Emmerdalen juhlat
Emmerdalen juhlahumua ja ensimmäisenä pikkujoulut.
Kommentit (559)
Päivää.
Minä aloitan joulunvieton vasta aattona ja silloin otan joulukoristeet ja -liinat esiin, ja joulukuusi laitetaan ulkoterassille. Aiemmin laitoin koristeita enemmänkin, mutta vuosi vuodelta ne ovat vähentyneet. "Jouluvaloja" olen laittanut sisälle jo syyskuussa perustellen sähkönsäästöllä, mutta kotiväki ei ole täysin samaa mieltä niiden ihanuudesta. Kuulemma eivät halua elää pimeydessä. Mitään pimeää ole vaan tunnelmallista. Näitä "lämpimän valkoisia" valoja olen pikku hiljaa lisäillyt ja lisäilen lisää vastustuksesta huolimatta. Ulos laitan valot varmaan vasta marraskuun lopulla.
Torttuja teen lähempänä joulua, piparit ostan kaupasta samoin kuin laatikot. Kinkun sentään paistan itse ja perinteisesti aatonaattona jolloin on ihan pakko päästä sitä maistelemaan. Ellen jouluruokaa saa jossain muualla, syödään meillä eka "kunnon" jouluruoka vasta aattona. Mitä täytyy ehdottomasti joulupöydästä löytyä? Laatikot (paitsi maksis), kinkku ja juustoa. Siinä ne tärkeimmät. Jotain muutakin varmaan on, mutta se vaihtelee, ja nimenomaan mitään muita "pakollisia" ei enää ole mitä ennen kuten esim. karjalanpaisti, riisi, herneet, rosolli tai sekahedelmäkiisseli. Ruuan kanssa punaviiniä tai olutta ja kahvin kanssa konjakkia. Kyllä kiitos.
Vanhin joulukoristeeni? Kuusenkoristeita on pieni laatikollinen tuolla vintillä, omasta lapsuudenkodistani saatuja, mutta laatikossa pysyvät kun "turvallisuussyistä" kuusi ei tule sisätiloihin ja terassikuuseen riittää valot.
Eka joululahja jonka muistan? Ihan varhaisimpia on iso valkotukkainen nukke jolla pinkit vaatteet.
Joulukoristeiden poistosta meillä on eriäviä mielipiteitä. Kuulemma heti Uudenvuodenpäivän tai Loppiaisen jälkeen ne pitäisi heivata hittoon, mutta minähän sen päätän eli "paha Nuuttihan" se Joulun pois viepi.
Kuinka moni aikoo seurata Ylen Pentuliveä joko aktiivisti tai silloin tällöin? Minä aion ja niin paljon kuin mahdollista.
Tuossa ylen juttu aiheesta jos osasin oikein linkittää.
Vinkkiä kaivataan: kuinka poistaa tussikynän jättämät läikät 100% puuvillatakista?
Kokeiltu hinkata pesuaineella, pesty 60-asteessa jo 2 kertaa mutta epämääräiset läikät eivät lähde. Lapsi oli kirjoittanut nimensä takkiin enkä huomannut ennen kuin olin laittanut sen pesukoneeseen. Nyt ei ole nimeä vaan tummia läikkiä siellä täällä kangasta.
Tiedättekö, mikä on Emmerdale-nimen etymologia?
Vierailija kirjoitti:
Päivää.
Minä aloitan joulunvieton vasta aattona ja silloin otan joulukoristeet ja -liinat esiin, ja joulukuusi laitetaan ulkoterassille. Aiemmin laitoin koristeita enemmänkin, mutta vuosi vuodelta ne ovat vähentyneet. "Jouluvaloja" olen laittanut sisälle jo syyskuussa perustellen sähkönsäästöllä, mutta kotiväki ei ole täysin samaa mieltä niiden ihanuudesta. Kuulemma eivät halua elää pimeydessä. Mitään pimeää ole vaan tunnelmallista. Näitä "lämpimän valkoisia" valoja olen pikku hiljaa lisäillyt ja lisäilen lisää vastustuksesta huolimatta. Ulos laitan valot varmaan vasta marraskuun lopulla.
Torttuja teen lähempänä joulua, piparit ostan kaupasta samoin kuin laatikot. Kinkun sentään paistan itse ja perinteisesti aatonaattona jolloin on ihan pakko päästä sitä maistelemaan. Ellen jouluruokaa saa jossain muualla, syödään meillä eka "kunnon" jouluruoka vasta aattona. Mitä
Pentuliveä on ihan pakko seurata! Sielu ja hermo lepää kun katsoo nukkuvaa koiranpentua.🥰 Vuosi sitten hoksasin koko ohjelman ja katsoin varsinkin aamuisin että onko pentulaatikossa liikettä. Suosittelen!
