Miten masennuksesta oikein parannutaan?
MIten se terapia auttaa, jos masentunut itse ei siltikään näe itseään eri valossa? Onko silloin mitään tehtävissä parantumisen toivossa, jos koko parantuminen on itsestä kiinni?
Kommentit (76)
Terapia on kallista. Itseapuoppaat ovat ilmaisia.
Surkea lainaustoiminto sekosi taas.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta sähköstä sen verran, että ei auttanut minulla, pahensi ahdistusta ja pelkojani, tyhmänä siihen suostuin psykiatrin sitä ehdottaessa (kyseessä vielä henkilö, jonka näin vain sen yhden kerran, ei mikään koko ajan hoidostani vastannut tyyppi siis edes kyseessä). Eli ei ehkä kannata kaikille sitä ehdottaa, masennuksessa on eri asteita ja taustalla eri syitä.Jos mieli jollain nuorella ilman selkeää syytä maissa, sitten voi kokeilla, muuten sanoisin kokemuksella, että ei ikinä.
Sähköhoito ei ilmeisesti tehoa epätyyppilliseen masennukseen (teho on epäselvä) ja saattaa jopa pahentaa sen oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni sairastui vakavaan masennukseen. Sai ylettömän määrän lääkkeitä. Muutti keski-Eurooppaan, meni psykiatrille joka oli kauhuissaan nuoren ihmisen lääkityksestä. Lääkkeet lopettiin vaiheittain, sai terapiaa ja on ilman lääkitystä nykyään. Päivä kerrallaan eteenpäin, tytär voi jo paremmin, mutta väkisin on tullut mieleen miten tässä maassa medikalisoidaan kun ei muuhun ole rahkeita.
Täällä kun et saa terapiaa, vaikka tarvitsisit. Lääkkeitä saat ja paljon. Käypä hoitokin suosittaa masennuksen hoitoon lääkitystä JA terapiaa. Lääkkeet tulevat halvemmiksi ja resursseja terapiaan ei ole. Aikanaan, kun psykiatrisia sairaaloita lakkautettiin, luvattiin, että säästyneet rahat ohjataan avohoitoon. No, miten kävikään.
Kyllä saa terapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni sairastui vakavaan masennukseen. Sai ylettömän määrän lääkkeitä. Muutti keski-Eurooppaan, meni psykiatrille joka oli kauhuissaan nuoren ihmisen lääkityksestä. Lääkkeet lopettiin vaiheittain, sai terapiaa ja on ilman lääkitystä nykyään. Päivä kerrallaan eteenpäin, tytär voi jo paremmin, mutta väkisin on tullut mieleen miten tässä maassa medikalisoidaan kun ei muuhun ole rahkeita.
Potilas halutaan mahdollisimman halvalla ja mahdollisimman nopeasti ulos vastaanotolta. Mielialalääkeresepti on liian usein ratkaisu tuohon. Eli rahasta on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kun et saa terapiaa, vaikka tarvitsisit. Lääkkeitä saat ja paljon. Käypä hoitokin suosittaa masennuksen hoitoon lääkitystä JA terapiaa. Lääkkeet tulevat halvemmiksi ja resursseja terapiaan ei ole. Aikanaan, kun psykiatrisia sairaaloita lakkautettiin, luvattiin, että säästyneet rahat ohjataan avohoitoon. No, miten kävikään.
Kyllä saa terapiaa.
IItselläkään ei ollut mitään ongelmia saada terapiaa, enkä edes sen alkaessa ollut millään lääkitykselläkään. Muutamaa lääkettä olen kokeillut, mutta kun olen sanonut, että koen oloni paremmaksi ilman niitä, ei kukaan ole väkisin alkanut tyrkyttämäänkään.
Pitää muistaa, että on myös tiettyjä edellytyksiä terapian onnistumisen kannalta, ja jos ei niitä täytä, niin ei siitä terapiasta silloin ole mainittavaa hyötyäkään. Esim jos vointi on liian huono tai motivaatiota ei ole, niin ei silloin ole rahkeita terapiassa käymiseen. Ensin pitää esim se vointi saada kohentumaan lääkkeiden avulla. Tai jos on akuuttivaihe päihteiden väärin-/liikakäytön suhteen, niin se tietenkin huonontaa terapian ennustetta, mikä taas on ymmärrettävästi este kelan kustantamalla terapialle.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Siis oikeasti ei mitenkään. Siitä vaa tulee osa sinua :(Tai sit pitäisi saada valtavan paljon oikeanlaista rakkautta ja onnistumisen kokemuksia jotta aivot aidosti saa rebootattua.
Länsimaissa ihminen pysyy jostain syystä vain sairaana eikä se ole ihmisen oma vika. Vaan rakenteet meidän ympärillä tekevät ihmisistä sairaita.
REBOOTATTUA?????? HÄH?
Ota kunnolla alkomahoolia...ja usein...auttaa..
Suurimmalla osalla paraneminen on itsestä kiinni. Osa tarvitsee lääkkeitä.
Masentunut ihminen on kyllä raskas kumppani. Tsempit kaikkien masentuneiden läheisille.
Masennus poistuu ajatuksiaan ja asennettaan muuttamalla.
