Hammaskiven poisto?
Milloin kävit viimeksi? Pitäisi kai säännöllisesti käydä. Uskaltaako siihen hammaslääkäripelkoinen edes mennä?
Kommentit (26)
Kaksi kertaa vuodessa käyn. Kävin pari kuukautta sitten ja maksoi 89€.
Uskaltaa ken uskaltaa, minä uskalsin. Jos on vain "normaali" kivenpoisto, ihan OK, mutta jos se tehdään puudutuksessa hammasjuuren syvemmältä osalta raapien, tuntuu perkeleeltä, ihan karmeaa kun tehtiin toinen kerta ilman puudutusta. Siinä ikenet muutaman päivän sellaisessa kunnossa, ettei syöminen juuri kiinnosta.
Noin pari-kolmen vuoden välein käyn kun harrastan oil pullingia. Oli kuulemma oikein hyvin hoidetut hampaat kun viimeksi kävin.
Jännä että ne ihmiset tuttavapiirissä jotka ovat kertoneet pelkäävänsä hammaslääkäriä ...sen kyllä haistaa monen metrin päähän.
Ihanaa, että löysin tämän keskustelun. Pelkään itse hammaslääkärissä käymistä ihan hullun paljon. Muutun viimeistään hoitohuoneeseen astuttuani aina itkuiseksi, vapisevaksi, täriseväksi ja hikoilevaksi. Tuntuu, että en pysty hengittämään. Olen kuitenkin pakottanut itseni hammaslääkäriin vähintään muutaman vuoden välein, koska pelkään vielä enemmän sitä, että suussa ehtisi muhia joku katastrofi, joka vaatisi ikäviä ja kivuliaita toimenpiteitä hammaslääkärissä ja aiheuttaisi vielä enemmän pelkoa.
En kuitenkaan uskalla käydä kuin yksityisellä, jossa voin valita pelkopotilaisiin erikoistuneen hammaslääkärin. Täytyy sanoa, että näissäkin on eroja. Uskalsin tällä viikolla käydä taas parin vuoden tauon jälkeen tarkastuksessa. Ensimmäistä kertaa kohtasin hammaslääkärin, jonka edessä omat pelkoreaktioni eivät hävettäneet. Hammaslääkäri sanoi, ettei haittaa yhtään, että pelkään ja kehui, kuinka hienosti sain tsempattua itseäni, vaikka pelkkä tarkastus piti välillä keskeyttää, koska itkin, tärisin ja tuntui, etten saa henkeä. Välillä sain luvan romahtaa, kasata rauhassa itseni ja sitten taas jatkettiin. Hammaslääkäri kysyi lopuksi, uskaltaisinko tulla hänen vastaanotolleen seuraavaksi hammaskivenpoistoon. Uskallan! Jännitin paljon enemmän, mitä tarkastuksessa löytyy kuin hammaskiven poistoa. Tiedän kokemuksesta, että siihenkin saa pintapuudutegeelin, jos siltä tuntuu, mutta luulen, että pärjään ilman.
Ymmärrän kuitenkin, jos jollekulle nimenomaan hammaskivenpoisto on pelottava ja ikävin operaatio. Toivottavasti ap löydät itsellesi yhtä hyvin hammaslääkärin tai suuhygienistin, jolla uskallat käydä! :) Itse en uskaltaisi yhtäkkiä vain mennä jollekulle uudelle suuhygienistille, vaan olen kiitollinen, että pääsen nimenomaan samalle ymmärtäväiselle ja kannustavalle hammaslääkärille. Luultavasti taas itken ja tärisen, mutta ensimmäistä kertaa se ei taida haitata ketään. :)
Ja 25 jatkaa vielä alapeukun jälkeen, että en siis todellakaan tarkoittanut, että en voisi käydä hammaskiven poistossa suuhygienistillä. Tarkoitin, että koska pelkään ihan valtavan paljon, on tärkeää, että tiedän, millainen tyyppi on vastassa ja että hän tietää, miten pelkoni vuoksi käyttäydyn, eikä se häiritse häntä työssään ja hän vielä kertoo sen ääneen. Voisin siis uskaltaa käydä jollakulla toisellakin, suuhygienistillä tai hammaslääkärillä, mutta vain, jos saisin ensin tuntuman, että hän ymmärtää ja kannustaa minua oikein. Vaikea ehkä selittää, miten iso juttu tämä voi olla ja kuinka irrationaalinen pelko on silti aivan todellinen ja valtava tunne. Jopa tällainen, joka häpeää omaan pelkoaan, voi saada kokemuksen siitä, että ei tarvitse hävetä ja siksi uskaltaa.
Pääsin paikallisen yksityisen suuhygienistin rinkiin. Kaksi kertaa vuodessa on tullut kutsu rapsutukseen. Hyvä homma. Muuten ei tulisi aikoja tilailtua. 85€ on viimeisin lasku ollut, tunnin käynnistä. Ohjaa myös tarvittaessa hammaslääkärille,joka toimii samoissa tiloissa. Täällä maalla kun ei julkiselle pääse,niin tämä on ollut minulle pieni lottovoitto. Todella kysytty, vaikea päästä. Hyvä palvelu,selittää kokoajan,mitä tekee. Hammaskartta kuvattiin, viisauden hammas poistettiin ja koko suun tarkastus maksoi yhteensä 280€. Nyt vielä korjataan kaksi murentunutta muovipaikkaa. Laitetaan amalgaamit tilalle.