Nukkuva vauva, eläin tai ihminen, on parasta terapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun pieni lapsi nukkuu, se täyttää kokonaisen huoneen (Risto Rasa)
Vierailija kirjoitti:
En.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun pieni lapsi nukkuu, se täyttää kokonaisen huoneen (Risto Rasa)
Mä luin nuoruudessa Risto Rasan runoja, ihania. Täytyypä piipahtaa kirjastossa.
Omenankuoressa on reikä.
Jos siihen painaa korvansa ja kuuntelee oikein tarkasti,
voi tuulen ja sateen ääniltä erottaa astioiden kilinää.
Toukka tiskaa.
Risto Rasa
Onko täällä glögi-ihmisiä ja joko glögikausi on aloitettu? Mikä lempparinne?
Mun suosikkini on perinteinen hehkuviini. Täytyykin huomenna kipaista Alkoon ja ostaa syksyn eka pullo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
En minäkään. Mikä on, tiedätkö itse?
Vierailija kirjoitti:
Päivää.
Torttuja teen lähempänä joulua, piparit ostan kaupasta samoin kuin laatikot. Kinkun sentään paistan itse ja perinteisesti aatonaattona jolloin on ihan pakko päästä sitä maistelemaan. Ellen jouluruokaa saa jossain muualla, syödään meillä eka "kunnon" jouluruoka vasta aattona. Mitä
Pikkuhiljaa aloittelen 1. Adventtina. Voi vähän leipoa pakkaseen, laittaa kynttilöitä jne. Itsenäisyyspäivänä poltetaan kynttilöitä ja katsotaan Linnan juhlat. Siivoukset hyvissä ajoin ennen joulua. Sitten annetaan juhlan tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkiä kaivataan: kuinka poistaa tussikynän jättämät läikät 100% puuvillatakista?
Kokeiltu hinkata pesuaineella, pesty 60-asteessa jo 2 kertaa mutta epämääräiset läikät eivät lähde. Lapsi oli kirjoittanut nimensä takkiin enkä huomannut ennen kuin olin laittanut sen pesukoneeseen. Nyt ei ole nimeä vaan tummia läikkiä siellä täällä kangasta.
Oletko koittanut jotain tahranpoistajaa? En tiedä saako täällä mainostaa, mutta L-i-d-lissä on tahranpoistopuikkoja, joilla olen saanut monet sitkeät tahrat pois. Ei ole hinnallakaan pilattu kun maksaa muistaakseni 2e.
Vierailija kirjoitti:
Mun suosikkini on perinteinen hehkuviini. Täytyykin huomenna kipaista Alkoon ja ostaa syksyn eka pullo.
Mun suosikki on Marlin plantattava glögi. Ostan sitä vielä joulunkin jälkeen kun pulloja saa puoleen hintaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun suosikki on Marlin plantattava glögi. Ostan sitä vielä joulunkin jälkeen kun pulloja saa puoleen hintaan!
En oo glögi-ihminen.
Paras maistamani glögi on tehty mustaviinimarjamehusta, liraus kossua, mausteet
Kunhan tästä flunssasta toivun, laitan sisälle lisää kausivaloja, keittiössä jo on. Haen muutaman pikkuisen männyn talon seinustalle ja laitan ulkovalot.
Pihasaunassa on ihanan himmeät valot ja kynttilät, toki normi valotkin on.
Tykkään niin tästä hämärän ajasta, sielukin lepää kesän kirkkaan auringon jälkeen.
Vinkkejä kaivataan:
Teen sukan kantapään ranskalaiseen tapaan, vahvistettuna. Tuppaa jäädä reikä siihen kohtaan, missä kantalappu yhdistyy normikohtaan kavennusta tehdessä ts nilkan kohdalla. Vaikea selittää...
Mitä ohuempi lanka, sen harvempi neulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koittanut jotain tahranpoistajaa? En tiedä saako täällä mainostaa, mutta L-i-d-lissä on tahranpoistopuikkoja, joilla olen saanut monet sitkeät tahrat pois. Ei ole hinnallakaan pilattu kun maksaa muistaakseni 2e.
Kokeilin varovasti jauhemaista tahranpoistajaa, mutta ottaa värinkin. Nestemäinen pyykinpesuaine ja fairy kokeiltu. Kiitos vinkistä. Minä olenkin huomenna Lidliin menossa. Jos muu ei auta on takki värjättävä ja voi sitä parkumisen määrää.
Tää oli jo iltsikassa ja nauroin veet silmissä
Kyllä Kekkonen oli kova.
Täältä löytyy "virallinen kisakatsomo" eli pentulive 24 keskustelu
https://www.vauva.fi/keskustelu/5763328/pentulive-2024-official-borderc…
Huomenna se alkaa, popparit esiin 🍿
Tämä vastaus siis aloittajalta.