Hyväksy itsesi täysin,anna armoa itsellesi niin paljon kuin vain tarvitset,kohtele itseäsi niin kuin kohtelisit kaikkein rakkaintasi .Ajattele itsestäsi vain positiivisia ,tsemppaavia ajatuksia.
Ruoki itseäsi positiivisilla asioilla.Tee sinua miellyttäviä asioita,lue positiivisuudesta,kiitollisuuden voimasta.
Jätä negatiiviset asiat kokonaan elämästäsi kuten masentavat uutiset , surulliset ohjelmat ym.
Jos olet kokenut epäoikeuden mukaisuutta tms vihastu kunnolla (ilman väkivaltaa)
Astu sotapolulle nostaaksesi itsesi, eli sinulle tärkeimmän ihmisen valoon, pois pimeydestä.Tee kaikkesi muuttaaksesi mielesi positiivisemmaksi.
Huumori on erittäin hyvä väline tähän.Älä ota elämää tai mitään niin vakavasti.
Näillä eväillä olen itse parantunut masennuksesta ja pidän elämäni iloa ja halua yllä.
Omaa iloaan täytyy muistaa ravita.
Jokainen on itse vastuussa omasta mielensä hyvinvoinnistaan.Toiset eivät voi siinä auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Masennus poistuu ajatuksiaan ja asennettaan muuttamalla.
Hyväksy itsesi täysin,anna armoa itsellesi niin paljon kuin vain tarvitset,kohtele itseäsi niin kuin kohtelisit kaikkein rakkaintasi .Ajattele itsestäsi vain positiivisia ,tsemppaavia ajatuksia.
Ruoki itseäsi positiivisilla asioilla.Tee sinua miellyttäviä asioita,lue positiivisuudesta,kiitollisuuden voimasta.
Jätä negatiiviset asiat kokonaan elämästäsi kuten masentavat uutiset , surulliset ohjelmat ym.
Jos olet kokenut epäoikeuden mukaisuutta tms vihastu kunnolla (ilman väkivaltaa)
Astu sotapolulle nostaaksesi itsesi, eli sinulle tärkeimmän ihmisen valoon, pois pimeydestä.Tee kaikkesi muuttaaksesi mielesi positiivisemmaksi.
Huumori on erittäin hyvä väline tähän.Älä ota elämää tai mitään niin vakavasti.
Näillä eväillä olen itse parantunut masennuksesta ja pidän elämäni iloa ja halua yllä.
Omaa iloaan
Mä paranin kun masennuksen aiheuttajat poistuivat mun elämästä.
Terapia, kannustava terapeutti ja omaa tahtoa. Liian moni makaa kotona nappaillen lääkkeitä ja odottaa että joku aamu on ajatukset ja olotila yhtäkkiä erilaiset. Valitettavasti se ei niin toimi. Sitten suoraan sanottuna "laiskistutaan" kun elämä yhtä kotona olemista, masennutaan vielä enemmän. Ei ole ihme jos sosiaaliset tilanteet, työnteko yms. ahdistaa kun ei sellaisia ole ollut.
Osittain vika on myös terveydenhuollon joka passittaa kotiin pilleripurkin kanssa, odottelemaan sitä ihmeparannusta.
Lääkkeet varmasti auttaa mutta kun pahimmasta päästy niin ihmisen pitäisi alkaa olemaan aktiivinen. Jotain säännöllistä toimintaa pikkuhiljaa. Rutiineja elämään. Ajattelemaan omaa oloa ja elämää eri kantilta mitä tähän mennessa on tehnyt. Tässä on tärkeää se kannustava terapeutti tai vaikkapa mielenterveyshoitaja jota voi tavata säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Masentunut ihminen on kyllä raskas kumppani. Tsempit kaikkien masentuneiden läheisille.
Monesti masentuneella itsellään on raskas kumppani ja masennus johtuu siitä.
Vierailija kirjoitti:
Terapia, kannustava terapeutti ja omaa tahtoa. Liian moni makaa kotona nappaillen lääkkeitä ja odottaa että joku aamu on ajatukset ja olotila yhtäkkiä erilaiset. Valitettavasti se ei niin toimi. Sitten suoraan sanottuna "laiskistutaan" kun elämä yhtä kotona olemista, masennutaan vielä enemmän. Ei ole ihme jos sosiaaliset tilanteet, työnteko yms. ahdistaa kun ei sellaisia ole ollut.
Osittain vika on myös terveydenhuollon joka passittaa kotiin pilleripurkin kanssa, odottelemaan sitä ihmeparannusta.
Lääkkeet varmasti auttaa mutta kun pahimmasta päästy niin ihmisen pitäisi alkaa olemaan aktiivinen. Jotain säännöllistä toimintaa pikkuhiljaa. Rutiineja elämään. Ajattelemaan omaa oloa ja elämää eri kantilta mitä tähän mennessa on tehnyt. Tässä on tärkeää se kannustava terapeutti tai vaikkapa mielenterveyshoitaja jota voi tavata säännöllisesti.
Kyllä minulla lääkkeet vaikuttavat ihan suoraan ajatuksiin ja olotiloihin.
Veikkaan, että tuo kirjoitus ja sen pointti on sen verta vaikeaselkoisesti esitetty, että menee monelta masentuneelta ohi niin, että hujahtaa.