnittelu. 

Vierailija
52/54 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipa sen vuoksi, että ap ei ole vielä päättänyt millä tavalla aikoo yrittää painonpudotusta. Hän kyselee juuri erilaisista kokemuksista tietäen hyvin, että monenlaisilla tavoilla ovat ihmiset pudottaneet painoaan. Minusta on hyvä suunnitella tälläinen asia hyvin. Ne nopeat, harkitsemattomat dieetit tuottavat harvemmin tuloksia. 

Vierailija
53/54 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei minulla siitä niin paljon ole kerrottavaa. Vähemmän tyydyttynyttä rasvaa kuin aiemmin käyttämässäni voipohjaisessa levitteessä, ja sisältää myös omega-3 ja -6 rasvoja, joiden olen ymmärtänyt olevan terveydelle hyödyllisiä. Ei tosiaan saisi mainostaa joten ei kai olisi pitänyt merkkiä mainita. Sori siitä.

Niinpä, elimistölle haitallisia rasvoja ei pidäkään mainostaa.

Vierailija
54/54 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se tähän ja muille kuuluu? Jospa on vaikka synttärit, ja haluaa vetää perseet. Pääasia on aloittaa, ja näyttää siltä, että harkittu on, kun kyselee täälläkin mielipiteitä.

Aina jonkun täytyy tulla pätemään, anna vaikka jotain vinkkejä, jos niitä on. 

Mutta kun maanantaina on vähän huono päivä töissä, niin pitää lounaan päälle ottaa sitä jälkiruokaa oikein extrakokoinen annos ja töiden jälkeen hakea sipsipussi. Tiistaina sitten harmittaakin tuo että ei saanut pidettyä aloituksesta kiinni joten siihen pitää lohtusyödä oikein kunnolla. Ja sitten onkin sama vetää koko loppuviikko läskiksi, mutta ensi ensi maanantaina kyllä sitten aloitetaan eikös jookos kookos?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi