Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Emmerdalen juhlat

Vierailija
18.10.2024 |

Emmerdalen juhlahumua ja ensimmäisenä pikkujoulut.

Kommentit (559)

Vierailija
261/559 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa. Haluaisin osata kutoa sukat tai jopa villapuseron. Viimeksi mainittu taidetaan neuloa. Termit hukassa. Onko se vaikeaa? Mistä löytyisi ohjeet joita aloittelijakin ymmärtäisi? Osaan virkata ja neuloa jotenkin kiitos koulun. Siis virkata pötkön ja neuloa patalapun. Auttakee 💕

Siis minä, 60+ opettelin tänä kesänä sukan kantapään. Sukuun syntyi vauva ja hälle kudoin sukat. Malli: ranskalainen kantapää, ihan netistä katsoin ohjeen ja  o s a s i n !!! Seuraavat sukat tein ranskalaisen, vahvistetun kantapään ohjeella. Nyt oon kutonu niin ainaski kymmenet sukat.

Jos minä poropeukalo osasin, osaat sinäkin

Onko jossain ohjeita tyyliin "for dummies" eli täys tumpeloille? Muuten ei tapahdu muuta kuin että tuijotan lankakerää ja sukkapuikkoja kauhistuneena. Kumpi helpompi aloittajalle sukat va

Mulla oli ohje googlesta: ranskalainen kantapää -> kotiliesi, helppo ohje.

Siinä oli vaihe vaiheelta kuvat. Osaat kyllä.

En tiedä kumpi helpompi, mutta sukat ainakin valmistuu nopeammin ja saat pikemmin onnistumisen ilon.

Katso ohjetta kaikessa rauhassa. Keskity.

Ne poimittavat silmukat kannattaa ottaa 'ristiin', niin ei jää reikiä. Muistaakseni tuo eka ohje neuvoi kantalapun, loppu kutomisohje sukalle löytyi toisaalta. 

+60

Ps älä valitse tummaa lankaa aluksi, siinä näkyy silmukat heikommin

Vierailija
262/559 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen tänään sämpylöitä. Kaupasta lähti mukaan Myllärin luomu sämpyläjauho ihan vain siksi, että oli sopivan kokoinen paketti. Meneekö pahasti pieleen jos laitan sekaan 4 viljan ryynejä ja auringonkukansiemeniä? Voiko siirapin sijaan laittaa hunajaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/559 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen tänään sämpylöitä. Kaupasta lähti mukaan Myllärin luomu sämpyläjauho ihan vain siksi, että oli sopivan kokoinen paketti. Meneekö pahasti pieleen jos laitan sekaan 4 viljan ryynejä ja auringonkukansiemeniä? Voiko siirapin sijaan laittaa hunajaa? 

Teen itse joskus noin, vähennän siis jauhojen määrää. Olihan 4 viljan hiutaleita? Näitä siis itse laitan. Varon ettei taikinasta tule liian kiinteää.

En ole hunajaa kokeillut, mutten usko että haittaa. Kun taikina on vaan sopivaa koostumukseltaan, että saa leivottua sämpylät. Muista antaa taikinan nousta, ja myös valmiiden sämpylöiden. Itsellä nuo meinaa unohtua. Muista riittävän lämmin neste, jos käytät kuivahiivaa.

Sämpyläntuoksua!

Vierailija
264/559 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on marja-aronia-aita. Muina syksyinä puskat ovat tyhjentyneet marjoista, mutta nyt ne ovat vielä täynnä marjoja. Mietin, että mikä lintu niitä syö? Eikö vielä vaan ole tullut tarpeeksi viileää, eikä luntakaan ole, joten linnut löytävät ruokansa metsästä?

Vierailija
265/559 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen itse joskus noin, vähennän siis jauhojen määrää. Olihan 4 viljan hiutaleita? Näitä siis itse laitan. Varon ettei taikinasta tule liian kiinteää.

En ole hunajaa kokeillut, mutten usko että haittaa. Kun taikina on vaan sopivaa koostumukseltaan, että saa leivottua sämpylät. Muista antaa taikinan nousta, ja myös valmiiden sämpylöiden. Itsellä nuo meinaa unohtua. Muista riittävän lämmin neste, jos käytät kuivahiivaa.

Sämpyläntuoksua!

Iso Kiitos 😀 Kyllä, siis hiutaleita eikä ryynejä. Tulee vaan aina ryyneistä puhuttua.

Meillä on osa pihlajista vielä täynnä marjoja kun rastaat, tilhet ja muut "marjalinnut" ovat loistaneet poissaolollaan. Tämä leuto syyskausiko syynä eli ruokaa on vielä monin paikoin?

Nyt sämpylähommiin 😋

Vierailija
266/559 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirappi, hunaja ja jopa sokeri käy, mutta oon tehny sämpylöi ilman niitäkin ainaki tuorehiivan kanssa. Eiks em. ole tarkotettu niinku hiivaa herättelemään. Mie oon laittanu sämpylätaikinaan kaikenlaisii hiutaleit, siemenii ja kuivattui karpaloitakin. Mitehä mustat oliivirenkaat toimis? 🤔

Vierailija
267/559 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siirappi, hunaja ja jopa sokeri käy, mutta oon tehny sämpylöi ilman niitäkin ainaki tuorehiivan kanssa. Eiks em. ole tarkotettu niinku hiivaa herättelemään. Mie oon laittanu sämpylätaikinaan kaikenlaisii hiutaleit, siemenii ja kuivattui karpaloitakin. Mitehä mustat oliivirenkaat toimis? 🤔

Focacciassa on joskus oliivia, joten miksi ei toimisi sämpylöissäkin?

Vierailija
268/559 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sämpyläntuoksua!

Iso Kiitos 😀 Kyllä, siis hiutaleita eikä ryynejä. Tulee vaan aina ryyneistä puhuttu

Siis. Todellakin on ihan hirmu paljon pihlajanmarjoja, kukaan ei syö, pois ei varise. Outo luonnonilmiö.

Kerrohan, miten sämpylät onnistui :)

Vierailija
269/559 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi että tuli hyviä sämpylöitä vaikka itse sanonkin. Omakehu toki haisee, mutta 2dl 4 viljan hiutaleita ja saman verran auringonkukansiemeniä teki hyvän maun ja suutuntuman. Itse tykkään rapsakoista sämpylöistä, mutta osa hautuu liinan alla pehmeäksi yleisön pyynnöstä. 

Harrastatteko te lintujen talviruokintaa? Meillä ei saa laittaa ulos kuin talopalloja, rasvatankoja ja ihraa, mutta laitan niitä heti kun oikea talvi tulee. 

Vierailija
270/559 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi että tuli hyviä sämpylöitä vaikka itse sanonkin. Omakehu toki haisee, mutta 2dl 4 viljan hiutaleita ja saman verran auringonkukansiemeniä teki hyvän maun ja suutuntuman. Itse tykkään rapsakoista sämpylöistä, mutta osa hautuu liinan alla pehmeäksi yleisön pyynnöstä. 

Harrastatteko te lintujen talviruokintaa? Meillä ei saa laittaa ulos kuin talopalloja, rasvatankoja ja ihraa, mutta laitan niitä heti kun oikea talvi tulee. 

Meillä on puolison hommaa tuo. Hyvin pysyy sopu, kun on molemmill omat hommat. Mie ostan siemenet kyvöön, hää ostaat linnunsiemenet... :)

Ps et kai tarkoittanut talopalloja???

Vierailija
271/559 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa. Haluaisin osata kutoa sukat tai jopa villapuseron. Viimeksi mainittu taidetaan neuloa. Termit hukassa. Onko se vaikeaa? Mistä löytyisi ohjeet joita aloittelijakin ymmärtäisi? Osaan virkata ja neuloa jotenkin kiitos koulun. Siis virkata pötkön ja neuloa patalapun. Auttakee 💕

Siis minä, 60+ opettelin tänä kesänä sukan kantapään. Sukuun syntyi vauva ja hälle kudoin sukat. Malli: ranskalainen kantapää, ihan netistä katsoin ohjeen ja  o s a s i n !!! Seuraavat sukat tein ranskalaisen, vahvistetun kantapään ohjeella. Nyt oon kutonu niin ainaski kymmenet sukat.

Jos minä poropeukalo osasin, osaat sinäkin

Onko jossain ohjeita tyyliin "for dummies" eli täys tumpeloille? Muuten ei tapahdu muuta kuin että tuijotan lankakerää ja sukkapuikkoja

Kerrohan täällä kutomisen eteneminen...

Vierailija
272/559 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään pentuliven chatti klo. 20.00 ja tärkeä aihe eli pentutehtailu, sekä sen estäminen.

Vuff! 

Vierailija
273/559 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laittanut sämpylöihin välillä siemensekoituksia, jotka on tarkoitettu salaatin päälle. Kerran oli vähän suolattuja ja ne sopivat täydellisesti sämpylöihin!

Meilläkin ruokitaan lintuja. Auringonkukansiemeniä kuluu muutama pussi talvessa, talipalloja muutama ämpäri ja tietysti kauralyhteitä kun ovat niin kivan näköisiä. Oma tupa, joten kukaan ei kiellä ja naapureiden kissat kiertävät syömässä ylimääräiset hiiret ja rotat kuleksimasta. Kiitos heille!

Vierailija
274/559 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toi Craig ihan puupökkelö joka pihalla kuin lintulauta vai hevletin kiero psyko? Toivottavasti joku lataa siltä hampaat kurkkuun 🤬 Onneksi Lydia sai kasvatettua edes vähän selkärankaa.

David on ihastunut Viciin, mutta Vic pitää Davidia vain kaverina. Entäs Jacob? Ota siitäkin selvä.

Cathy päätti hankkiutua raskaaksi ja bongasi kylän "kunnollisimman" pojan isäehdokkaaksi. Tyttö ei ajattele nenäänsä pidemmälle kuten sitä, että mihin se beibe sitten laitetaan? Samson ei sitä huoli, eikä tyttö itse taida olla teiniäitityyppiä. Tietysti, voihan beibin viedä kirkon portaille kuten ennen vanhaan on tehty. 

Kylän ukot ovat edelleen kateissa. Onneksi yksi suosikeistani eli Ryan on vielä maisemissa, mutta hänen tyttöystävänsä voisi mun puolesta lepattaa vaikka Papua-Uusi-Guineaan toteemipaaluksi.

Missä muruseni on? 😭

Vierailija
275/559 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummini lupasi sukkapuikot ja pitkät puikot. Valitettavasti hän ei kykene opettajaksi. 

Kaupasta käytävä lankaa riippuen tuleeko patalappu, kaulahuivi, säärystimet vai sukat. 

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Kiitos neuvoista. 

Vierailija
276/559 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin Puoli seitsemän jossa vieraana oli Farmi ohjelman pehtoori. Siellä oli kysymys kudotaanko vai neulotaanko sukkia. Kutominen voitti.

Kuinka teillä sukkia valmistetaan? Kudotaan vai neulotaan? 

Entäpä nämä? 

Vasta vai vihta

Lakka vai hilla

Onko tuima suolaton vai suolainen

Onko kehdata ei ilkeä vai ei viitsi

Onko viruttaa liottaa vai venyttää

Onko itikka lehmä vai hyönteinen

Tuleeko mieleenne muita? Ihana rakas suomenkieli. 

Vierailija
277/559 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kudon sukkia, mutta sanon käsin neulotut sukat. Vihdon vastalla, syön hillaa ja raa'at hillat on muuraimia. Jos ruoka on suolatonta, on se tuimaa, mutta jos siinä on tuima suola, on se liian suolaista. Kun laiskottaa, en kehtaa alkaa siivoamaan ja kun virutan pesussa ollutta sukkaa, venytän sitä ettei kutistuisi. Navetassa on lehmiä ja ilmassa verta janoavia pirulaisia eli itikoita 🦟 

Vierailija
278/559 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi H*lvetti, Emmeketjussa taas juonipaljastus 😠 Ei sinne viitsi enää edes vilkaista 🤬

Vierailija
279/559 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinpä äsken munakkaan, pitkästä aikaa. Loraus maitoa, ripaus suolaa ja curryä. Nam.

Mullon joululahjavalvojaiset, puoliso lähti reissuun. Käärin jo ostamani paketit. Hämärä on päivä, siispä kynttelikkö palamaan. Kortit jo kirjoitin, 16kpl.

Töysän piparkakkuja ja pähkinäsuklaata päiväjaffelle.

Veljelle viel päällystän muutaman tulitikkurasian nätillä paperilla.

Kun ajoissa alottaa, virittäytyy tunnelmaan, eikä tule hoppu.

Ps onkos kuka tehnyt koristeita suodatinpusseista, tähtiä/kiteitä? Näytti ohjeessa kivalta ja helpolta, mites tämmöseltä poropeukalolta onnistuis?

Vierailija
280/559 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinpä äsken munakkaan, pitkästä aikaa. Loraus maitoa, ripaus suolaa ja curryä. Nam.

Mullon joululahjavalvojaiset, puoliso lähti reissuun. Käärin jo ostamani paketit. Hämärä on päivä, siispä kynttelikkö palamaan. Kortit jo kirjoitin, 16kpl.

Töysän piparkakkuja ja pähkinäsuklaata päiväjaffelle.

Veljelle viel päällystän muutaman tulitikkurasian nätillä paperilla.

Kun ajoissa alottaa, virittäytyy tunnelmaan, eikä tule hoppu.

Ps onkos kuka tehnyt koristeita suodatinpusseista, tähtiä/kiteitä? Näytti ohjeessa kivalta ja helpolta, mites tämmöseltä poropeukalolta onnistuis?

* päiväkaffelle...